Isäni suuri lottovoitto, mielipiteitä?
Isämme voitti taannoin lotossa ison summan rahaa. Ei suostunut kertomaan edes meille lähiperheeseen kuuluville, kuinka paljon. Perheemme on aina ollut köyhä, sekä minä että isoveljeni ollaan jouduttu ottamaan lainaa opintoihimme sekä tekemään paljon töitä opintojen ohella. Isä ja äiti elivät mukavasti, mutta mihinkään ylimääräiseen ei ollut varaa ja se on ollut mulle aina ok.
Nyt isäni tosiaan meni voittamaan lotossa ja kun puhuimme rahoista, sanoi hän että aikoo auttaa veljeä uuden auton ostossa sekä maksaa veljen tyttöystävän jotai kuluja. Aikoo myös lähteä matkustelemaan äidin kanssa. Minulle sanoi, että voi ostaa mullekin auton. Laittoi tilille myös muutaman satasen.
Olenko ahne, kun loukkaannuin isälleni? Ollaan veljen kanssa kituuteltu vähällä rahalla, ei koskaan saatu mitään avustuksia perheeltämme ja nyt kun isälleni tuli näin paljon rahaa kuin hän antaa ymmärtää, miksi hän ei voisi olla avokätisempi? Eikö vanhempia tosiaankaan haittaa se tieto, että lapsilla ei ole kaikkeen varaa? Minusta muutama satanen oli törkeä almu ja autollakaan en tee mitään. Ennemmin ottaisin senkin rahana.
Tuntuu pahalta sanoa näin, mutta on sellainen olo että lottovoiton jälkeen isä ikäänkuin loitoni, ei tulee enää niin usein käymään. Pelkää varmaan että pyydän rahaa! Jos itse olisin voittanut, olisin auttanut perhettäni niin paljon kuin voisin. Nyt on kovin paha olo, joulun alla, kun tietää että isällä on varaa mutta käyttäytyy ikäänkuin koko rahaa ei olisi voittanutkaan. Unelmani on ollut aina mennä Japaniin, luulisi että se olisi isälle nyt pikkuraha maksaa lennot tms. Itse joudun vuosia säästämään jotta pääsen k.o matkalle. Samaan aikaan isä suunnittelee moottoripyöräreissua Nykiin ja äidin kanssa Malediiveille. En voi sille mitään että olen kateellinen.
Mielipiteitä?
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:11"]
Miksi isäsi pitäisi auttaa, jos et ole varsinaisesti pulassa?
[/quote]
koska vaikka en ole pulassa, ei minulla ole juurikaan mihinkään varaa kalliin vuokran, laskujen ja opintovelan takaisin maksun jälkeen.
Koen että vanhemmat pääsivät helpolla kun otettiin veljen kanssa lainat opintoja varten. Nyt sitten saavat nauttia matkoistaan kun me eletään niukasti. Eri asia jos olisivat elättäneet meitä opiskelujen ajan ja nyt olisivat ansaitusti pitäneet nuo rahat. Eikö kukaan ole tosiaan samaa mieltä?
[/quote]
Eivät vanhemmat ole opiskeluaikaista elatusta aikuisille lapsilleen velkaa.
[/quote]
tuosta olen niin eri mieltä! eikö teitä oikeasti harmittaisi jos olisitte eläneet makaroonilla ja tonnikalalla opiskeluajan eli 4 vuotta ja nyt elätte taas sillä kun lainat on maksettava eikä juuri valmistunut mitään kovin rahakkaita töitä saa vielä. Ja isänne ostaisi moottoripyörän ja menis nykiin ja menisivät äidin kanssa malediiveille, äiti varmaan alkaa käyttää kalliita vaatteita kun itse shoppailet henkkamaukalla. Eikö tosiaan, oikeasti, ketään vituttaisi?
[/quote]
Tosiaan, oikeasti, minua ei vituttaisi mikään muu tuossa tilanteessa kuin se, että ei 4 vuoden opiskelujen jälkeen kykene itseään elättämään vaan odottaa isin maksavan kaiken. Ymmärrät kai, että jos isä antaa sinulle rahaa, joudut maksamaan lahjaveroa.
Onkohan vanhemmillasi asuntolainaa, autolainaa tms? Jos isäsi on voittanut vaikka 100 000 ja asuntolainaa maksavat esim. 50 000e, ostaa moottoripyörän ja matkan Malediiveille, antaa rahaa veljesi perheelle niin eipä siitä sitten hirveästi jää. Ja jos vielä laittaa jonkun verran säästöön että voi lomailla töistä jonkun aikaa..
Tavallaan ymmärrän sinua, mutta toisaalta en. Rahat ovat isäsi ja lahjan antaja päättää itse kenelle antaa ja mitä. Ihmettelen kyllä sitä miksi olet kituuttanut opiskeluaikasi tonnikalalla ja makaroonilla, jos olet nostanut opintolainaakin? Opiskeluhan on ilmaista ja opintotukeakin saa useamman sadan euron verran. Etkö siis ollut kesätöissä? Vai mikä elämisessäsi oli muuten niin kallista, että pihistit ruuassa?
Lohduttaudu sillä että sinusta kasvaa taistelija eikä curlattu nuori aikuinen. Taistelijana pit pitämään huolen omasta etenemisestäsi työelämässäkin.
Toki voit sitten myöhemmin omia lapsiasi autta ihan niin paljon kun sielu sietää
Tavallaan ymmärrän sinua, mutta toisaalta en. Rahat ovat isäsi ja lahjan antaja päättää itse kenelle antaa ja mitä. Ihmettelen kyllä sitä miksi olet kituuttanut opiskeluaikasi tonnikalalla ja makaroonilla, jos olet nostanut opintolainaakin? Opiskeluhan on ilmaista ja opintotukeakin saa useamman sadan euron verran. Etkö siis ollut kesätöissä? Vai mikä elämisessäsi oli muuten niin kallista, että pihistit ruuassa?
Ymmärtäisin, jos sinulla olisi hätä, eikä isä rahoistaan huolimatta auttaisi. Mutta joku ulkomaanmatka, sellaista "turhuutta" ei todellakaan tarvitse kustantaa. Ei minullakaan ole varaa reissata, mutta vanhemmillani on. Ilolla kuuntelen heidän matkakertomuksiaan eri kohteista ja katson valokuvia. En todellakaan oleta heidän kustantavan minua minnekään, mutta jos tarvitsisin hätätilanteessa muutaman satasen ruokakauppaan, varmasti sen saisin. Miksi kukaan olisi kateellinen omalle isälleen?!
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:11"]
Miksi isäsi pitäisi auttaa, jos et ole varsinaisesti pulassa?
[/quote]
koska vaikka en ole pulassa, ei minulla ole juurikaan mihinkään varaa kalliin vuokran, laskujen ja opintovelan takaisin maksun jälkeen.
Koen että vanhemmat pääsivät helpolla kun otettiin veljen kanssa lainat opintoja varten. Nyt sitten saavat nauttia matkoistaan kun me eletään niukasti. Eri asia jos olisivat elättäneet meitä opiskelujen ajan ja nyt olisivat ansaitusti pitäneet nuo rahat. Eikö kukaan ole tosiaan samaa mieltä?
[/quote]
Eivät vanhemmat ole opiskeluaikaista elatusta aikuisille lapsilleen velkaa.
[/quote]
tuosta olen niin eri mieltä! eikö teitä oikeasti harmittaisi jos olisitte eläneet makaroonilla ja tonnikalalla opiskeluajan eli 4 vuotta ja nyt elätte taas sillä kun lainat on maksettava eikä juuri valmistunut mitään kovin rahakkaita töitä saa vielä. Ja isänne ostaisi moottoripyörän ja menis nykiin ja menisivät äidin kanssa malediiveille, äiti varmaan alkaa käyttää kalliita vaatteita kun itse shoppailet henkkamaukalla. Eikö tosiaan, oikeasti, ketään vituttaisi?
[/quote]
Ei vituttais, ne on isäs rahoja ja sun kuuluu itse elättää itsesi, myös opiskeluaikana. Aikuinen hoitaa itse asiansa, eikä odota vanhempien tuovan kaikkea valmiina nokan eteen. Itsekin tässä makselen opintolainaa, enkä kyttää mitä vanhempani ostelevat ja paljonko matkustelevat. He elävät omaa elämäänsä ja minä omaani. Jos jotain mulle antavat niin ok, jos eivät niin edelleen ok.
Olen samaa mieltä kanssasi ap. Olen itsekin hyvin köyhistä oloista ja joutunut maksamaan kaiken itse. Lukiokirjat, vanhojentanssit, ylioppilasjuhlani jne. puhumattakaan nyt vaatteista, bussilipuista ym.
Itse teen kaikkeni, että voisin auttaa taloudellisesti lapsiani sitten kun se aika on. En ymmärrä tuollaista yhtään. Jos lapsellani olisi unelma vaikka Japanin matkasta ja minä saisin suuren summan rahaa, olisin niin onnellinen että voisin lapseni unelman täyttää.
Totta kai kyse on siitä, paljonko rahaa tuli. On ymmärrettävää, että sitä haluaa käyttää itseensä jos itse voittaa, mutta jos sitä on tosi paljon niin miksei jakaisi myös lapsilleen? Nytkin jos saisin suuren rahavoiton käyttäisin siitä osan matkusteluun mutta osan pistäisin jemmaan lapsiani varten. Tai ostaisin heille asunnot ja sijoittaisin osan sekä omaani että heidän tulevaisuuttaan varten jos sitä olisi niin paljon.
Joku reilu tuhat euroa isosta voitosta lapselle on tosi pihiä. Pakko ajatella, että isä on joko voittanut aika vähän, on hirveän pihi tai ei oikein ymmärrä nykyistä rahan arvoa.
Aikuisen ihmisen pitää elättää itse itsensä, eikä olettaa, että vanhemmat jakavat rahaa, vaikka olisivatkin saaneet lottovoiton. Se on isäsi lottovoitto, ei koko perheen.
Miten joku voi kuvitella, että lottovoiton saaneesta vanhemmasta tulee joku rahaa jakava automaatti?
heh, no ihan oikeasti ei vituta. Se vituttaa että isä ryyppäsi kaikki rahansa kun oltiin lapsia. Toiset kävi etelässä ja osti kesämökin. Ei me, koska isän mielestä hän sai käyttää itseensä tienaamansa rahat. Isopalkkainen äijä, nyt eläkkeen netto on enemmän kuin miun brutto tulee koskaan olemaan, lainat sillä on maksettuna.
me olemme kurkkua myöden veloissa ja joo makaronilla elettiin monta vuotta..siltikin en näe miksi vanhemmat olisivat velvollisia ketään elättämään. Olette ilmeisesti suht nuoria..kyllä se perintö teitä odottaa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:21"]Tänään tämmöinen provo. Miksi et keksi mitään todempaa?
Lottovoitot ovat tänä syksynä menneet aika pienille paikkakunnille, ja tuntuu hieman uskomattomalta, että joku perus Lasse Korhonen olisi haaveillut moottoripyöräreissusta Nykiin (ottaen huomioon sen, että ko. kaupungissa ei moottoripyörillä keskiluokka liiku ja kätevimmin sinne pääsee lentäen). Matka Japaniin taas maksaa vajaan tonnin, jonka säästämiseen sinulta siis menee vuosia...?
Keksi jotain todempia juttuja kuin tällaiset, joihin vastaan lähinnä jatkaen provojasi ja miettien, millaista on olla kaltaisesi lihava, likahiuksinen tyyppi ankeassa yksiössä jossain Helsingin itälähiössä miettimässä, millä saisi hetkeksi huomiota muilta. Joo, isä voitti lotossa ja loittoni, koska kinuan koko ajan rahojaan
[/quote]
Jos haluaisin provota keksisin vähän paremmin provosoivan aloituksen. Kuka sun aamumuroihin on kussut kun pitää haukkua lihavaksi ym? Isämmme voitti lotossa ja that's it. Sanoin että isämme voitti taannoin - en varmaan tähän ala tarkkaa päivää laittamaan, en välttämättä halua että isä saa tietää jotain kautta että tänne olen kirjoittanut. Ja minkä minä sille voin että isä on aina harrastanut moottoripyöriä ja sen unelma on juurikin tuo. Oma unelmani on Japanin matka ja kyllä, joudun siihen säästämään vuden kaksi. Olet varmaan niin rikas että et voi sellaista ymmärtää. Pelkän lennon lisäksi hotellit, ruoka ym kustannukset sekä vuokrani maksu etukäteen - haluan viipyä siellä kuukauden ainakin, ja kierrellä. Se on unelmani ja se että luulet sitä provoksi ei sitä muuksi muuta.
Väännän vielä rautalangasta - tulen kyllä toimeen mutta tollaiseen reissuun ei olisi ikinä varaa. Isälläni taas olisi varaa ja tuntuisi hänen rahapussissaan suunnilleen samalta kuin ostaisin purkan kaupasta.
No isosta voitosta ei ole kyse, jos vanhempasi eivät osta edes omistusasuntoa. Joten anna heidän reissata, ja ole iloinen, että isäsi halusi jakaa voitostaan.
Jos teitä ne velat noin paljon ahdistaa, miksi olette ottaneet noin paljon velkaa? Jos kyse on asuntolainasta, myy asunto ja muuta vuokralle, niin pääsetpähän veloistasi, kuten vanhempasikin.
Eli sä olet oikein kerjäämällä kerjännyt rahaa, luetellut mitä haluat ja kuvitellut että isä latoo seteleitä sun käteen. Nyt ottaa pattiin kun isukki sanoikin ei :)
Sun isäshän toimii just oikein, ei tollaselle ahneperseelle kukaan rahojaan viitti antaa. Sä olet kuin pohjaton kaivo, kun olet Japanissa käynyt niin haluat muualle. Ja kun ne listan asiat on hankittu, niin kirjoitat toisen listan tavaroista jotka sun pitää seuraavaksi saada. Ja tämän sä teet, koska kuvittelet vanhempiesi olevan sulle velkaa. Harmi vaan että eivät ole, ne on elättäneet sut aikuiseksi, se riittää. Ei niiden tarvi sulle ostella ihan kaikkea mitä keksit haluta, ei lapsena eikä nyt aikuisena.
No, tässähän on taas hieno esimerkki, miksei suurien rahasummien saamisesta koskaan kannata kenellekään kertoa. Heti ollaan käsi ojossa ja oikein syyllistetään rahansaajaa siitä, kun ei jaa rahojaan pois tälle lokkilaumalle.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 18:21"]Tänään tämmöinen provo. Miksi et keksi mitään todempaa?
Lottovoitot ovat tänä syksynä menneet aika pienille paikkakunnille, ja tuntuu hieman uskomattomalta, että joku perus Lasse Korhonen olisi haaveillut moottoripyöräreissusta Nykiin (ottaen huomioon sen, että ko. kaupungissa ei moottoripyörillä keskiluokka liiku ja kätevimmin sinne pääsee lentäen). Matka Japaniin taas maksaa vajaan tonnin, jonka säästämiseen sinulta siis menee vuosia...?
Keksi jotain todempia juttuja kuin tällaiset, joihin vastaan lähinnä jatkaen provojasi ja miettien, millaista on olla kaltaisesi lihava, likahiuksinen tyyppi ankeassa yksiössä jossain Helsingin itälähiössä miettimässä, millä saisi hetkeksi huomiota muilta. Joo, isä voitti lotossa ja loittoni, koska kinuan koko ajan rahojaan
[/quote]
Jos haluaisin provota keksisin vähän paremmin provosoivan aloituksen. Kuka sun aamumuroihin on kussut kun pitää haukkua lihavaksi ym? Isämmme voitti lotossa ja that's it. Sanoin että isämme voitti taannoin - en varmaan tähän ala tarkkaa päivää laittamaan, en välttämättä halua että isä saa tietää jotain kautta että tänne olen kirjoittanut. Ja minkä minä sille voin että isä on aina harrastanut moottoripyöriä ja sen unelma on juurikin tuo. Oma unelmani on Japanin matka ja kyllä, joudun siihen säästämään vuden kaksi. Olet varmaan niin rikas että et voi sellaista ymmärtää. Pelkän lennon lisäksi hotellit, ruoka ym kustannukset sekä vuokrani maksu etukäteen - haluan viipyä siellä kuukauden ainakin, ja kierrellä. Se on unelmani ja se että luulet sitä provoksi ei sitä muuksi muuta.
Väännän vielä rautalangasta - tulen kyllä toimeen mutta tollaiseen reissuun ei olisi ikinä varaa. Isälläni taas olisi varaa ja tuntuisi hänen rahapussissaan suunnilleen samalta kuin ostaisin purkan kaupasta.
[/quote]
Veikkaan että aina moni täällä kommentoiva joutuisi säästämään pitkään, jotta voisi lähteä matkustelemaan kuukaudeksi vauraaseen teollisuusmaahan, jossa eläminen on kallista ja jonne lentoliputkin ovat etäisyyden takia hintavia. Et sinä tuolla perusteella mitenkään köyhä ole.
Tämä ketju on täydellinen esimerkki siitä, miksen kertoisi omasta lottovoitostani kenellekään! En edes perheenjäsenilleni.
Isä ja äiti asuvat vuokralla eivätkä ole ostamassa asuntoa. Mulla ei ole lapsia. Isä on aika selväksi tehnyt että aikoo käyttää rahansa matkusteluun. Olisin ymmärtänyt vielä että olisi maksanut velkoja tai ostanut asunnon. Mutta aikoo nauttia elämästään! Auton haluaa ostaa mulle siksi että se on järkevä sijoitus. Ja max tonnista puhui, sillä saa jo kuulemma hyvän auton. Ilmeisesti pitää Japanin reissua humpuukina kun siihen ei anna rahaa. Kun sanoin että tarvitsisin vaikk mitä, totesi että niinhän me kaikki.