Te, jotka ette halua matkustaa
Eli en nyt tarkoita niitä joiden täytyy rahatilanteen vuoksi tinkiä matkustamisesta, mutta jotka eivät vain välitä tällaisesta. Miksi näin on? Itsellä on lähipiiriissä muutama tällainen ihminen, jotka ei juuri kotikaupungin tai Suomen ulkopuolelle lähde. Minusta on vain niin käsittämätöntä, että jotain ei yhtään kiinnosta nähdä uusia paikkoja ja kulttuureita...
Kommentit (187)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 23:42"]
Minä taas säälin teitä, joiden pitää tuhlata paljon rahaa matkusteluun, koska eivät osaa rentoutua kotona, haluavat välttämättä tehdä lomalla jotain "erityistä" tai luulevat, ettei elämästä voi nauttia ilman säännöllistä ulkomaille pomppimista.
[/quote]
Minä en pysty nauttimaan täällä kylmässä, pimeässä, holhotussa verohelvetissä olostani.
Minulla on rahaa ja kielitaitoa, olen työskennellyt muutamassa maassa ja nauttinut siitäkin. Miksi tänne jäisin?
[/quote]
Ja olet vieläkin Suomessa?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:29"]
Lentomatkustamisen päästöt on 2% koko maapallon vuotuisista päästöistä :)
Minua ei kiinnosta Turkki, Egypti, Tunisia ym. vastaavat paikat joissa on tietynlainen kulttuuri. En myöskään ole koskaan hinkunut Bulgariaan, mutta Teneriffalla kävimme viime keväänä koko perhe ja se oli kivaa: vuokrattiin auto, kierrettiin saarta, oltiin ja rentouduttiin. Kaupungeista vähiten kiinnostaa Praha ja Amsterdam, ne on jotenkin (siis vain minun mielikuvissa) opiskelijoiden halpiskohteita ja heidän pilaamiaan.
Hölmoä, tiedän, mutta onneksi maailman on täynnä paikkoja jonne mennä. Sinällään en karsasta massaturismia, olenhan rakastunut sellaisiin kaupunkeihin kuin Wien ja Lontoo, ja sellaisiin etelän kohteisiin kuin Dubrovnik ja Agios Nikolaos.
Nyt jostain syystä kaipaan ainoastaan lämpöä, hiekkaista rantaa ja aikatauluttomuutta.
[/quote]Aika moni taitaa kytkeä lomaan vapaa-ajan ja löyhän rahankäytön yms. asioita, jotka eivät ole oikeasti kiinni matkustamisesta, vaan saman voisi tehdä kotinurkillakin ja olisi yhtä kivaa, mutta se on jotenkin hienompaa kun sitä menee tekemään ulkomaille.
[/quote]
Suomesta ei kerta kaikkiaan löydy samaa, kuin jostain ulkomaan lomakohteesta. Suomessa ei ole tulivuoria eikä vuoria ylipäätään (rakastan vuoria). Ei ole suolaista merta, jonka aaltoihin voi sukeltaa. Ei ole pimeitä, mutta lämpimiä iltoja. Täällä ei tehdä yhtä hyvää ruokaa kuin vaikka italian ravintoloissa (oikeasti, ei tehdä). Täällä ei ole antiikin ajan raunioita. Eikä oliivilehtoja tai viinitiloja. Täällä ei ole kunnollista, ulkoilmassa olevaa vesipuistoa. Eikä missään lähi eläinpuistossa näe miekkavalaita, saati että näkisi niitä luonnossa!
Suomessa ei ole suurkaupunkeja eikä pilvenpiirtäjiä. Suomessa ei ole isoja elokuvastudioita. Suomessa ei voi yhtä aikaa loikoilla järven rannalla ja viestitellä ylhäällä snoukkaavalle miehelle että tule jo, mulla on nälkä. Suomessa ei ole alppikyliä, eikä täällä samalla tavalla pääse kokeilemaan, miten pärjää saksan tai italian kielellä muiden kanssa.
MINÄ en ole kiinnostunut näyttämään kenellekään, että katso minä matkustan. Minä itse haluan, ja se riittää. Ja sitä paitsi, jossain toisessa maassa sillä samalla lomarahalla mitä työnantajalta saa, saa niiiiiiiiin paljon enemmän kaikkea (enkä nyt puhu mistään shoppailusta), että se jo itsestään kannattaa. Suomea yhtään väheksymättä siis.
[/quote]
Meri on suolainen Suomessakin. Helsingissä on italialaisia ravintoloita ja ruoka on todellakin yhtä hyvää, alkuperäistä ja aitoa kuin Italiassakin. Jopa henkilökunta on italiasta ja omistajakin joissain paikoissa eli ruoka on todellakin samanlaista. Suomessa on kyllä historiallisia linnanraunioita, tosin ei välttämättä antiikista asti, mutta keskiajalta. Viinitilojakin Suomessa on. Serena on ihan ok vesipuisto. Ja niitä lämpimiä ja pimeitä iltojakin täällä on.
[/quote]
Haha.... kerropa missä Suomessa on baroloa tai nebbioloa tuottava viinitila?
[/quote]
En tunne viinejä enkä ole niistä kiinnostunut, mutta saisiko niitä Suomen Alkosta. Siellähän on viinejä kaikkialta maailmalta.
[/quote]
Huoh. Alko on viinakauppa eikä mikään viinitila.
[/quote]
Huoh. Tiedän että Alko ei ole viinitila vaan kauppa. En ole tyhmä. Tiedän kyllä mikä on viinitila. Alkossa myydään myös viinejä. Se ei ole pelkkä viinakauppa.
Mistä kuvittelet viinien Alkoon ilmestyvän. Viinitiloilta tietysti. Ei Alko niitä viinejä valmista. Alko ostaa viinit viinitiloilta ja myy sitten eteenpäin niitä. Toki viinitilat myyvät myös suoraan asiakkaalle ilman välikäsiä. Ja siksi viinin saa niistä halvemmalla. Riippuu tietysti viinistä. Eli viinitilat valmistavat viinit ja myyvät sitten eteenpäin joko suoraan henkilöasiakkaalle tai sitten jälleenmyyjille.
[/quote]
Ihanko tosi:) Et sitten tajunnut koko pointtia. Vierailu viinitilalle on elämys, nähdä se prosessi, ne ihanat kumpuilevat viljelmät, nauttia tilkka eri viinejä ja syödä paikan päällä isäntäperheen vieraana auringon paistaessa kuumasti iholle....
Alkossa en ole saanut koskaan vastaavaa elämystä viiniä hakiessani, eikä viini maistu omalla terassillakaan +20 asteessa ihan samalta;D Vai??
[/quote]
Tajusin pointin, sinä et tajunnut. Minusta viinit eivät sen paremmilta maistu viinitiloillakaan ja tosiaan omalla terassilla ne maistuvat paljon paremmalta mielestäni. Suoraa auringonpaistetta inhoan en halua käristää itseäni siinä.
Ei kuulosta tuo sinun kuvaukseni ihanalta mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:29"]
Lentomatkustamisen päästöt on 2% koko maapallon vuotuisista päästöistä :)
Minua ei kiinnosta Turkki, Egypti, Tunisia ym. vastaavat paikat joissa on tietynlainen kulttuuri. En myöskään ole koskaan hinkunut Bulgariaan, mutta Teneriffalla kävimme viime keväänä koko perhe ja se oli kivaa: vuokrattiin auto, kierrettiin saarta, oltiin ja rentouduttiin. Kaupungeista vähiten kiinnostaa Praha ja Amsterdam, ne on jotenkin (siis vain minun mielikuvissa) opiskelijoiden halpiskohteita ja heidän pilaamiaan.
Hölmoä, tiedän, mutta onneksi maailman on täynnä paikkoja jonne mennä. Sinällään en karsasta massaturismia, olenhan rakastunut sellaisiin kaupunkeihin kuin Wien ja Lontoo, ja sellaisiin etelän kohteisiin kuin Dubrovnik ja Agios Nikolaos.
Nyt jostain syystä kaipaan ainoastaan lämpöä, hiekkaista rantaa ja aikatauluttomuutta.
[/quote]Aika moni taitaa kytkeä lomaan vapaa-ajan ja löyhän rahankäytön yms. asioita, jotka eivät ole oikeasti kiinni matkustamisesta, vaan saman voisi tehdä kotinurkillakin ja olisi yhtä kivaa, mutta se on jotenkin hienompaa kun sitä menee tekemään ulkomaille.
[/quote]
Suomesta ei kerta kaikkiaan löydy samaa, kuin jostain ulkomaan lomakohteesta. Suomessa ei ole tulivuoria eikä vuoria ylipäätään (rakastan vuoria). Ei ole suolaista merta, jonka aaltoihin voi sukeltaa. Ei ole pimeitä, mutta lämpimiä iltoja. Täällä ei tehdä yhtä hyvää ruokaa kuin vaikka italian ravintoloissa (oikeasti, ei tehdä). Täällä ei ole antiikin ajan raunioita. Eikä oliivilehtoja tai viinitiloja. Täällä ei ole kunnollista, ulkoilmassa olevaa vesipuistoa. Eikä missään lähi eläinpuistossa näe miekkavalaita, saati että näkisi niitä luonnossa!
Suomessa ei ole suurkaupunkeja eikä pilvenpiirtäjiä. Suomessa ei ole isoja elokuvastudioita. Suomessa ei voi yhtä aikaa loikoilla järven rannalla ja viestitellä ylhäällä snoukkaavalle miehelle että tule jo, mulla on nälkä. Suomessa ei ole alppikyliä, eikä täällä samalla tavalla pääse kokeilemaan, miten pärjää saksan tai italian kielellä muiden kanssa.
MINÄ en ole kiinnostunut näyttämään kenellekään, että katso minä matkustan. Minä itse haluan, ja se riittää. Ja sitä paitsi, jossain toisessa maassa sillä samalla lomarahalla mitä työnantajalta saa, saa niiiiiiiiin paljon enemmän kaikkea (enkä nyt puhu mistään shoppailusta), että se jo itsestään kannattaa. Suomea yhtään väheksymättä siis.
[/quote]
Meri on suolainen Suomessakin. Helsingissä on italialaisia ravintoloita ja ruoka on todellakin yhtä hyvää, alkuperäistä ja aitoa kuin Italiassakin. Jopa henkilökunta on italiasta ja omistajakin joissain paikoissa eli ruoka on todellakin samanlaista. Suomessa on kyllä historiallisia linnanraunioita, tosin ei välttämättä antiikista asti, mutta keskiajalta. Viinitilojakin Suomessa on. Serena on ihan ok vesipuisto. Ja niitä lämpimiä ja pimeitä iltojakin täällä on.
[/quote]
Haha.... kerropa missä Suomessa on baroloa tai nebbioloa tuottava viinitila?
[/quote]
En tunne viinejä enkä ole niistä kiinnostunut, mutta saisiko niitä Suomen Alkosta. Siellähän on viinejä kaikkialta maailmalta.
[/quote]
Huoh. Alko on viinakauppa eikä mikään viinitila.
[/quote]
Huoh. Tiedän että Alko ei ole viinitila vaan kauppa. En ole tyhmä. Tiedän kyllä mikä on viinitila. Alkossa myydään myös viinejä. Se ei ole pelkkä viinakauppa.
Mistä kuvittelet viinien Alkoon ilmestyvän. Viinitiloilta tietysti. Ei Alko niitä viinejä valmista. Alko ostaa viinit viinitiloilta ja myy sitten eteenpäin niitä. Toki viinitilat myyvät myös suoraan asiakkaalle ilman välikäsiä. Ja siksi viinin saa niistä halvemmalla. Riippuu tietysti viinistä. Eli viinitilat valmistavat viinit ja myyvät sitten eteenpäin joko suoraan henkilöasiakkaalle tai sitten jälleenmyyjille.
[/quote]
Ihanko tosi:) Et sitten tajunnut koko pointtia. Vierailu viinitilalle on elämys, nähdä se prosessi, ne ihanat kumpuilevat viljelmät, nauttia tilkka eri viinejä ja syödä paikan päällä isäntäperheen vieraana auringon paistaessa kuumasti iholle....
Alkossa en ole saanut koskaan vastaavaa elämystä viiniä hakiessani, eikä viini maistu omalla terassillakaan +20 asteessa ihan samalta;D Vai??
[/quote]
Tajusin pointin, sinä et tajunnut. Minusta viinit eivät sen paremmilta maistu viinitiloillakaan ja tosiaan omalla terassilla ne maistuvat paljon paremmalta mielestäni. Suoraa auringonpaistetta inhoan en halua käristää itseäni siinä.
Ei kuulosta tuo sinun kuvaukseni ihanalta mielestäni.
[/quote]
No, mun terassikelit alkaa vasta +24 ylöspäin. Ja todellakin mun suussa (sama) viini maistuu ihan erilaiselta paikan päällä juotuna...
Minä olen sellainen. En ole 20 vuoteen käynyt yli 200 kilometrin päässä kodistani. Kesäisin käyn ajelemassa lähiseuduilla. Mutta muuten minua ei pätkääkään kiinnosta lähteä ulkomaille, kun kotonakin voi olla. Kotona on ihana olla. Nykyään voi TV-ohjelmien ja netin avulla katsella filmejä ja kuvia ympäri maailmaa. Eikä tarvitse lähteä yhtään minnekään.
Nautin suunnattomasti, kun saan olla rauhassa omassa, kauniissa kodissani.
Mulla on pari tällaista ihmistä ympärilläni.
Toiset kokevat matkustamisen vaivalloiseksi ja turvattomaksi. Heillä on kotona mukavaa, asiat järjestyksessä, kaikki tarpeellinen tietoja jos sitten kuitenkin sattuisi, että johonkin tarvitsisi apua, muutkin ihmiset ympärillä puhuvat samaa kieltä heidän kanssaaan.
Toiset eivät pidä lentämisesstä ja ymmärrän kyllä, onhan se epämiellyttävää, koneet pieniä ja hankalia ja on pakko alistua kohdeltavaksi kuin pihvikarjalauma. Nämä ihmiset matksutavat kyllä junalla ja laivalla (minä taas en samankaltaisista syistä ja estoniaa muistellen mene laivaan jos voin sen välttää), mutta onhan jo moneen Euroopan kohteeseen hankalaa ja aikaa vievää matkustaa lentämättä.
Minua ei liikuta pätkääkään haluaako joku muu matkustaa vai ei.
MInäkin rakastan kotona oleilua, mutta välillä on ihan lähteä jonnekin täysin erilaiseen paikkaan. Lämmin rantahiekka varpaiden välissä tai näkymä Eiffeltornista ei kyllä välity samalla lailla TV - ruudun kautta...
Matkustamiseen menee paljon rahaa. Toiset ei halua lentää. Nuorena matkustin ja ei ne matkat nyt niin ihmeellisiä ole ollut. Niillä matkarahoilla saa kaikkea kivaa kotiin. Voi esim. ostaa lapsille kaikkea kallista elektroniikkaa, eikä tarvi kirjoitella täällä siitä että lapsi vaatii omaa tietokonetta huoneeseensa.
Matkustaminen on epäekologista. Junalla matkustaminen olisi ok, mutta niin hidasta, että lomat eivät riitä kauas matkustamiseen kun haluan olla osan lomista kotonakin.
Suurin syy on kuitenkin se, että mulla ei ole sopivaa matkaseuraa ja olen todennut, että yksin tai tuntemattomassa porukassa matkustaminen ei ole todellakaan mun juttu.
Matkustaminen aiheuttaa hirveää höösäämistä ja stressiä. Monta päivää menee ennen ja jälkeen matkustamisen siihen, että elämä on taas normaalia. Suurella summalla rahaa saa vaikkapa 3 päivää Pariisissa, ei se ole sen arvoista. Kuka pistää monta tonnia johonkin parin viikon matkaan Thaimaaseen? Ja mitkään rantalomat ei meikäläistä kiinnosta ollenkaan.
Olen mukavuudenhaluinen, rutiineista pitävä ihminen. En kaipaa suuria yllätyksiä tai jatkuvia elämyksiä. Rentoudun parhaiten kotona, enkä ymmärrä miksi joidenkin muiden määrittämien normien mukaisesti minun pitäisi lomailla tavalla, josta en pidä.
Reissattu on, enää ei jaksa. Kotona mukavin rentoutua, lomallakin. Ja se pakkaaminen..helvetistä.
Pelkään ja inhoan lentämistä niin paljon, että ahdistun ja näen painajaisia kuolemastani lentokoneen maahansyöksyssä viikkoja ennen matkaa. Tästä syystä en ole 10 vuoteen matkustanut ulkomaille (tai kotimaan sisälläkään) lentäen, enkä aio sitä enää koskaan tulevaisuudessakaan tehdä.
Jos käyttäisin lomastani vaikka viikon matkustamiseen, tuntisin, että olen laittanut sen viikon ihan hukkaan. En pystyisi rentoutumaan jossain oudossa paikassa samalla lailla kun rentoudun kotonani. Lomassa ainakin minulle pääasia on rentoutuminen ja sen teen parhaiten kotonani.
Harvakseltaan se voi olla ihan mukavaa, mutta on kyllä kovin yliarvostettua. Jos kulttuuriin haluaa oikeasti tutustua, pitäisi jäädä maahan pidemmäksi aikaa. Pidän nykyisin rauhallisista kohteista, joko aurinkoisista ja letkeistä kohteista tai sumusista Euroopan maista syksyn sateiden aikaan. Ulkomaita olen jo nähnytkin niin paljon, että ei senkään takia enää jaksa sellaista kliseistä vuosittaista ulkomaanmatkaa tehdä. Suomen sisällä reissaan enemmän.
Minä pidän matkustamisesta, lukemisesta, klassisesta musiikista, oopperasta, uimisesta ja kuntosalilla käymisestä. Jotain toista viehättää tikanheitto lähikapakassa, parkour, koripallo ja Moottori-lehden selaaminen.
Ihmiset ovat erilaisia ja hyvä niin.
Myös minä kuulun näihin kotimaataan rakastaviin. Nuorempana olen asunutkin jonkin verran ulkomailla, joten matkustuskokemusta kyllä on. Ehkä osittain juuri siksi pysyttelen nykyään Suomen kamaralla. Liikkumasäteeni on kuitenkin pidempi kuin kakkosella. Ykkös- ja kakkosasuntojen väliä on noin 400 km ja molemmista paikoista liikun ympäröivässä maakunnassa suhteellisen paljon.
Sitten on sellainen proosallinen syy pysyä kotosalla: nukun hirvittävän huonosti vieraassa paikassa. En lähde edes yökylään, jos voin sen välttää.
Etelän ja muiden lämpimien kohteiden lomat ovat poissuljettuja siksi, että en siedä kuumuutta enkä aurinkoa. Ei ole mitään itua lähteä istumaan johonkin hotellihuoneeseen viikoksi tai kahdeksi. Ja mistäpä löytäisi vielä kohteen, jossa ei pidettäisi viinihuuruista mölinää pahimmillaan läpi yön. Vihaa viinaa!
Ei se, että pysyttelee kotimaasa, tarkoita, ettei olisi kiinnostunut vieraista kulttuureista tai paikoista. Nykyään vaan ei välttämättä tarvitse matkustaa paikan päälle, vaan tekniikka takaa sen, että monet asiat näkee jopa paremmin kuvaruudulta kuin paikalla. Paikallisten kielten osaamattomuuskaan ei estä tutustumista kulttuuriin.
En halua pois kotoa. Tai oikeastaan mökiltä; menemme joka lomalla mökille, jos vain mahdollista. En tykkää ihmisten seurasta, vaan haluan yksinäisyyteen ja rauhaan. En ole koskaan ollut lentokoneessa, mutta en usko pelkääväni mitenkään erikoisesti lentämistä. Voisin lentää, jos olisi pakko.
Tykkään kyllä kulttuureista ja kuuntelen mielelläni muiden ihmisten matkakertomuksia (lähinnä ruokakulttuurista - olen ruuanlaittoharrastaja), riittää kun saan kuulla, en halua itse kokea.
Olin töissä matkatoimistossa yli 15 v, 5 ekaa vuotta matkanjärjestäjän palkkaamana, vst kuin Aurinkomatkat. Sen 5 v matkustin ihan koko ajan, työkavereiden kanssa vaihdettiin vapaapäiviäkin niin kun teki muutaman lauantain, sai aina silloin tällöin pidettyä viikon vapaata ja minne vaan milloin oli lämmintä ja kohteessa tilaa. 5 v aikana en ollut yhtään vapaapäivää Suomessa, muuta kuin sunnuntain. Kaikki lauantait joko töissä tai matkoilla.
Sitten jatkoin tavalliseen matkatoimistoon ja yli 10 v nautin rajattomasti mm kaukomatkojen lentolippuhinnoitteluista, 300 eurolla pääsi ihan minne päin maailmaa tahansa. Ystävien kanssa matkustin Euroopassa ja miehen kanssa kaukomaissa.
15 v kun kaikki vapaapäivät vietti matkoilla en enää jaksa. Varsinkin kun en ole alalle enää töissä.
Nyt nautin matkustamisesta, jos pääsen laivalle ja siellä seisovaan pöytään. Berliiniin tulee ensi vuonna työmatka, jonne mua on yritetty houkutella. Olen ehdottanut pomolle jos lähettäis sellaisen, joka on käynyt Berliinissä alle 20 krt, mutta kun tämä olis just mun juttu.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 20:25"]
Seuraavan 12 kuukauden ajaksi varattuna muutama koko perheen reissu -yhteensä 7 viikkoa lämpimässä pois tästä ankeasta holhotusta verohelvetistä!
[/quote]
Ja et ole ajatellut muuttaa pois Suomesta? Me teimme sen niin ei tarvitse koko ajan istua lentokoneessa matkalla jonnekin.