Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette halua matkustaa

Vierailija
22.12.2013 |

Eli en nyt tarkoita niitä joiden täytyy rahatilanteen vuoksi tinkiä matkustamisesta, mutta jotka eivät vain välitä tällaisesta. Miksi näin on? Itsellä on lähipiiriissä muutama tällainen ihminen, jotka ei juuri kotikaupungin tai Suomen ulkopuolelle lähde. Minusta on vain niin käsittämätöntä, että jotain ei yhtään kiinnosta nähdä uusia paikkoja ja kulttuureita...

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 01:19"]

jokainen täällä joka ei käy sivistämässä itseään vieraiden maiden kulttuurilla yms, on sielullisesti tyhjä. ja WHITE TRASH. onneksi olkoon!

[/quote]

Kerro minkä maan kulttuuri on sivistystä? Oletko sinä sivistynyt? 

Tai ehkä kommenttisi on vitsi ;)

Vierailija
2/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 23:55"]

Mitä te kotona lomailijat teette lomalla? Joku tossa aikaisemmin kommentoi, että loma tuntuu menevän pilalle jos on kotona. Mulla vähän sama fiilis. Rakastan kotona oloa, mutta lomilla yleensä lähden jonnekin reissuun.

En halua arvostella kenenkään tapaa lomailla, ihan mielenkiinnosta kysyn.

[/quote]

En tykkää matkustamisesta, ja lomallani haluan rentoutua. Matkaan liittyvä stressaaminen ei sovi ajatukseeni lomasta, loma menee silloin ihan hukkaan. Lomallani käyn taidemuseoissa, konserteissa, kierrän kirpputoreja, kirkkoja ja hautausmaita n. 150 kilometrin etäisyydellä kodistani. Luen kirjoja. Tai vain istun parvekkeella ja juon kahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme koiraa ja ne ovat kuin lapsiani (mulla on myös ihmislapsia). En voi jättää niitä kellekkään hoitoon kun tulee niitä niin ikävä :(

Vierailija
4/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 07:47"]

En mitään, ja siksi ne kotilomat onkin niin rentouttavia. Laitan herätyskellotkin pois, nukun kun nukuttaa ja valvon kun valvottaa, kellosta välittämättä. Teen mitä milloinkin mieli tekee, yleensä pieniä arkisia asioita kuten lukemista, kävelemässä käymistä, ruoan laittamista, musiikin kuuntelua. Seuraan vain omia impulssejani ilman minkään sovitun menemisen tai tekemisen tai kellon paineita.

[/quote]

Eikö teitä kotilomailijoita häiritse se että villakoirat pyörii nurkissa ja on siivottava viikottain kuten arkenakin? Tai että pitää tehdä ruokaa, Suomessa kun ei ole varaaa mennä ulos syömään edes lomilla (siis oikeisiin ravintoloihin, mäkkäriä tmsen nyt tarkoita)?

Mä lähden noita asioita pakoon maailmalle. Enkä pane pahitteeksi kauniita uusia maisemia, uusia elämyksiä, ruokia enkä lämpöäkään. Inhoan Suomen kesää - onhan se vihreä ja kaunis mutta usein kylmä ja märkä. Mä alan elää vasta kun lämpö nousee yli 24 asteen:)

[/quote]

No, minulla ei ole noita talousongelmia, pystyn rahan puolesta syömään ulkona Suomessakin niin paljon kuin ikinä haluan. Mutta en kyllä niin kauhean usein halua, minä nimittäin RAKASTAN ruoanlaittoa. Se on suorastaan harrastukseni. 

Siivoaminen ja kotityöt tuntuu minusta raskailta silloin, kun ei ole lomalla, ja ne pitää tehdä väsyneenä ja kiireessä työpäivän päälle. Mutta lomalla kun on rento fiilis eikä ole pakko saada nopeasti mitään valmiiksi, minä jopa tykkään noiden hommien tekemisestä. Otan myös homman rennosti, saatan esim. vaan päättää että tänään siivoan peklän eteisen, huomenna ehkä tulee mieleen siivota vessa, jonain päivänä keittiö jne. Ei mitään painetta saada tehtyä koko asunnon siivousta tiettynä päivänä. 

t. se lainattu mitääntekemätön lomailija

Vierailija
5/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 01:17"]

Mitä te kotona lomailijat teette lomalla? Joku tossa aikaisemmin kommentoi, että loma tuntuu menevän pilalle jos on kotona. Mulla vähän sama fiilis. Rakastan kotona oloa, mutta lomilla yleensä lähden jonnekin reissuun.

