Jouluaaton ohjelma
7.00 Herätys ja aamutoimet
8.00 Aamupuuro, mantelinlöytäjän palkitseminen
9.00 Joulukuusen sisälletuominen
9.15 Kuusen koristelu
-VAPAATA OLEILUA-
11.00 Kahvit, välipalaa lapsille ja torttuja yms.
12.00 Joulurauhan julistus tv:stä
13.00 Lähtö hautausmaalle
14.30 Piparikahvit joiden yhteydessä lapsille ekat lahjat jotta jaksavat odottaa vielä iltaan
-VAPAATA OLEILUA-
16.30 Joulusauna
18.30 Jouluillallinen
20.30 Luetaan Raamattua ja lauletaan joululauluja
21.00 Joulupukin vierailu
23.00 Nukkumaanmenoaika
Mielipiteitä?
Kommentit (68)
Ahhahahaa ei hyvänenaika mä kuolen nauruun! Hauskin alotus IKINÄ!!!! :'D
Meillä:
klo 6 herätys ja talliin. Ruokintaa ja paskanmättöä.
n. Klo 11.30 aamupala
klo 17 asti töitä eli hevosten vaihtamista tarhoihin, ratsastusta yms. Klo 17 ruokinta ja talli kiinni, koirien kanssa lenkille ja suihkuun.
klo 19 suunnilleen lahjojen jako
kun se on valmis ruoka ja sitten pikkuhiljaa nukkumaan, aamulla työt kutsuu kello 6.
Jos meinaa varata 15 kuusen sisääntuontiin niin kuusen pitää olla oikean mittainen tai sitten saha pitää kaivaa valmiiksi. Muuten tuo 15 minuuttia ei välttämtää riitä jotta sen saa suoraksi aseteltu. Edellisiltana on jo hyvä vähän raivailla tilaa sille.
Kannattaa myös varmistaa että autossa riittävästi polttoainetta ettei hautausmaan käynnin osalta aikataulu mene pieleen. Piparikahvit kuulostaa päivän kohokohdalta ja niiltä ei kannata myöhästyä.
Saako sanoa suoraan? Sanon silti.
Kuulostaa aivan hirveältä, lapsiparat. Ja en kyllä tajua kuka aikuinenkaan tuollaisesta "lakikirjamaisesta" ohjelmistosta tykkää. Vai että ihan vapaata oleilua pari tuntia, johan menee leppoisaksi touhu :D :/
Lapsiparat, nälässä ja iltamyöhään odottamass pukintuloa, tuohan on ihan selvää kidutusta!! Ja mitä sitten jos ovat "jo" 7 - ja 9v? Ei meilläkään jaksa pirteinä 12-10v valvoa 14h pukin tuloa odotellen, tosin ei meille pukkia enää tulekaan mutta jos tulisi.
Mutta onnea valitsemallanne tiellä, mitään parannettavaahan tuossa ei ole vaikka kuinka moni sellaista sanoisi, Hitler/Tyranni AP on ohjelmiston päättänyt ja piste.
Mielenkiintoista... Muistuttaa ala-asteen leirikouluja.
Meillä kaikki menee miten menee jos ei mene niin ei mene.
Mennään ulos jos ei sada jos sataa niin sitten sataa, jos paistaa mutta ei jakseta liikkua niin ei sitten.
Jengi herää kun herää, puuroa keitän kun itse herään, varmaan ysiltä. Syödään illalla noin kuudelta ja lahjat sen jlk, se onkin ainoa mikä on varmaa. Ei pukkia ellei joku punanuttu erehdy ovesta.
Nukkumaan kun raukaisee!
Ketä nälättää puuron ja iltaruuan välissä niin jääkaappi ei ole lukittu.
45
Meillä. Heräilen kello 12 aikaan. Juodaan aamukahveet miesystävän kanssa. 12.50 lähen töihin. 18.20 tulen töistä kotiin. Saunotaa ja syödään miesystävän kanssa.Illemmalla muutama kaveri tulee kylään. Ihana jouluaatto tiedossa.
No sepä juhlavaa kun kaikki ravaa erikseen jääkaapilla...
Herätään kun herätään, lapset ennen aikuisia.
Aamupalaa + Joulupukin Kuumalinja
Lumiukko + Joulurauhan julistus
Noin klo 15 jouluruoka
Noin klo 17-18 joulupukki
Nukkumaan sitten kun alkaa nukuttamaan.
Sopiviin väleihin torttuja, pipareita, konvehtia ja muita jouluherkkuja.
Hautausmaalla on käyty jo tänään samoin kuin saunassa. Jouluaaton tavoitteena on hiljentyminen, hyvä ruoka ja lasten riemusta nauttiminen. Kiirettä ei ole minnekään :-)
Ap, miten/millä mantelin löytäjä palkitaan? Tämä kiinnostaa minua kaikkei eniten.
Luulin, että se manteli on se palkkio?
51: Ei minusta. Aloituksessa lukee "mantelinlöytäjän palkitseminen".
(50)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 19:55"]
51: Ei minusta. Aloituksessa lukee "mantelinlöytäjän palkitseminen".
(50)
[/quote]
Noin minäkin käsitin, mutta ajattelin vain kun itse olen aina ollut siinä luulossa, että manteli itsessään on se palkkio. Kiinnostaa siis minuakin tuo palkinto:) T.51
Herätään alkuiltapäivästä ja nautitaan Buranaa ja kahvia päänsärkyyn, sillä edellisiltana on vapaaputken kunniaksi nautittu alkoholia.
Syödään aamupala television äärellä, sämpylää pakasteesta ja kahvia. Aloitan suklaansyönnin. Mies siirtyy tietokoneelle pelaamaan, minä selaan AV:ta. Mätetään herkkuja omissa datailupisteissä. Vaikka olimme suunnitelleet mättävämme herkkuja kilotolkulla, todennäköisesti liian aikaisin iskee herkkuähky.
Jossain vaiheessa alkuiltaa keitetään kahvit ja siirrytään television ääreen katsomaan Netflixiä. Sitten korkataan ehkäpä skumppa ja omia valinnaisia juomia. Ehkä panemishommat myös.
Lämmitetään sauna joskus seitsemän, kahdeksan maissa, tullaan vilvottelemaan olohuoneeseen; mies pelaa hieman, minä tulen AV:lle. Mennään takaisin saunaan ja saunan jälkeen aloitetaan jouluaterian tekeminen. Kello on arviolta 21-22 tässä vaiheessa. Lahjat avataan jossain vaiheessa saunan ja ruoan välissä tai ehkä ruoan jälkeen. Jouluaterialla ei syödä kinkkua ja laatikoita, vaan oikeasti hyvää, taidolla ja huolella tehtyä ruokaa ja juodaan tietysti hyvää punkkua. Ruokailun aikana Netflix pyörii taustalla. Ruoka syödään kuitenkin poikkeuksellisesti pöydän ääressä, eikä sohvalla. Ruokailun jälkeen siirrytään sohvalle mahat pystyssä ja hörpitään hieman lisää punkkua. Pistetään ehkä elokuva pyörimään. Arviolta kolmen aikaan yöllä minä nukahdan sohvalle ja mies siirtyy tietokoneen ääreen jälleen pelaamaan. Viiden, kuuden maissa mies herättää minut ja painellaan sänkyyn nukkumaan.
Meillä näin..
- Herätys noin 6.30 maissa (mies ja 3v lapsi), minä varmaan herään aiemmin
- Syödään voileipää, hedelmää, jugurttia, marjoja, kahvia jne. aamupalaksi.
Meillä ei syödä tänä vuonna riisipuuroa, syömme sitä miehen kanssa usein lounaaksi ja lapsi ei tykkää siitä.
- Käymme haudoilla aamupäivällä.
- Päiväunille!
- Unien jälkeen tulevat isovanhemmat ja veljeni, juomme kahvit.
