Onko teidän koira niin tottelevainen että sitä voi käyttää lenkillä ilman hihnaa?
Itse pidän koiria aina vapaana lenkillä, ja sekös naapurin kyttääjä mummoa ärsyttää. On siitä kerran huomauttanutkin. Koirat kulkevat siis nätisti vierellä eikä niistä ole mitään häiriötä.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Keski-Eurooppaan, täällä kaikki koirat on aina vapaina, paitsi metrossa pitää olla kiinni. Ovat tervetulleita myös ravintoloihin, pubeihin ja terasseille. Eipä juuri ikinä ole koiratappelua tai muuten kuritonta käytöstä.
Höpöhöpö, väitteesi eivät pidä paikkaansa ravintoloita ja terasseja lukuun ottamatta (eikä niihinkään aina ole koirilla asiaa).
Terveiset Keski-Euroopassa 21 vuotta asuneelta koiranomistajalta.
Terveiset Keski-Euroopassa 20 vuotta täällä asuneena, ja kyllä täällä koirat ovat irti ja ovat erittäin tervetulleita ravintoloihin ja terasseille. Minä käy koirani kanssa kaikissa muissa kaupoissa paitsi ruokakaupassa. Tänään käytiin rautakaupassa ostoksilla.
Ja olen ollut erittäin tervetullut koirani kanssa myös vaateliikkeisiin sekä kampaamoon saatikka kahvilaan, ravintoloihin ja pubeihin.
Kaikkialle muihin paitsi ei ruokakauppaan.
Joo joo, ei tarvitse jauhaa siitä mystisestä Keski-Euroopasta enää.
Tämä ei ole mielipideasia tai koulutuskysymys, Suomessa on lainvastaista pitää koiraa irti, ja laki koskee kaikkia koiria vaikka olisi kuinka kiva ja tottelevainen. Turha täällä on kiistellä.
Niille jotka kommentoi Keski-Euroopan käytännöistä, se on kaupunkikohtaista. Jos kaupungin järjestyssäännöt sanovat että koirat kiinni niin silloin koirat pitää pitää kiinni.
Itse en ole missään matkoilla Euroopassa nähnyt irtokoiria muuten kuin talojen aidatuilla pihoilla, siis muuten kuin näiden "mutta ei meidän Musti" kuspäiden ulkoiluttamina.
Olin 5-v. kun itteäni isompi "mutta ei meidän koira koskaan meidän lapsille ole mitään tehnyt" koira kävi päälle kun vaan kävelin ohi (en edes läheltä, koska se koira tiedettiin sekopääksi, mutta oli aikuinen omistajansa ihan vieressä siinä), ja olisi purrut kasvoihin jos kahden askeleen päässä oleva isäni ei olisi ottanut koiraa painiotteeseen, vetänyt sitä minun päältä ja istunut sen päällä niin että pääsin juoksemaan pakoon.
Joten koira-traumatisoituneena, jos kissaa isompi koira tulisi kohti, potkaisisin sitä alkajaisiksi kuonoon - ja adrenaliinihuuruissani varmaan myös omistajaa, jos tulisi valittamaan. En ajattele sellaisessa tilanteessa selvästi, joten koirienne vuoksi pitäkää ne kiinni taajama-alueella niin kuin laki sanoo!
Jokunen talvi sitten olin hiihtämässä ja joku valopää oli päästänyt isot koiransa irti, oiskohan ollut rotikoita. Yksi koirista alkoi lähestyä minua ja oli kyllä rento hiihtolenkki piloilla. Mietin jo sotasuunnitelmaa miten saan koiran häädettyä kimpustani, tökinkö sauvalla silmään vai otanko sukset pois ja huidon niillä. Onneksi siihen ei tarvinnut ryhtyä.
Ei ulkopuolinen voi tietää miten kiltti koira omistajansa mielestä on ja koira on kuitenkin eläin, joka toimii vaistojensa varassa. Jokaisella koiralla on aina se eka kerta "ei ole koskaan purrut ketään, en ymmärrä mikä siihen meni".
Pelkään aivan hillittömästi koiria ja pulssi kohoaa jos kaukaakin näen koiran irrallaan. Valmistaudun taistelemaan, en todellakaan jää odottamaan haisteleeko se vapaana oleva koira vain minua vai aikooko purra. Potkailen tai lyön jollain kättä pidemmällä saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Keski-Eurooppaan, täällä kaikki koirat on aina vapaina, paitsi metrossa pitää olla kiinni. Ovat tervetulleita myös ravintoloihin, pubeihin ja terasseille. Eipä juuri ikinä ole koiratappelua tai muuten kuritonta käytöstä.
Höpöhöpö, väitteesi eivät pidä paikkaansa ravintoloita ja terasseja lukuun ottamatta (eikä niihinkään aina ole koirilla asiaa).
MIssäpäin Keski-Eurooppaa asut? Mulla on ihan erilaiset kokemukset tästä koira-asiasta.
En tiedä kehen viittaat, mutta itse asun Itävallassa eikä ainakaan omassa osavaltiossa ja kaupungissa koirat saa juosta irrallaan. Tietenkin niitä näkee irrallaan mutta ei kaupunkikävelyillä tms. Ja kyllä, koiraongelmia ja ongelmakoiria on tässä maassa ihan riittämiin, toisin sanoen vapaana juokseva tai muutoin hallitsematon koira käy kiinni muihin koiriin tai ihmisiin ikävin seurauksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveiset Keski-Euroopassa 20 vuotta täällä asuneena, ja kyllä täällä koirat ovat irti ja ovat erittäin tervetulleita ravintoloihin ja terasseille. Minä käy koirani kanssa kaikissa muissa kaupoissa paitsi ruokakaupassa. Tänään käytiin rautakaupassa ostoksilla.
Ja olen ollut erittäin tervetullut koirani kanssa myös vaateliikkeisiin sekä kampaamoon saatikka kahvilaan, ravintoloihin ja pubeihin.
Itse pistän boikottiin kaikki liikkeet, joissa pyörii koiria. Miettikää myös tätä yrittäjät!
Koira on pidettävä kytkettynä. Se on aivan yksiselitteistä. Ärsyttää nämä ihmiset, jotka suu vaahdossa paasaavat, että kyllä tämä tottelee. Koira kiinni jos on muita ihmisiä ja koiria läheisyydessä!
Omassa metsässäni olen tavannut näitä koiranulkoiluttajia, joilla on lupa antaa koiransa juosta vapaana, koska ei olla taajamassa. Heidän koiransa tunnistaa siitä, että ovat muutaman viikon ajan väriltään pinkkejä.
Olisiko kenelläkään lenkkeilijänä neuvoa, mitä kättä pidempää voisi pitää lenkillä mukana, jos koira hyökkää. Joo, tiedän, ettei ole fiksua, mutta on joskus tullut mieleen kylvää ”Herkkulihapullia ” lenkkipolun reunoille. Jokaisella lenkillä kuitenkin tulee jokin pelottava tilanne. Monet tuntuvat myös luulevan, että maaseudulla saa koirat pitää auki. Ei muuten saa kuin maanomistajan luvalla. Jotkut neropatit ulkoiluttavat koiriaan myös naapurin omalle pellolleen hevosilleen tekemällä harjoitusradalla. On tietysti kiva, kun se on talvella aurattu. Vapaana juokseva koira on hevoselle kiva ylläri.
Yksi koiristamme on kuuro. Toinen kävelisi kyllä rinnalla ilman hihnaakin, mutta koiramme kulkevat aina hihnassa ulkona, paitsi aidatulla pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Omassa metsässäni olen tavannut näitä koiranulkoiluttajia, joilla on lupa antaa koiransa juosta vapaana, koska ei olla taajamassa. Heidän koiransa tunnistaa siitä, että ovat muutaman viikon ajan väriltään pinkkejä.
Osaatko neuvoa, mistä kyseisiä erikoislupia voi noutaa?
Vierailija kirjoitti:
Minun koirani ei tykkää toisista koirista, jos tulevat liian lähelle ja olisi melkoinen riski, jos vapaana oleva koira "tulee vaan moikkaamaan". Siinä se moikkaavakin koira saattaa provosoitua, jos minun koira ärähtää. Kiva siinä sitten, kun toinen hihnassa ja toinen vapaana... Hohhoijaa. Pitäkää ne koirat kiinni!!
Mun koira ei tule toimeen toisten koirien kanssa. On yli 50kg veijari. Olen kookas ja vahva ja pidän aina tiukasti hihnassa paitsi omalla suurella aidatulla pihalla ja mökillä keskellä korpea(ei lintujen pesisimisaikana). Pariin kertaan on tullut vapaa koira vastaan ja omistaja huikannut, että älä pelkää tämä tulee toimeen kaikkien kanssa! NO MUN KOIRA EI TULE! :(
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kenelläkään lenkkeilijänä neuvoa, mitä kättä pidempää voisi pitää lenkillä mukana, jos koira hyökkää. Joo, tiedän, ettei ole fiksua, mutta on joskus tullut mieleen kylvää ”Herkkulihapullia ” lenkkipolun reunoille. Jokaisella lenkillä kuitenkin tulee jokin pelottava tilanne. Monet tuntuvat myös luulevan, että maaseudulla saa koirat pitää auki. Ei muuten saa kuin maanomistajan luvalla. Jotkut neropatit ulkoiluttavat koiriaan myös naapurin omalle pellolleen hevosilleen tekemällä harjoitusradalla. On tietysti kiva, kun se on talvella aurattu. Vapaana juokseva koira on hevoselle kiva ylläri.
Noista ”herkkulihapullista” et vain tiedä kenen suuhun ne päätyvät. Eivät välttämättä edes koiran suuhun, vaan ehkäpä naapurin 2-vuotias ehtii napata sen suuhun vanhempien silmien alla. Eikä irtokoirat ole niiden koirien, vaan omistajien vika. Eli myrkkypullat ovat todella huono ja vastuuton idea.
koirat pidetään aina kytkettynä. omassa pihassa. aidatulla alueella on eri asia.
meidän metsäalueella juoksi usein kaksi isoa. sekarotuista koiraa.
kehoitin ystävällisesti. omistajia kytkemään koiransa ja kerroin että ovat meidän metsässä.
herra ja rouva alkoivat huutaa ja solvata. juu juu teidän metsä on varmaankin. onkohan lääkkeet unohtunut kotiin. ihmettelin asiaa.
no mies oli kerran meidän koirien kanssa metsälenkillä. samaiset haukkujat tulivat taasen näkyviin.
mies kehoitti kytkemään koirat. ei tehonnut. mies päästi meidän yhden koiran irti.
koira kävi hyökkäykseen. emme joutuneet korvaamaan mitään, koska meidän aluetta ja ilmoitettu asiasta usein. saivat opetuksen etteivät huutele vieraille ihmisille lääkkeiden otosta ja juu juuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pistän boikottiin kaikki liikkeet, joissa pyörii koiria. Miettikää myös tätä yrittäjät!
Sama. Ihmettelen myös itsekkyyden määrää viedä koira vaatekauppaan tai kahvilaan; eivät ne ole koiralle mieluisia paikkoja. Viekää ennemmin lenkille tai koirapuistoihin haistelemaan ja purkamaan stressiään.
Koiraihminen ei välttämättä osaa ajatella kuin itseään, tämmöisiltä koira joutaisi pois.
Koirat ovat yleisesti ottae kivoja, mutta.... inhoan sitä, kun ne tulevat haistelemaan.
Pitäkää koirat kiinni ja hihna myös riittävän tiukalla ihmisten kulkiessa ohi.
Vierailija kirjoitti:
koirat pidetään aina kytkettynä. omassa pihassa. aidatulla alueella on eri asia.
meidän metsäalueella juoksi usein kaksi isoa. sekarotuista koiraa.
kehoitin ystävällisesti. omistajia kytkemään koiransa ja kerroin että ovat meidän metsässä.
herra ja rouva alkoivat huutaa ja solvata. juu juu teidän metsä on varmaankin. onkohan lääkkeet unohtunut kotiin. ihmettelin asiaa.
no mies oli kerran meidän koirien kanssa metsälenkillä. samaiset haukkujat tulivat taasen näkyviin.
mies kehoitti kytkemään koirat. ei tehonnut. mies päästi meidän yhden koiran irti.
koira kävi hyökkäykseen. emme joutuneet korvaamaan mitään, koska meidän aluetta ja ilmoitettu asiasta usein. saivat opetuksen etteivät huutele vieraille ihmisille lääkkeiden otosta ja juu juuta.
Ettepä kuulosta järin fiksuilta itsekään. En usko tarinaasi.
Meillä oli lapsuudessani rotwailer. Se oli pihassa aina irti, koska se ei poistunut pihasta yhtään mihinkään, paitsi silloin, kun joku meistä lapsista tuli koulusta niin juoksi vastaan. Vieraitten ihmisten takia ei pihasta poistunut.
Kun äitini käytti sitä lenkillä, se oli irti hiekkatie osuudella, mutta kun saapuivat autotien varrelle, otti sen hihnaan vain koska laki niin määrää. Todennäköisesti olisi pysynyt sielläkin vierellä irti, mutta koira on aina koira ja parempi pelata varman päälle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän vajaa? Tai et ilmeisesti edes vähän vaan aika paljonkin. Tuollainen myrkyttäminen on rangaistavaa ja sillä myrkytät myös niiden koirat jotka pitävät koiransa asianmukaisesti kiinni.
Jos koira käy jostain syystä ihmisen kimppuun, siinä ei mikään kepin karahka auta. Sitä paitsi yleisimmin ne kimppuunkävijät ovat näitä tappajarotuisia. Hyvin harvoin esim. mikään villakoira tai noutaja käy. Itse olen joskus pitänyt mukana ns. turvasuihketta (laillinen, sai ennen ainakin esim. Puuilosta) sen varalta että täkäläiset tietyn rotuiset koirat käyvät omien koirieni kimppuun. Nyt niiden määrä on onneksi vähentynyt niin ei ole enää tarvinnut.
MIssäpäin Keski-Eurooppaa asut? Mulla on ihan erilaiset kokemukset tästä koira-asiasta.