Onko teidän koira niin tottelevainen että sitä voi käyttää lenkillä ilman hihnaa?
Itse pidän koiria aina vapaana lenkillä, ja sekös naapurin kyttääjä mummoa ärsyttää. On siitä kerran huomauttanutkin. Koirat kulkevat siis nätisti vierellä eikä niistä ole mitään häiriötä.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajat eivät vielä tiedä että tuota harrastusta aletaan kohta verottamaan ihan urakalla. Ihan omaa tyhmyyttä kaikki.
Vähän väliä näkyy joku tositv-ohjelma jossa julkkis käy ulkoiluttamassa koiraansa ilman hihnaa. Kesäaikana koira kun ei saa olla vapaana muualla kuin aidatussa pihassa tai koirapuistossa niin noissa voidaan todistaa tapahtuneen laittomuuden. Liikennerikkomuksiakin sakotetaan takautuvasti joten miksi noista ei kirjoiteta tikettejä? Esim. Veitolan ohjelmassa Maaret Kallion koira juoksi rannalla vapaana. Tapauksia on muitakin.
Ei ole kiellettyä pitää koiraa vapaana, jos se on välittömästi kytkettävissä.
Joudun jokaiseen asiaa kösittelecään ketjuun kirjoittamaan tänän saman. Tosin se tässäkin jo monta kertaa sanottu, mutta paksuun kalloon ei taida sitten mahtua mitään. Eli: taajamassa koira on aina pidettävä kytkettynä. Myös metsiköissä ja metsäteillä. Aina. Vaikka ei olisi näkyvissä muita. Myös pennut. Pesintäaikaan (maalis-elokuussa) koirat on pidettävä kiinni kaikkialla paitsi koirapuistoissa ja aidatuilla pihoilla. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, juoksisi ensimmäisen ohi ajavan auton alle. Metsässä voi pitää irti, tulee heti kutsusta luokse, mutta autoja ei pysty vastustamaan.
Ysi chihu juoksi yhtäkkiä 90 asteen kulmassa meidän auton alle vaikka oli kytkettynä. Onneksi oli kesä eikä jäitä, ja miehellä nopeat refleksit niin sai just jarrutettua. Koiranhönö ei tajunnut mitään ja omistajat katsoivat meitä pahalla.
Ei ne hauvelit, vaan se hihnan toinen pää..
Jep. Tuon takia olen aina valmiina auton lähestyessä, eli koira vierelle, hihna lyhyelle.
Pieni koira on tämä minunkin.
T. Tuo jolle vastasit
Suurehkon koirani kanssa täällä maalla lenkkeilemme ilman hihnaa. Koira on tottelevainen ja pysyy lähellä. Hiljaisella hiekkatiellä näemme ja kuulemme auton tulevan ja silloin koira tulee viereen hihnaan kytkettäväksi. Osaa kyllä väistää autoja, mutta sitähän ei auton kuljettaja tiedä. Samoin jos näemme vaikka tutunkin vastaantulijan tulevan, niin koira ohituksen ajaksi kiinni. Metsässä koira liikkuu vapaammin, mutta se itse pitää huolen, että on aina näköyhteys. Metsästysviettiä ei ole.
Ei voi pitää vapaana. Juoksisi tod. näk heti auton tai pyörän alle, tai katoaisi metsään jos näkisi siellä jotakin, kuten vaikka linnun. Hihnassa kulkee ongelmitta.
Ap, toimit tosi itsekkäästi. Vaikka sinä tiedät (ja et muuten voi koskaan olla 100% varma, kun eläin kyseessä), että koirasi pysyvät kiltisti lähelläsi, vastaantulijat eivät ole ajatustenlukijoita. On ihmisiä, jotka pelkäävät koiria todella paljon, ja he eivät voi tietää ovatko koirasi oikeasti sinulla hanskassa vai eivät.
Minun koira ulkoilee kytkettynä kaikkialla paitsi koirapuistoissa, vaikka on kiltti. Kaikkien osapuolten parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuore grillatun kanan tuoksu vetää vauhkoksi. Ei tottele käskyjä. Juoksee hulluna kuola suussa hajun suuntaan. Olis hihnassakin pitelemistä!
Tuo on siis niin hyvä kommentti!
Meillä on tosi kiltti labbistyttö, mutta eihän se ruuan tuoksua voi vastustaa. Etenkään grillatun kanan!!!😂
Metsäpoluilla kulkee vapaana, mutta kun jo kaukaa näemme kulkijan, koira tulee luo ja miltei itse pujottaa päänsä taluttimeen.
Lapukka on sellainen lutukka.😘
Omaa voisi pitää vapaana mutta ongelmaksi tulee muut koirat vielä. Siinä vaiheessa kun toinen koira tulee n. 20m läheisyyteen haluaa mennä moikkaamaan. Joten kytketty on.. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun tuo on vain vuoden ikäinen.
Mikä siinä on, että niitä koiria täytyy pitää vapaana taajama-alueiden metsiköissä pääkaupunkiseudulla? Siis suosituilla ulkoilualueilla. Voisitteko huomioida, että niissä metsäpuistoissa liikkuu paljon muitakin ulkoilijoita, ja moni pelkää koiria. Huomioikaa muut kulkijat ja pitäkää ne koirat kiinni. Tai viekää koirapuistoihin juoksemaan. Itselläni on monta kertaa tullut näitä irtokoiria metsässä vastaan ja aina ovat juosseet kaukaa edellä omistajasta. Kyllä se helposti pelästyttää, kun yht’äkkiä metsäpolulla ryntää rotikka, tanskandoggi tai saksanpaimenkoira irrallaan vastaan. Kerran pyysin ystävällisesti omistajaa laittamaan koiran kiinni, niin hänpä veti housut alas ja näytti mulle persettä. Että sellaisia fiksuja eläintenystäviä täälllä eteläisessä Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Koira on parivuotias hössö, joka hyppii vastaan tulevien lasten ja koirien päälle. Tässä ei ole mitään ongelmaa, kun on se hihna. Ongelma on anoppi, joka on aivan täydellisen tottelematon ja päästää koiran irti koska ”täytyyhän sen saada juosta”. Koira on ollut hänellä välillä hoidossa, mutta toivottavasti tähän ei tule pakottavaa tarvetta enää.
Onhan sinulla ongelma, ja se on kouluttamatta jäänyt koira.
Ja siihen olen hankkimassa apua. Koiraa katsoessa vain vaikea uskoa että se rauhoittuisi ihan nappia painamalla kunnon ohjauksessakaan, mutta saa nähdä.
Ei se nappia painamalla rauhoitukaan, sen eteen joutuu tekemään töitä.
Kävin sen kanssa pitkään harjoittelemassa luoksetuloa läheisellä kentällä, ja alkuun se meni ihan ok, mutta sen kasvaessa ja saadessa rohkeutta, se ei enää onnistunut kun se lähtee siitä harjoitustilanteestakin ihmisten ja eläinten perään. En tiedä miten tuo on sitten ratkaistu jossain ”koirakouluissa”. En minä sitä nyt näin ole jättämässä kuitenkaan.
Tympii tuo anoppi jonka mielestä siinä ei ole edes mitään ongelmaa että se juoksee ihan mihin sattuun. Aikuinen ihminen kuitenkin ja ensimmäisen kerran jälkeen käytiin tästä kitkerä keskustelu, mutta kun toisen kerran jätin koiran hänelle hoitoon hän ihan avoimesti ja uhitellen kertoo että piti koiraa vapaana. Viimeinen kerta toki se.
Eihän se aukoton luoksetulo aina helposti synny.
Olen aloittanut aina ihan pienen pennun kanssa. Palkannut herkulla tai ylenpalttisella huomiolla, en ole ottanut kiinni ja vienyt sisälle, luoksetulosta ei ole ikinä seurannut mitään epämiellyttävää. Enkä ole yrittänyt kutsua luokse kun näyttää siltä että pennulla on jotain niin kiinnostavaa meneillään ettei tulisi.
Ymmärrän ärsytyksesi anoppia kohtaan. Äitini myös luottaa aiavn liikaa koirani tottelevaisuuteen kun se on hoidossa.
Ei jessus. Tässä taas yksi Parempi Koiranomistaja kertomassa hurjalla yhden tai parin oman koiran kokemuksella, kuinka kaikki koirat kyllä oppisivat tavoille, jos omistajat toimisivat kuten Hän toimii. Olette ihan samanlaisia kuin ne Paremmat Äidit, joiden päähän ei mahdu, että kaikki lapset eivät ole välttämättä yhtä helppoja kuin heidän omansa. Samoin kaikki koirat eivät ole samasta muotista. Se, että sinun koulutusmetodisi on toiminut sinun koiralle/koirille ei ole mikään todiste sinun erinomaisuudesta koirakouluttajana, se voi yhtä hyvin olla todiste siitä että sinulla on vaan luonnostaan helposti motivoitavia, palveluhaluisia ja ohjaajakeskeisiä koirayksilöitä. Itse asiassa niin todennäköisesti on, sillä tuo kuvailemasi koulutustapa on itsestäänselvää peruskauraa, joka uppoaa kyllä helposti motivoitaviin koiriin jotka eivät ole häiriöherkkiä tai teräviä. Saattaisi mennä uusiksi tuo ”et ole vain viitsinyt kouluttaa koiraasi” asenne muita kohtaan, jos kohdallesi sattuisikin vähän haastavampi yksilö.
-eri
Ei jessus =) Kylläpä nyt meni tunteisiin.
Sanoinko jossain että toimii kaikilla? Mulla on toiminut 4 koiran kanssa, sitten oli yksi jonka kanssa ei toiminut.
Avautumisesi perusteella en yhtään ihmettele että koiraihmisiä pidetään outoina=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Koira on parivuotias hössö, joka hyppii vastaan tulevien lasten ja koirien päälle. Tässä ei ole mitään ongelmaa, kun on se hihna. Ongelma on anoppi, joka on aivan täydellisen tottelematon ja päästää koiran irti koska ”täytyyhän sen saada juosta”. Koira on ollut hänellä välillä hoidossa, mutta toivottavasti tähän ei tule pakottavaa tarvetta enää.
Ja siihen olen hankkimassa apua. Koiraa katsoessa vain vaikea uskoa että se rauhoittuisi ihan nappia painamalla kunnon ohjauksessakaan, mutta saa nähdä.
Kävin sen kanssa pitkään harjoittelemassa luoksetuloa läheisellä kentällä, ja alkuun se meni ihan ok, mutta sen kasvaessa ja saadessa rohkeutta, se ei enää onnistunut kun se lähtee siitä harjoitustilanteestakin ihmisten ja eläinten perään. En tiedä miten tuo on sitten ratkaistu jossain ”koirakouluissa”. En minä sitä nyt näin ole jättämässä kuitenkaan.
Tympii tuo anoppi jonka mielestä siinä ei ole edes mitään ongelmaa että se juoksee ihan mihin sattuun. Aikuinen ihminen kuitenkin ja ensimmäisen kerran jälkeen käytiin tästä kitkerä keskustelu, mutta kun toisen kerran jätin koiran hänelle hoitoon hän ihan avoimesti ja uhitellen kertoo että piti koiraa vapaana. Viimeinen kerta toki se.
Olen aloittanut aina ihan pienen pennun kanssa. Palkannut herkulla tai ylenpalttisella huomiolla, en ole ottanut kiinni ja vienyt sisälle, luoksetulosta ei ole ikinä seurannut mitään epämiellyttävää. Enkä ole yrittänyt kutsua luokse kun näyttää siltä että pennulla on jotain niin kiinnostavaa meneillään ettei tulisi.
Ymmärrän ärsytyksesi anoppia kohtaan. Äitini myös luottaa aiavn liikaa koirani tottelevaisuuteen kun se on hoidossa.
Ei jessus. Tässä taas yksi Parempi Koiranomistaja kertomassa hurjalla yhden tai parin oman koiran kokemuksella, kuinka kaikki koirat kyllä oppisivat tavoille, jos omistajat toimisivat kuten Hän toimii. Olette ihan samanlaisia kuin ne Paremmat Äidit, joiden päähän ei mahdu, että kaikki lapset eivät ole välttämättä yhtä helppoja kuin heidän omansa. Samoin kaikki koirat eivät ole samasta muotista. Se, että sinun koulutusmetodisi on toiminut sinun koiralle/koirille ei ole mikään todiste sinun erinomaisuudesta koirakouluttajana, se voi yhtä hyvin olla todiste siitä että sinulla on vaan luonnostaan helposti motivoitavia, palveluhaluisia ja ohjaajakeskeisiä koirayksilöitä. Itse asiassa niin todennäköisesti on, sillä tuo kuvailemasi koulutustapa on itsestäänselvää peruskauraa, joka uppoaa kyllä helposti motivoitaviin koiriin jotka eivät ole häiriöherkkiä tai teräviä. Saattaisi mennä uusiksi tuo ”et ole vain viitsinyt kouluttaa koiraasi” asenne muita kohtaan, jos kohdallesi sattuisikin vähän haastavampi yksilö.
-eri
Aika monelle koiranomistajalle se peruskaura ei ole itsestäänselvyys.
ihan eri
Pidän vapaana tosin ei lähde sitten pihaa pidemmälle jos ei ole kiinni. Pelkää kaikkia koiria, luikkii karkuun. Pelkää ihmisiäkin, kävelee yleensä mun selän takana. Jos päästän metsässä irti juoksee autolle. Rivitaloyhtiön pihassa juoksee koti ovelle. Mutta joo kiinni on pidettävä ja väkisin vedettävä lenkille. Rescue koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että, kun ärsyttää nämä ns. poikkeustapaus-ihmiset, jotka ottaa erivapauksia kuin muut: "mutta kun se on niin tottelevainen/kiltti/ei se mitään tee".
Kun asuimme vielä kaupungissa, meidän naapurustossa oli kaksi näitä: toisella nuori saksanpaimenkoira ,jota piti vapaana ja toisella joku suuri vinttikoira. Miksi nämä tyypit eivät ikinä ole pikkukoirien omistajia? Terrorisoivat alueen ainoaa puistoa, jonka ympäriltä kävelyreitit kulkivat. Kiva laittaa sinne lapsia leikkimään, lähteä lenkittämään omaa koiraa, tai mitään muutakaan kun toinen on ottanut koko puiston oman koiransa juoksualueeksi, jossa se saa reuhata vapaana. Toki se on koiralle kiva, mutta voisi mennä koirapuistoon, tai lähteä vaikka metsään sen koiransa kanssa niinkuin kaikki muut tekee.
Sellainen vinttikoirakin, kun saa vainun jostain, niin se on moro! Se ei näe eikä kuule enää mitään, kun paahtaa vaan menemään.
Ottamatta muuhun kantaa, niin vinttikoirat ovat näöllä metsästäviä eikä mitään vainukoiria. Jos puhuisit ajokoirasta, asia olisi eri.
Ja sitten täytyy kyllä ihmetellä niitä lukutaidottomia kilahtelijoita - aloittajahan nimenomaan sanoi, että pitää sen "rakkinsa" kytkettynä. Olisiko syytä ottaa niitä mielialalääkkeitä, ennenkuin flippaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Sanoinko jossain että toimii kaikilla? Mulla on toiminut 4 koiran kanssa, sitten oli yksi jonka kanssa ei toiminut.
Avautumisesi perusteella en yhtään ihmettele että koiraihmisiä pidetään outoina=)
Ensin heittelet täällä ylimielisiä kommentteja tyyliin ”koirasi on kouluttamaton” ja ”koulutuksen eteen joutuu tekemään töitä” kun jollakulla on haasteita koiransa kanssa, ja sitten tarjoat ratkaisuksi jotain alkeistason koulutuskikkoja vaikka haastavan koiran omistaja on jo antanut ymmärtää tekevänsä töitä koulutuksen eteen. Jos oikeasti haluat auttaa pulassa olevaa etkä vain pönkittää omaa egoasi, jätä tuollaiset kommentit sanomatta ja sisäistä, että ihmiset, koirat ja tilanteet ovat erilaisia.
Ja kyllä, olen joutunut nykyisen koirani kanssa niin monta kertaa kaltaistesi koppavien ja ymmärtämättömien ”kotikouluttajien” arvostelun kohteeksi, että koen tuollaisen kirjoittelun vastenmielisenä. Kuten he, sinäkin aloit heti ensimmäiseksi soittamaan suutasi, vaikket edes tiedä kohteesi historiaa, millainen kyseinen koira on tai kuinka paljon koiran kanssa jo tehdään töitä koulutuksen eteen. Esimerkiksi minun nykyinen koira on käynyt kolme pitkää koirakoulukurssia, ihan pikkupennusta alkaen. Se käy säännöllisesti harrastamassa rodunomaista lajia ja osallistuu lajin kisoihin. Ollaan käyty kahdella kouluttajalla joista jälkimmäinen oli ongelmakoirakouluttaja. Tavallinen kouluttaja sanoi meille, että hän vetäisi itsensä mieluummin kiikkuun kuin lähtisi yrittämään koirastani tottelevaisuusvaliota, ja ongelmakoirakouluttajakin nosti kädet pystyyn ja suositteli hankkimaan koiralle mielialalääkityksen. Koirassa ei ole muuta vikaa kuin häiriöherkkyys ja ylikiihtyvyys, joka saa sen mm. sinkoilemaan holtittomasti hihnassa, vapisemaan ja ahmimaan maasta kaiken mahdollisen, kun sopiva pieni triggeri laukaisee kiihtymyksen. Ja kun tämä tapahtuu lenkkipolulla muiden koirakoiden nähden, on joukossa liian usein joku rasittava Parempi Koiranomistaja pyörittelemässä silmiään, ”kun ei tuokaan viitsi koiraansa kouluttaa”. Joten: Tutki ennen kuin hutkit.
Mitä se haittaa, jos koira on vapaana jos siitä ei todellakaan ole mitään haittaa?
Ei kuulosta kovin tottelevaiselta jos rikkoo lakia. Koiran pitää olla kytkettynä taajama-alueella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se haittaa, jos koira on vapaana jos siitä ei todellakaan ole mitään haittaa?
Mitä se haittaa, jos kumppani on vasta 12 jos siitä ei todellakaan ole mitään haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä ap. Jos asut ihmisten ilmoilla, pidä koirasi kiinni. Inhottavaa, että tuommoisia on koirien omistajissa. Maailmassa on muitakin kuin sinä, senkin pissapää.
Ja jos joku ei halua pitää koiriaan kiinni, niin kannattaa muuttaa kauemmaksi ihmisten ilmoilta eli maalle metsän keskelle.
Tästäkin ketjusta huomaa vaietun seikan: koiranomistajat ovat keskivertokansalaista selvästi aggressiivisempia. He ovat tottuneet siihen, että koira nöyrästi tottelee kaikkia oikkuja, niin haluavat sitten läksyttää ja pomottaa ihmisiäkin samaan tapaan.
T. Ketjuun eksynyt sivustaseuraaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin sen kanssa pitkään harjoittelemassa luoksetuloa läheisellä kentällä, ja alkuun se meni ihan ok, mutta sen kasvaessa ja saadessa rohkeutta, se ei enää onnistunut kun se lähtee siitä
harjoitustilanteestakin ihmisten ja eläinten perään. En tiedä miten tuo on sitten ratkaistu jossain ”koirakouluissa”. En minä sitä nyt näin ole jättämässä kuitenkaan.
-eri
Ensin heittelet täällä ylimielisiä kommentteja tyyliin ”koirasi on kouluttamaton” ja ”koulutuksen eteen joutuu tekemään töitä” kun jollakulla on haasteita koiransa kanssa, ja sitten tarjoat ratkaisuksi jotain alkeistason koulutuskikkoja vaikka haastavan koiran omistaja on jo antanut ymmärtää tekevänsä töitä koulutuksen eteen. Jos oikeasti haluat auttaa pulassa olevaa etkä vain pönkittää omaa egoasi, jätä tuollaiset kommentit sanomatta ja sisäistä, että ihmiset, koirat ja tilanteet ovat erilaisia.
Ja kyllä, olen joutunut nykyisen koirani kanssa niin monta kertaa kaltaistesi koppavien ja ymmärtämättömien ”kotikouluttajien” arvostelun kohteeksi, että koen tuollaisen kirjoittelun vastenmielisenä. Kuten he, sinäkin aloit heti ensimmäiseksi soittamaan suutasi, vaikket edes tiedä kohteesi historiaa, millainen kyseinen koira on tai kuinka paljon koiran kanssa jo tehdään töitä koulutuksen eteen. Esimerkiksi minun nykyinen koira on käynyt kolme pitkää koirakoulukurssia, ihan pikkupennusta alkaen. Se käy säännöllisesti harrastamassa rodunomaista lajia ja osallistuu lajin kisoihin. Ollaan käyty kahdella kouluttajalla joista jälkimmäinen oli ongelmakoirakouluttaja. Tavallinen kouluttaja sanoi meille, että hän vetäisi itsensä mieluummin kiikkuun kuin lähtisi yrittämään koirastani tottelevaisuusvaliota, ja ongelmakoirakouluttajakin nosti kädet pystyyn ja suositteli hankkimaan koiralle mielialalääkityksen. Koirassa ei ole muuta vikaa kuin häiriöherkkyys ja ylikiihtyvyys, joka saa sen mm. sinkoilemaan holtittomasti hihnassa, vapisemaan ja ahmimaan maasta kaiken mahdollisen, kun sopiva pieni triggeri laukaisee kiihtymyksen. Ja kun tämä tapahtuu lenkkipolulla muiden koirakoiden nähden, on joukossa liian usein joku rasittava Parempi Koiranomistaja pyörittelemässä silmiään, ”kun ei tuokaan viitsi koiraansa kouluttaa”. Joten: Tutki ennen kuin hutkit.
Sinä olet kyllä yksinkertainen idiootti =)
En ole kirjoittanut kommentteja kouluttamattomasta koirasta. Ensimmäinen kommenttini ketjuun oli tuo kuin kerroin omista metodoistani jotka ovat ihan peruskauraa, se on totta. Muu onkin sinun omaa kuvitelmaasi. Mieti keskustelupalstan kävijämäärää ennenkuin nostat kierroksia ja hutkit.
No eipä tuo haittaa, jos tosiaan ovat tottelevaisia. Ihan sama mulle muuten, kunhan eivät ole häiriöksi