Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni suuri lottovoitto, mielipiteitä?

Vierailija
22.12.2013 |

Isämme voitti taannoin lotossa ison summan rahaa. Ei suostunut kertomaan edes meille lähiperheeseen kuuluville, kuinka paljon. Perheemme on aina ollut köyhä, sekä minä että isoveljeni ollaan jouduttu ottamaan lainaa opintoihimme sekä tekemään paljon töitä opintojen ohella. Isä ja äiti elivät mukavasti, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ollut varaa ja se on ollut mulle aina ok.

Nyt isäni tosiaan meni voittamaan lotossa ja kun puhuimme rahoista, sanoi hän että aikoo auttaa veljeä uuden auton ostossa sekä maksaa veljen tyttöystävän jotai kuluja. Aikoo myös lähteä matkustelemaan äidin kanssa. Minulle sanoi, että voi ostaa mullekin auton. Laittoi tilille myös muutaman satasen.

Olenko ahne, kun loukkaannuin isälleni? Ollaan veljen kanssa kituuteltu vähällä rahalla, ei koskaan saatu mitään avustuksia perheeltämme ja nyt kun isälleni tuli näin paljon rahaa kuin hän antaa ymmärtää, miksi hän ei voisi olla avokätisempi? Eikö vanhempia tosiaankaan haittaa se tieto, että lapsilla ei ole kaikkeen varaa? Minusta muutama satanen oli törkeä almu ja autollakaan en tee mitään. Ennemmin ottaisin senkin rahana.

Tuntuu pahalta sanoa näin, mutta on sellainen olo että lottovoiton jälkeen isä ikäänkuin loitoni, ei tulee enää niin usein käymään. Pelkää varmaan että pyydän rahaa! Jos itse olisin voittanut, olisin auttanut perhettäni niin paljon kuin voisin. Nyt on kovin paha olo, joulun alla, kun tietää että isällä on varaa mutta käyttäytyy ikäänkuin koko rahaa ei olisi voittanutkaan. Unelmani on ollut aina mennä Japaniin, luulisi että se olisi isälle nyt pikkuraha maksaa lennot tms. Itse joudun vuosia säästämään jotta pääsen k.o matkalle. Samaan aikaan isä suunnittelee moottoripyöräreissua Nykiin ja äidin kanssa Malediiveille. En voi sille mitään että olen kateellinen.

Mielipiteitä?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Italiassa useita vuosia, perustin kuitenkin perheen suomalaisen miehen kanssa Suomeen. Italiassa vanhemmat tekevät kaikkensa lastensa eteen.  Suomessa kohdellaan omia lapsia kuin paskaa, juuri niin kuin ap:n isä. Italialainen äiti tai isä ei pelkästään anna osaa lottovoitostaan, hän antaa koko voiton lapsilleen ja pienen palkkansa niin, että varmasti lapsi saa hyvän koulutuksen, vaatteet ja eväät elämän alkuun. itse omaksuin niinä vuosina sen mentaliteetin täysin, tällä hetkellä olen erinäisistä syistä aika tiukoilla, SILTI käytän rahaa vain ja ainoastaan lapsiin. Heitä ei hemmotella, kuri on suht kova, mutta kaiken tarpeellisen saavat ja esim. Nyt jouluna ylimääräistäkin. Tulen joskus saamaan huomattavan perinnön, ja ilman muuta ostan kaikille lapsille omat asunnot ja autan opiskelujen rahoittamisessa. haluan, että heillä on minua helpompaa aloittaa oma elämä. 

Suomessa potkaistaan lapsi ulos kotoa, hoida ittes, opitpahan olemaan, sitten lapset on pallo hukassa, kun ei huolehdita. Vanhemmat ajattelevat vain minä, minä, minä, minun moottoripyöräni, matkani jne. Voin sanoa, että en koskaan, ikinä, suunnittelisi matkaa tai mitään muutakaan ENNEN kuin lapsillani olisi kaikki, mitä tarvitsevat. 

Vierailija
82/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 23:59"]

Olen asunut Italiassa useita vuosia, perustin kuitenkin perheen suomalaisen miehen kanssa Suomeen. Italiassa vanhemmat tekevät kaikkensa lastensa eteen.  Suomessa kohdellaan omia lapsia kuin paskaa, juuri niin kuin ap:n isä. Italialainen äiti tai isä ei pelkästään anna osaa lottovoitostaan, hän antaa koko voiton lapsilleen ja pienen palkkansa niin, että varmasti lapsi saa hyvän koulutuksen, vaatteet ja eväät elämän alkuun. itse omaksuin niinä vuosina sen mentaliteetin täysin, tällä hetkellä olen erinäisistä syistä aika tiukoilla, SILTI käytän rahaa vain ja ainoastaan lapsiin. Heitä ei hemmotella, kuri on suht kova, mutta kaiken tarpeellisen saavat ja esim. Nyt jouluna ylimääräistäkin. Tulen joskus saamaan huomattavan perinnön, ja ilman muuta ostan kaikille lapsille omat asunnot ja autan opiskelujen rahoittamisessa. haluan, että heillä on minua helpompaa aloittaa oma elämä. 

Suomessa potkaistaan lapsi ulos kotoa, hoida ittes, opitpahan olemaan, sitten lapset on pallo hukassa, kun ei huolehdita. Vanhemmat ajattelevat vain minä, minä, minä, minun moottoripyöräni, matkani jne. Voin sanoa, että en koskaan, ikinä, suunnittelisi matkaa tai mitään muutakaan ENNEN kuin lapsillani olisi kaikki, mitä tarvitsevat. 

[/quote]

No ihan oikeesti, TARVIIKO ap sen japaninmatkan? Ap on itse tainnut kertoa että hänellä ei ole mitään hätää, sen matkakin saa kyllä itse säästettyä. Se on siis vain hemmottelua, pitääkö näiden vanhempien nyt sitten hemmotella niitä lapsiaan koko lottovoitolla? Eikö ne tosiaan saa itse käyttää sitä ollenkaan, kaikki vaan lapsille kun italialaisetkin tekee niin? Minusta aika naurettavaa, että aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii vanhempia maksamaan hänen lomamatkansa sekä esittää näille listan muista jutuista mitä haluaa. Kun todellista tarvetta ei edes ole, ihminen saa palkkaa jolla voi huvinsa rahoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 23:59"]Olen asunut Italiassa useita vuosia, perustin kuitenkin perheen suomalaisen miehen kanssa Suomeen. Italiassa vanhemmat tekevät kaikkensa lastensa eteen.  Suomessa kohdellaan omia lapsia kuin paskaa, juuri niin kuin ap:n isä. Italialainen äiti tai isä ei pelkästään anna osaa lottovoitostaan, hän antaa koko voiton lapsilleen ja pienen palkkansa niin, että varmasti lapsi saa hyvän koulutuksen, vaatteet ja eväät elämän alkuun. itse omaksuin niinä vuosina sen mentaliteetin täysin, tällä hetkellä olen erinäisistä syistä aika tiukoilla, SILTI käytän rahaa vain ja ainoastaan lapsiin. Heitä ei hemmotella, kuri on suht kova, mutta kaiken tarpeellisen saavat ja esim. Nyt jouluna ylimääräistäkin. Tulen joskus saamaan huomattavan perinnön, ja ilman muuta ostan kaikille lapsille omat asunnot ja autan opiskelujen rahoittamisessa. haluan, että heillä on minua helpompaa aloittaa oma elämä. 

[/quote]

melkein itku tuli kun tota luin. Ai että mäkin kaipaisin tälläistä asennetta..siis asennetta! ei niinkään rahaa, en olisi enempää ottanutkaan kun max tuo pari tonnia suuresta summasta, mutta kuinka kivalta ois tuntunut tollainen ajattelumalli, että rakastetaan lapsia niin paljon.

Tuntuu tosiaan että mentaliteetti on tuo että 18 v viimeistään pitää olla täysin omillaan eikä mistään avusta saa edes mainita.

Vanhempamme eivät joutuneet maksamaan penniäkään, kun opiskelimme, hankimme ekat isot hankinnat kuten tv tai pesukone, vuokrat muutot jne jne jne. Onko niin itsekästä haluta edes pienen pieni osa siitä mitä isä sai ikäänkuin ylimääräistä. Molemmat kuitenkin käyvät töissä, asuvat kivassa asunnossa vaikkakin vuokralla (ovat itse sitä mieltä että se sopii heille)...Tekopyhää väittää että penniäkään en huoli ja tungen vieläpä ne sinne minne aurinko ei paista jos tarjotaan. Niin varmaan.

Vierailija
84/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.12.2013 klo 00:17"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 23:59"]

[/quote]

No ihan oikeesti, TARVIIKO ap sen japaninmatkan? Ap on itse tainnut kertoa että hänellä ei ole mitään hätää, sen matkakin saa kyllä itse säästettyä. Se on siis vain hemmottelua, pitääkö näiden vanhempien nyt sitten hemmotella niitä lapsiaan koko lottovoitolla? Eikö ne tosiaan saa itse käyttää sitä ollenkaan, kaikki vaan lapsille kun italialaisetkin tekee niin? Minusta aika naurettavaa, että aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii vanhempia maksamaan hänen lomamatkansa sekä esittää näille listan muista jutuista mitä haluaa. Kun todellista tarvetta ei edes ole, ihminen saa palkkaa jolla voi huvinsa rahoittaa.

[/quote]

Niin mitäköhän muita vaatimuksia mulla oli? aika selvästi mielestäni ilmaisin että riittää vallan hyvib tuo kaks tonnia koko potista mikä on oikeasti pottiin nähden aika pieni raha. Sillä tekisin kuten parhaakseni näkisin. Ja kyllä se olisi hemmottelua - onko siinä jotain pahaa että isä hemmottelisi tytärtään rahalla, mitä hänellä ei ole ennen koskaan ollut hemmotellakseen lapsiaan ja nyt tosiaan mahdollisuus. En ymmärrä sori nyt vaan teitä äärirajoihin vetäviä, ettäkö muka KOKO potti ja KAIKKI pitäisi antaa pois. En mäkään sentään niin ääliö ole että näin väittäisin haluavani.

Vierailija
85/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuunkantoa oppii vain huolehtimalla itsestään ja sitä ei opi jos kaikki tarjotaan valmiina eteen.

Mitä sitten kun vanhempana tulee joku kökkö tilanne eikä ole oppinut selvitymään kriisitilanteissa, kaivetaanko vanhemmat haudasta?

Vierailija
86/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuunkantoa oppii vain huolehtimalla itsestään ja sitä ei opi jos kaikki tarjotaan valmiina eteen.

Mitä sitten kun vanhempana tulee joku kökkö tilanne eikä ole oppinut selvitymään kriisitilanteissa, kaivetaanko vanhemmat haudasta?

Vierailija
87/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 23:08"]

Todennäköisesti kun vanhempasi opiskelivat, he ottivat pankkilainan ja maksoivat opiskelusta jopa lukukausimaksut, ilman mitään yhteiskunnan tukia.

[/quote]

¨

Haloo! Todennäköisesti ap:n vanhemmat ovat käyneet kansa- ja keskikoulun ja ehkä jonkun opiston ja sitten vain töihin. Palkka oli ehkä niukka, mutta töitä kyllä sai.

Uskomatonta vihamielisyyttä ap:n ajatuksia kohtaan. Täällä AV-palstalla on ilmeisesti aika paljon vähävaraista porukkaa, joille pienikin "ansaitsematon" lisäraha on punainen vaate. Monissa maissa vanhemmat painavat niska limassa duunia, jotta lapselle saataisiin maksettua koulutus.

Esimerkiksi me (35v lapsiperhe, nettotulot 5200e/kk) sai isovanhemmilta 2x3999e lahjan verosuunnittelusyistä. On se vaan kauhean epäreilua eikös olekin? Itse pitäisi selvitä saatana, tuollainen rahasumma varmaan vie meiltä työhalut etc..

Olen kyllä sitä mieltä, että wt-porukka ei osaa käyttää rahoja. Jos he saavat jostain ison summan rahaa he onnistuvat polttamaan sen turhuuksiin ja hölmöihin hankintoihin.

Vierailija
88/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hyvä provo

Vierailija
89/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:11"]

Miksi isäsi pitäisi auttaa, jos et ole varsinaisesti pulassa?

[/quote]

Koen että vanhemmat pääsivät helpolla kun otettiin veljen kanssa lainat opintoja varten. Nyt sitten saavat nauttia matkoistaan kun me eletään niukasti. Eri asia jos olisivat elättäneet meitä opiskelujen ajan ja nyt olisivat ansaitusti pitäneet nuo rahat. Eikö kukaan ole tosiaan samaa mieltä?

[/quote]

tuosta olen niin eri mieltä! eikö teitä oikeasti harmittaisi jos olisitte eläneet makaroonilla ja tonnikalalla opiskeluajan eli 4 vuotta ja nyt elätte taas sillä kun lainat on maksettava eikä juuri valmistunut mitään kovin rahakkaita töitä saa vielä. Ja isänne ostaisi moottoripyörän ja menis nykiin ja menisivät äidin kanssa malediiveille, äiti varmaan alkaa käyttää kalliita vaatteita kun itse shoppailet henkkamaukalla. Eikö tosiaan, oikeasti, ketään vituttaisi?

[/quote]

Ei vituttaisi. Etkö sinä ole tyytyväinen heidän puolestaan? He ovat kasvattaneet omat lapsensa pärjääviksi aikuisiksi ja ovat varmasti joutuneet luopumaan monista omista haaveistaan lasten edun takia. Nyt on heidän vuoronsa vähän nauttia elämästä kun vielä ovat hyväkuntoisia.

Kasva jo aikuiseksi ja ymmärrä että sinulla on omat rahat ja omat menot. Isäsi rahat ovat hänen ja hän käyttää ne haluamallaan tavalla. Vanhempien ei kuulu rahoittaa aikuisten valmistuneiden lapsiensa elämää.

Jos hän haluaa sinulle jotain antaa, se on vapaaehtoinen lahja. Sinun tulee totta kai saada yhtä paljon kuin veljesi. Oletko kysynyt, että voitko saada auton sijasta summan rahana tai jonain sinulle tarpeellisena tavarana?

Ymmärrän katkeruuden opiskeluaikojen penninvenytyksestä mutta se ei ole isäsi syy eikä hänelle syntynyt mitään "velkaa" siitä,ettei pystynyt silloin auttamaan taloudellisesti.

Vierailija
90/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:22"]

Isä ja äiti asuvat vuokralla eivätkä ole ostamassa asuntoa. Mulla ei ole lapsia. Isä on aika selväksi tehnyt että aikoo käyttää rahansa matkusteluun. Olisin ymmärtänyt vielä että olisi maksanut velkoja tai ostanut asunnon. Mutta aikoo nauttia elämästään! Auton haluaa ostaa mulle siksi että se on järkevä sijoitus. Ja max tonnista puhui, sillä saa jo kuulemma hyvän auton. Ilmeisesti pitää Japanin reissua humpuukina kun siihen ei anna rahaa. Kun sanoin että tarvitsisin vaikk mitä, totesi että niinhän me kaikki.

[/quote]

Ja sä väität että ihan vaan japaninmatkaa pyysit. Tais olla aika pitkä lista ja ehkä se syy miksi sitä rahaa ei enempää heru. Isäs tietää, että sulla niitä tarpeita riittää, pohjattomasti.

Lisäksi tuo sun ajatuksesi, että vanhemmat on jotenkin teille ne opintolainat, pesukoneet ja telkkarit velkaa on omituinen. Ihan oikeesti, on täällä muutkin nuo "joutuneet" ostamaan. Mulle ei olis edes tullut mieleen niitä vanhemmilla ostattaa. Tottakai mä omaan kotiini tavarat ostan, sitä vartenhan se opintotuki ja -laina on, niillä eletään, ei vanhempien rahoilla.

Vierailija
91/94 |
23.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus kasva aikuiseksi.

Vierailija
92/94 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on ennen ollut suht rikas hänellä on ollut parisataa tuhatta. Mutta nyt Isäni on voittanut lotossa vissiin miljoonia sillä hänen lompakko oli täynnä satasia hän on ostanut kalliita tavaroita esim kaulakoruja merkki, vaatteita ja katselee uutta huvilaa ja BMW avoautoa. Hän osti meille myös Linnanmäelle rannekkeet vaikka sovimme ettemme tänä vuonna lähde lintsille.Kuulin että isä aikoo ostaa veneen ja maksaa kaikki velkansa. Hän on ollut myös tosi mukavalla päällä ja ostanut kolme kallista ulkomaan matkaa puolen vuoden sisälle. MITEN SAISIN SELVILLE ONKO HÄN VOITTANUT LOTOSSA VAI ONKO TÄMÄ VAIN SATTUMAA???

Vierailija
93/94 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ymmärrän hyvin ap:n tuntemuksia. Olen nimittäin itse voittanut lotossa ja summa on sellainen, ettei töihin tarvitse enää mennä. Ja totta tosiaan tarjoan tyttärelleni parasta mihin kykenen niin kuin olen ennen lottovoittoakin tehnyt. Se minulle ilo ja kunnia.

Yritin etsiä ketjua siitä, onko kenellekään osunut lottopottia ja miten aikuiset sisarukset ovat asian ottaneet.

Vierailija
94/94 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi isäsi pitäisi auttaa, jos et ole varsinaisesti pulassa? 

koska vaikka en ole pulassa, ei minulla ole juurikaan mihinkään varaa kalliin vuokran, laskujen ja opintovelan takaisin maksun jälkeen.

Koen että vanhemmat pääsivät helpolla kun otettiin veljen kanssa lainat opintoja varten. Nyt sitten saavat nauttia matkoistaan kun me eletään niukasti. Eri asia jos olisivat elättäneet meitä opiskelujen ajan ja nyt olisivat ansaitusti pitäneet nuo rahat. Eikö kukaan ole tosiaan samaa mieltä?

Miten joku voi olla näin ahne?

Opintolainat ovat ihan normaali asia. Opinnot ja opintojen aikainen elämä kuuluukin maksaa itse, sitä varten on hyvinvointivaltio luotu. Jos jonkun varakkaat vanhemmat maksavat, niin niin he voivat tietystikin tehdä. Mutta ei se mikään oletus ole.

Luultavasti isäsi tuntee vaatimuksesi ja tietää, että olet rahojen perään. Siksi ei halua antaa niistä sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi