Millä perustein voin kieltää lasten isältä vuoroviikko asumisen?
Mitkä ovat sellaiset perusteet joiden kautta voin kieltää vuoroviikko asumisen? Sosiaalitoimisto on jo käynyt katsomassa asumisolot eikä sen kautta estettä olisi. Minä en kuitenkaan tahdo menettää elatusmaksuja enkä halua että lapset ovat viikon kerrallaan poissa luotani. Onko jotain päteviä syitä miksi kieltäytyä järjestelystä. Nyt ovat vain joka toinen viikko isällään.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 07:41"]
Mutta esimerkiksi minun mielestäni kun matkaa isän luokse on yli 20 kilometriä on kohtuutonta lasten kulkea sieltä kouluun? Ja minä joudun muuttamaan pienempään asuntoon lasten kanssa jos en elatusmaksua saa, eli lapset joutuvat luopumaan kodistaan. Ja lapset joutuvat menemään koululle jo seitsemältä vaikka koulu alkaisi vasa kahdeksalta. ei sekään minusta ole järkevää. Sama iltapäivällä, lapset joutuisivat menemään iltapäiväkerhoon tms.
[/quote]
Elatusmaksuilla EI pidä maksaa asumiskuluja. Ne ovat vain toisen vanhemman osuus lasten kuluista. Sinulla on alunperinkin liian suuren menot jos elatusmaksuilla on noin suuri vaikutus talouteesi.
[/quote]
Lasten kulujako ei ole isompi asunto, kuin missä sinkku asuisi? :O
Ap, ajattele lapsiasi äläkä itseäsi, niin näet asian ihan toisessa valossa.
Miten käytännössä muutenkaan isä voisi hoitaa esimerkiksi koulukyydit? vai asuuko isän taloudessa joku joka hoitaisi kyydeistä osan? Minusta on hienoa että joku isä haluaa osallistua lapsen elämään pitämällä lasta luonaan enemän, kaikilla sitä mahdollisuutta ei ole.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 07:55"]
Hyvä, kerrankin rehtiä puhetta. Pistä se äijä maksaan, mitäs tyrkkii munallas joka reikään. Pikku hiljaa alat myrkyttään lasten ja isän välejä, siitä se lähtee solmu aukeen.
[/quote]
Olet sairas
[/quote]
Mitä sinä vihjailet? Jos minulla nyt sattuu olemaan asiakassuhde Porvoon kansanterveystyön kuntayhtymän psyykkisen osaston kuntoutusryhmään, ei se silti tarkoita, että olisin välttämättä sairas.
Ap, miltä sinusta tuntuisi, että lapset asuisivat SINUN luonasi vain joka toinen viikonloppu? Tuntuisiko siltä, että näet lapsiasi tarpeeksi usein ja että tilanne olisi reilu? Nii-in. Äitinä oleminen on sitä, että laittaa lapsen tarpeet omien tarpeiden edelle ja sinä teet juurikin päinvastoin. Kannattaa nyt oikeasti miettiä, että onko se vuoroviikkoasuminen lapsille niin haitallista ja hankalaa kuin kuvittelet vai onko kyse vain siitä, että sinun tulosi tippuu ja joudut luopumaan joistakin mukavuuksista?
Lasten isä haluaa olla hyvä ja täysipainoisesti lasten arkeen osallistuva isä, ja sinä haluat estää tämän? Asetu isän asemaan, niin ehkä voit ymmärtää jotain.
Minä jotenkin ymmärrän aloittajaa, ei sekään aina ole niin hyvä että asutaan eri osoitteissa vuoroviikoin. Itse ainakin aikuisena haluan asua vain yhdessä kodissa ja välillä vierailla muissa. Olisi se lapsillekin paras kun on yksi turvallinen paikka ja toisessa sitten kävisi. Vanhemmat ne on itsekkäitä kun lapsia pitää heitellä paikasta toiseen. Itse kun aikanani erosin en suostunut mihinkään tuollaisiin järjestelyihin, ajattelin lapsen parasta ja niin hän jäi kanssani asumaan turvalliseen vanhaan tuttuun kotiinsa. En ole katonut ja lapsikin nyt aikuisena on sitä mieltä että näin oli juuri hyvä. Ei senpuoleen en ottanut mitään elatusmaksujakaan vastaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:35"]
Minä jotenkin ymmärrän aloittajaa, ei sekään aina ole niin hyvä että asutaan eri osoitteissa vuoroviikoin. Itse ainakin aikuisena haluan asua vain yhdessä kodissa ja välillä vierailla muissa. Olisi se lapsillekin paras kun on yksi turvallinen paikka ja toisessa sitten kävisi. Vanhemmat ne on itsekkäitä kun lapsia pitää heitellä paikasta toiseen. Itse kun aikanani erosin en suostunut mihinkään tuollaisiin järjestelyihin, ajattelin lapsen parasta ja niin hän jäi kanssani asumaan turvalliseen vanhaan tuttuun kotiinsa. En ole katonut ja lapsikin nyt aikuisena on sitä mieltä että näin oli juuri hyvä. Ei senpuoleen en ottanut mitään elatusmaksujakaan vastaan.
[/quote]
Entäpä jos isä ei olisi suostunut tuollaiseen, vaan olisi itse halunnut jäädä asumaan lapsen kanssa lapsen tuttuun ja turvalliseen kotiin? Olisiko sitten vedetty pitkää tikkua, vai onko tuollaiseen oikeus vain äideillä..?
Miksi äidit aina ajattelee lasten kuuluvan automaattisesti äidille. Oikeus lapsiin on molemmilla vanhemmilla yhtä suuri. Ja jos isä haluaa olla OMIEN lastensa kanssa enemmän, niin se on hatunnoston arvonen asia. Meillä aikoinaan mies sanoi, kun eka lapsi syntyi ja mentiin naimisiin: Muista sitten jos erota haluat, niin lapset jää hänelle. Haluaa olla lähi isä lapsilleen koko elämän ajan. Yhdessä oltu 19 vuotta ja ei aikeita erota.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:35"]
[/quote]
Miksi se isän luona oleva koti ei voisi olla hyvä ja turvallinen paikka? Miksi vain äidin luona voi olla sellainen? Et sinä voi sanoa, että täysin objektiivisesti ajateltuna teidän ratkaisunne (vai pitäisikö sanoa SINUN) oli lapselle paras vaihtoehto. Esim. vuoroviikkoasuminen olisi voinut olla aivan yhtä hyvä.
Jos on kyse aivan pienistä lapsista niin silloin ei varmaankaan vuoroviikkoasuminen ole niin hyvä vaihtoehto, mutta koluikäisten kanssa asia on jo toisin.
Hyvin usein erotilanteissa vanhemmat (äidit) verhoavat omia vihojaan ja katkeruuksiaan "lapsen parhaaseen" ja näin kieltävät isältä täysipainoisen vanhemmuuden. Se ei ole lapsen parasta nähnytkään, vaikka te niin kuvittelette.
Ja olen itse nainen ja äiti.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:23"]
Mutta esimerkiksi minun mielestäni kun matkaa isän luokse on yli 20 kilometriä on kohtuutonta lasten kulkea sieltä kouluun? Ja minä joudun muuttamaan pienempään asuntoon lasten kanssa jos en elatusmaksua saa, eli lapset joutuvat luopumaan kodistaan. Ja lapset joutuvat menemään koululle jo seitsemältä vaikka koulu alkaisi vasa kahdeksalta. ei sekään minusta ole järkevää. Sama iltapäivällä, lapset joutuisivat menemään iltapäiväkerhoon tms.
[/quote]
Elatusmaksuilla EI pidä maksaa asumiskuluja. Ne ovat vain toisen vanhemman osuus lasten kuluista. Sinulla on alunperinkin liian suuren menot jos elatusmaksuilla on noin suuri vaikutus talouteesi.
[/quote]
[/quote]
Ei Ap missään yksiössä asuisi kuitenkaan. Vaikka isä kuolisi ja Ap saisi ainoastaan valtion elatustuen joka on jotain 142 euroa kuussa niin elintason ei pitäisi pudota ollenkaan. Elatusavun pitäisi olla vain puolet lapsen kuluista. AP:n pitäisi maksaa toinen puoli. Elastustuella Ei pidä maksaa mitään AP:n kuluja.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:21"]
Hyvä, kerrankin rehtiä puhetta. Pistä se äijä maksaan, mitäs tyrkkii munallas joka reikään. Pikku hiljaa alat myrkyttään lasten ja isän välejä, siitä se lähtee solmu aukeen.
[/quote]
Olet sairas
[/quote]
Mitä sinä vihjailet? Jos minulla nyt sattuu olemaan asiakassuhde Porvoon kansanterveystyön kuntayhtymän psyykkisen osaston kuntoutusryhmään, ei se silti tarkoita, että olisin välttämättä sairas.
[/quote]
Se just tarkoittaa että olet sairas
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voisitteko tehdä niin, että vuoroviikkosin asuisitte tässä lasten kodissa? Ja toinen kämppä olisi sitten tätä toista " vapaalla" olevaa vanhempaa varten, missä kumpikin vuorollaan asuisi ilman lapsia. Lasten asuinympäristö pysyisi samana ja koulumatka ei olisi ongelma.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voisitteko tehdä niin, että vuoroviikkosin asuisitte tässä lasten kodissa? Ja toinen kämppä olisi sitten tätä toista " vapaalla" olevaa vanhempaa varten, missä kumpikin vuorollaan asuisi ilman lapsia. Lasten asuinympäristö pysyisi samana ja koulumatka ei olisi ongelma.
[/quote]
Tämä malli liene toimii ainoastaan niillä vanhemmilla jotka eivät aio koskaan hankkia itselleen uutta puolisoa?
Tää onnyt taas se nyxä, joka haluaisi lopettaa ne elarimaksut miehen exälle. Kuitenkaan eivät pysty järjestämään lasten koulumatkoja ja ehdotti jopa lasten jakamista (toinen äidille, toinen isälle).
teillä nyt vaan on niin huonot välit miehen exään, ettei mikään taho sitä vuoroviikkoasumista suosittele.
Jos oikeasti ajateltais lasten parasta, niin siltä lapselta kysyttäis, että missä lapsi haluaa asua. Avioero on tsekästä puuhaa kaikkine vanhempien välisine kiistoineen ja haluineen. Totta kai lapsi tarvitsee molemmat vanhemmat, mutta järjestelyn tulee olla lasten kannalta paras. Mulla oli lapsena kaveri, joka ei olis halunnu vuoroviikoosysteemiä vaan asua äidillänsä. Odotti sitä ikää, että saisi päättää asiasta. En sitten tiedä eikö uskaltanut sanoa vai mieli muuttui, mutta vuorosysteemi jatkui myös myöhemmin.
Itse en ikinä haluaisi asua yhtä viikkoa toisessa kämpässä ja toisen viikon toisessa. Olisi ihan hirveää. Mulle olis varmaan ollut paras sellanen systeemi, että asun äidin kanssa, mutta isä asuu lähellä ja siellä sais käydä aina, kun haluaa vaikka koulun jälkeen tms ja tietty viikonloppuisin yötä yms.
Kysykää niiltä lapsilta!!!!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 09:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tämä malli liene toimii ainoastaan niillä vanhemmilla jotka eivät aio koskaan hankkia itselleen uutta puolisoa?
[/quote]
Se on voi voi, jos lapsia on hankittu, niin heidän tarpeensa on numero ykkönen. Sitten vasta kaikki muu.
Porvoolaisin perustein kaikki onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 08:03"]
Jos on sopimus yhteishuoltajuudesta niin koulukyyti järjestetään kummankin luota. (Ei varmaankaan toiselta paikkakunnalta).
[/quote]
Miks tätä on alapeukutettu? Termeistä en ole varma, mutta ainakin meille sanottiin että kyyti olisi järjestetty molempien luota jos olisi ollut virallinen sopimus lapsen asumisesta (tai huoltajuudesta). Itse vain päätettiin järjestelyistä.
Ymmärrän ap:tä täysin. Onko oikeasti lasten edun mukaista, että asuvat vuoroviikot eri osoitteessa niin, että asuminen on koko ajan ahdasta ja koulumatkat menevät hankalaksi? Kuinka moni teistä ketjuun vastanneista haluaisi mennä työpaikan ulkopuolelle tunniksi aamuisin notkumaan, oli sää mikä hyvänsä?
Ymmärrän myös huolen elatusmaksujen menettämisestä, käytännössä lasten kulujen jakaminen tasan kun saattaa aiheuttaa vain enemmän epäsopua, joka ikisen hankinnan kohdalla pitää sitten miettiä kuka maksaa ja miten paljon. Ja lasten asumikuluja oikeasti pitää kattaa elatusmaksulla, juuri siksi että lähivanhemman luona olisi mahdollisuus normaaliin asumiseen.
Jos lapset ovat tarpeeksi vanhoja (yli 12v) voi heidän mielipidettään kysyä, mutta muuten kyllä pitäisin kantani tuossa tilanteessa ja ehdottaisin vaikka pidennettyjä viikonloppuja tai iltatapaamisia viikkoina jolloin lapset eivät ole viikonloppuna isällään.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 19:14"]
Ymmärsinkö avauksesta oikein, että isän luona lapset joutuisivat isän työn takia menemään tunnin etuajassa kouluun ja koulun jälkeen ip-kerhoon, mutta äidin luona ei? Tarkoittaako tämä, että ap on kotona ja siksi elarit ovat hänelle niin tärkeä toimeentulon lisä? Ihmisellä on kouluikäiset lapset, mutta ei ole töissä eikä opiskele?
[/quote]
Tai sitten lapset voivat kävellä koulusta äidin luokse, joka asuu lähellä mutta 20 km päähän isälle eivät voi? Miksi tässä halutaa tehdä ap:stä väkisin jotain rahanahnetta sossupummia, elarit nyt vaan ovat aika tärkeä toimeentulon lisä perheessä, jossa on vain yksi tulonsaaja - myös silloin, kun käydään töissä.
[/quote]
Olet sairas