- 14.30 tulee joulupukki
- Klo 16 ruokaillaan
- Sen jälkeen saa kukin käydä saunassa, herkutella.. jaetaan illan mittaan loput lahjat (pukki jakaa vain muutaman)
- Iltakahvit
Aikataulu menee täysin lapsen unirytmin ym. ehdoilla, ja minullakin stressitöntä kun tiedän mihin aikaan laitan ruoat ja ettei lapsen tarvitse väsyneenä odotella. Lisäksi isovanhemmat eivät tykkää valvoa myöhään. Lapsi saa leikkiä sydämensä kyllyydestä virkeänä ja menee sitten noin kahdeksan maissa nukkumaan.
Aikataulutetut juhlat eivät missään nimessä ole pahaksi, varsinkaan kun joukossa on päiväuni-ikäisiä. Ja minä ainakin tykkään päävastuussa olevana, mihin aikaan ruokaillaan jne. Ketuttaisi ruveta odottelemaan, että kenellä milloinkin nälättää.
Tämä on ehkä stressitön aatto ikinä, kun tein aikataulut :)
Aamulla joulupuuro, johon ei kuulemma saa piilottaa kuin yhden mantelin. Kummien lahjat sitten heti siinä yhteydessä.
Lapset pihalle leikkimään kavereiden kanssa.
Lounaaksi jotain pientä puolilta päivin. Joulupukki kahden aikaan.
Aikuisten ja lasten vapaata oleilua, glögiä jne.
Joulupäivällinen viiden aikaan.
Loppuilta taas vapaata oleilua.
meillä heräillään varmasti kahdeksan maissa. itse voisin nukkua pitempäänkin, mutta toi 9-vuotias herää katselemaan televisiota, joten nousen samoihin aikoihin. mies yleensä kömpii perässäni melkein samantien. 11-vuotias saattaa nukkua pitempään, samoin noi aikuiset lapsemme, jos istuvat netissä poika-/miesystäviensä kanssa aamuyöhön (molemmilla miehet merillä).
keitän riisipuuron ja käväisen vielä mutkan kaupassa hakemassa unohtuneen margariinin ja talouspaperin. lapset ja mies katselevat lastenohjelmia ja sen jälkeen syödään puuro. tämän jälkeen käväisemme viemässä miehen sisarelle lahjan ja samalla reissulla haudoilla. kotiin tultuamme juomme kahvit/teet ja syömme mitä nyt sattuu huvittamaan. joululeipää ja kinkkua tai vaihtoehtoisesti torttuja ja pipareita. tämän jälkeen osa mies ja lapset lähtevät lämmittelemään ulkosaunaa ja sytyttelemään pihatulia (ja nuoremmat lapset saavat vähän ulkoilla ja purkaa jännitystä) ja minä alan valmistella päivällistä vanhempien lasten kanssa. syömme, kun ruoka on valmista ja käymme sen jälkeen saunassa (eka kerran), jonka jälkeen jaamme lahjat.
tämän jälkeen onkin todella vapaata oleskelua, nuoremmat saavat puuhailla lahjojensa kanssa, aikuiset lapset istuvat taas netissä siippojensa kanssa ja minä ja mieheni pääsemme toisen kerran saunomaan. illalla laitellaan esille vielä juustot ja viiniä, jos jollekulle vielä sattuu maistumaan.
näin olemme toimineet jo monta vuotta ja tää sopii meille. on sopivan rentoa, mutta tietynlainen rytmi kuitenkin löytyy, vaikkei kellonaikoja tiedetäkään, jottei tää 9-vuotias ihan hepuloi, kun ei tiedä milloin se lempparilahjatoive mahdollisesti saadaan avata. :)
siis: kun tietää, milloin se lempparilahja jne. (tietenkin)
57
aamulla tavanomainen aamupala+ konvehteja. Joulupuuro tulille ja sauna päälle.
Aamupv saunomista lastenohjelmia. Puolilta päivin jolupuuro+ kiisselit+ torttuja. Iltapäivällä pukki kun pienin on saaanut tirsat alle. Laahjoja+ leikkejä.
Joulupäivällinen pitkän kaavan mukaan seurustelua uusilla leluilla leikkimistää.
joulupukki kun tulee ajoissa ehtii leluilla leikkiäkin. Pari viime vuotta näin. Aiemmin odoteltiin pukkia illemmalle mut lapset oli ihan ylikierroksilla..
No niille on iahn nimet. Lounas ja päivällinen.