[/quote]

En mitään, ja siksi ne kotilomat onkin niin rentouttavia. Laitan herätyskellotkin pois, nukun kun nukuttaa ja valvon kun valvottaa, kellosta välittämättä. Teen mitä milloinkin mieli tekee, yleensä pieniä arkisia asioita kuten lukemista, kävelemässä käymistä, ruoan laittamista, musiikin kuuntelua. Seuraan vain omia impulssejani ilman minkään sovitun menemisen tai tekemisen tai kellon paineita.

[/quote]

Eikö teitä kotilomailijoita häiritse se että villakoirat pyörii nurkissa ja on siivottava viikottain kuten arkenakin? Tai että pitää tehdä ruokaa, Suomessa kun ei ole varaaa mennä ulos syömään edes lomilla (siis oikeisiin ravintoloihin, mäkkäriä tmsen nyt tarkoita)?

[/quote]

Minäkään en pidä matkustelusta. Jos joskus olen suostunut TUHLAAMAAN viikon lomastani matkusteluun, niin tästä on sitten saanut kärsiä seuraavat kuukaudet. Lomalla pitäisi rentoutua ja matkalla stressaantuu ja väsyy vain entisestään ja on ihan loman tarpeessa sen matkan jälkeen.

Kotitilomassahan on hyvää juuri se, että on aikaa vaikka siivota rauhassa ja tehdä tavallista parempaa ruokaa. Ja jos säästän tuhansia euroja olemalla kotona, niin kyllä siitä jokusen satasen voi laittaa ravintolaruokaankin. 

Onneksi olemme miehen kanssa samanlaisia. Tuhlaamme mieluummin kodin sisustukseen, vaatteisiin, teatteriin ja ravintolaan kuin matkustamiseen.

Vierailija
6/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina kiinnostanut matkustaminen ja eri maihin tutustuminen. Nyt kun olen viime vuosien aikana matkustanut enemmän kuin aiemmin, en ole enää niin innoissani. Olen tehnyt reissuja pääasiassa Euroopan (pää)kaupunkeihin, ja tylsäksi on mennyt.. Sitä samaa joka paikassa, hienoa arkkitehtuuria ja hitosti kävelemistä. Joitain ihan mielenkiintoisia museoita on tullut koluttua, mutta ei mitään henkeäsalpaavan hienoa. Ainoa paikka joka on todella kiinnostanut, oli Auschwitz.

En tykkää kävelemisestä, ja jos aikoo katsoa nähtävyyksiä, on pakko kävellä. Paljon. Lomareissun jokaisena päivänä on pakko tehdä jotain ja mennä jonnekin, ettei reissu mene hukkaan. Aamiaiselle on iltavirkulla aina kiire. Ravintolaruoka alkaa yleensä tökkimään kolmannen päivän kohdalla. Iltaisin ei ole mitään tekemistä, paitsi käydä ravintolassa, ja sen jälkeen homehdutaan hotellihuoneessa lukemassa tai katsomassa paskasti dubattua American Pieta telkkarista.

Shoppailuloma Lontooseen oli ihan ok, tosin kun rajattomasti ei ole varaa ostella, kävi sielläkin aika välillä pitkäksi. En ole koskaan käynyt rantalomalla, ja sellaista aion vielä kokeilla, josko altaalla makaaminen sopisi minulle paremmin. Tosin en jaksa ottaa aurinkoa Suomessakaan, mutta jos ottaisi vanhan kunnon cheesyn all inclusive-pakettimatkan, niin voisi istua drinksu kädessä allasbaarissa eikä tarvitsisi huolehtia mistään. Kävisi sitten välillä lihapullilla Suomi-baarissa.

