Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut helsinkiläiset tai pk-seutulaiset puhuu feikkimurretta?

Vierailija
28.12.2013 |

Siis kirjoittavat ja puhuvat jotain mie/sie-kieltä ilman mitään yhteyttä tai sukujuuria itämurteisiin? Sitten se kirjoitus on ihan sekamelskaa, kun missään päin ei oikeasti puhuta niin, mutta tämä (yleensä nainen) koettaa olla kamalan lupsakka ja helposti lähestyttävä. Sitten pistetään sekaisin karjalan murrettä ja vaikka peräpohjolan h:ta ja ties mitä:

Myö männään viikhonloppuna kirjuuttammaan simmottis dokumenttiloita kun miun ämmini kuoli niin simmottis ja sitten männään käymään kylillä kun en mie ole käynynnä kirkolla pitkhän aikhan.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat kerrat kun tämä helsinkiläinen on kuullut muiden helsinkiläisten puhuvan murretta, joka ei johdu heidän aikaisemmasta asuinpaikastaan tai vanhempien vahvasta murteesta, on silloin kun he haluavat pilkata muualla asuvia ja naureskella heidän murteilleen. En usko, että ap:n kuvaama ilmiö on kovin yleinen tai sitten hänen tuntemissaan tapauksissa asialle ihan oikeasti löytyy selitys.

Vierailija
2/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 13:47"]

Tuo "tarttuminen" on ihan höpölöpöjuttuja, vitun teeskentelijät.

[/quote]

Miten niin? Tarkoitatko, että se murre tai yleiskieli, joka opitaan lapsena säilyisi samana koko elämän? Päteekö se myös uusiin slangisanoihin?

Ei kukaan meistä samassa kuplassa asu kuin lapsena, tottakai muiden ihmisten murteet/murreilmaisut tarttuvat. Niinhän ne uudet hauskat sanat opitaan ja kieli rikastuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kato sellasta ku sä oot maalais pönde niin sulle kirjotellaan silleen. Ex oo tajunnu?

Vierailija
4/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:52"]

Mulla kyllä välillä tulloo välliin Kaennuun murretta vaekka on asunna Helsingissä jo 25v. Muita murteita en ees yritä matkia.

[/quote]Mutta sähän oletkin pönde, et stadilainen eikä susta ikinä sellaista tule.

[/quote]

Miksiköhän helsinkiläisiä inhotaan hei? Omat vanhempasi muuttivat tsadiin v.-76? Ja nyt olet Parempi Ihminen? Snaijaat sä?

Vierailija
5/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole moiseen törmännyt, mutta toki en Helsingissä asuessa tiennyt kaikista ihmisistä mistä ovat kotoisin, ja kun itse olen pohjanmaalta, en erota itämurteita toisistaan. Se on kyllä ärsyttävää kun joku yrittää matkia etelä-pohjanmaan murretta.

Vierailija
6/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kyllä koskaan kuullut!

Vierailija
7/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietämäni pk-seudun mie-sieittelijät on kyllä lähtöisin josain itärajan tuntumasta tai Lapista. Ei kukaan paljasjalkainen tollasta kieltä käytä.

Vierailija
8/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö mitä? En ole itsekään koskaan moisesta kuullut ja Helsingissä koko ikäni asunut. Ehkä ne helsinkiläiset tulevatkin jostain muualta, et vain tiedä sitä?

Vierailija
9/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä välillä tulloo välliin Kaennuun murretta vaekka on asunna Helsingissä jo 25v. Muita murteita en ees yritä matkia.

Vierailija
10/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Mutta sähän oletkin pönde, et stadilainen eikä susta ikinä sellaista tule.

Vierailija
11/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä joskus törmännyt tällaiseen ilmiöön, mitä ap kuvaa. Kyseessä ihan syntyperäinen pk-seutulainen. Aika ärsyttävää!

Vierailija
12/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tavannut ilmeisesti yhteiskuntamme pohjasakkaa, "kuuleha sie raineri, älä juokse minun puukko selässä karkuun". Kenestäköhän kyse?

Vierailija
13/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oikeesti? Mikä sun ikäsi on? 15 vee kenties ? :D 

Vierailija
14/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim okv-bloggaaja käyttää usein mie-sanaa, vaikkaei ikinä tataida olla edes käynyt itä-suomessa tai lapissa. Ja siitä tuli mieleeni hän, koska se mieittely ilman oikeaa murretta on todella rasittavaa ja koska blogiaan luen, se tulee usein vastaan.

Vierailija
15/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:05"]

[/quote]

[/quote]No maatiainen on maatiainen ja sellaisena pysyy, ei siitä mihinkään pääse. Ei mustakaan tulisi mitään aitoa Savon lantasaapasta vaikka Kuopijjoon muuttaisinkin. Mitä en kyllä tee.

Vierailija
16/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:28"]

Öö mitä? En ole itsekään koskaan moisesta kuullut ja Helsingissä koko ikäni asunut. Ehkä ne helsinkiläiset tulevatkin jostain muualta, et vain tiedä sitä?

[/quote]kysyin kahdelta ja toisella oli juuret jossain hakunilassa ja toisessa kannelmäessä... Eikä vanhemmat olleet karjalasta. Selitys oli sellainen, että "minuun murteet tarttuu".

Vierailija
17/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:05"]

[/quote]

[/quote]No maatiainen on maatiainen ja sellaisena pysyy, ei siitä mihinkään pääse. Ei mustakaan tulisi mitään aitoa Savon lantasaapasta vaikka Kuopijjoon muuttaisinkin. Mitä en kyllä tee.

[/quote]

Sitten kun kerrot vielä missä kohtaa viestin nro 5 kirjoittaja kertoi edes haluavansa muuttua "stadilaiseksi". Sanoi vaan asuneensa Helsingissä 25 vuotta ja siltikin puheeseen lipsuu Kainuun murretta, that's it. Olen itsekin junantuoma ja onneksi hyvin harvoin kohtaan kaltaisiasi kuspo-helsinkiläisiä, jotka kuvittelevat kaupunkinsa olevan Jumalan lahja maailmalle.

Vierailija
18/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyisin pääkaupunkiseudulta. Muiden murteita en käytä. Ainoa poikkeus on pohjanmaan murre. Vanhempani ovat sieltä kotoisin ja olen viettänyt lapsuuteni kesät. Tahtomattani se murre tarttuu. Eikä murre enää näin 46-vuotiaana yli 30 vuotta maalla vietettyjen kesien jälkeen ole mitenkään aidon kuuloista. Eli kun tapaan sukulaisia rupean vääntämään muka pohjanmaan murretta enkä mahda sille mitään.

Vierailija
19/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Olen yleiskieltä puhuva paljasjalkainen helsinkiläinen, ja olen itse ihmetellyt miksi nämä murteellisuudet tarttuvat puheeseeni niin helposti.

Teoriani on se että yleiskieli ei ole riittävän piirteikästä jäämään "päällimmäiseksi" sanavarastossa. Tuttavapiirissäni muita paljasjalkaisia on vain kaksi, ja näistä toinen on samanlainen mie-ttelijä kuin minäkin - kuulen siis muita murteita varmaan enemmän kuin aitoo stadilaista.

On se ihmeellistä. Menikö herne jo syvemmälle nenään?

Vierailija
20/67 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 11:05"]

[/quote]

[/quote]

Sitten kun kerrot vielä missä kohtaa viestin nro 5 kirjoittaja kertoi edes haluavansa muuttua "stadilaiseksi". Sanoi vaan asuneensa Helsingissä 25 vuotta ja siltikin puheeseen lipsuu Kainuun murretta, that's it. Olen itsekin junantuoma ja onneksi hyvin harvoin kohtaan kaltaisiasi kuspo-helsinkiläisiä, jotka kuvittelevat kaupunkinsa olevan Jumalan lahja maailmalle.

[/quote]Se, että maalaisjuuret kuuluvat junantuoman puheesta on itsestään selvää. Siitä ei tässä keskustelussa ollut kuitenkaan kyse, vaan oikeista pk-seutulaisista jotka puhuvat jollain muulla murteella. Vastaaja nro 5 ei heihin kuulu. That's it, jos snaijaat.