Olen ikävässä välikädessä :(
Toivottavasti joku ymmärtää ongelmani,koska tuntuu että itse en enää ymmärrä mitä minun tulisi tehdä. :( Eli: vanhempani raha-asiat ovat menneet jo vuosia sitten solmuun täydellisesti,ja heille jäi paljon velkaa jota eivät pystyneet aina ajallaan lyhentämään. Olen saanut seurata laskuista itkevää äitiäni ja omiin oloihinsa ja joskus pulloon ahdinkoaan purkavaa isääni. Puoli vuotta sitten vanhempani pyysivät minua auttamaan heitä ottamalla lainan heille,jonka lupasivat minulle maksaa takaisin. Mietin ja pohdin,mieheni vastusti asiaa jyrkästi. Mutten pystynyt sanomaan ei,kun tiesin heidän ahdinkonsa. :( No,nyt kävkin sitten niin,kuten mieheni pelkäsi: Laina jää meidän maksettavaksi,eivätkä vanhempani sitä pysty maksamaan. Meillä on pienet tulot ja jos sitä lainaa ei olisi menisi vähän paremmin.. Mieheni on jotenkin katkeroitunut vanhemmilleni,ei tule enää heille kylään kanssani,syy on aina joku muu tärkeä asia/meno.. Ja äitini ihmettelee kun ei vävyä näy,ja kysyikin johtuuko se rahasta. Äitini mielestä mieheni on lapsellinen,kun sekoittaa perhesuhteet ja raha-asiat keskenään. Mieheni taas pitää minua tyhmänä kun menin ottamaan lainan. Kertokaa te,olinko ihan idiootti?? Tavallaan heidän asiansa olisivat ihan yhtä pielessä,mutta minulla ei olisi ylimääräistä maksettavaa. Mieheni jaksaa muistuttaa,mitä kaikkea jää hankkimatta kun "rahaa menee muiden mokien maksamiseen!" :( Niin....
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:46"]
kun kerran kysyit niin sinä olit idootti. Olet nyt sotkenut omankin perheesi raha-asiat sotkeutuessasi vanhempiesi valmiiksi hälyyttävään tilanteeseen.
Miehesi on täysin inhimillinen reaktioissaan, vanhempasi ovat lapsellisia.
Saat olla kiitollinen jos sinulla on vielä mies joulun jälkeen..ukko parka..
[/quote]
Maalla on helppo huudella kun merellä on hätä.....jumalan kiitos iso osa ihmisistä on hyväsydämisiä ja pyrkii auttamaan ilkkumatta. Me muut emme tiedä tialnteesta kun ap:n pari viestiä joiden perusteella en nyt teilaisi kovin rankasti häntä.
Raha-asiat nimenomaan tulevat ihmissuhteiden väliin! Tuo vanhempiesi moittiva kommentti puolisostasi kertoo, että he ovat täysiä ääliöitä. Summalla ei ole edes väliä, mutta kun laina tehdään, se on ihmisten välissä.
Kaikki kuviot, joissa tasa-arvoinen ihmissuhde kiikahtaa johonkin suuntaan, muuttaa sitä suhdetta aavistuksen. Joskus muutos on hyvään suuntaan ja se lähentää ihmisiä, joskus se taas viilentää välit. Paras tapa tehdä ihmissuhteista hankalia on liittää siihen raha-asioita.
Vanhempasi olisivat saneet jonkinlaisen velkajärjestelyn - tai ainakaan he eivät olisi kuolleet kadulla nälkään. On vain heidän itsekyyttään tulla sotkemaan sinun elämääsi heidän omilla mokillaan - ja vielä noin ylimielisesti.
Teit aivan oikein auttaessasi vanhempiasi.
Kyllä mies pysyy,on luvannut vaikka sanojensa mukaan välillä asiasta murahtaakin. Täytyy ottaa vielä puheeksi,miestä en ala rehata vanhempien luo jos ei kerta halua. Pelkään vain että välit tulevat jäämään tälläisiksi.. Ja äitini sitten moittii miestäni minulle,eikä ymmärrä yhtään jos koitan mieheni kantaa hänelle selittää,kun ollaan kuin eri maailmoista. Huoh! Lopetan vain kuuntelemisen enkä sano mitään.
-aloittaja-
[quote author="Vierailija" time="22.12.2013 klo 00:51"]
Raha-asiat nimenomaan tulevat ihmissuhteiden väliin! Tuo vanhempiesi moittiva kommentti puolisostasi kertoo, että he ovat täysiä ääliöitä. Summalla ei ole edes väliä, mutta kun laina tehdään, se on ihmisten välissä.
Kaikki kuviot, joissa tasa-arvoinen ihmissuhde kiikahtaa johonkin suuntaan, muuttaa sitä suhdetta aavistuksen. Joskus muutos on hyvään suuntaan ja se lähentää ihmisiä, joskus se taas viilentää välit. Paras tapa tehdä ihmissuhteista hankalia on liittää siihen raha-asioita.
Vanhempasi olisivat saneet jonkinlaisen velkajärjestelyn - tai ainakaan he eivät olisi kuolleet kadulla nälkään. On vain heidän itsekyyttään tulla sotkemaan sinun elämääsi heidän omilla mokillaan - ja vielä noin ylimielisesti.
[/quote]
Ihmissuhteista tulee raha-asioihin yhdistettynä hankalia ainoastaan silloin kun maksetaan laskuja joihin ei löydy rahaa....osinkoja kaikki vastaanottavat ihan mielellään
Vanhempasi tässä ovat sekoittaneet perhesuhteet ja rahan keskenään. Ei miehesi. Ja tehneet sen ihan tarkoituksella.
Olet tosiaan pahassa välikädessä, siinä olet aivan oikeassa. Minä ihmettelen tässä sitä, että millainen suhde sinulla on vanhempiisi ylipäätään. Onko sinulla sisaruksia. Miksi äitisi itkee laskujaan juuri sinulle, vai itkeekö hän niitä koko sisarusparvelle kokeillakseen, että kuka pehmenee ekana. Vai tietääkö hän jo sinusta ja teidän dynamiikasta etukäteen, että myönnyt kuitenkin.
Jotain häikkää sun vanhempien elämäntyylissä ja asenteissa on. Oliko ne jo tuollaisia sinun lapsuudessasi, eli näytettiinkö ulospäin varakkailta, oliko elämä kulutuskeskeistä ja tavaran ja elämysten esittämistä velaksi ja "hinnalla millä tahansa".
Vai kokivatko he jonkun konkurssin tai romahduksen, jonka jälkeen on ollut mahdotonta tipauttaa elintasoaan alemmaksi ja yrittävät ilman reaalista mahdollisuutta ylläpitää sitä.
Tässä on monta moness, sanois porilainen.
Osaat kertoa, että mistä kenkä puristaa ja ymmärrät miestäsi hyvin. Kuitenkin olet jotenkin alisteissa suhteessa vanhempiisi. Miten he pystyvät noin sinua käyttämään. Ja miksi hyväksyt esim. äitisi aivan älyttömät muka-kommentit ettei raha-asioita ja ihmissuhteista pitäis sekoittaa keskenään?? Äidiltäsi aivan sumutusta ja asian kieltämistä. Hän tietää varmasti mitä on tehnyt, ja tiesi jo lainaa pyytäessään, miten tulee käymään.
Miksi et pysty puhumaan suoraan kummallekaan. Mikä heidän käytöksessään sitten saa sinut "säälimään" heitä. Minkä takia esim. sitä velkajärjestelyasiaa ei ole ollenkaan käsitelty?
Teillä on siellä pajon häpeää, sitten on jotain ihmeellistä väistämistä ja asioiden puhumatta jättämistä. Oletteko kovin konservatiivisilta seudulta (pohjanmaalta), jossa käyttäytyminen ohjaillaan jostain raamatun aikaisista säännöistä. Eikä varsinkaan vanhemmille puhuta suoraan vaikka selvästä asiasta.
Teit tosiaankin virheen, ja vaikka tiedät sen, niin luulen että teidän perheen käytökset jatkuu edelleen entiseen tapaan. Sinun pitää pohtia pitkään ja kunnolla omaa osuuttasi tässä. Ja miettiä, mitä sinun pitää tehdä että ylipäätään tommoinen ei enää olisi mahdollsta teillä.
Tee vanhemmillesi kerrankin selväksi, että sinä et ole vastuussa heidän virheistään, etkä aio ollakaan. Ja ehdottomasti pidät välimatkaa, kunnes asioita aletaan hoitaa. Se on ihan selvä, että miehesi ei sinne tarvi mennä. Sinuna en menis minäkään.
Miten äitisi kehtaa haukkua miestäsi?? Vanhempasi ovat keittäneet koko sopan sekoittamalla rahan ja perhesuhteet, he ovat pettäneet perheenne jättämällä lainan maksamatta kuten oli sovittu. Pitäisi olla hyvin nöyrinä nyt eikä syyllistää viattomia!
Sinuna en kyllä suostuisi kuuntelemaan miehesi haukkumista. En hetkeäkään.
Aikuisten ihmisten pitäisi hoitaa raha-asiansa niin ettei tarvitse omilta lapsilta kinuta lainaa.
Miten niin välikädessä? Onko vaikeaa päättää keiden kanssa muodostat perheen:
- miehesi ja lastenne kanssa
vai
- vanhempiesi kanssa jotka painostivat sinua ottamaan lainan, ja sitten pettivät sinut
Minulle valinta ei olisi vaikea.
Ap, huomaatko ollenkaan, miten olet itse vanhempana vanhemmillesi, huolehdit heistä oman perheesi kustannuksella? Vanhempasi ovat jääneet lapsen asteelle. Pakota heidät maksamaan velkansa sinulle vaikka perinnän kautta. Muuten tuo velkahomma kuluttaa loppuun sinut, ja suhteesi mieheesi ja lapsiisi, ja pahimmillaan kierre jatkuu seuraavaan sukupolveen.
Et näytä ymmärtävän, että olet todellisessa vaarassa menettää miehesi. llmeisesti olette nyt töissä molemmat, mutta jos jäät työttömäksi, kaatuu velan maksu kokonaan taloudessanne miehesi niskaan. En usko, että hän suostuu siihen. Hän voi myös saada lastenne huoltajuuden, kuten paras onkin siinä vaiheessa, jos olet luottotiedottomana perinnän kohteena.
Anteeksi jo järkytän näillä sanoilla, mutta avaa hyvä ihminen silmäsi ja näe vanhempasi sellaisena kuin he ovat! Sinulla on hyvä mies, ole hänen puolellaan, pyydä anteeksi häneltä ja vanhempiin välit poikki, kunnes tekevät sinulle tarkkaan selkoa raha-asioistaan ja alkavat maksaa velkaansa.
Ap, huomaatko ollenkaan, miten olet itse vanhempana vanhemmillesi, huolehdit heistä oman perheesi kustannuksella? Vanhempasi ovat jääneet lapsen asteelle. Pakota heidät maksamaan velkansa sinulle vaikka perinnän kautta. Muuten tuo velkahomma kuluttaa loppuun sinut, ja suhteesi mieheesi ja lapsiisi, ja pahimmillaan kierre jatkuu seuraavaan sukupolveen.
Et näytä ymmärtävän, että olet todellisessa vaarassa menettää miehesi. llmeisesti olette nyt töissä molemmat, mutta jos jäät työttömäksi, kaatuu velan maksu kokonaan taloudessanne miehesi niskaan. En usko, että hän suostuu siihen. Hän voi myös saada lastenne huoltajuuden, kuten paras onkin siinä vaiheessa, jos olet luottotiedottomana perinnän kohteena.
Anteeksi jos järkytän näillä sanoilla, mutta avaa hyvä ihminen silmäsi ja näe vanhempasi sellaisena kuin he ovat! Sinulla on hyvä mies, ole hänen puolellaan, pyydä anteeksi häneltä ja vanhempiin välit poikki, kunnes tekevät sinulle tarkkaan selkoa raha-asioistaan ja alkavat maksaa velkaansa.
Oletitko ihan oikeasti, että tilanne muuttuisi? Mielestäni teit hyvin humaanin, mutta virheellisen päätöksen. Tiesit vanhempiesi surullisen tilanteen.
Tällä hetkellä maksat tekemästäsi päätöksestä, kun kuuntelet miehesi kritiikkiä.
Olen pahoillani siitä, että kaunis ideasi vanhempiesi auttamisesta päättyi noin.
Kyllä mä tekisin selkeän pesäeron vanhempiini. Sanoisin, että jos he vielä kerrankin arvostelee miestäni, en minäkään tule käymään. Sun pitää olla sun miehen puolella! Hän on sun puolisosi. Sinä teit ison virheen, jonka kanssa miehesi joutuu elämään, nyt miehesi täytyy tulla ykkösenä!
minäkin harkitsisin miehenäsi omaa lähtöäni. luottamus olisi mennyt. sanot että olet välikädessä, minusta olet kyllä päätekijä perheesi ahdingon osalta.
Olet monta hyvää vastausta jo saanutkin.
Mulla samantapaisia ongelmia ollut. Äitini on masentunut ja joskus purkaa ahdistustaan shoppailuun. Ei siinä mitään jos ostaisi varojensa mukaisesti (rahat riittäisivät ylimääräiseenkin jos näin tekisi) ja sinällään järkeviä tavaroita. Mutta kun ostaa esimerkiksi 20kpl villalankakeriä tai 20 kpl lautasia tai 20 kpl naistenlehtiä jne. Ostaa sellaisia määriä, joissa ei ole järkeä (ei harrasta neulomista, perhe on pieni ja naistenlehtiä ei paljon lue).
Tämä tietenkin tarkoittaa sitä että jossain vaiheessa talous pissii kintuille ja tulee tilanne että rahaa tarvittaisiin. Minä autan äitiäni ja lainaan hänelle pieniä summia rahaa, mutta edellytän aina jonkinlaista maksuaikataulua ja syytä mihin rahat menevät. Kun kyläilemme vien aina äidille kassillisen mukanani perusruoka-aineksia (kaurahiutaleita, munia, jauhoja, makaronia jne).
Olen myös neuvonut että jos tilanne menee pahaksi, niin ainakin ruoka-apua saa hakea seurakunnilta.
Itse olen pitänyt laina-avustusrajana 200€/kk. Jos sen isompia tarpeita olisi, neuvoisin kääntymään sossun puoleen. Käytännössä tämä saattaa tarkoittaa sitä että kokonaisvelka pyörii jossain 500€ hujakoilla, mutta äitini lyhentää velkaa säännöllisesti.
En ole itsekään hyvätuloinen, mutta tämän verran budjettimme vielä joustaa. Minulla on käyttölainatili, josta voin halutessani vipata itselleni rahaa tilalle jos tiukkaa tulisi. Ikinä en muuta lainaa ottaisi omiin nimiini äitini puolesta.
Mitä olette ostaneet niillä rahoilla?