Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette halua matkustaa

Vierailija
22.12.2013 |

Eli en nyt tarkoita niitä joiden täytyy rahatilanteen vuoksi tinkiä matkustamisesta, mutta jotka eivät vain välitä tällaisesta. Miksi näin on? Itsellä on lähipiiriissä muutama tällainen ihminen, jotka ei juuri kotikaupungin tai Suomen ulkopuolelle lähde. Minusta on vain niin käsittämätöntä, että jotain ei yhtään kiinnosta nähdä uusia paikkoja ja kulttuureita...

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka ei matkusta koskaan jättää paljon näkemättä ja kokematta.

Kun matkustaa oppii myös paremmin arvostamaan kaikkia Pohjoismaiden systeemeitä. Pohjoismaissa on esimerkiksi paljon vähemmän kodittomia kuin etelänmaissa, joissa kodittomat ovat harmittavan usein täysin omissa oloissaan kaduilla. Mutta muihin asioihin liittyen. Suomi on täynnä ankeita harmaita neukkukerrostaloja, aina ulkomailla käydessäni ihailen kaikkia värikkäitä taloja ne ovat niin kauniita! hiekkarantoja tuskin tarvitsee edes mainita, hiekka on samettisen pehmeää ja vesi kristallin kirkasta. Vain silloin voin ymmärtää ihmistä joka ei halua näitä nähdä jos ei välitä millaisessa talossa asuu ja jos ei pidä uimisesta ja rannoista. Mielestäni Suomessa ei ole maailman kauneimmat talot ja maisemat, mutta se on vain yhden ihmisen mielipide ja matkustamattommilla saa olla myös omat mielipiteensä.

Vierailija
162/187 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:20"]

Itselläni matkailua rajoittaa lentopelko. Ei se minua kuitenkaan haittaa vai mahtanenko olevani kehittänyt ajatusmallin että se mitä en voi saada en haluakaan, kuka tietää.

Tämä aihepiiri on jotenkin huvittava. Miten ihmeessä joitakin ihmisiä ärsyttää noin penteleen ilmiselvästi että kaikki eivät halua matkustella?

[/quote]

Ei tämä rajoita sinua, tässä vinkki: voit matkustaa myös niin että lähdet laivalla Ruotsiin/Viroon ja sieltä jatkat junalla matkaa lähimaihin. Interrail on hyvä vaihtoehto lentopelkoisille! ja ainahan voit palata kotiin ja päättää ettet enää ikinä matkusta, jos ei miellytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:24"]

- maha menee aina sekaisin ulkomaanlomilla, pohjoismaiden ulkopuolella

- saan aurinkoihottumaa ja iho punoittaa ja palaa herkästi

- inhoan pakkaamista ja etenkin matkatavaroiden purkamista paluun jälkeen

- matkustaminen stressaa niin paljon että sen ulkomaanviikon tai parin jälkeen tuntuu siltä että tarvitsisin lomaa

- kyllästyn olemaan yhdessä paikassa matkan aikana, ja rasittaa muutenkin mennä samaan hotelliin, samaan aamiaisravintolaan samojen lomailijoiden kanssa, nähdä samoja tyyppejä töissä respassa viikon tai kaksi ja vääntää tekohymyä niiden kanssa

- iho kuivuu ja kärsii ja vanhenee lentokoneilmassa, vaikka ostaisin 300 euron kosteusvoiteen sitä kosteuttamaan ja suojaamaan

- saan aina jonkun korvatulehduksen tai poskiontelotulehduksen koneessa kun joku muu lähtenyt pöpöisenä matkaan!

- tuo hki-vantaan lentokenttä on ankea, mutta pakko mennä sen kautta ja viettää aikaa siellä jos aikoo jonnekin lentää

rahaa kyllä olisi matkustaa, mutta käytän sen mieluummin muuhun

[/quote]

Minulla menee maha sekaisin -aina-  kun syön ravintoloissa Suomessa. Myös paremmissa sellaisissa.

[/quote]

Niin eikös juuri vuosi sitten ollut kohu myös kebabravintoloiden lihoista niitä oli pidetty navetan lattialla Suomessa. Ei ruoka ole sen terveellisempää ja puhtaampaa Suomessakaan. On ollut myös uutinen jossa oli paljon kuvia Helsingin huippuravintoloiden likaisista keittiöistä, en olisi uskonut mutta niin se on. Niin Suomessa kuin ulkomallakaan ei kannata ostaa lihoja ja jäätelöä joita pidetään suorassa auringonpaisteessa mätänemässä.

Vierailija
164/187 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 22:25"]

Mä säälin teitä, jotka ette matkusta, mutta toisaalta oma on asianne. Ihmettelen vaan, miksei joku halua nauttia elämästä...

