Synnytyssairaalalasku / vauvan tehohoitolasku
Tietääkö kukaan voiko synnärilaskuun tai vauvan tehohoitolaskuun saada jotain avustuata jostain esim kelasta tai sossusta? Mulla oli aika raju synnytys ja vauva sekä minä oltiin hoidossa aika pitkään, niin sairaalalaskuista tuli aika suuret :(
Kommentit (49)
Jos olet toimeentulotuen piirissä niin sosku maksaa. Itselläni kävi juuri noin, lapsi teholle ja pidempi hoitoaika minullekin. Olin oikeutettu siinä kuussa toimeentulotukeen ja sosku maksoi sairaalalaskun.
Ei siinä ole mitään hävettävää ettei ole rahaa.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 18:09"]
helppo sanoa hyväosaisten että ei ymmärrä jos ei ole tilillä pahanpäivän varalle 700 euroa. meillä ei ole sellaista summaa ikinä tilillä.olen kotiäiti ja mieheni yrittäjä. meille juhlaa on jos jos kaapistamme löytyy parikymppinen joskus.
[/quote]
Olen itse ollut suurimman osan aikuiselämästäni - ja olen ollut täysi-ikäinen melkein 20 vuotta - köyhä/pienituloinen. Köyhyys on kamalaa, joten suoraan sanoen, itseni on vaikea ymmärtää sitä, että joku ehdoin tahdoin tuomitsee lapsensa köyhyyteen. Minusta hyvään vanhemmuuteen kuuluu paitsi se myyttinen "läsnäolo", myös lapsen materiaalisen hyvinvoinnin takaaminen. Itse en hankkinut lasta laskematta ensin kustannuksia ja miettimättä, onko minulla varaa kattaa ne ainakin parilta ensimmäiseltä vuodelta. Minulle oli myös aivan selvää, että raskaudesta voi koitua yllättäviä kustannuksia. Sen mukaan on eletty, budjettiin on laskettu myös parin tuhannen euron vara yllättäviin kustannuksiin. Jos sitä ei tilillä olekkaan, niin tiedän, että jostain sen saan irrotettua.
Toivottavasti siis ap:n tilanteessa on siis kyse todella hetkellisestä ongelmasta rahavirrassa. Jos näin ei ole, ap kaipaa ehkä jonkinlaista apua talousasioissa. Pienet vauvat kuitenkin tulevat loppujen lopuksi aika halvoiksi verrattuna kouluikäisiin, joita sitten vanhempien tiukka taloustilanne rassaa todella - näin voin lama-ajan teininä valitettavasti sanoa.
En voi ymmärtää, että osa ihmisistä elää kädestä suuhun. Kun olimme mieheni kanssa molemmat opiskelijoita esikoisen syntyessä, niin silti oli varaa vaikka mihin. Minimi äippärahat riittivät, mutta emme tuhlanneetkaan viinaan, tupakkaan ja hölynpölyyn. Lapsella on aina ollut ns. kunnolliset ja uudet vaatteet ja tarvikkeet, mutta kaikenmaailman keinusittereitä ei ollut ja imetin yli vuoden, ettei tarvinnut ostaa kalliita korvikkeita. Kiersin alet ja hommasin kalliit ulkovaatteet puoleen hintaan. Nytkin on kaapissa ensi talveksi valmiina varusteet. Nyt kun ollaan molemmat töissä, niin säästössä monta tonnia. Ja ollaan keskituloisia, ei mikään kummoinen palkka, kun pitää elättää niitä sossun asiakkaita. Mielummin maksaisin viulut sairaalahoidosta itse, jos pääsisin veroista eroon. Btw, keskosen hoito maksaa 3000-12000 euroa päivässä oikeasti ja jollain ei ole muutamaa hassua satasta koko hoitoajalta takataskussa.
sossusta voit saada harkinnanvaraista toimeentulotukea, riippuen perheesi tuloista. Ja sairaalaan soittamalla saat maksuaikaa.
Voimia ja kaikkea hyvää!
Välillä raivostuttaa, kun tullaan niin ylpeänä sanomaan, että "Mitä, eikö sulla ole tilillä edes ton verran ylimääräistä?! Miten kehtaat tehdä lapsen, kun ei selvästi ole varaa?" Kaikilla ei ole ylimääräistä tilillä, jotkut elävät kädestä suuhun. Häpeisitte, kun luulette olevanne jotenkin parempia ihmisiä kuin AP. *heristää sormea*
[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 17:56"]
Vakuutusten omavastuut on muuten ihan toista luokkaa kuin Suomessa. Sen varmaan tiedät, kun noin "asiantuntevasti" kirjoitat. Ja vakuutuksetkin maksaa niin paljon, että kaikilla ei niihin todellakaan ole varaa.
Kaikki vakuutukset eivät ambulansseja esimerkiksi maksa, ja se on aika monta tonnia kun lanssi pihaan piippaa...
Älä kommentoi, jos et tiedä asioista.
[/quote]
Älä höpötä. Jos tiedät mitään siitä järjestelmästä, siellä voit säästää ja valita omavastuun jättimäiseksi tai maksaa joka palkasta neljänneksen tai vähän enemmän ja omavastuu jää nollaan tai sen lähelle. Siellä saa valita maksaako "kelamaksuja", Suomessa ne veloitetaan jokaiselta. Paras vertailukohta on, kun verrataan vakuutettua ja vakuutettua. Toki voihan sitä surra jenkeissäkin 700 euron laskua, jos on maksanut kaikki vakuutukset, mutta jostain syystä sitä ei hyvitetä. Siihenhän tuo on verrannollinen. Luuletko, että yksikään jenkki hyväksyisi sitä?
Ei sais kommentoida mut kommentoin silti.. Ei pitäisi tehdä lasta jos ei ole rahaa elättää ilman muiden kustannuksia, yllättäviä menoja varten hyvä ottaa vakuutus.
Kelan sivuilla verkkoasioinnin kohdalla voit hakea toimeentulotukea ja liittää siihen laskun. Hakemuksen käsittelyssä menee 7 arkipäivää jonka jälkeen voit hakea täydentävää toimeentulotukea (harkinnanvarainen) omasta kunnasta mikäli Kelan päätös on kielteinen.
Reippaasti hakemusta menemään, ohjeet ja liiteluettelo löytyy sieltä.
Jos tulot on kovin alhaiset, sossu auttaa. Jos taas TARVITSETTE MAKSUAIKAA, OTTAKAA YHTEYYTÄ VAIKKA SAIRAALAN SOSIAALISIHTEERIIN. SAIRAALALASKUN TAKAI EI KADULLE JOUDU.