Kulttuuri kyllä kiinnostaa, mutta ehkä nautin siitä sitten enemmän tv:n kautta. Tuon Auschwitzin aion kyllä vielä santsata. Itse matkustaminen ei ole minulle ongelma, eikä pakkaaminen, mutta jotenkin tuo suorittaminen ja jatkuva käveleminen ei vain toimi minulle. En viihdy ihan hillittömässä lämmössä, joten Thaikut yms. ei innosta. En ole ulkoilmaihminen, joten joku Uudessa Seelannissa patikointi ei nappaa. Jenkit kiinnostaisi, samoin Pohjois-Korea. Ehkä niihin sitten joskus. Odotukseni minkään matkan suhteen eivät tosin ole enää korkealla, ihan oman luonteenlaatuni vuoksi :)

Vierailija
7/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksineläjä. Olen rakentanut itselleni mukavan elämän, minulla on hyvä työ ja kaunis koti. Rakastan elämääni tällaisena, tykkään siitä, että joka päivä ja joka viikko kaikki on rutiininomaista eikä tule mitään ikäviä yllätyksiä. Ei tarvitse stressata pakkaamisesta ja nukkua huonosti vieraissa hotellihuoneissa eikä kuluttaa tuntikaupalla lentokoneissa. Jos matkustaisin, niin tietenkin sillä maksamallani matkan hinnalla pitäisi nähdä mahdollisimman paljon, ja se olisi tosi väsyttävää. En todellakaan menisi jonnekin ulkomaille vaan istumaan kahviloilla tai ravintoloissa. Niissä voi istua Suomessakin. Minä nautin kotikaupungin kulttuuritarjonnasta pari kolme kertaa kuukaudessa. Ravintolaan en lähde kuin väkipakolla, syön paljon mieluummin kotonani. Tykkään lukea ja joskus vain kuunnella musiikkia tekemättä mitään. Matkustamiseen menisi ihan turhan paljon energiaa, että viitsisin sellaiseen ryhtyä.

Vierailija
8/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 11:03"]

[/quote]

Mä lähden noita asioita pakoon maailmalle. Enkä pane pahitteeksi kauniita uusia maisemia, uusia elämyksiä, ruokia enkä lämpöäkään. Inhoan Suomen kesää - onhan se vihreä ja kaunis mutta usein kylmä ja märkä. Mä alan elää vasta kun lämpö nousee yli 24 asteen:)

[/quote]

No, minulla ei ole noita talousongelmia, pystyn rahan puolesta syömään ulkona Suomessakin niin paljon kuin ikinä haluan. Mutta en kyllä niin kauhean usein halua, minä nimittäin RAKASTAN ruoanlaittoa. Se on suorastaan harrastukseni. 

Siivoaminen ja kotityöt tuntuu minusta raskailta silloin, kun ei ole lomalla, ja ne pitää tehdä väsyneenä ja kiireessä työpäivän päälle. Mutta lomalla kun on rento fiilis eikä ole pakko saada nopeasti mitään valmiiksi, minä jopa tykkään noiden hommien tekemisestä. Otan myös homman rennosti, saatan esim. vaan päättää että tänään siivoan peklän eteisen, huomenna ehkä tulee mieleen siivota vessa, jonain päivänä keittiö jne. Ei mitään painetta saada tehtyä koko asunnon siivousta tiettynä päivänä. 

[/quote]

Siis ei minulle arkena, normielämässä ruuanlaitto ole ongelma - harrastamme sitä hartaudella mieheni kanssa joka päivä. Mutta ehkä juuri siksi lomalla on niin ihana päästä valmiiseen pöytään, voimme ajaa lomalla jopa 80 km vain päästäksemme johonkin tiettyyn ravintolaan syömään.

Mutta kuten sanottu, jokainen arvostaa eri asioita lomallaan. Meidän ei tarvitse jatkuvasti sisustaa uusiksi tätä uudehkoa taloamme, emme ostele vaatteita kuin tarpeeseen (kaapit täynnä ja uudet ulkomailta) ja ravintoloissa Suomessa olen aina varpaillani saanko hinta-laatusuhteeltaan kelvollista ruokaa. En halua maksaa ruuasta jonka itse teen paremmin. (tämä siis 64:lle)

Vierailija
9/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 01:17"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hassua, joululoman alkaessa ensimmäinen asia, jonka tein, oli suursiivous. :D Ei semmoista ehdi tehdä arkena. Ruuanlaittoonkin on hyvin aikaa, joten se ei tunnu samanlaiselta pakolta kuin arkena.

-55

Vierailija
10/187 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No mä en ole kotona, vaan mökillä ja nautin siitä, että saan olla metsässä kenenkään näkemättömissä, meikittä, rumana, kauhtuneissa vaatteissa ja tukka kampaamatta. Ja siitä, että voin herätä kuudelta ja mennä ulos vaikka alasti eikä kukaan näe. Kävellä metsissä koirien kanssa, marjastaa ja uida, soudella, käydä saaressa, lämmittää saunaa ja tehdä puutöitä.

Ja sitten koska olen ruuanlaittoharrastaja, niin nimenomaan nautin siitä kun kerrankin on aikaa leipoa. Joka päivä =). Yleensä kun ehdin vain viikonloppuisin. Suunnittelen kauheasti kaikkia kivoja ruokia ja jälkiruokia, kauppalaput on tarkkoja.

Olen kyllä osan aikaa myös kotona ja tykkään siitä ihan älyttömästi! RAkastan kotona oloa ja mua ei haittaa ne villakoirat. Olenkin laiska siivoamaan. Kivaa kun ei tarvi mennä töihin, vaan nauttia kotona oleilemisesta.

Vierailija
11/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelin 18-40 vuotiaana parissakymmenessä maassa, suurin osa Euroopassa, pari muuta reissua. Sen jälkeen reissut ovat harventuneet, koska siitä on kadonnut uutuuden viehätys. Jossain määrin matkailukipinä elää sydämessä, mutta pitäisi löytää aivan uusia virikkeitä, mitä Euroopan tai kaukomaiden kaupunki- tai rantalomat eivät enää tarjoa. Ehkä joku Tiibetin/kaukoidän tai Etelä-Amerikan kiertomatka voisi vielä tarjota uusia virikkeitä. Myös kotimaassa on paljon kauneutta, mikä meiltä ulkomaan matkaajilta jää helposti paitsioon, esim. saaristomeri ja järvisuomi sen saaristoineen ja lapin kiireetön taika.

Vierailija
12/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meilläkin tehdään itse ruokaa päivittäin, lähes joka vl on ruokavieraita ja siksi minusta on ihanaa kun lomalla pääsee aina valmiiseen pöytään. Valitsemme jos kuukausia etukäteen tärppejä kohteittemme ravintolatarjonnasta, mitä pienempi ja paikallisempi sen parempi. 80 km on ihan ok matka ajettavaksi hyvän ruuan perässä.  Meillä ei valitettavasti ole varaa käydä Suomessa ulkona syömässä edes miehen kanssa kuin ehkä kerran vuodessa - silloin kun saa Grouponista tms 2 yhden hinnalla tarjouksen. Silloinkin 2h illalliselle tulee hintaa n 150€!!

Lomalla tuolla rahalla syö huomattavasti paremmin 3 henkilöä sekä lounaan että illallisen pitkän kaavan mukaan!! Ja laatu on tietenkin ihan muuta, en halua maksaa ruuasta minkä teen itse paremmin

Vierailija
13/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kotona pieni lauma lemmikkieläimiä ja vaikka hoitajia koko sakille olisikin tarjolla, niin en halua sysätä vastuuta omistani "vieraille" siksi aikaa, että itse saan ladata akkuja jossain rantalomalla. Ja muutenkin vietän mieluummin lomani noiden kanssa harrastaessa ja touhutessa, kun kerrankin on enemmän aikaa. 

Vierailija
14/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ehdottomasti suurin syy olla matkustamatta (siis lentämättä) on ekologinen; lentomatkustamisen päästöt on huimat ja jo yhdestä etelänlomasta meidän nelihenkisen perheen kanssa aiheutuisi yhtä suuret päästöt kuin minun oma koko vuoden hiilijalanjälkeni on. Jos kierrätän, lajittelen, käytän kestovaippoja, vältän autoilua jne., miksi mitätöisin sen kaiken lentämällä? Rehellisesti sanottuna minun on vaikea ymmärtää, miten lasten tulevaisuudesta ja ympäristön tilasta kiinnostuneet ihmiset voivat tehdä lomamatkoja lentokoneella.

Myönnän kyllä, että olen itsekin aikoinaan matkustellut jonkun verran, joten ehkä polte maailmalle olisi kovempi, jos en olisi nähnyt jo muita maita ja kulttuureja.

Toisaalta olen myös pyrkinyt tekemään elämästäni sellaisen, etten tarvitse pakoa ja etäisyyttä arjesta rentoutuakseni ja nauttiakseni. Haluan elää niin, että kaikki päivät ovat hyviä eikä niin, että arki on kamalaa puurtamista, jolloin vaan odotetaan sitä parin kuukauden päässä siintävää viikon lomaa Kanarialla. Haluan, että lapsenikin oppivat pitämään hyvästä arjesta. Sitähän elämä enimmäkseen on.

Lähialuematkailusta pidän paljon ja luonnossa liikkumisesta, vaeltamisesta, telttailusta... Ymmärrän, että monet eivät ole sellaisesta kiinnostuneita tai terveyssyistä eivä pysty esimerkiksi liikkumaan luonnossa.

Vierailija
15/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei matkustaminen hirveästi innosta, koska olemme asuneet ulkomailla vuosia kahdessa eri maassa. Kotona on ihan mukava olla. Toki käymme puolisoni vanhempia tapaamassa ulkomailla ja teemme ehkä yhden matkan 3 vuodessa.

Mielestäni matkustaminen on hyvin vaivalloista ja turhaa ramppausta katsomaan jotain tornia tai museoa tai makoilemaan jonnekin rannalle pää märkänä.

Miksi paljon matkustavat eivät muuta ulkomaille; ette te niillä lyhyillä lomillanne kyllä saa yhtään mitään "avartavia" kokemuksia tai opi mitään uutta ja mullistavaa. Tulee matkustamisesta mieleen sama kuin kävisi kurkistamassa ovesta, mutta ei uskalla mennä sisälle. Muutto ulkomaille on sisälle menemistä.

Vierailija
16/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomatkustamisen päästöt on 2% koko maapallon vuotuisista päästöistä :) 

Minua ei kiinnosta Turkki, Egypti, Tunisia ym. vastaavat paikat joissa on tietynlainen kulttuuri. En myöskään ole koskaan hinkunut Bulgariaan, mutta Teneriffalla kävimme viime keväänä koko perhe ja se oli kivaa: vuokrattiin auto, kierrettiin saarta, oltiin ja rentouduttiin. Kaupungeista vähiten kiinnostaa Praha ja Amsterdam, ne on jotenkin (siis vain minun mielikuvissa) opiskelijoiden halpiskohteita ja heidän pilaamiaan. 

Hölmoä, tiedän, mutta onneksi maailman on täynnä paikkoja jonne mennä. Sinällään en karsasta massaturismia, olenhan rakastunut sellaisiin kaupunkeihin kuin Wien ja Lontoo, ja sellaisiin etelän kohteisiin kuin Dubrovnik ja Agios Nikolaos. 

Nyt jostain syystä kaipaan ainoastaan lämpöä, hiekkaista rantaa ja aikatauluttomuutta. 

Vierailija
17/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun matkustamaan työn vuoksi, enkä pidä siitäkään. En ole sosiaalinen tyyppi, enkä halua luiruta ympäräi maailmaa uusiin ihmisiin tutustumassa, se on vastenmielistä. En myöskään pidä auringon paahteesta, joten mihinkään aurinkorannalle tai kuumiin maihin en todellakaan halua mennä. En matkustelisi vaikka se olisi ilmaista, saati jos siitä joutuu maksamaan. Matkaan käytetty raha on mielestäni silkkaa haaskausta.

Vierailija
18/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 20:26"]

Maailmassa on valtavasti erilaisia maita ja kulttuureita, kuinka joku ei löydä ainuttakaan joka kiinnostaisi? 

[/quote]Siksi ei tarvi matkustaa kun on löytänyt mieleisen maan ja kulttuurin jo täätä kotoa.

Vierailija
19/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:29"]

Minua ei kiinnosta Turkki, Egypti, Tunisia ym. vastaavat paikat joissa on tietynlainen kulttuuri. En myöskään ole koskaan hinkunut Bulgariaan, mutta Teneriffalla kävimme viime keväänä koko perhe ja se oli kivaa: vuokrattiin auto, kierrettiin saarta, oltiin ja rentouduttiin. Kaupungeista vähiten kiinnostaa Praha ja Amsterdam, ne on jotenkin (siis vain minun mielikuvissa) opiskelijoiden halpiskohteita ja heidän pilaamiaan. 

Hölmoä, tiedän, mutta onneksi maailman on täynnä paikkoja jonne mennä. Sinällään en karsasta massaturismia, olenhan rakastunut sellaisiin kaupunkeihin kuin Wien ja Lontoo, ja sellaisiin etelän kohteisiin kuin Dubrovnik ja Agios Nikolaos. 

Nyt jostain syystä kaipaan ainoastaan lämpöä, hiekkaista rantaa ja aikatauluttomuutta. 

[/quote]Aika moni taitaa kytkeä lomaan vapaa-ajan ja löyhän rahankäytön yms. asioita, jotka eivät ole oikeasti kiinni matkustamisesta, vaan saman voisi tehdä kotinurkillakin ja olisi yhtä kivaa, mutta se on jotenkin hienompaa kun sitä menee tekemään ulkomaille.

Vierailija
20/187 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:39"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:29"]

[/quote]Aika moni taitaa kytkeä lomaan vapaa-ajan ja löyhän rahankäytön yms. asioita, jotka eivät ole oikeasti kiinni matkustamisesta, vaan saman voisi tehdä kotinurkillakin ja olisi yhtä kivaa, mutta se on jotenkin hienompaa kun sitä menee tekemään ulkomaille.

[/quote]

Suomesta ei kerta kaikkiaan löydy samaa, kuin jostain ulkomaan lomakohteesta. Suomessa ei ole tulivuoria eikä vuoria ylipäätään (rakastan vuoria). Ei ole suolaista merta, jonka aaltoihin voi sukeltaa. Ei ole pimeitä, mutta lämpimiä iltoja. Täällä ei tehdä yhtä hyvää ruokaa kuin vaikka italian ravintoloissa (oikeasti, ei tehdä). Täällä ei ole antiikin ajan raunioita. Eikä oliivilehtoja tai viinitiloja. Täällä ei ole kunnollista, ulkoilmassa olevaa vesipuistoa. Eikä missään lähi eläinpuistossa näe miekkavalaita, saati että näkisi niitä luonnossa! 

Suomessa ei ole suurkaupunkeja eikä pilvenpiirtäjiä. Suomessa ei ole isoja elokuvastudioita. Suomessa ei voi yhtä aikaa loikoilla järven rannalla ja viestitellä ylhäällä snoukkaavalle miehelle että tule jo, mulla on nälkä. Suomessa ei ole alppikyliä, eikä täällä samalla tavalla pääse kokeilemaan, miten pärjää saksan tai italian kielellä muiden kanssa. 

MINÄ en ole kiinnostunut näyttämään kenellekään, että katso minä matkustan. Minä itse haluan, ja se riittää. Ja sitä paitsi, jossain toisessa maassa sillä samalla lomarahalla mitä työnantajalta saa, saa niiiiiiiiin paljon enemmän kaikkea (enkä nyt puhu mistään shoppailusta), että se jo itsestään kannattaa. Suomea yhtään väheksymättä siis. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän