Ammattinne, ja kärkytäänkö teiltä ilmaispalveluita?
Kertokaa mikä on ammattinne tai työnne? Kärkytäänkö teiltä ilmaisia palveluita tai neuvoja vai saatteko olla ihan rauhassa?
Aloitan. Työskentelen it-alalla ja aina kun se tulee puheeksi niin saan kuulla esim."voitko kattoa että mikä tossa mun koneessa on". Puolisoni työskentelee kauneudenhoitoalalla ja hänkin saa kiitettävästi pyyntöjä laittaa tukkaa tms.mutta hänelle sentään tarjotaan maksuksi "jotain". Itse olen aikanaan tuntikaupalla laittanut puoli tuttujen koneita ja kertaakaan minulle ei ole maksua tästä tarjottu. Onneksi olen jo vuosia ymmärtänyt kieltäytyä.
Onko sinulla ammatti jota kukaan ei kysele?
Kommentit (45)
Kieltenopettaja. Ilmaista käännösapua on kärkytty vaikka miten paljon. Yksityistunteja ei sentään yritetä saada ilmaiseksi, mutta tyyliin, keitän kahvit ja maksan vitosen. Tai tuohon voisin suostua, jos kyseessä ois kertahomma, esim. preppausta johonkin tenttiin, mutta kun nämä tyypit yleensä etsivät opettajaa pidemmäksi ajaksi, opetusta kerran tai kahdesti viikossa.
Kotitalousopettaja: aika monet kakut ja pullat olen vääntänyt, enemmänkin saisin tehdä mutta osaan onneksi myös sanoa ei,😆
Ompelija.
Arvatkaapa vain kuinka moni suostuu vapaaehtoisesti ottamaan jonkin tekeleeni ja lupaa "mainostaa kaikille" mistä se on "hankittu".
Ei maistu. Mielummin ostan rahalla mainostusta kuin annan pois työaikaani
M40
Olen töissä elintarvikkeita valmistavassa yrityksessä. Ei vaadita palveluja ilmaiseksi mutta sitäkin pahempaa, firmamme tuotteita ilmaiseksi sanomalla "kyllähänsä voit tuoda meille kun sä saat ilmaiseksi niitä kumminki"
No niin saakin joskus joitain yksittäisiä mutta se ei tarkoita sitä että voin viikottain tuoda muovikassikaupalla tuotteita teille ilmaiseksi. Ihan kuin se olisi edes sallittua.
Kiinteistönvälittäjä.
Jatkuvasti pyydetään ilmaisille arviokäynneille. Maksuttomia arvioita saisi tehdä koko ajan, oli kyseessä perunkirjoitus, uteliaisuus, tarkoitus myydä itse, lunastus avioeron sattuessa...muuten niin näppärillä ei kuitenkaan ole välittäjän ammattitaitoa asunnon arviota varten. Kysyttäessä, onko asunto tulossa myyntiin, valehdellaan aivan suoraan päin naamaa että tottakai.
Myös ilmaisia kauppakirjoja välillä kysellään, sitten ihmetellään mikä niissä maksaa! Olen sanonut, että katso netistä joku ilmainen pohja.
Soitellaan sitten ongelmista kun on ensin tehty itse kauppaa, kysellään ilmaista asiantuntijan tietoa jos mihinkin asiaan, kun tein itse ja säästin...kun puljataan itse myynnin kanssa soitellaan mitä asiakirjoja myyntiä varten tarvitaan...ihan niinkuin se välittäjä eläisi maksuttomia palveluita pyörittämällä.
Mieheni on katsastusmies ja jatkuvasti sukulaiset ja kaverit pyytämässä autontarkastus- tai korjausapua.
Hulluinta on, että heidän autonsa pitäisi saada leima vaikka kuinka olisi vikoja. Eivät ymmärrä että ihan turvallisuussyistä ne autot pitää olla kunnossa. 😑
Omasta ammatistani ei kukaan kaipaile ilmaispalveluja enkä minäkään kyllä muilta, mutta halvemmaksi kuitenkin tulee kun eri ammattiryhmiä löytyy kaveripiiristä ja suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Financial Controller. Ei onneksi, minun ammatillani kukaan yksityshenkilö ei tee mitään. Työnantaja kuitenkin yrittää repiä senkin edestä niin paljon ylitöitä kuin vain lähtee irti.
Mitä financial controller on suomeksi? Voiko olla että tuttusi ja sukulaisesi ei edes tiedä mitä teet?
Muutosvalmentaja ja ammattijohtaja. Itse teen teen jonkin verran “ilmaiskeikkoja”, jos niitä kysytään. Tämä sen takia, että koen sen velvollisuudeksi. Olen erikoistunut uranvaihtajiin ja rekrytointeihin. Silti aika moni urastaan valittava tai työtön ei halua ilmaista apua vaikka ammattilainen sitä tarjoaa.
Matikanope. Noin joka kolmannen sukulaisen ja tutun lasta pitäisi "vähän prepata kun kohta on koe". Helppo sanoa ei kun niin moni kysyy. Perustelen sillä etten ehtisi auttamaan kaikkia ja joutuisin kohtelemaan sukulaisia ja ystäviä epätasa-arvoisesti jos auttaisin osaa.
Toimittaja. Älkää edes kysykö, kärkytäänkö palveluja! Toisaalta ihan hyvä, kuulee paljon "uutisia" tuoreeltaan.
Rakennusinsinööri. Jatkuvasti pitäisi olla ilmaiseksi neuvomassa. Sitten loukkaannutaan jos pyydetään omakotitalon vastaavaksi työnjohtajaksi ja sanon, että o.k. maksaa 7000 €. Ei ajatus riitä niin pitkälle, että tuossa ei ole edes kahden viikon työtunnit.
Ulosottomies, ei ole koskaan pyydetty palveluksia.
Varsinaisesti sähköarska en ole, mutta kun pätevyydet on niin käyn silloin tällöin tekemässä pikkujuttuja, tyyliin pihavalojen kytkemiset tai pistorasian lisääminen/vaihto. Ihan siksi että yrittäjäarskat ei lähde noille keikoille pienuuden vuoksi ja parempi että homman tekee kuitenkin sellainen joka tietää mitä tekee.
Olen harrastelijagynegologi. Tarjoan mielelläni palveluitani ilmaiseksi.
Mammografiat odottaessa.
Röntgenhoitaja. Multa ei voi ammatin puolesta pyytää palveluita. Mutta neuvoja ja lääketieteellistä näkökulmaa kysellään jatkuvasti. Etenkin vanhemmalla väellä on todella paljon hankaluuksia ymmärtää, että röntgenhoitaja ei ole sairaanhoitaja eikä lääkäri. Minulla ei ole lääketieteen tietämystä juuri yhtään enempää kuin tavallisella tallaajalla. Hoitotyötäkin osaan tehdä hyvin rajoitetusti, koska se ei muutamaa poikkeustoimenpidettä lukuunottamatta kuulu työnkuvaani tai koulutukseeni.
Sähkömies, osaan kylläkin sanoa EI.
Kärkytään, tai joskus kärkytty ja olen antanutkin joskus konsultaatioita ilmaiseksi. Firmassa laskutus olisi noin 300e/h. Eihän siinä mitään, jos kaveria jelppii.
Kääntäjä, ei ole pyydetty. Olen kyllä tarjonnut itse. Kielentarkastusta olen toki myös tehnyt läheisille ilmaiseksi ja sitä on pyydettykin.
Kaavoitusinsinööri. Hahaa, ei ole pyydetty palveluksia.