Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut helsinkiläiset tai pk-seutulaiset puhuu feikkimurretta?

Vierailija
28.12.2013 |

Siis kirjoittavat ja puhuvat jotain mie/sie-kieltä ilman mitään yhteyttä tai sukujuuria itämurteisiin? Sitten se kirjoitus on ihan sekamelskaa, kun missään päin ei oikeasti puhuta niin, mutta tämä (yleensä nainen) koettaa olla kamalan lupsakka ja helposti lähestyttävä. Sitten pistetään sekaisin karjalan murrettä ja vaikka peräpohjolan h:ta ja ties mitä:

Myö männään viikhonloppuna kirjuuttammaan simmottis dokumenttiloita kun miun ämmini kuoli niin simmottis ja sitten männään käymään kylillä kun en mie ole käynynnä kirkolla pitkhän aikhan.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä törmännyt, mutta veikkaukseni on että murre tarttunut joltakin, jonka kanssa viettänyt paljon aikaa.

Vierailija
62/67 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne fiilistelee tuntematonta sotilasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. polven stadilainen 61v enkä ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan noin.

Paitsi tulvaveden mukana maalta tulleiden kun ei osata slangia mutta yritetään viäntää sen oman murteen sekasotkua

Murteet on upeita ja jokaisen pitäisi puhua omaansa asuipa missä tahansa. Täällä etelässä kyllä on tapana että töissä monet puhuvat yleiskieltä missä ei murteet juurikaan erotu. Esim kansainvälisissä yhteyksissä tämä on vähän pakkokin, ulkomaalaisille jo tämä perus suomenkielikin on vaikea ja sitten pitäisi vielä yrittää ymmärtää murteita. 

Vierailija
64/67 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän siintä, son kaupunnilaisen murretta

Vierailija
65/67 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pk-seudulta kotoisin mutta kun opiskelin itä-Suomessa niin  sikäläine murre tarttui minuun niin että kotona käydessäni kaverit alkoivat vinoilla että puhun kuin savolaisjuntti!

Toisaalta siellä idässä ihmiset luulivat minua turkulaiseksi!

Vierailija
66/67 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyisin pääkaupunkiseudulta. Muiden murteita en käytä. Ainoa poikkeus on pohjanmaan murre. Vanhempani ovat sieltä kotoisin ja olen viettänyt lapsuuteni kesät. Tahtomattani se murre tarttuu. Eikä murre enää näin 46-vuotiaana yli 30 vuotta maalla vietettyjen kesien jälkeen ole mitenkään aidon kuuloista. Eli kun tapaan sukulaisia rupean vääntämään muka pohjanmaan murretta enkä mahda sille mitään.

Tämä on murretta puhuvan näkökulmasta aika hämmentävää. Asun pk-seudulla, mutta kotoisin itäisestä Suomesta, ja välillä puheessa saattaa tahtomattani kuulua murre. Tämä sitten triggeröi joitain niin, että he alkavat vääntämällä vääntämään teennäisesti jotain murteen tapaista. Wtf??

Vierailija
67/67 |
24.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä törmännyt, mutta veikkaukseni on että murre tarttunut joltakin, jonka kanssa viettänyt paljon aikaa.

Mie ja sie tarttuvat helposti. Asun Helsingissä, olen kotoisin Oulusta. Jos hengaan miesieläisen kanssa, saatan lipsauttaa itsekkin.