[/quote]

Minä taas säälin teitä, joiden pitää tuhlata paljon rahaa matkusteluun, koska eivät osaa rentoutua kotona, haluavat välttämättä tehdä lomalla jotain "erityistä" tai luulevat, ettei elämästä voi nauttia ilman säännöllistä ulkomaille pomppimista.

Vierailija
165/187 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:24"]

- maha menee aina sekaisin ulkomaanlomilla, pohjoismaiden ulkopuolella

- saan aurinkoihottumaa ja iho punoittaa ja palaa herkästi

- inhoan pakkaamista ja etenkin matkatavaroiden purkamista paluun jälkeen

- matkustaminen stressaa niin paljon että sen ulkomaanviikon tai parin jälkeen tuntuu siltä että tarvitsisin lomaa

- kyllästyn olemaan yhdessä paikassa matkan aikana, ja rasittaa muutenkin mennä samaan hotelliin, samaan aamiaisravintolaan samojen lomailijoiden kanssa, nähdä samoja tyyppejä töissä respassa viikon tai kaksi ja vääntää tekohymyä niiden kanssa

- iho kuivuu ja kärsii ja vanhenee lentokoneilmassa, vaikka ostaisin 300 euron kosteusvoiteen sitä kosteuttamaan ja suojaamaan

- saan aina jonkun korvatulehduksen tai poskiontelotulehduksen koneessa kun joku muu lähtenyt pöpöisenä matkaan!

- tuo hki-vantaan lentokenttä on ankea, mutta pakko mennä sen kautta ja viettää aikaa siellä jos aikoo jonnekin lentää

rahaa kyllä olisi matkustaa, mutta käytän sen mieluummin muuhun

[/quote]

Minulla menee maha sekaisin -aina-  kun syön ravintoloissa Suomessa. Myös paremmissa sellaisissa.

[/quote]

Niin eikös juuri vuosi sitten ollut kohu myös kebabravintoloiden lihoista niitä oli pidetty navetan lattialla Suomessa. Ei ruoka ole sen terveellisempää ja puhtaampaa Suomessakaan. On ollut myös uutinen jossa oli paljon kuvia Helsingin huippuravintoloiden likaisista keittiöistä, en olisi uskonut mutta niin se on. Niin Suomessa kuin ulkomallakaan ei kannata ostaa lihoja ja jäätelöä joita pidetään suorassa auringonpaisteessa mätänemässä.

[/quote]

En ole kukaan noista aikaisemmista kirjoittajista, mutta kokisin ruokamyrkytyksen mieluummin kotona tutussa ympäristössä kuin jossain, jossa kukaan ei puhu suomea, ruoka on outoa jne.

Vierailija
166/187 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:42"]

Minä taas säälin teitä, joiden pitää tuhlata paljon rahaa matkusteluun, koska eivät osaa rentoutua kotona, haluavat välttämättä tehdä lomalla jotain "erityistä" tai luulevat, ettei elämästä voi nauttia ilman säännöllistä ulkomaille pomppimista.

[/quote]

Minä en pysty nauttimaan täällä kylmässä, pimeässä, holhotussa verohelvetissä olostani.

Minulla on rahaa ja kielitaitoa, olen työskennellyt muutamassa maassa ja nauttinut siitäkin. Miksi tänne jäisin?

Vierailija
167/187 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei enää huvita matkustella turvattomuuden lisäääntymisen takiakaan/ onneksi tuli nuoruudessa koluttua maailmaa.Ja jopa asuttua vuosia maailmalla.

Vierailija
168/187 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kionnosta reissut

Vierailija
169/187 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ok

Vierailija
170/187 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on ihan kivaa. On kuitenkin olemassa paljon muitakin kivoja asioita. Perheessämme on 2 ja 4-vuotiaat lapset ja koen, että panos/hyötysuhde on parasta kun pitäytyy kotimaan matkailussa. Perheemme bruttotulot on about 8.000 /kk, joten rahasta ei ole kiinni. Ostimme juuri sijoitusasunnon sillä ajatuksella, että sen voi realisoida 15-20 vuoden päästä ja ostaa mökin. Tuolloin olemme noin 45-50 vuotiaita. Parisen vuotta tuohon jouti säästämään käsirahaa, mutta nyt asunto pyörittää vuokratulolla itse itseään. Olisihan tuon käsirahan tietysti voinut polttaa kerosiiniinkin, mutta tuskin ainakaan lapset siitä olisivat "kostuneet" sen enempää kuin mitä saivat lähimatkailusta irti. Lisäksi on kivaa fiilistellä vaimon kanssa sitä millaisen mökin tulemme sitten aikanaan ostamaan, pelkästään tästä tulee jo hyvä mieli. M30

Vierailija
171/187 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin ei viitsi lähteä ulkomaille. Suomessa tulee matkailtua, mutta rajojen ulkopuolella tulee harvoin käytyä.

Vierailija
172/187 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borta bra men hemma bäst.

Matkustan kyllä n. 4 x vuodessa ulkomaille, mutta parasta on aina kotiinpaluu. Reissutrytmittävät arkea kivasti ja opettavat arvostamaan kotimaata.

Vierailija
173/187 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähty homma. Elämä tuntuu ihan samanlaiselta ulkomailla ja kotisuomessa, ei ole minusta kuluneen rahan väärti. Aiemmin matkustettiin 2-3 x vuoteen ulkomailla reppureissuilla mutta enää ei oikein kiinnosta. Suomessa on tehty reissuja, riittää täälläkin ihmeteltävää. Hieman mietin myös maailman poliittisia tilanteita ja turvattomuutta, mutta se ei ole pääsyy matkustelemattomuuteen.

Olemme kielitaitoisia, ei lentopelkoisia ja hyvätuloisia.

Vierailija
174/187 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää maksaa kokemuksista, vaan konkreettisista, aineellisista asioista. Kokemuksia saa ilmaiseksikin. Lisäksi matkustamiseen liittyy mtös stressiä ja riskejä, näen enemmän huonoja kuin hyviä puolia.

Vierailija
175/187 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Borta bra men hemma bäst.

Matkustan kyllä n. 4 x vuodessa ulkomaille, mutta parasta on aina kotiinpaluu. Reissutrytmittävät arkea kivasti ja opettavat arvostamaan kotimaata.

Detta.

Vierailija
176/187 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juurikaan matkustele vaikka varaa periaatteessa olisi. Olen todella mukavuudenhaluinen ja vapaa-aikani haluan laittaa kotia, harrastaa, lukea ja viettää aikaa perheen ja ystävien kanssa. Koti on mielestäni ihana paikka. Mieluummin istutan samalla rahalla ja ajalla takapihalle hedelmätarhan kuin kävelen New Yorkissa.

En ehdi päästä hyvään fiilikseen ja nauttia matkasta parissa päivässä. Pidemmässä reissussa menee taas aina hulluna rahaa hotelliin tai sitten kituutetaan jossain hostellissa luteiden ja tuntemattomien seassa, tai sukulaisten nurkissa, mikä ei ole yhtään minun juttuni. Nuorempana matkustelin enemmän mutta nyt olen tajunnut ettei ole pakko jos ei halua

Vierailija
177/187 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin matkustaa 1-2 kertaa vuodessa ulkomaille, jonnekin kauemmas kuin naapurimaihin. Nyt ollaan käyty kerran vuodessa risteillen Ruotsissa, ja huvipuisto- ja kylpyläkaupungeissa käydään myös 1-2 krt vuodessa lomalla.

Eräs vanha ystäväni reissaa rikkaan miehensä kanssa välillä viikossakin maasta maahan, käyvät viinitiloilla, yöpyvät kalleissa hotelleissa, sellaisesta hän aina haaveilikin jo nuorena. Minulle taas nuo ovat sellaisia kerran - pari elämässä - juttuja, joita haluaisin muistella joskus vanhempana "käytiin me kerran, pari" ja en jaksaisi tosiaan kuin muutaman kerran vuodessa lähteä kauemmas, varmaan juuri stressin ja kaiken mahdollisen suunnittelun takia. Nykyään myös maailmantilanne ei houkuttele matkustamaan; on luonnonkatastrofista terroristeihin yms.

Ja meillä on lapsia ja tällä pariskunnalla ei ole, mutta olen siis muutenkin introvertti, nautin hiljaisuudesta ja kodistani tiettyyn pisteeseen saakka. Työviikon jälkeen tarvitsen vetäytymistä - en ihmisvilinää ja vilskettä.

Vierailija
178/187 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakaan ei matkustelu kiinnosta. Se on kallista siihen nähden, mitä sillä saa. Pari viikkoa tai pidempäänkin jossain "paratiisissa" ei muuta elämää miksikään, paluupäivä on tiedossa ja lähellä. Mitä siitä jää käteen? Muistoja, jotka haihtuvat pikkuhiljaa ja nekään muistot eivät minun mielessäni paljoa poikkea arkimuistoista. Turistirysien mukahauskat liukuhihnaelämykset eivät saa minulle aikaan tunnetta, että olisin kokenut jotain erityistä. Mieluummin käytän rahan johonkin konkreettiseen, eli vaikkapa siihen että teen kodista sellaisen, jossa viihtyy ja on mukava olla. Sitä paitsi vieraat kulttuurit eivät minusta ole mitenkään ihmeellisiä asioita. Siellä on ihmisiä ja rakennuksia ja puita ja hiekkaa ja yms. ihan samalla tavalla kuin täälläkin. Ihmiset ovat ihmisiä joka paikassa ja jos ne nyt puhuvat eri kieltä tai tekevät asiat vähän eri tavalla, mitä sitten? Samaa me kaikki olemme loppujen lopuksi kuitenkin.

Kaipa minuun on sitten keskimääräistä vaikeampi tehdä vaikutusta. Toisella planeetalla voisin lähteä käymään, sen voisi jo ehkä laskea erilaiseksi kokemukseksi. Eipä taida minun elinaikanani avaruusturismi kuluttajahinnoilla vielä mahdollistua.

Vierailija
179/187 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:10"]Mitä inhoamsita on suomalaisissa hotelleissa? Ihan samaa paskaa se on ulkomaillakin.

Ei ole. Esim. Suomessa on Imatran Valtionhotelli, ja muutamat Lapin laskettelukeskusten paikat jotka eivät ole tätä samaa linjaa: 

http://hiltonnordics.com/fin/suomi/helsinki/hilton-helsinki-airport-hotel.html

Aamupalat ja muut ruoat on melkein aina Suomessa sitä samaa, pahanmakuista kananmunajauhoista tehtyä munakokkelia, nakkeja ja puuroa. 

Enemmän vaihtelua saa jo vaikka Virosta. Wienissä kun olimme miehen kanssa aamupalalla, saimme tuoretta leipää ja tuoreita hedelmiä, kalaa, hyvää lihaa ja kuohuviiniä näin esimerkiksi. Kahvikaan ei tullut automaatista. 

Minä siis en halua maksaa näistä sitä sairaan kallista hintaa mitä Suomessa pyydetään. Turha siitä on suuttua tai alapeukuttaa. Minua ei haittaa, jos sinä vaikka et koskaan poistu tästä maasta mihinkään, en arvota sinua sen perusteella. Mutta voisitte vähän kyllä avartaa maailmankatsomusta: ulkomailla todellakin on myös erilaista kuin täällä. 

Eihän missään saa niin hyvää aamupalaa hotellissa kuin Suomessa.

Kannattaakin matkustaa ulkomaille, että saa syödä hyvän aamupalan :D

Niinpä. Hyvän aamupalan saa Suomessakin kun tekee itse. Voi vaikka laittaa aamupalaksi tuon mitä Wienissä saitte, tuohan on helppo tehdä itsekin. Yhtä hyviä raaka-aineita on Suomessakin. Ostaa kaupasta valmiina ja laittaa lautaselle ja siinä se. Suomessa on myös todella hyviä ja monipuolisia aamiaispaikkoja, muitakin kuin noita huonoja. Sitä paitsi tuo Wienissä syömänne aamiainen on ihan tavallinen aamupala monilla suomalaisillakin, ei mikään ihmeellinen. Paras Suomessa nauttimani aamiainen sisälsi: erilaisia tummia ja vaaleita leipiä, croissantteja, hilloja, marmeladeja, erilaisia juustoja, erilaisia täyslihaleikkeleitä, kaloja, levitteitä, munakokkelia, nakit ja erilaiset puurot myös, mysliä, marjoja, hedelmiä, kahvi tai tee, tuoremehuja, leseitä, kakkuja,suklaita, jogurtteja, paahtopaistia. Kaikkea en muista, varmasti sisältää muutakin. Kaikki todella tuoretta ja hyvää, varmasti yhtä hyvää ellei parempaakin kuin ulkomailla. Helsingissä on paljon hyviä monenlaisia aamiaispaikkoja.

Mutta kun se on ainakin minulla lomamatkan idea, ei tarvitse tehdä itse kun on LOMA.

Vierailija
180/187 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan, koska se on mitä parasta aivojumppaa. Paikan päällä voi opetella fraaseja maan kielellä. Matkan aikana luen kaiken kohteesta, eli opin kokonaisvaltaisesti. Aivojumppaa on kartanluku ja bussi yms aikataulut.

Haastan itseäni yrittämällä pakata aina vain pienemmän repun, löytää ( kiitos booking.com) avulla kohtuuhintaisia mutta hyviä yöpaikkoja. Valppaana ja sopeutuvana voin nukkua eri paikoissa, vaikka on jo ikää. Ja auringon näkeminen ilahduttaa. Onhan maapallo ja luonto niin ihmeellistä.

Kyse ei ole vain matkustamisesta, vaan elämästä kokonaisuutena. Pysyn kaikkiaan toimintakykyisempänä kun ylläpidän vaihteluun sopeutumista.

Ympäristönvaihdos on aivojumppaa.

Eihän ihmisen pohjimmiltaan tarvi pelätä kuin omaa tylsistymistään.

Suomessa minulla on harmaa arki. Vuokra-asunto on vaatimaton.

Menneisyydessä on paljon ikävää, traumaa, sairautta ja vaillejäämisen kokemuksia. Mutta kestän, kun voin odottaa seuraavaa matkaa, ja jaksan kiinnostua asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä