Olemme koko ajan painavampi kansa. Millaisessa Suomessa olisi helpompi pysyä normaalipainoisena?
https://www.hs.fi/elama/art-2000006661723.html?utm_campaign=hs_tf&utm_t…
Hesarissa pohditaan suomalaisten ylipainoa ja he kysyivät asiantuntijoilta mitä yhteiskunta voisi tehdä helpottaakseen ihmisten painonhallintaa. En pääse lukemaan artikkelia, mutta onko teillä mitään ideoita ylipainon vähentämiseen?
Ainakin artikkelin kuvassa on suklaapatukka, jossa on varoitusteksti, jonka mukaan suklaan syönti aiheuttaa ylipainoa. En usko sen toimivan, koska mä syön suklaata ja olen normaalipainoinen. Lisäksi suklaan syönti ei automaattisesti aiheuta ylipainoa, vaan se aiheuttaa, että syö liikaa.
Kommentit (155)
Ylipainoisilta voitaisiin evätä ilmainen terveydenhuolto.
Terveellisistä herkuista alvi alas. Esim. kaikki HeVi-tuotteet voisivat olla verottomia mun puolesta. Ikuinen ale.
Köyhyys lihottaa. Syödään halpoja lisäaineilla paranneltuja höttöruokia, joista ei tule edes kylläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En mä ole. Paina 54kg ja olen 166 cm pitkä.
Älkää syökö niin paljon. Ihan on oma itseaiheutettu ongelmanne.
Olin sama ennen syöpälääkitystä,joka nostanut painoa 9 kiloa.Mutta en ole lihavan näköinen.Painoa tulee terveillä kun arki on muuttunut vuosisataan taaksepäin katsottuna: Ei ole enää ruumiillista työtä,missä energia kuluu huomaamatta.Päivät mussutetaan jotakin ja illalla jumppaan,se ei kuluta saatuja kaloreita.Ihmiset syövät turhaan extramääriä,he eivät ajattele pidemmälle.Tästä voisi kirjoittaa monta riviä,mutta tässä yhdin.Syö + kuluta sopivasti,siinäpä se.
Urheiluvaatteista ja lenkkareista alvit pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei piiskaa, vaan porkkanaa(kirjaimellisesti!)!
Ei kukaan rankaisemalla laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Kukas sun psykiatrisen hoidon maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehet huomasi minut ihan eri tavalla kun BMI oli 23 kuin nyt kun ylikiloja on ehkä 15... ja yli nelikymppisenä niiden poissaanti on vaikeaa 😞 olo on tukala kun on mahaa ja jenkkakahvat enkä silti ole tämän lihavampi. Mietin että millaista on kun painoa on 30-50 kg liikaa !
Painoa enemmän tuohon huomioon on vaikuttanut aika varmasti ikä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole. Paina 54kg ja olen 166 cm pitkä.
Älkää syökö niin paljon. Ihan on oma itseaiheutettu ongelmanne.
Olin sama ennen syöpälääkitystä,joka nostanut painoa 9 kiloa.Mutta en ole lihavan näköinen.Painoa tulee terveillä kun arki on muuttunut vuosisataan taaksepäin katsottuna: Ei ole enää ruumiillista työtä,missä energia kuluu huomaamatta.Päivät mussutetaan jotakin ja illalla jumppaan,se ei kuluta saatuja kaloreita.Ihmiset syövät turhaan extramääriä,he eivät ajattele pidemmälle.Tästä voisi kirjoittaa monta riviä,mutta tässä yhdin.Syö + kuluta sopivasti,siinäpä se.
Sekin jo helpottaisi, että ihmiset liikkuisivat enemmän arjessa. Ei ajeltaisi autolla sinne megamarkettiin kerran viikossa, vaan käytäisiin kävellen parin päivän välein lähikaupassa. Jos mennään julkisilla töihin, niin jäädään se pari pysäkkiä aiemmin pois ja kävellään. Imuroidaan ja leikataan ruoho itse eikä käytetä robotteja niihin hommiin. Yritetään itse löytää omasta elämästä kohtia, joihin voi lisätä liikettä.
Normipainossa pysyminen on lopulta vain itsestä kiinni. Ei lihomisen syitä voi ulkoistaa. Omat valinnat ovat tärkeimmässä roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos muiden ylipaino häiritsee niin voi pysyä kotonaan eikä tulla mieltänsä pahoittamaan muiden painosta.
Olen ollut vierellä kulkija ja tukija ryhmässä jossa muutama reilusti ylipainoinen yrittävät saada painoaan alas. Suurin osa ei onnistu ja vuosien laihdutusyrityksien jälkeen paino vain nousee.
Heillä vaakakupissa on terveys ja oikea huoli painosta. Se vie jo mielenterveyden, masentaa ja ahdistaa. Samoin turhauttaa vuosien (vuosikymmenien) laihdutusyritykset jotka eivät tuota tulosta.
Jos sinä haluat ummistaa silmäsi tälle ongelmalle joka on jo kansantauti ja olla välittämättä, tee sinä niin. On vain ja ainoastaan hyvä että tästä asiasta puhutaan ja pyritään löytämään helpotuksia heidän elämäänsä.
Se mihin voi vaikuttaa on yksilölle tuleva stressi ja siitä heijastuvat vaikutukset yöuniin ja jaksamiseen. Kiireinen ja stressaava elämäntilanne on se mikä lihottaa. Työelämä vaatii tosiaan monella veronsa, koko ajan pitäisi tehdä tehokkaammin ja enemmän tulosta. Moni on työpäivän jälkeen aika takki tyhjä.
Toisaalta taas lapsiperheen vanhemmilta odotetaan paljon ja Suomen hyvin pienperhekeskeisessä yhteiskunnassa vanhemmat ovat hyvin yksin. Kuitenkin rima on samalla asetettu korkealle, mutta tottakai vanhempien pitää samaan aikaan jaksaa työelämässä ilman että perhe-elämä haittaa sitä.
Puolisona pitäisi myös olla parisuhteeseen panostava ja omasta ulkonäöstä ja tottakai pitäisi myös liikkua ja sekin tavoitteellisesti. Vielä pitäisi olla sosiaalinen ja luoda verkostoja,
Toinen vaihtoehto tälle rumballe on se että on päätynyt kokonaan työelämän ulkopuolelle ja vielä jopa mahdollisesti olla ongelmia mielenterveysongelmia. Rahat ovat usein tiukalla ja yksinäisyys voi vaivata.
Lopputuloksena ihmisten jaksaminen on vähissä, stressi nousee ja tämä vaikuttaa painoon. Jos yhteiskunnassa olisi toisenlainen mahdollisuus ottaa elämä rennommin ja normaaliin tahtiin, niin että ihmisellä jäisi myös luppo/lepoaikaa, niin se auttaisi. Varmasti osa tästä on ihmisten oman pään sisältä tulleita vaatimuksia, mutta tähän toimintamalliin on turhan helppo joutua kun ympärillä suurin osa pyörii samalla mentaliteetilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni kiskoo ylimääräisiä kaloreita työpaikan kahvipöydässä? On synttäreitä, lomallejääntejä, eläköitymisiä. Useamman kerran viikossa ainakin meillä terveyskeskuksessa jotain. Jos et ota, tentataan ja ihmetellään kun ei maistu. Helpommalla pääsee kun syö. Edellisessä yksikössä sain pitää ruokkikset itsekseen, jolloin sosiaalinen paine katosi ja söin vain omat eväät.
Tuo on totta. On siellä toki hoikempiakin pulla huulessa. Yksi iso tekijä on se, että työntekijöille pitää olla mahdollisuus rauhassa syödä omia eväitä. Se on edullisempaa ja helpompi valita, mitä itse tarvitsee. Itse sain kesän jälkeen asiallisen taukotilan ja paino lähti heti suotuisaan suuntaan. Tietenkin samat valinnat täytyy tehdä kotonakin perheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehet huomasi minut ihan eri tavalla kun BMI oli 23 kuin nyt kun ylikiloja on ehkä 15... ja yli nelikymppisenä niiden poissaanti on vaikeaa 😞 olo on tukala kun on mahaa ja jenkkakahvat enkä silti ole tämän lihavampi. Mietin että millaista on kun painoa on 30-50 kg liikaa !
Painoa enemmän tuohon huomioon on vaikuttanut aika varmasti ikä...
Totta tuokin. Tosin olemukseni ei myöskään ole mikään flirttaileva ja itsevarma koska häpeän kilojani😕 voi miksi olen kolmekymppisenä surrut liki olemattomia mahamakkaroitani kun kuitenkin vaatekokoni oli 38-40.. nyt kun koko hiipii jossain vaatteissa 44 niin ryhtiliike olisi tottavie paikallaan. Inhoan läskejäni 😖
Vierailija kirjoitti:
Oletteko seuranneet kauppojen keksi/makeis/herkkuhyllyjen valikoimien ja pakkauskokojen kehitystä viimeisen 10-15 vuoden aikana? Ne korreloivat suoraan kaupan käytävillä purjehtivien läskiperseiden leveyden kanssa.
Jokainen kuitenkin tekee sen osto- tai ostamatta jättämispäätöksen itse.
Valistuksen ja terveystiedon puutteesta ei ainakaan näin hyvän ja tasavertaisen opetuksen maassa ole kyse. Jokainen saa riittävät perustiedot terveellisestä ruokavaliosta, elintavoista ja liikuntasuosituksista peruskoulussa. Jos aikuinen ihminen sivuuttaa saadut opit, se on häneltä ihan tietoinen päätös eikä mene tietämättömyyden piikkiin tässä maassa.
-Veroprosentti painoindeksin mukaan, normaalipainoisilla pienin.
-Kauppoihin pieniä, helposti syötäviä kasviksia edulliseen hintaan. Esim. kirsikkatomaatteja on vaivattomampi syödä kuin tavallisia. Samalla tavalla pikku kurkkuja, pieniä siemenettömiä ja kannattomia paprikoita, valmiiksi kuorittuja pieniä juureksi/paloja jne. Ehkä tällaiset naposteltavat voisivat osittain korvata karkit, keksit, sipsit.
-Moninkertainen hinta herkuille, pakkauskoot pienemmiksi.
-Työpaikoille pakolliset liikuntatunnit, ainakin 2 h viikossa.
-Vuosittainen terveystarkastus ja kuntotesti. Ei tule elettyä harhassa, että edelleen liikuntaa harrastamatta pinkoo Cooperin testissä kolme tonnia, kuten 16-vuotiaana teki.
-Ilmaiset sisäliikuntapaikat uimahallista kuntosaliin.
-Muuallekin kuin leikkipuistoihin aikuisille(kin) sopivia ulkokuntoilulaitteita. Esim. bussipysäkeille leuanvetotankoja, kevyenliikenteen väylien varsille.
-Joukkoruokailujen ruoka mausteilla maukkaammaksi. Ihmiset oppisivat, että ruoasta saa hyvää kermatta ja käyttämättä liikaa suolaa tai voita. Oppi siirtyisi ehkä koteihinkin.
-XXL-XXXXXXXXL-kokoisia vaatteita olisi vain vähän ja erikoisliikkeissä saatavilla. Lihavuutta ei pidettäisi tavallisena vaatekaupoissa.
-Miesten housumallit sellaisiksi, että vyö tulisi vatsan päälle eikä alle. Huomaisivat heti, jos tulee tarvetta lisätä reikiä vyöhön. Nyt maha saa kasvaa roikkumaan vyön päälle, jossa solki on samassa kohtaa kuin 10 vuotta sitten.
-Synnyttäneille naisille painonhallintaneuvola samalla, kun vauvaa käytetään neuvolassa.
-Koululaisille liikuntatunti joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävätär ihmettelee omaa vatsaansa, että miten kummassa tällainen maha ja sanoo, ettei saa sitä millään pienenemään. Hän tykkää makeasta, karkista ja pullasta ja kakuista, mutta ei ymmärrä niiden yhteyttä lihavuuteen. Olen sanonut hänelle muutaman kerran että "pullat pois, kyllähän sä tiedät", ja hän sanoo aina : " mutta kun mä tykkään makeasta!". No niin, sitten ei pidä valittaa.
Mun isä on kaiken makean perään. Se pistää hilloakin ihan joka paikkaan ja lisää sokeria, syö karkkeja ja pullaa. Mutta on laiha. Fyysinen työ ja tupakointi pitää sen laihana.
Ettei se pelkästään oo herkuista kiinni, ne vaan pitää sitten vähentää jostain muusta, jos ei pysty jättämään. Eli ei voi tykätä hyvästä ruuasta ja makeista herkuista yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
-Veroprosentti painoindeksin mukaan, normaalipainoisilla pienin.
-Kauppoihin pieniä, helposti syötäviä kasviksia edulliseen hintaan. Esim. kirsikkatomaatteja on vaivattomampi syödä kuin tavallisia. Samalla tavalla pikku kurkkuja, pieniä siemenettömiä ja kannattomia paprikoita, valmiiksi kuorittuja pieniä juureksi/paloja jne. Ehkä tällaiset naposteltavat voisivat osittain korvata karkit, keksit, sipsit. Näitä on jo.
-Moninkertainen hinta herkuille, pakkauskoot pienemmiksi.
-Työpaikoille pakolliset liikuntatunnit, ainakin 2 h viikossa.
-Vuosittainen terveystarkastus ja kuntotesti. Ei tule elettyä harhassa, että edelleen liikuntaa harrastamatta pinkoo Cooperin testissä kolme tonnia, kuten 16-vuotiaana teki.
-Ilmaiset sisäliikuntapaikat uimahallista kuntosaliin.
-Muuallekin kuin leikkipuistoihin aikuisille(kin) sopivia ulkokuntoilulaitteita. Esim. bussipysäkeille leuanvetotankoja, kevyenliikenteen väylien varsille.
-Joukkoruokailujen ruoka mausteilla maukkaammaksi. Ihmiset oppisivat, että ruoasta saa hyvää kermatta ja käyttämättä liikaa suolaa tai voita. Oppi siirtyisi ehkä koteihinkin.
-XXL-XXXXXXXXL-kokoisia vaatteita olisi vain vähän ja erikoisliikkeissä saatavilla. Lihavuutta ei pidettäisi tavallisena vaatekaupoissa.
-Miesten housumallit sellaisiksi, että vyö tulisi vatsan päälle eikä alle. Huomaisivat heti, jos tulee tarvetta lisätä reikiä vyöhön. Nyt maha saa kasvaa roikkumaan vyön päälle, jossa solki on samassa kohtaa kuin 10 vuotta sitten.
-Synnyttäneille naisille painonhallintaneuvola samalla, kun vauvaa käytetään neuvolassa.
-Koululaisille liikuntatunti joka päivä.
Näistä olisin tykännyt todella paljon.
Yhteiskunta ei voi tehdä mitään. Moni ihminen on sen takia ylipainoinen, että jo pienenä lapsuudenkodissa on oppinut syömään väärin, eli tosi epäterveelllisesti tai syömään ihan liian suuria määriä terveellistä ruokaa. Vanhempien tehtävä on huolehtia siitä, että lapsi syö oikein, ja pysyy normaalipainoisena, mutta siitäkään huolimatta kaikki vanhemmat eivät tee niin. On paljon lihavia lapsia, joista kasvaa sitten lihavia aikuisia. Laihduttaminen on monelle aikuisena vaikeaa, jos on lapsesta asti tottunut syömään väärin.
Yleinen harhaluulo on, että lihavien lapsista kasvaa lihavia. Se ei aina pidä paikkaansa. Moni lihava vanhempi herkuttelee lapsilta salaa, ja lapset ovat normaalipainoisia, ja vain vanhempi kärsii ylipainosta. Toki niitäkin lihavia vanhempia on, jotka opettavat sitten omat väärät ruokailutottumukset omille lapsilleen, ja lihavuuden kierre jatkuu. Muta olen nähnyt paljon esim. laihoja naisia, joilla on lihavia lapsia. Nämä naiset ovat tarkkoja omista linjoistaan, mutta eivät pidä huolta siitä, mitä heidn lapsensa syövät. Tyypillinen esimerkki on laiha juoppo yksinhuoltaja äiti, joka juo ja polttaa, eikä omien lasten hoitaminen kiinnosta. Lasten eteen viskataan karkit ja valmisruoat, että päästään itse mahdollisimman helpolla. Yhteiskunta ei voi mitään näille.