Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän koira niin tottelevainen että sitä voi käyttää lenkillä ilman hihnaa?

Vierailija
07.10.2020 |

Itse pidän koiria aina vapaana lenkillä, ja sekös naapurin kyttääjä mummoa ärsyttää. On siitä kerran huomauttanutkin. Koirat kulkevat siis nätisti vierellä eikä niistä ole mitään häiriötä.

Kommentit (194)

181/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän vapaana, omassa pihassa ja metsälenkillä jonne pääsemme suoraan omasta pihasta.

Jos menemme jostain syystä autotien reunaa tai taajamassa, niin silloin koira on kiinni.

Vierailija
182/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään n. 35km fillarilenkillä oli kaksi kertaa tilanne jossa lihavan naisen koira joka ei ole kiinni juoksee fillarin eteen.

Ekaks naisia oli kaksi ja sen lisäksi että blokkasivat koko polun molemmilla oli joku minipuudeli ilman hihnaa ja just sain väistettyä kun toinen niistä tunki kuonoaan pinnojen väliin. En tiedä mitä minulle olisi käynyt mutta koiraan olisi sattunut pahasti vaikka vauhtia ei ollutkaan juuri yhtään kun meni trialiksi väistää niitä mammoja.

Jälkimmäinen oli juuri kuin tuolla letjun alussa kuvattu tilanne. Labbis tunkee puskasta fillarin eteen ja perässä puuskuttaa paksu mamma joka yrittää saada tottelevaista koiraansa hihnaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Koira on parivuotias hössö, joka hyppii vastaan tulevien lasten ja koirien päälle. Tässä ei ole mitään ongelmaa, kun on se hihna. Ongelma on anoppi, joka on aivan täydellisen tottelematon ja päästää koiran irti koska ”täytyyhän sen saada juosta”. Koira on ollut hänellä välillä hoidossa, mutta toivottavasti tähän ei tule pakottavaa tarvetta enää.

Onhan sinulla ongelma, ja se on kouluttamatta jäänyt koira.

Ja siihen olen hankkimassa apua. Koiraa katsoessa vain vaikea uskoa että se rauhoittuisi ihan nappia painamalla kunnon ohjauksessakaan, mutta saa nähdä.

Ei se nappia painamalla rauhoitukaan, sen eteen joutuu tekemään töitä. 

Kävin sen kanssa pitkään harjoittelemassa luoksetuloa läheisellä kentällä, ja alkuun se meni ihan ok, mutta sen kasvaessa ja saadessa rohkeutta, se ei enää onnistunut kun se lähtee siitä

harjoitustilanteestakin ihmisten ja eläinten perään. En tiedä miten tuo on sitten ratkaistu jossain ”koirakouluissa”. En minä sitä nyt näin ole jättämässä kuitenkaan.

Tympii tuo anoppi jonka mielestä siinä ei ole edes mitään ongelmaa että se juoksee ihan mihin sattuun. Aikuinen ihminen kuitenkin ja ensimmäisen kerran jälkeen käytiin tästä kitkerä keskustelu, mutta kun toisen kerran jätin koiran hänelle hoitoon hän ihan avoimesti ja uhitellen kertoo että piti koiraa vapaana. Viimeinen kerta toki se.

Eihän se aukoton luoksetulo aina helposti synny.

Olen aloittanut aina ihan pienen pennun kanssa. Palkannut herkulla tai ylenpalttisella huomiolla, en ole ottanut kiinni ja vienyt sisälle, luoksetulosta ei ole ikinä seurannut mitään epämiellyttävää. Enkä ole yrittänyt kutsua luokse kun näyttää siltä että pennulla on jotain niin kiinnostavaa meneillään ettei tulisi.

Ymmärrän ärsytyksesi anoppia kohtaan. Äitini myös luottaa aiavn liikaa koirani tottelevaisuuteen kun se on hoidossa.

