Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitään ällöttävämpää kuin kuivaksi opettelevan lapsen vanhemmat

Vierailija
19.12.2013 |

Miksi se vaippa pitää ottaa pois myös kodin ulkopuolella, jos lapsi vasta opettelee kuivaksi? Pissikööt kotona lattioille niin paljon kuin huvittaa, mutta jos lapsi ei todellakaan ole vielä kuiva ja vahinkoja tulee aivan varmasti joka päivä, miksei vaippaa voi pitää vielä varuiksi kylässä ja muualla kuin kotona?

Tässä viime vuosina on yli kymmenen kertaa joku pissannut meillä kotona opetteluvaiheessa jonnekin ja nimenomaan siinä vaiheessa, kun niitä vahinkoja vanhempien mukaan tulee vielä JOKA PÄIVÄ.

Vahinkoja sattuu isommillekin ja sotkua voi tulla eri asioista, ymmärrän sen. Joskus isollakin lapsella saattaa tulla hätä, eikä ehdi vessaan. Ymmärrettävää. Se on vahinko.

En kuitenkaan mitenkään pysty käsittämään sitä, että meille tullaan ilman vaippaa kylään lapsen kanssa, jolle vahinko on vielä hyvin todennäköinen. 

Tuli vaan mieleen, kun ovella kävi äsken mies hakemassa ison villamattomme pesulaan, johon kivasti yksi taapero jätti nesteterveisensä eilen.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan sitten kummallinen kun olen jota kuinkin eri mieltä porukan kanssa. Älkääkä ymmärtäkö väärin. Ensimmäinen lapseni oppi yö-ja päiväkuivaksi ilman ongelmia melko nuorella iällä ja emme pissanneet kenenkään villamattoa pilalle. Kuopus taas oli vaipoissa hyvinkin varmasti 3,3 vuotiaaksi. Asia nyt vain on niin, että kun lapsi oppii kuivaksi ja päättää, että ei enää halua vaippaa käyttää, niin minusta olisi typerää satunnaisten vahinkojen vuoksi pakottaa lasta laittamaan varmuuden vuoksi vaippaa päälle.  Työssäni näen paljon kuivaksi opettelua ja hei: SE ON VAIN LAPSEN PISSAA!!! Niin ja te pissafriikit. Toivottavasti ette käy kylpylöissä ja uimahalleissa, siellä on 100%:sti pissaa vedessä pikkulasten aikaan saamana.

Vierailija
42/69 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:37"]

Olenkohan sitten kummallinen kun olen jota kuinkin eri mieltä porukan kanssa. Älkääkä ymmärtäkö väärin. Ensimmäinen lapseni oppi yö-ja päiväkuivaksi ilman ongelmia melko nuorella iällä ja emme pissanneet kenenkään villamattoa pilalle. Kuopus taas oli vaipoissa hyvinkin varmasti 3,3 vuotiaaksi. Asia nyt vain on niin, että kun lapsi oppii kuivaksi ja päättää, että ei enää halua vaippaa käyttää, niin minusta olisi typerää satunnaisten vahinkojen vuoksi pakottaa lasta laittamaan varmuuden vuoksi vaippaa päälle.  Työssäni näen paljon kuivaksi opettelua ja hei: SE ON VAIN LAPSEN PISSAA!!! Niin ja te pissafriikit. Toivottavasti ette käy kylpylöissä ja uimahalleissa, siellä on 100%:sti pissaa vedessä pikkulasten aikaan saamana.

[/quote]

Mut se, jos lapsi pissaa housuun monta kertaa päivässä, ei ole satunnainen vahinko. Mun mielestä lapsi ei kyllä ole silloin kuiva tai edes valmis harjoittelemaan kuivana olemista. Kyllä mä ainakin omissa lapsissani (ja lukuisissa hoitolapsissa aikoinaan) huomasin sen valmiuden kuivana pysymiseen nimenomaan sillä, että vaipat pysyi kuivana ja potta/pönttötouhut alko kiinnostaa.

Jos joku haluaa lastaan ilman vaippoja pitää niin siitä vaan. Ei vaan oikein mun mielestä ole sopivaa pissailla (tahallaan) toisten kotiin. Jos lapsi pissaa useammin housuun/lattialle kuin pottaan, lapsi ei ole kuiva. Kotioloissa jatkuva vessassa ramppaaminen saattaa onnistua, mutta se ei tarkoita, että lapsi olisi kuiva. Lapsi vaan raahataan niin usein vessaan, että todennäköisemmin pissa tulee pönttöön/pottaan eikä lattialle.

Mä ainakin ymmärsin, että kyse oli nyt tällaisesta tilanteesta eikä satunnaisesta vahinkopissasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli aikanaan yksi itseään pienempi tyttö kaverina. Se kusasi aina meillä. Olin todella nuija että otin sen tytön meille. En ikinä enää hoivaa muita kuin omiani. Se vie voimavarat joita mulla ei ole ylimääräisiä.. Toinen lapsistani on vielä kehitysvammainen.

Vierailija
44/69 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Meillä käy säännöllisesti yökylässä yksi koululaispoika, jolla on kasteluongelmia sekä päivisin että öisin. Vahinkoja tulee päivisin 1-2 kertaa viikossa ja 3-4 kertaa öisin. Silti vanhemmat eivät halua käyttää minkäänlaisia vaippoja tällä pojalla ikinä. Meitä sitten ei hirveästi innosta ottaa sitä poikaa meille yökylään, eikä välttämättä muutenkaan päivisin, kun koko ajan saa olla vahtimassa ja herättämässä yöllä.

Vierailija
45/69 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuttavapiirissa toimitaan niin, että kotona harjoitellaan ja muualle niin kylään, kauppaan kuin pidemmillä ulkoilulenkeilläkin on vaippa. Kotona ja ulkona kotipiirissä harjoitellaan. Meillä paljon lapsiperhe tuttuja ja kukaan ei ole meidän lattioille pissinyt. Ap:lla outoa tuttavapiiriä...

Vierailija
46/69 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin ymmärrä ihmisiä, jotka lähtevät ihan muuten vain kylästelemään kuivaksiopettelevan lapsen kanssa. Minä pysyttelin aika tiukasti kotona siinä vaiheessa kaikkien lasten kanssa ja jos pakko oli jonnekin kylään lähteä, niin kyllä se vaippa otettiin mukaan. Eri asia esim. perhekerhossa tai jos joku meidät kylään pyytäneistä sanoi asiasta mainitessani ettei se haittaa, niin sitten mentiin ihan hyvillä mielin oma pyyhe mukana :D Olisin varmaan kuukahtanut parissa paikkaa häpeästä ja viimeistään pesulalaskusta, jos lapsi olisi pissanut esim. miehen siskon järkyttävän ison ryijymaton tai uuden kalliin sohvan... :D

Vierailija
47/69 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AARGH meilläkin on tällaisia tuttavia! Ja vieläpä sellaisia hippejä, jotka eivät käytä vaippoja ollenkaan. Siis ihan vastasyntyneelläkään! Kun he "kuuntelevat" lasta ja oppivat tunnistamaan, milloin vauvalla on hätä. Juoksevat sitten keittiön lavuaarin päälle pissattamaan sitä vauvaa, kun se hengähtää siihen malliin.

Juu ja yli yksivuotiaalta otetaan vaippa samalla tavalla kuin tutti, ihan noin vaan viedään pois. Kun on jo niin iso! Kaipa siinä väkisin sitten oppii, mutta menee hermo.

Mä en ota enää kotiin kyläilemään näitä hippejä ollenkaan. Tavataan puistoissa ja kahviloissa. Vahingot ovat sitten niiden ongelmia, ei minun.

Vierailija
48/69 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole ikinä tajunnut tuota, että käytännössä pidetään kuivana lasta, jolle kuitenkin tulee noita "vahinkoja" jatkuvasti. Eivät ne ole vahinkoja, koska sellainen lapsi ei vielä ole kuiva!! 

Vaikka en ymmärräkään sitä, että höösätään hirveästi sen lapsen pissan ja kakan ympärillä, niin toisaalta onhan se hienoa että joku jaksaa alkaa pissapoliisiksi. Jotkut muistavat vielä vuosikymmenien päästäkin montako vuotta, kuukautta, tuntia ja minuuttia vanha lapsi oli, kun hän äidin pyhällä päätöksellä oli kuiva, ja tietenkin paljon aiemmin kuin ikätoverinsa. ;) Minusta se on lievästi outoa, kun lapset (nykyään jo aikuiset) ovat kuitenkin olleet terveitä ja tavallisia lapsia, jotka olisivat tuon taidon oppineet joka tapauksessa, joko äidin hössöttämisen ansiosta, tai siitä huolimatta.

Meillä on olleet vaipat niin kauan kuin on ollut tarvis, koska mulla on ollut aivan aidosti muutakin tekemistä kuin kytätä mihin suuntaan sikkuralla lapsosen silmät minäkin hetkenä ovat ja merkitseekö tämä kenties nestemäistä vai kiinteää tuotosta. Molemmat lapset ovat oppineet kuivaksi ihan normaalisti. 

Vierailija
49/69 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyläilleet opettelijat ovat yleensä käyttäneet vaippaa vierailuilla, paitsi yksi isompi lapsi, joka osasi jo sanoa, jos on hätä. Kerran hänelle sattui vahinko, mutta ei sohvalla istuessa, vaan oli niin kivat leikit ettei malttanut lopettaa ajoissa. Jos lapsi opetetaan olemaan ilman vaippaa, niin olisi fiksumpaa valita sellainen aika, että se lapsikin on oppivassa vaiheessa eikä tehdä sitä silloin kun itseä huvittaa. Tietysti siinä sattuu vahinkoja monta päivässä, jos lapsi ei ole yhtään motivoitunut. Ap on kyllä tajunnut asian oikein, ärsyyntyy vanhemmille eikä lapselle, eihän nuo vanhemmat kovin fiksuja ole.

Vierailija
50/69 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan tämän ärsytyksen... Tässä syksyllä viimeksi olohuoneen matto meni pesulaan yhden vierailun jäljiltä. En kehdannut edes pyytää pesulalaskua äidiltä, kun ei tarjoutunut itse maksamaan. Mutta enpä jaksa enää näitä vieraita kotiini pyytääkään.

Vierailija
51/69 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä koskaan ole käynyt näin... Kaikki tuttavamme käyttävät lapsillaan vaippoja kylässä siinä vaiheessa, kun vahinko vielä on todennäköinen. Kotona sitten harjoitellaan. Ja näin toimin itsekin.

Vierailija
52/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhhyh, jaan tämän ällöttävyyden tuntemuksen!

Ongelmahan ei missään nimessä ole lasten, vaan niiden vanhempien, jotka haluavat lapsensa olevan kuivia hinnalla millä hyvänsä. Kuivaksi opetteluun menee aikaa, joillakin enemmän, joillakin vähemmän. On lasten kiusaamista tuollainen!

Minä olen laittanut kuivaksi opetteleville hoitoon tulleille lapsille vaipat, aivan sama, mitä vanhemmat ovat sanoneet. 

Vierailija
53/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin kerran kylään kaverille, jonka 2v poika opetteli potalle & astuin paskaan.. en ollut edes raskaana, mutta spontaanisti tuli oksennus ja kaveri otti nokkiinsa.

hyi helv.. paskaa sukanpohjassa ! :x :x

Vierailija
54/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän paljonkin ällöttävämpiä asioita kuin kuivaksiopettelevan vanhemmat. Aattele jos kylässä sais kahvinsa kaveriksi kipollisen paskaa lusikoitavaksi. Musta se olisi huomattavasti ällömpää, mutta meitä on joka junaan.

Vierailija
55/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan päästä ketään kuseskelemaan mun kotiin. Eli kaikenmaailman kusikeijot/liisat saavat pysyä kaukana.

Vierailija
56/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on aika kapea katsanto maailmaan. Minä tiedän paljon muita asioita, jotka ovat tuota ällöttävämpiä.

Vierailija
57/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 08:59"]

Kun he "kuuntelevat" lasta ja oppivat tunnistamaan, milloin vauvalla on hätä. Juoksevat sitten keittiön lavuaarin päälle pissattamaan sitä vauvaa, kun se hengähtää siihen malliin.

[/quote]

Hyi hitto. Meillä ei kyllä kuse kukaan lavuaariin, ja mattoliruistakin lähtee taatusti lasku perään. Jos ei tuota vertaa ole kunnioitusta isäntiä kohtaan, kannattaa varmaan jäädä kotiin.

Vierailija
58/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari viikkoa sitten uimahallin saunassa pieni poika kusta luikautti lauteille. Toki äiti sen huuhteli mutta ihanko oikeasti ne lapset pitää viedä yleisiin tiloihin saunaan kun kuseskelee?

Vierailija
59/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin Suomea tällaisia tuttuja löytyy? Meillä päin tuttavapiirissä ja vähemmänkin tuttujen keskuudessa se on ainakin suuri häpeä, jos lapsi lorauttelee kylässä lattialle. Tuntuu täysin uskomattomalta, että sellaisia olisi enemmänkin. Ei ainakaan terveeltä kuulosta. 

Vierailija
60/69 |
29.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhoilusuihkeella lähtee vaikka tuore veri matosta ... miksei siis pieni pissa, joka ei taatusti jää haisemaan, kun sen puhdistaa?

Ja tiedoksi, minä en ole lapsiani tosiaankaan muiden kotona kuivaksi opettanut.

Hirveää hysteriaa! Ei se herkkua ole muiden lasten eritteitä siivota, mut ei se nyt NOIN kamalaa ole. (päiväkodissa on tullut kaikki eritteet mäkivästä korvasta oksennukseen nähtyä )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän