Osaatko pyytää anteeksi?
Olen loukannut viime aikoina ihmisiä ja anteeksi pyytäminen on ollut minulle aina todella vaikeaa. Nyt aion kuitenkin opetella. Miten te muut osaatte pyytää anteeksi? Oon oivaltanut nyt jotain ja tuntuu että nyt on semmoinen hetki elämässä että on mahdollisuus kasvaa.
Kommentit (13)
Osaan, mutta se on aika mekaanista. En läheskään aina tarkoita anteeksipyyntöäni ja sanon sen vain, kun sitä selkeästi minulta odotetaan ja kanssakäyminen on helpompaa.
Opin kun tajusin, ettei kukaan saa tietää tarkoitanko sitä todella. Se on vähän sellanen kiitos ole hyvä päivää näkemiin anteeksi.
Osaan hyvin. Vaikka olisin mielestäni oikeassakin, voin sanoa että olen pahoillani kun suutuin tai vänkäsin vastaan tai pahoitin mielesi. Ja tarkoitan sitä, en oikeasti halua riidellä ja olen oikeasti pahoillani jos saan toiselle kurjan olon.
Osaan ja pyydän kun asia ollaan sopimassa. Jos huomaan ettei toinen tarkoita sanojaan niin sanon että huomaan ettei toinen ole vilpitön. En koskaan lähtisi pyytelemään anteeksi jos en sitä ole, lähinä se minusta kertoo siitä ettei asiaa ole kunnolla puhuttu.
On opettelemista myös siinä, että ymmärrän lopettaa ajoissa. Ei tarvitsisi sanoa viimeistä sanaa ja olla oikeassa vaan opetella antamaan periksi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:14"]
On opettelemista myös siinä, että ymmärrän lopettaa ajoissa. Ei tarvitsisi sanoa viimeistä sanaa ja olla oikeassa vaan opetella antamaan periksi.
Ap
[/quote]
Hienoa että olet ajatellut tuota, se kertoo jo tosissaan kasvamisesta. On hyvä oppia lopettamaan, kun huomaa ettei keskustelu etene, tai alkaa kehkeytyä riidaksi. Lopettaja on aina se fiksumpi, ei niitä viimeisen sanan laukojia kukaan pidä mukavina tai viisaina ihmisinä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:08"]Osaan hyvin. Vaikka olisin mielestäni oikeassakin, voin sanoa että olen pahoillani kun suutuin tai vänkäsin vastaan tai pahoitin mielesi. Ja tarkoitan sitä, en oikeasti halua riidellä ja olen oikeasti pahoillani jos saan toiselle kurjan olon.
[/quote]
Tuossa yks mun pahimpia ongelmia: kuvittelen lähes aina olevani oikeassa, siksipä en voi antaa periksi.. Miten hienoa olisi osata olla vain hiljaa, vaikka olisi (tai kuvittelisi olevansa) oikeassa, sanoa "olen pahoillani kun suutuin" !!!
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:14"]
Ap
[/quote]
Hienoa että olet ajatellut tuota, se kertoo jo tosissaan kasvamisesta. On hyvä oppia lopettamaan, kun huomaa ettei keskustelu etene, tai alkaa kehkeytyä riidaksi. Lopettaja on aina se fiksumpi, ei niitä viimeisen sanan laukojia kukaan pidä mukavina tai viisaina ihmisinä.
[/quote]
Mulla ei ole kohta enää ystäviä jos jatkan samalla linjalla. Itkun kanssa olen laittanut anteeksi pyyntö viestejä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:14"]
Ap
[/quote]
[/quote]
Mulla ei ole kohta enää ystäviä jos jatkan samalla linjalla. Itkun kanssa olen laittanut tänään anteeksi pyyntö viestejä.
Ap
En osaa ;(((( Jossain tapauksissa pelkään että toisen mielestä ihan turhasta pyydetään anteeksi.
Tärkeimpiä taitoja elämässä. Pyrin nopeasti pyytämään anteeksi, jos loukkaan toista. Se on paras tapa normalisoida suhteet pikaisesti. Pyydän myös tarvittaessa anteeeksi, vaikka olisin mielestäni oikeassa, minulla on varaa tulla toista vastaan, mikäli hän ei siihen pysty.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:08"]Osaan hyvin. Vaikka olisin mielestäni oikeassakin, voin sanoa että olen pahoillani kun suutuin tai vänkäsin vastaan tai pahoitin mielesi. Ja tarkoitan sitä, en oikeasti halua riidellä ja olen oikeasti pahoillani jos saan toiselle kurjan olon.
[/quote]
Tuossa yks mun pahimpia ongelmia: kuvittelen lähes aina olevani oikeassa, siksipä en voi antaa periksi.. Miten hienoa olisi osata olla vain hiljaa, vaikka olisi (tai kuvittelisi olevansa) oikeassa, sanoa "olen pahoillani kun suutuin" !!!
Ap
[/quote]
Sä olet varmaan vielä aika nuori. Silloin on tärkeämpää se oikeassa oleminen ja sitä haluaisi, että kaikki muutkin tunnustaisivat että kyllä sä olit oikeassa. Mutta kun oikein ajattelet sitä, onko sillä mitään väliä? Sinä itse tiedät, ja jos joku ei sitä hyväksy tai ole samaa mieltä, onko se sinulta pois?
Sun ei tarvitse myöntyä toisten mielipiteisiin, aina voi sanoa että me ei olla nyt tästä asiasta samaa mieltä, ja voidaanko jättää tämä asia nyt tähän. Ei toisten mielipiteitä kannata väkisin lähteä muuttamaan, kyllä ne sen sitten joskus tajuavat jos tajuavat. Ei ole minun tehtäväni opettaa ja kasvattaa aikuisia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 15:28"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Sä olet varmaan vielä aika nuori. Silloin on tärkeämpää se oikeassa oleminen ja sitä haluaisi, että kaikki muutkin tunnustaisivat että kyllä sä olit oikeassa. Mutta kun oikein ajattelet sitä, onko sillä mitään väliä? Sinä itse tiedät, ja jos joku ei sitä hyväksy tai ole samaa mieltä, onko se sinulta pois?
Sun ei tarvitse myöntyä toisten mielipiteisiin, aina voi sanoa että me ei olla nyt tästä asiasta samaa mieltä, ja voidaanko jättää tämä asia nyt tähän. Ei toisten mielipiteitä kannata väkisin lähteä muuttamaan, kyllä ne sen sitten joskus tajuavat jos tajuavat. Ei ole minun tehtäväni opettaa ja kasvattaa aikuisia ihmisiä.
[/quote]
En edes niin nuori mutta tuossa asiassa keskenkasvuinen, tai iän myötä musta on tullut pahempi. Joskus en osannut pitää puoliani mutta ei tämäkään tilanne ole hyvä.
Ap
Muistan, että joskus nuorena oli vaikea pyytää anteeksi. Aika pian siihen tottui ja nykyään ei tunnu yhtään vaikealta.