Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ikävässä välikädessä :(

Vierailija
21.12.2013 |

Toivottavasti joku ymmärtää ongelmani,koska tuntuu että itse en enää ymmärrä mitä minun tulisi tehdä. :( Eli: vanhempani raha-asiat ovat menneet jo vuosia sitten solmuun täydellisesti,ja heille jäi paljon velkaa jota eivät pystyneet aina ajallaan lyhentämään. Olen saanut seurata laskuista itkevää äitiäni ja omiin oloihinsa ja joskus pulloon ahdinkoaan purkavaa isääni. Puoli vuotta sitten vanhempani pyysivät minua auttamaan heitä ottamalla lainan heille,jonka lupasivat minulle maksaa takaisin. Mietin ja pohdin,mieheni vastusti asiaa jyrkästi. Mutten pystynyt sanomaan ei,kun tiesin heidän ahdinkonsa. :( No,nyt kävkin sitten niin,kuten mieheni pelkäsi: Laina jää meidän maksettavaksi,eivätkä vanhempani sitä pysty maksamaan. Meillä on pienet tulot ja jos sitä lainaa ei olisi menisi vähän paremmin.. Mieheni on jotenkin katkeroitunut vanhemmilleni,ei tule enää heille kylään kanssani,syy on aina joku muu tärkeä asia/meno.. Ja äitini ihmettelee kun ei vävyä näy,ja kysyikin johtuuko se rahasta. Äitini mielestä mieheni on lapsellinen,kun sekoittaa perhesuhteet ja raha-asiat keskenään. Mieheni taas pitää minua tyhmänä kun menin ottamaan lainan. Kertokaa te,olinko ihan idiootti?? Tavallaan heidän asiansa olisivat ihan yhtä pielessä,mutta minulla ei olisi ylimääräistä maksettavaa. Mieheni jaksaa muistuttaa,mitä kaikkea jää hankkimatta kun "rahaa menee muiden mokien maksamiseen!" :( Niin....

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi. Ymmärrän halusi auttaa vanhempiasi, mutta oikeassahan miehesi on. Se on teiltä pois, kun vanhempasi eivät maksa teille sovitusti.

Heillä on ollut ahdinkoa, hieman tuntuu, että se ahdinko ei ole ohi tai sitä ei ole ollutkaan, koska osaavat sinua kyykyttää.

Sopimuksista pidetään kiinni. Minä en tuossa tilanteessa sinun asemassasi menisi itsekään käymään vanhemmillani.

Vierailija
2/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei pidä mennä muille ottamaan lainaa tai lähteä sellaista takaamaan! Näin minulle on opetettu jo pienestä pitäen. Ei siis lainaa oteta vaikka olisi kuinka läheinen, koska siinä yleensä itse nimenomaan joutuu maksumieheksi - senhän paljastaa jo se, että vanhemmat kehtaavat edes lähteä lapsiltaan lainaa kyselemään!

Sinä ap olet nyt tehnyt tyhmän virheen ja saat maksaa siitä. Miestäsi ei pidä tuosta sättiä, koska hän vaikuttaa olevan ainut tervejärkinen teidän porukassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisesta lainasta on kyse? Milloin se on maksettu pois...meneekö vuosia? Onko vanhempiesi tilanne parantunut yhtään, vai jatkuuko alamäki koko ajan?

Vierailija
4/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina ei ole suuri,mutta laitettiin sen maksuaika pitkäksi ja erän pieneksi että pärjätään kyllä. Eli olin tyhmä,myönnetään :( ja vielä kun se ei vanhempien tilannetta auttanut,alamäki jatkuu.Kaikkein pahinta tässä on,että vanhempieni arvot ovat ihan erilaiset tässäkin,just sitä että "raha-asiat eivät saa ihmissuhteita sotkea" eli toisinsanoen he eivät ymmärrä miksi mieheni vihoittelee heille vaikka koska "he olivat pulassa ja tarvitsivat apua" ja auttaa minä yritinkin :(

-aloittaja-

Vierailija
5/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:01"]

Koskaan ei pidä mennä muille ottamaan lainaa tai lähteä sellaista takaamaan! Näin minulle on opetettu jo pienestä pitäen. Ei siis lainaa oteta vaikka olisi kuinka läheinen, koska siinä yleensä itse nimenomaan joutuu maksumieheksi - senhän paljastaa jo se, että vanhemmat kehtaavat edes lähteä lapsiltaan lainaa kyselemään!

Sinä ap olet nyt tehnyt tyhmän virheen ja saat maksaa siitä. Miestäsi ei pidä tuosta sättiä, koska hän vaikuttaa olevan ainut tervejärkinen teidän porukassa.

[/quote]

Juuri näin! Jos ihminen ei itse saa pankista lainaa, hän ei ole luottokelpoinen.

Vierailija
6/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein saman reippaat kymmenen vuotta sitten. Molemmat vanhemmat olivat jääneet tosi pienelle eläkkeelle, asuntolainaa ja epäonnistuneen yrityksen lopetuskuluja oli 520000mk (n. 88000e) jäljellä eikä mitään mahdollisuuksia lyhentää lainoja merkittävästi. 

Mulla oli perhe perustettu ja asunto ostettuna hivenen aikaisemmin. Yksi yö vaimon kanssa valvottiin, laskettiin ja mietittiin mutta päätimme ottaa nuo lainat piikkiimme vielä muiden lisäksi, vakuutena toimi tuo asunto+oma asuntomme. Päätöksentekoa helpotti se että ostin tuon asunnon ja vanhemmat jäivät nimelliselle vuokralle sinne vastusteluistaan huolimatta, olisivat vaan halunneet rahat ja pitää asunnon että olisi perintöä veljelle ja siskollekin.

Lopputuloksena oli 13 vuoden extravelka (n. 750-800e/kk korko&lyhennys johon vanhemmilta vuokraa 300e) joka tuli nyt kesällä maksettua pois. Hyvänä puolena se että onpahan sekin kämppä myytävänä kun vanhemmista aika jättää, paperilla tuli se 2 vuotta jo siellä asuttuakin että voi myydä verottomasti. Asunnon arvo on n. 45-50000e.

Mutta vanhempiin kyllä välit kävivät viileiksi tuon prosessin aikana, ei niinkään tuon kaupan/lainan myötä vaan se että eivätpä he opikseen juuri ottaneet vaikka annoin mahdollisuuden velattomaan loppuelämään....kuulemma pikavippejä, visaa ja kaikennäköisiä joustoluottoja on taas n. 20000e:n edestä kerättynä.

Paras puoli on että vaimon kanssa välit ovat näiden kaikennäköisten episodien aikana entisestäänkin parantuneet. Puhu ap asia selväksi puolisosi kanssa, tilanne ei yhtään parane kun keskenään naljailette mutta ei puolisosi tarvitse vanhempiesi kansssa mitenkään kaveerata. Ymmärtäähän tuon että vituttaa kun oravaa jäisen kävyn kanssa mutta joskus elämä antaa - joskus ottaa. Tsemppiä!

Vierailija
7/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 23:51"]

Toivottavasti joku ymmärtää ongelmani,koska tuntuu että itse en enää ymmärrä mitä minun tulisi tehdä. :( Eli: vanhempani raha-asiat ovat menneet jo vuosia sitten solmuun täydellisesti,ja heille jäi paljon velkaa jota eivät pystyneet aina ajallaan lyhentämään. Olen saanut seurata laskuista itkevää äitiäni ja omiin oloihinsa ja joskus pulloon ahdinkoaan purkavaa isääni. Puoli vuotta sitten vanhempani pyysivät minua auttamaan heitä ottamalla lainan heille,jonka lupasivat minulle maksaa takaisin. Mietin ja pohdin,mieheni vastusti asiaa jyrkästi. Mutten pystynyt sanomaan ei,kun tiesin heidän ahdinkonsa. :( No,nyt kävkin sitten niin,kuten mieheni pelkäsi: Laina jää meidän maksettavaksi,eivätkä vanhempani sitä pysty maksamaan. Meillä on pienet tulot ja jos sitä lainaa ei olisi menisi vähän paremmin.. Mieheni on jotenkin katkeroitunut vanhemmilleni,ei tule enää heille kylään kanssani,syy on aina joku muu tärkeä asia/meno.. Ja äitini ihmettelee kun ei vävyä näy,ja kysyikin johtuuko se rahasta. Äitini mielestä mieheni on lapsellinen,kun sekoittaa perhesuhteet ja raha-asiat keskenään. Mieheni taas pitää minua tyhmänä kun menin ottamaan lainan. Kertokaa te,olinko ihan idiootti?? Tavallaan heidän asiansa olisivat ihan yhtä pielessä,mutta minulla ei olisi ylimääräistä maksettavaa. Mieheni jaksaa muistuttaa,mitä kaikkea jää hankkimatta kun "rahaa menee muiden mokien maksamiseen!" :( Niin....

[/quote]

No nyt on ainakin sitä tavaraa, mitä naapurilla ei ole, pellet. Tuollaiset ylivarojensa elävät kehitysvammaiset ansaitsevat vähemmän sääliä, kuin narkkarit.

Vai tukea pitäisi saada. Olisit miettinyt sitä siellä kassalla.

Vierailija
8/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap ehkä opit että jos annat heille rahaa niin he tuhlaavat sen. Parempi apu on käydä heidän kanssaan läpi mistä ja minkäverran heille tulee rahaa ja mihin se menee. Koeta saada heidät ymmärtämään ettei vaan ole varaa lotota/ostaa vaatteita tai mihin ne rahat nyt katoavatkaan.

Auta etsimällä tapoja joilla he voivat parantaa talouden pitoaan sen sijaan että annat rahaa joka ei oikeasti auta muuta kuin siirtämään ongelmaa eteenpäin ja vetää sinutkin mukaan ongelmiin.

Ymmärrän miestäsikin mutta jatkuva kiukuttelu asiasta syö kyllä pian teidän parisuhdettannekin pahemman kerran. Ehkä sinulla olisi paikallaan kunnon anteeksipyyntö miehellesi siitä että hänen neuvojaan vastoin lainasit vanhemmillesi. Sitten voit luvata että et jatkossa lainaa heille ilman että neuvottelet kunnolla miehesi kanssa ja vain jos hänkin voi hyväksyä tilanteen. Ja voit toivoa ettei mies jatkuvasti musituttaisi tästä mokastasi ja keskittyisitte katsomaan eteenpäin tilannetta.

Tsemppiä. Onneksi tuosta selviää rahalla kuitenkin. Ja opeit paljon.

Ja mitä tulee vanhempiisi niin minusta kuulostaa siltä että he yrittävät käyttää sinua hyväkseen taloudellisesti ??

Vierailija
9/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani ei ole mitään enää,mitä myydä pois. Että se siitä,olipa turha kommentti

-aloittaja-

Vierailija
10/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis numeroa 11

-aloittaja-

Vierailija
11/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä asia kaikin puolin. Kuten oletkin jo ymmärtänyt, tuo lainan ottaminen oli virhe. Oikea paikka vanhempiesi talousongelmissa on talous - ja velkaneuvonta, kunta tarjoaa palvelua.

Vierailija
12/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän liiankin hyvin miehesi asenteen.

Minun eksäni alkoi äidilleen takaajaksi isohkoon lainaan. Minä en alkanut, vaikka kovasti minuakin siihen pyydettiin. Eksän äiti otti tämän isohkon lainan, sillä ei selvinnyt useista aiemmin ottamistaan pienemmistä lainoista ja vekseleistä. Hän halusi ottaa yhden isomman lainan (sillä summalla olisi ostanut hyväkuntoisen perheasunnon), jolla maksaisi kaikki entiset velkansa pois ja samalla ottaisi itselleen vähän käyttörahaa shoppailua ja matkustelua varten.

Ei mennyt montakaan kuukautta kun postiluukusta tipahti postia pankista. Siinä pyydettiin eksääni maksamaan äitinsä ottama laina kokonaisuudessaan, sillä äiti ei ollut maksanut ensimmäistäkään lyhennystä. Äitee oli lomamatkalla kun kirje saavutti eksäni.

Eihän sitä eksäni pystynyt maksamaan, eikä kukaan muukaan takaajista.Siispä laina meni ulosottoon. Siinäpä sitten eksä joutui maksamaan lainakorkoja opintotuestaan. Muita tuloja hänellä ei ollut. Siihen aikaan takaajaksi kelpasi kuka tahansa, ja monen taloustilanne romahti pysyvästi omien velkojen tai takausvelkojen takia.

Vierailija
13/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takasit lainan, ja nyt maksat sen. Toivottavasti miehesi ei joudu tästä kohtuuttomasti kärsimään. Hänhän on ainoa, joka ajatteli asiasta järkevästi. Hänen ja vanhempiesi välit ovat nyt aivan aiheestakin poikki, ja niitä ei ole sinun asiasi korjata.

Vierailija
14/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuin vanhempieni kanssa ennen lainanottoa ja he sanoivat etteivät pääse velkasaneeraukseen,syytä en osannut silloin kyseenalaistaa. Mikä siihen voi olla syynä?

-aloittaja-

Vierailija
15/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt  tavaraa? Vai "vanhempien"  puolesta.

Kaverillani on 11cm penis, mitä teen?

Vierailija
16/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:32"]Puhuin vanhempieni kanssa ennen lainanottoa ja he sanoivat etteivät pääse velkasaneeraukseen,syytä en osannut silloin kyseenalaistaa. Mikä siihen voi olla syynä?

-aloittaja-

[/

No jos tuolla velkajärjestelyssä tarjotaan ns. järjestelylainaa, jolla velat maksetaan pois ja järjestelylaina on yksi laina, pienempi korko. Siihen vaaditaan hakemus joka aika työläs liitteineen, tulot ja menot katsotaan tarkkaan ja täytyy sitoutua että suuri osa kk tuloista menee lainan lyhennykseen. Jäljelle jää vain ns. toimeentulotuen verran. Ehkä vanhempasi eivät ole tällaiseen halunneet sitoutua tms.

Suosittelen kuitenkin että otat asian uudestaan puheeksi, lisää tietoa täältä:

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/velkaneuvo.aspx

Vierailija
17/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:32"]

Puhuin vanhempieni kanssa ennen lainanottoa ja he sanoivat etteivät pääse velkasaneeraukseen,syytä en osannut silloin kyseenalaistaa. Mikä siihen voi olla syynä?

-aloittaja-

[/quote]

Kulutusluotot tai se että eivät ole kysyneetkään. Onko vanhemmillaisi mahdollisuutta toimeentulotukeen tai asumistukeen tai johonkin joissain kunnissa vanhemmille ihmisille oleviin taloudellisiin etuuksiin jolla tilannetta voisi helpottaa?

Kannattaa jutella asia oikeasti halki kiivastumatta vanhempien kanssa niin että he ymmärtävät kokonaisuuden ja jutella asiat läpi puolison kanssa erikseen. Yhdessä keskutelemalla kannattaa pitää ainakin teräaseet pois jos joku on juuriltaan pohjalainen :) Edelleen tsemppiä, tilanne ei ole helppo mutta kannattaa kääntää se paremmaksi -10-

Vierailija
18/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:42"]

Onko nyt  tavaraa? Vai "vanhempien"  puolesta.

Kaverillani on 11cm penis, mitä teen?

[/quote]

Karehdi sitäkin?

Vierailija
19/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran kysyit niin sinä olit idootti. Olet nyt sotkenut omankin perheesi raha-asiat sotkeutuessasi vanhempiesi valmiiksi hälyyttävään tilanteeseen.

Miehesi on täysin inhimillinen reaktioissaan, vanhempasi ovat lapsellisia.

Saat olla kiitollinen jos sinulla on vielä mies joulun jälkeen..ukko parka..

Vierailija
20/50 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran kysyit niin sinä olit idootti. Olet nyt sotkenut omankin perheesi raha-asiat sotkeutuessasi vanhempiesi valmiiksi hälyyttävään tilanteeseen.

Miehesi on täysin inhimillinen reaktioissaan, vanhempasi ovat lapsellisia.

Saat olla kiitollinen jos sinulla on vielä mies joulun jälkeen..ukko parka..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän