Olen ikävässä välikädessä :(
Toivottavasti joku ymmärtää ongelmani,koska tuntuu että itse en enää ymmärrä mitä minun tulisi tehdä. :( Eli: vanhempani raha-asiat ovat menneet jo vuosia sitten solmuun täydellisesti,ja heille jäi paljon velkaa jota eivät pystyneet aina ajallaan lyhentämään. Olen saanut seurata laskuista itkevää äitiäni ja omiin oloihinsa ja joskus pulloon ahdinkoaan purkavaa isääni. Puoli vuotta sitten vanhempani pyysivät minua auttamaan heitä ottamalla lainan heille,jonka lupasivat minulle maksaa takaisin. Mietin ja pohdin,mieheni vastusti asiaa jyrkästi. Mutten pystynyt sanomaan ei,kun tiesin heidän ahdinkonsa. :( No,nyt kävkin sitten niin,kuten mieheni pelkäsi: Laina jää meidän maksettavaksi,eivätkä vanhempani sitä pysty maksamaan. Meillä on pienet tulot ja jos sitä lainaa ei olisi menisi vähän paremmin.. Mieheni on jotenkin katkeroitunut vanhemmilleni,ei tule enää heille kylään kanssani,syy on aina joku muu tärkeä asia/meno.. Ja äitini ihmettelee kun ei vävyä näy,ja kysyikin johtuuko se rahasta. Äitini mielestä mieheni on lapsellinen,kun sekoittaa perhesuhteet ja raha-asiat keskenään. Mieheni taas pitää minua tyhmänä kun menin ottamaan lainan. Kertokaa te,olinko ihan idiootti?? Tavallaan heidän asiansa olisivat ihan yhtä pielessä,mutta minulla ei olisi ylimääräistä maksettavaa. Mieheni jaksaa muistuttaa,mitä kaikkea jää hankkimatta kun "rahaa menee muiden mokien maksamiseen!" :( Niin....
Kommentit (50)
Kuulostat läheisriippuvaiselta vanhempiesi suhteen. Jos arvaan oikein sinulla jo lapsuuden kodissasi aikuisen vastuunkantajan rooli ja vanhempasi olivat sen keskenkasvuisen roolissa. Kuulostaa nimittäin niin tutulta kuviolta, omastakin lapsuuden perheestä. Velveni onnistui katkaisemaan tunnesiteen lapsuuden perheeseen ja ei pidä yhteyttä, minä huolehdin ja vastaan vielä 25 vuotta kotoa muuttamisen jälkeen. Puren hammasta ja vastaan. Kyseessä on kumminkin äitini.
Puhu asia auki miehesi kanssa ja tehkää selvät rajat tulevaisuuteen vanhempiesi ja teidän raha-asioita ei sekoiteta. Olisi ihan hyvä jos voisit itsekin ottaa vähän etäisyyttä vanhempiisi ainakin hetkellisesti. Tiedän ettei se ole helppoa, mutta pidemmän päälle oikeasti auttaa sinua.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:51"]
Teit aivan oikein auttaessasi vanhempiasi.
[/quote]
Lainan antaminen velkaongelmaiselle on yhtä oikein kuin viinan antaminen alkoholistille.
Eivätkö hekin sotkeneet tunne-asiat ja tahan kun pyysivät rahaa siltä jonka tunteisiin pystyvät vetoamaan eivätkä esim pabkista tms.
Ymmärrän hyvän sydämesi, mutta myönnetään että olen miehesi puolella täysin. Koska vanhemmat aikovat maksaa rahan teille takaisin?
Jotenkin srllainrn fiilis etteivät koskaan...?
Sanonta "ei pidä sotkea perhettä ja raha-asioita" tarkoittaa ettei rahaa pidä lainata perheelle ja ystäville, koska siinä käy juuri niin. Vanhempasi ovat typeriä.
Kiitos silmieni avaamisesta. Aion todellakin ottaa asian puheeksi,enkä enää koskaan tee samaa virhettä. Lainan hoidan,ja toivottavasti siihen myös pystyn. Ja miestäni aion kiittää että hyväksyy minut virheineni,hän kuitenkin ymmärtää että halusin vain auttaa..
-aloittaja-
Jatkan vielä: He sanoivat etteivät tiedä koska pystyvät sen maksamaan,sillä eivät tiedä koska heidän taloutensa tasoittuu. Että näin.
-aloittaja-
Ymmärrän kyllä että menit sen lainan ottamaan, kyseessä ovat sentään vanhempasi, mutta miehesi on tietenkin oikeassa. Kyllä minuakin suututtaisi, etenkin kun vanhempasi eivät näköjään edes tajua kuinka törkeää on kupata sinulta (teiltä) rahaa omiin mokiinsa. Jos tajuaisi niin tajuaisi myös hävetä eikä pitäisi ihmettelisi kun vävyä ei näy.
Miehesi ei ole lapsellinen vaan vanhempais ovat kesken kasvuisia! Kannattiko lainata?
Tiedäthän sinä itsekin että teit väärin. Niin minäkin tein kun menin takaamaan veljeni lainan. Olisi pitänyt kuunnella miestä, mutta kun veljeni oli niin vakuuttava (ja hänen avovaimonsa). Kun oli molemmilla osamaksuilla eri sälää johon meni niin paljon rahaa joka kuukausi, niin yksi lain (10 000e) saisi kaikki velat pois ja olis halvempaa maksaa vain yhtä lainaa jne... Niille oli vauvakin tulossa, ja kaikki muuten kunnossa, niin takasin.
Siinä vain kävi niin että nainen jätti veljeäni kun lapsi oli vuoden, eikä suostu maksamaan lainasta yhtään mitään. Papereissa ei ole hänen nimeään ollenkaan. Äitini nyt maksaa sitä lainaa. Jippiaijeji.
jos olisin miehesi, harkitsisin myös lähtöä luottamuspulan takia. minusta et ole välikätenä perheesi osalta vaan päätekijä.