Millä perustein voin kieltää lasten isältä vuoroviikko asumisen?
Mitkä ovat sellaiset perusteet joiden kautta voin kieltää vuoroviikko asumisen? Sosiaalitoimisto on jo käynyt katsomassa asumisolot eikä sen kautta estettä olisi. Minä en kuitenkaan tahdo menettää elatusmaksuja enkä halua että lapset ovat viikon kerrallaan poissa luotani. Onko jotain päteviä syitä miksi kieltäytyä järjestelystä. Nyt ovat vain joka toinen viikko isällään.
Kommentit (55)
Vuoroviikkoasuminen on hyvä isommille lapsille, mutta vain jos vanhemmat asuvat lähekkäin. On kurjaa, jos lasten täytyy kouluiässä vaihtaa kaveripiiriä joka viikko. Se voi oikeasti ainakin ujommalla lapsella vaikeuttaa kaverisuhteiden syntymistä (kokemusta on).
Ymmärsinkö avauksesta oikein, että isän luona lapset joutuisivat isän työn takia menemään tunnin etuajassa kouluun ja koulun jälkeen ip-kerhoon, mutta äidin luona ei? Tarkoittaako tämä, että ap on kotona ja siksi elarit ovat hänelle niin tärkeä toimeentulon lisä? Ihmisellä on kouluikäiset lapset, mutta ei ole töissä eikä opiskele?
Lapsella on tuttu ja turvallinen koti siellä missä häntä rakastetaan, ei automaattisesti vain siellä missä äiti asuu. Uusia kavereita saa, elämänpiiri laajenee; en näe vuoroviikkoasumisessa mitään pahaa. Ujolla voi uusien kavereiden saaminen kestää vähän kauemmin, mutta ujous on vain luonteenpiirre, jonka kanssa oppii elämään. Ja ap:n tapauksessa lapset tapaisivat kavereitaan koulussa koko ajan, sillä eivät he kai koulua vaihda joka viikko? :)
20 km, mitä se on? Helsingin ja Porvoon puolimatkassa, jostakin Espoosta jonnekin Vantaalle? Tampereelta Lempäälään?
Otetaas tämä asia uudelleen käsittelyyn, kun iltakin on vähän viisaampi.
Olen itse eroperheestä ja en ymmärrä, miksi lapselta pitäisi kysyä kumman luona hän haluaisi asua. Minulta on kysytty ja se hetki on kamalinta koko erossa, koska siinä pakotetaan lapsi valitsemaan vanhempiensa väliltä. Muistan vieläkin sen tunteen.
En myöskään ymmärrä miksi vuoroviikkoasuminen olisi niin kamalaa lapselle. Ainakin itse olisin mieluiten halunnut sitä, koska ikävöin paljon aina toiseen kotiini. Lähes kaksiviikkoa on pitkä aika lapselle ilman toista vanhempaansa. Vaihtopäivinä menin vain toiseen kotiini enkä ajatellut sitä reissaamisena.
Eli apeelle: tunnette isän kanssa lapset parhaiten ja osaatte varmasti valita toimivimman järjestelyn, jos vain unohdat ahneutesi ja alat käyttäytyä kuten äiti.
ps. Asuin isäni luona kolmevuotiaasta parikymppiseen enkä ole mennyt pilalle ;)
Mistä teitä ahneita naisia sikiää. Lapsilla on oikeus molempiin vanhempiin. Sinulla ei ole mitään oikeutettua perustetta kieltää vuoroviikko järjestelyä.
Ihanko oikeasti haluat vahingoittaa vakavasti lapsiasi kieltämällä heiltä mahdollisuuden toiseen vanhempaan? Sinun halusi ja / tai rahanhimosi ei saa (saisi) sanella lastesi hyvinvointia tuossa määrin. Jos ryhdyt vaikeuttamaan lastesi suhdetta heidän toiseen vanhempaansa, kiusaat eniten omia lapsiasi. Toivottavasti olet provo.
Miksi niitä syitä pitäisi keksimällä keksiä koka sinä et sitä halua. Miehelläsi ja lapsilla on oikeus tavata yhtä paljon kuin sinulla ja lapsillakin. Ei siinä auta kuin kestää tilanne tai muuttaa miehen kanssa takas yhteen.
Elatusmaksut on pieni lohtu jos mies ruokkii lapset joka toinen viikko ja tekee puolet hankinnoista. Kalliimmaksi se tulee ottaa elarit ja hommata kaikki lapsille.
Sopeudu siis tilanteeseen äläkä venkoile typerissä asioissa. Teet vaan hallaa omille lapsillesi.
Mutta esimerkiksi minun mielestäni kun matkaa isän luokse on yli 20 kilometriä on kohtuutonta lasten kulkea sieltä kouluun? Ja minä joudun muuttamaan pienempään asuntoon lasten kanssa jos en elatusmaksua saa, eli lapset joutuvat luopumaan kodistaan. Ja lapset joutuvat menemään koululle jo seitsemältä vaikka koulu alkaisi vasa kahdeksalta. ei sekään minusta ole järkevää. Sama iltapäivällä, lapset joutuisivat menemään iltapäiväkerhoon tms.
Kunta maksaa koulukuljetuksen vain yhdestä osoitteesta, joten koulukuljetus pitää järjestää ja maksaa itse, jos toinen koti on kaukana.
Hyvä, kerrankin rehtiä puhetta. Pistä se äijä maksaan, mitäs tyrkkii munallas joka reikään. Pikku hiljaa alat myrkyttään lasten ja isän välejä, siitä se lähtee solmu aukeen.
Väkivalta, alkoholi, muut päihteet, lasten laiminlyönti? Eipä oikein muuten.
Jos on sopimus yhteishuoltajuudesta niin koulukyyti järjestetään kummankin luota. (Ei varmaankaan toiselta paikkakunnalta).
Muutto on ikävä juttu mutta kyllä pienemmässäkin asunnossa pärjää, ei se ole lapsille niin tärkeää kuin on saada tavata molempia vanhempia jotka vielä pärjäävät keskenään vaikka ovat eronneetkin.
Isä varmaan vie lapset kouluun jos hän asuu kaukana entisestä osoitteesta? Tuntia ennen koululla ei ole mikään iso juttu lapsille varsinkaan jos ei tarvitse yksin odottaa. Minun oli odotettava monesti koululla 1 h 10 min koska bussini tuli ennen muita ja suunnastani ei tullut ketään joten leikin aamuisin yksin koulun pihalla. Minusta se oli vaan kivaa. Ja lapsillasihan on tuo tilanne vain joka toinen viikko.
Ota nyt vaan ihan rauhallisesti ja järjestele se muutto. Nuo ongelmat ratkeavat osin itselläänkin kun et ala turhaan hermoilla niitä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 06:59"]
Mitkä ovat sellaiset perusteet joiden kautta voin kieltää vuoroviikko asumisen?
...
Nyt ovat vain joka toinen viikko isällään.
[/quote]
Mitä eroa näillä on?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 06:59"]
Mitkä ovat sellaiset perusteet joiden kautta voin kieltää vuoroviikko asumisen?
...
Nyt ovat vain joka toinen viikko isällään.
[/quote]
Ap korjaa.. siis ovat joka toinen viikonloppu isällään.
Eli jos isä ilmoittaa lastten valvojalle haluavansa lapset joka toinen viikko luokseen en pysty sitä millään estämään? Tai jos hän haluaa että toinen lapsista on kirjoilla hänen luonaan en mahda sillekkään mitään?
Mitä eroa näillä on?
[/quote]
Tällaiset ämmät pitäisi viedä saunan taakse
Mistä näitä itsekkäitä ihmisiä oikein Suomeen näin paljon löytyy? Ap ajattelee vain itseään ja rahantarvettaan, eikä yhtään lastensa parasta.
No vaihtoehtona, että lapset isälle ja sulla joka toinen viikonloppu?
voiistko ajatella niin päin?
luulen, että et ja samaa ajattelee myös lasten isä, että haluaa olla lasten kanssa useimmin kuin vain joka toinen viikonloppu.
älä nyt ajattele vain rahaa ja itseäsi.
ja loppupelissä se muutto pienempään asuntoon ei ole varmastikaan iso juttu vaan enemmän nyt se raha minkä saisit, onko näin?
[quote author="Vierailija" time="27.12.2013 klo 07:41"]
Mutta esimerkiksi minun mielestäni kun matkaa isän luokse on yli 20 kilometriä on kohtuutonta lasten kulkea sieltä kouluun? Ja minä joudun muuttamaan pienempään asuntoon lasten kanssa jos en elatusmaksua saa, eli lapset joutuvat luopumaan kodistaan. Ja lapset joutuvat menemään koululle jo seitsemältä vaikka koulu alkaisi vasa kahdeksalta. ei sekään minusta ole järkevää. Sama iltapäivällä, lapset joutuisivat menemään iltapäiväkerhoon tms.
[/quote]
Elatusmaksuilla EI pidä maksaa asumiskuluja. Ne ovat vain toisen vanhemman osuus lasten kuluista. Sinulla on alunperinkin liian suuren menot jos elatusmaksuilla on noin suuri vaikutus talouteesi.
Pitäisi olla juopporetku, narkkari, väkivaltainen..elää sikolätissä..
Muuten ei ole estettä.
Ap voisi ajatella enemmän lapsia kuin rahapussiaan.