Ei jessus. Tässä taas yksi Parempi Koiranomistaja kertomassa hurjalla yhden tai parin oman koiran kokemuksella, kuinka kaikki koirat kyllä oppisivat tavoille, jos omistajat toimisivat kuten Hän toimii. Olette ihan samanlaisia kuin ne Paremmat Äidit, joiden päähän ei mahdu, että kaikki lapset eivät ole välttämättä yhtä helppoja kuin heidän omansa. Samoin kaikki koirat eivät ole samasta muotista. Se, että sinun koulutusmetodisi on toiminut sinun koiralle/koirille ei ole mikään todiste sinun erinomaisuudesta koirakouluttajana, se voi yhtä hyvin olla todiste siitä että sinulla on vaan luonnostaan helposti motivoitavia, palveluhaluisia ja ohjaajakeskeisiä koirayksilöitä. Itse asiassa niin todennäköisesti on, sillä tuo kuvailemasi koulutustapa on itsestäänselvää peruskauraa, joka uppoaa kyllä helposti motivoitaviin koiriin jotka eivät ole häiriöherkkiä tai teräviä. Saattaisi mennä uusiksi tuo ”et ole vain viitsinyt kouluttaa koiraasi” asenne muita kohtaan, jos kohdallesi sattuisikin vähän haastavampi yksilö.

-eri

Ei jessus =) Kylläpä nyt meni tunteisiin.

Sanoinko jossain että toimii kaikilla? Mulla on toiminut 4 koiran kanssa, sitten oli yksi jonka kanssa ei toiminut. 

Avautumisesi perusteella en yhtään ihmettele että koiraihmisiä pidetään outoina=)

Ensin heittelet täällä ylimielisiä kommentteja tyyliin ”koirasi on kouluttamaton” ja ”koulutuksen eteen joutuu tekemään töitä” kun jollakulla on haasteita koiransa kanssa, ja sitten tarjoat ratkaisuksi jotain alkeistason koulutuskikkoja vaikka haastavan koiran omistaja on jo antanut ymmärtää tekevänsä töitä koulutuksen eteen. Jos oikeasti haluat auttaa pulassa olevaa etkä vain pönkittää omaa egoasi, jätä tuollaiset kommentit sanomatta ja sisäistä, että ihmiset, koirat ja tilanteet ovat erilaisia.

Ja kyllä, olen joutunut nykyisen koirani kanssa niin monta kertaa kaltaistesi koppavien ja ymmärtämättömien ”kotikouluttajien” arvostelun kohteeksi, että koen tuollaisen kirjoittelun vastenmielisenä. Kuten he, sinäkin aloit heti ensimmäiseksi soittamaan suutasi, vaikket edes tiedä kohteesi historiaa, millainen kyseinen koira on tai kuinka paljon koiran kanssa jo tehdään töitä koulutuksen eteen. Esimerkiksi minun nykyinen koira on käynyt kolme pitkää koirakoulukurssia, ihan pikkupennusta alkaen. Se käy säännöllisesti harrastamassa rodunomaista lajia ja osallistuu lajin kisoihin. Ollaan käyty kahdella kouluttajalla joista jälkimmäinen oli ongelmakoirakouluttaja. Tavallinen kouluttaja sanoi meille, että hän vetäisi itsensä mieluummin kiikkuun kuin lähtisi yrittämään koirastani tottelevaisuusvaliota, ja ongelmakoirakouluttajakin nosti kädet pystyyn ja suositteli hankkimaan koiralle mielialalääkityksen. Koirassa ei ole muuta vikaa kuin häiriöherkkyys ja ylikiihtyvyys, joka saa sen mm. sinkoilemaan holtittomasti hihnassa, vapisemaan ja ahmimaan maasta kaiken mahdollisen, kun sopiva pieni triggeri laukaisee kiihtymyksen. Ja kun tämä tapahtuu lenkkipolulla muiden koirakoiden nähden, on joukossa liian usein joku rasittava Parempi Koiranomistaja pyörittelemässä silmiään, ”kun ei tuokaan viitsi koiraansa kouluttaa”. Joten: Tutki ennen kuin hutkit.

Sinä olet kyllä yksinkertainen idiootti =)

En ole kirjoittanut kommentteja kouluttamattomasta koirasta.  Ensimmäinen kommenttini ketjuun oli tuo kuin kerroin omista metodoistani jotka ovat ihan peruskauraa, se on totta. Muu onkin sinun omaa kuvitelmaasi. Mieti keskustelupalstan kävijämäärää ennenkuin nostat kierroksia ja hutkit.

Lisään vielä että ehkä voisit katsoa myös peiliin. Jos itse nostat noin helposti kierroksia omista oletuksistasi, se ei voi olla vaikuttamatta myös koirasi käytökseen.

Voimia ja tukisukkahousut sulle.

Vierailija
184/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun koirani ei tykkää toisista koirista, jos tulevat liian lähelle ja olisi melkoinen riski, jos vapaana oleva koira "tulee vaan moikkaamaan". Siinä se moikkaavakin koira saattaa provosoitua, jos minun koira ärähtää. Kiva siinä sitten, kun toinen hihnassa ja toinen vapaana... Hohhoijaa. Pitäkää ne koirat kiinni!!

No eihän semmoista koiraa, joka tulee moikkaamaan ihmisiä ja/tai koiria, voikaan pitää vapaana ?!?

Minun koira kulkee aina ilman hihnaa, seuraa vasemmalla puolella vaikka tunkisit kissaa sille suuhun.

Ei reagoikaneihin, lintuihin koiriin palloihin lapsiin pyörätuoliin jne jne, kaupungissa asutaan.

Menee 2 m päähän pissalle tai kalalle jos annan luvan.

Koirapuistossa sitten luvan saatuaan ottaa juoksuhepuleita. Ikää5v, aina ollut tälläinen

Vierailija
185/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien päälle hyppivä koira ’tervehtii’? Saanko minä vastata tervehdykseen maiharilla niin voidaan molemmat ’tervehtiä’ toisismme?

Vierailija
186/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun koirani ei tykkää toisista koirista, jos tulevat liian lähelle ja olisi melkoinen riski, jos vapaana oleva koira "tulee vaan moikkaamaan". Siinä se moikkaavakin koira saattaa provosoitua, jos minun koira ärähtää. Kiva siinä sitten, kun toinen hihnassa ja toinen vapaana... Hohhoijaa. Pitäkää ne koirat kiinni!!

No eihän semmoista koiraa, joka tulee moikkaamaan ihmisiä ja/tai koiria, voikaan pitää vapaana ?!?

Minun koira kulkee aina ilman hihnaa, seuraa vasemmalla puolella vaikka tunkisit kissaa sille suuhun.

Ei reagoikaneihin, lintuihin koiriin palloihin lapsiin pyörätuoliin jne jne, kaupungissa asutaan.

Koirapuistossa sitten luvan saatuaan ottaa juoksuhepuleita. Ikää5v, aina ollut tälläinen

Periaatteessa poliisilla voisi olla jotain sanomista tuollaiseen käytökseen. Koirat täytyy pitää kytkettyinä taajamissa. Piste.

Vierailija
187/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Koira on parivuotias hössö, joka hyppii vastaan tulevien lasten ja koirien päälle. Tässä ei ole mitään ongelmaa, kun on se hihna. Ongelma on anoppi, joka on aivan täydellisen tottelematon ja päästää koiran irti koska ”täytyyhän sen saada juosta”. Koira on ollut hänellä välillä hoidossa, mutta toivottavasti tähän ei tule pakottavaa tarvetta enää.

Ja siihen olen hankkimassa apua. Koiraa katsoessa vain vaikea uskoa että se rauhoittuisi ihan nappia painamalla kunnon ohjauksessakaan, mutta saa nähdä.

Kävin sen kanssa pitkään harjoittelemassa luoksetuloa läheisellä kentällä, ja alkuun se meni ihan ok, mutta sen kasvaessa ja saadessa rohkeutta, se ei enää onnistunut kun se lähtee siitä

harjoitustilanteestakin ihmisten ja eläinten perään. En tiedä miten tuo on sitten ratkaistu jossain ”koirakouluissa”. En minä sitä nyt näin ole jättämässä kuitenkaan.

Tympii tuo anoppi jonka mielestä siinä ei ole edes mitään ongelmaa että se juoksee ihan mihin sattuun. Aikuinen ihminen kuitenkin ja ensimmäisen kerran jälkeen käytiin tästä kitkerä keskustelu, mutta kun toisen kerran jätin koiran hänelle hoitoon hän ihan avoimesti ja uhitellen kertoo että piti koiraa vapaana. Viimeinen kerta toki se.

Olen aloittanut aina ihan pienen pennun kanssa. Palkannut herkulla tai ylenpalttisella huomiolla, en ole ottanut kiinni ja vienyt sisälle, luoksetulosta ei ole ikinä seurannut mitään epämiellyttävää. Enkä ole yrittänyt kutsua luokse kun näyttää siltä että pennulla on jotain niin kiinnostavaa meneillään ettei tulisi.

Ymmärrän ärsytyksesi anoppia kohtaan. Äitini myös luottaa aiavn liikaa koirani tottelevaisuuteen kun se on hoidossa.

Ei jessus. Tässä taas yksi Parempi Koiranomistaja kertomassa hurjalla yhden tai parin oman koiran kokemuksella, kuinka kaikki koirat kyllä oppisivat tavoille, jos omistajat toimisivat kuten Hän toimii. Olette ihan samanlaisia kuin ne Paremmat Äidit, joiden päähän ei mahdu, että kaikki lapset eivät ole välttämättä yhtä helppoja kuin heidän omansa. Samoin kaikki koirat eivät ole samasta muotista. Se, että sinun koulutusmetodisi on toiminut sinun koiralle/koirille ei ole mikään todiste sinun erinomaisuudesta koirakouluttajana, se voi yhtä hyvin olla todiste siitä että sinulla on vaan luonnostaan helposti motivoitavia, palveluhaluisia ja ohjaajakeskeisiä koirayksilöitä. Itse asiassa niin todennäköisesti on, sillä tuo kuvailemasi koulutustapa on itsestäänselvää peruskauraa, joka uppoaa kyllä helposti motivoitaviin koiriin jotka eivät ole häiriöherkkiä tai teräviä. Saattaisi mennä uusiksi tuo ”et ole vain viitsinyt kouluttaa koiraasi” asenne muita kohtaan, jos kohdallesi sattuisikin vähän haastavampi yksilö.

-eri

Sanoinko jossain että toimii kaikilla? Mulla on toiminut 4 koiran kanssa, sitten oli yksi jonka kanssa ei toiminut. 

Avautumisesi perusteella en yhtään ihmettele että koiraihmisiä pidetään outoina=)

Ensin heittelet täällä ylimielisiä kommentteja tyyliin ”koirasi on kouluttamaton” ja ”koulutuksen eteen joutuu tekemään töitä” kun jollakulla on haasteita koiransa kanssa, ja sitten tarjoat ratkaisuksi jotain alkeistason koulutuskikkoja vaikka haastavan koiran omistaja on jo antanut ymmärtää tekevänsä töitä koulutuksen eteen. Jos oikeasti haluat auttaa pulassa olevaa etkä vain pönkittää omaa egoasi, jätä tuollaiset kommentit sanomatta ja sisäistä, että ihmiset, koirat ja tilanteet ovat erilaisia.

Ja kyllä, olen joutunut nykyisen koirani kanssa niin monta kertaa kaltaistesi koppavien ja ymmärtämättömien ”kotikouluttajien” arvostelun kohteeksi, että koen tuollaisen kirjoittelun vastenmielisenä. Kuten he, sinäkin aloit heti ensimmäiseksi soittamaan suutasi, vaikket edes tiedä kohteesi historiaa, millainen kyseinen koira on tai kuinka paljon koiran kanssa jo tehdään töitä koulutuksen eteen. Esimerkiksi minun nykyinen koira on käynyt kolme pitkää koirakoulukurssia, ihan pikkupennusta alkaen. Se käy säännöllisesti harrastamassa rodunomaista lajia ja osallistuu lajin kisoihin. Ollaan käyty kahdella kouluttajalla joista jälkimmäinen oli ongelmakoirakouluttaja. Tavallinen kouluttaja sanoi meille, että hän vetäisi itsensä mieluummin kiikkuun kuin lähtisi yrittämään koirastani tottelevaisuusvaliota, ja ongelmakoirakouluttajakin nosti kädet pystyyn ja suositteli hankkimaan koiralle mielialalääkityksen. Koirassa ei ole muuta vikaa kuin häiriöherkkyys ja ylikiihtyvyys, joka saa sen mm. sinkoilemaan holtittomasti hihnassa, vapisemaan ja ahmimaan maasta kaiken mahdollisen, kun sopiva pieni triggeri laukaisee kiihtymyksen. Ja kun tämä tapahtuu lenkkipolulla muiden koirakoiden nähden, on joukossa liian usein joku rasittava Parempi Koiranomistaja pyörittelemässä silmiään, ”kun ei tuokaan viitsi koiraansa kouluttaa”. Joten: Tutki ennen kuin hutkit.

En ole kirjoittanut kommentteja kouluttamattomasta koirasta.  Ensimmäinen kommenttini ketjuun oli tuo kuin kerroin omista metodoistani jotka ovat ihan peruskauraa, se on totta. Muu onkin sinun omaa kuvitelmaasi. Mieti keskustelupalstan kävijämäärää ennenkuin nostat kierroksia ja hutkit.

Lisään vielä että ehkä voisit katsoa myös peiliin. Jos itse nostat noin helposti kierroksia omista oletuksistasi, se ei voi olla vaikuttamatta myös koirasi käytökseen.

Jaaha, nyt vasta muistit, ettet kirjoittanut niitä ensimmäisiä viestejä. Aivan varmasti joo. Ja suollat vielä lisää tuota ylimielistä tuubaa. Eiköhän ne työkseen koiria kouluttavat ole sinua pätevämpiä arvioimaan minun ja koirani välistä vuorovaikutussuhdetta. Tule jo alas sieltä jalustalta.

Vierailija
188/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Jaaha, nyt vasta muistit, ettet kirjoittanut niitä ensimmäisiä viestejä. Aivan varmasti joo. Ja suollat vielä lisää tuota ylimielistä tuubaa. Eiköhän ne työkseen koiria kouluttavat ole sinua pätevämpiä arvioimaan minun ja koirani välistä vuorovaikutussuhdetta. Tule jo alas sieltä jalustalta.

”Onhan sinulla ongelma...” -kommentin kirjoitin minä, ei se, jolle raivoat. On tämä huvittava palsta 😂

Vierailija
189/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa poliisilla voisi olla jotain sanomista tuollaiseen käytökseen. Koirat täytyy pitää kytkettyinä taajamissa. Piste.

Olen eri, mutta eipä ole poliisi sanonut yhtikästä mitään vaikka koirani on ollut vapaana kuitenkin lähellä kytkettävissä. Ulkoilutan koiraani aina vapaana. 

Vierailija
190/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa, jos koira on vapaana jos siitä ei todellakaan ole mitään haittaa?

Mitä se haittaa, jos kumppani on vasta 12 jos siitä ei todellakaan ole mitään haittaa?

Siis mitä? Yhdistät alaikäisiin sotkeutumisen koiran vapaana pitoon? Vai mitä yrität sanoa?

Vierailija
191/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, nyt vasta muistit, ettet kirjoittanut niitä ensimmäisiä viestejä. Aivan varmasti joo. Ja suollat vielä lisää tuota ylimielistä tuubaa. Eiköhän ne työkseen koiria kouluttavat ole sinua pätevämpiä arvioimaan minun ja koirani välistä vuorovaikutussuhdetta. Tule jo alas sieltä jalustalta.[/quote]

Koiria työkseen kouluttavia on nykyään niin moneen junaan, kovin monelle en koiraani veisi jos sen kanssa tulisi ongelmia.

-ulkopuolinen-

Vierailija
192/194 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta koska en halua pilata loppuakin koiraihmisten maineesta ja haluan huomioida muut, pidän koirani kytkettyinä aina ihmisten ilmoilla liikkuessa. Tuntematon vastaantulija ei voi tietää onko koirani hallinnassa vai ei, ja olen itsekin nähnyt noin sata kertaa kuinka se "100% tottelevainen" irti ollut fiffe onkin sitten juossut vastaantulijan jalkoihin tai ohittavan koiran kimppuun. 

Koiria vihataan jo ihan tarpeeksi, joten kannattaa vaan pitää ne koirat kytkettyinä. Jos ne kerran osaavat kulkea siivosti vierellä, niin laittakaa hihna vaikka vyöhön kiinni ja hihnan olemassaolo ei vaikuta lenkkiinne mitenkään. En kaipaa lisää myrkkysyöttejä ja muuta ongelmaa vain koska osa ihmisistä ei jaksa pitää niitä koiriaan kiinni.

Ei koiria vihata, vaan välinpitämättömiä koiranomistajia. Koira on omistajansa vastuulla oleva eläin. Olen usein lenkillä pyytänyt omistajia kytkemään koiransa ja todella järkyttävää ja ylimielistä palautetta on tullut.

Iso koira hyökkäsi hiekkalaatikossa leikkivää pikkulasta haukkumaan. Jonkin ajan kuluttua ehti rouvasihminenkin paikalle, eikä ollut moksiskaan lapsen pelästyksestä. Totesi vain vanhempien  ehdottaessa koiran ottamista talutushihnaan, ettei koirat tarvitse hihnaa samoin kuin eivät pikkulapsetkaan. 

Vierailija
193/194 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestissäni ei ollut lässytystä, vaan asiaa. Liikenteeseen pitää lähteä sellaisilla vehkeillä, joilla siellä on turvallista ajaa. TOtta kai ohitettavankin pitää tarkkailla ympäristöään, mutta miten paljon vaikkapa taakse pitää vilkuilla?

Eli koiranomistajat eivät näe eteensä, oikeastiko näin väität? Suurin osa vaaratilanteista koirien kanssa ainakin minulle pyöräilijänä tulee siitä kun tulee joku koiran kanssa vastaan, koira seilaa flexin pituudelta kevyenliikenteenväylän puolelta toiselle, ja vaikka rimputan kelloa niin että ei normaalilla ymmärryksellä olevalle pitäisi olla epäselvää että varoitan tulostani, niin monestikaan ei mitään reaktiota.

Olenkin alkanut ko. tilanteessa huikata kovaäänisesti että ajan koiran yli jos jää alle, silloin yleensä reagoidaan lopulta koira hallintaan ottaen - toki saan usein kirosanoja perääni mutta se taas ei ole minun ongelmani.

Vierailija
194/194 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme äärimmäisen hyvin koulutettua virkakoiraa. Vaikka tottelevat, niin silti niillä on omat vaistonsa, ja voivat yhtäkkiä lähteä omille teilleen. Töissä ovat ajoittain vapaana, mutta vapaa-ajalla ihmisten keskuudessa ei koskaan. Eläin on eläin, vaikka kuinka koulutettu, ei siitä voi mennä takuuseen.

Ei voi ihmisistäkään, silti saa vapaasti kulkea..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme