Selittäkää tyhmälle miten nämä opiskelijabileet ym voivat olla niin tärkeitä tämmöisinä päivinä?
Ei mulla vaan mee jakeluun. Joo, olen itsekin ollut nuori ja tiedän että on tärkeätä kuulua ryhmään jne. Mutta nyt on pandemia, ja oletan että heillä kaikilla on isä/äiti/isovanhemmat, eivätkä halua mitään vakavaa heille. Ja jokainen joka joskus ollut kännissä ymmärtää myös, että turvavälit muistetaan yhtä hyvin kun huomisen tiskit klo 23:27 kun alkoholi virtaa....Silti, koko ajan juhlitaan. Nyt Vaasassa 40 tapausta kahdessa päivässä, opiskelijabileistä peräisin.....
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löydän ymmärrystä, kun mietin nuoren kehitystehtävien ja ihmisen perustarpeiden kautta. Nuoren kehitystehtävät ovat perheestä irtautuminen ikätovereiden avulla ja itsenäistyminen. Jos nuorella ei ole kavereita, hän on valtavassa psyykkisen sairastumisen riskissä ja itsenäistyminen ja aikuistuminen on uhattuna. Vanhat kaverit on täytynyt jättää toisen asteen päättyessä ja jatko-opintoihin siirryttäessä. Lauma on pakko löytää. Korkeakouluissa ei enää ope tee ryhmäytymisleikkejä, eikä ehdota kuka istuisi kenenkin viereen. Ryhmäytyminen tapahtuu bileissä, ellet kuulu esim kristittyjen nuorten porukkaan, joilla varmaan on omat tapansa ryhmäytyä. Ylipäätään opinnoista on mahdotonta suoriutua ilman porukkaa. Monen asian suhteen on epävarma, mutta kaikesta ei voi kysellä "ope, ope mä en tajua".
Joten minä hyväksyn nämä riskit paremmin, kuin vaikka matkustamisen vuoksi otetut riskit. Helppo on nuorisoa syyttää, että ryypätkää vasta koronan jälkeen. On tässä asiassa muitakin puolia.
Luoja mitä paskaa. Opinnot tehdään itse, mitään "vertaistukea vanhemmistani irtautumiseen" en tarvinnut, ja yksissäkään bileissä en ole käynyt. Vain täysin tahdoton lahna kirjoittaa tuollaista jumalatonta PASKAA.
Oikein ylpeilet sillä, että olet elämätön tylsimys jonka seuraa kukaan ei kaipaa? :D
Nuoret pitäköön hauskaa ja eläkööt, sinun tarjoamasi vaihtoehto ei vaikuta mitenkään houkuttelevalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole valmis kuolemaan vain siksi että nuoret eivät kestä jos jää muutamat bileet väliin. Itse jäisin kotiin jos voisin, mutta se ei ole mahdollista, töissä on pakko käydä.
Ei ole, kotiin voi aina jäädä. Miksi kenenkään tehtävä olisi asettaa sinun terveytesi ja mielenrauhasi ykkösproriteetikseen?
Trolli varmasti olet, mutta kertoo kyllä paljon nykynuorten ajatusmaailmasta jos bilettäminen on tärkeämpää kuin kanssaihmisten terveys.
Täytyy kyllä sanoa, että ymmärrän opiskelijoita ihan hyvin. Omista fuksiajoista on yli 10 vuotta, mutta muistan edelleen miten tärkeiltä ne bileet tuntui, kun pääsi lopultakin pois ankeasta juntti-pikkukaupungista ja tutustumaan uusiin ihmisiin yliopistossa, sitä olin odottanut jo vuosia ja tehnyt töitä sen eteen koko lukioajan. Kyllä harmittaa kaikkien niiden puolesta, jotka joutuvat aloittamaan opintonsa koronan varjossa. En yhtään osaa sanoa, miten sitä itse olisi tehnyt vastaavassa tilanteessa. Nyt eri elämäntilanteessa on helppo paheksua toisia, mutta tosiasiassa silloin nuorena on varmaan itse kukin tehnyt valintoja, jotka eivät jälkeenpäin ajateltuna olleet niin fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mutta nythän voi olla kyse 2-3kuukaudesta, niin sekään ei onnistu. Ei nyt psyyke murru jos ei saa juhlia muutamaan viikkoon. En ymmärrä matkustamistakaan, totta. Ap
Koronavirus ei tule häviämään minnekään, se on keskuudessamme toistaiseksi. Olisikin ihan eri asia, jos kyse olisi jostain kuukausista tms. Keväällä lupailtiin että syksyllä kaikki okja loppuvuodesta rokote. Nyt on uudet sulut ja sanotaan että rokote on aikaisintaan vuoden päästä. Veikkaan että kohta aletaan perua ensi kesän tapahtumia, festareita jne ja myös käy selväksi ettei ensi kesänäkään matkustella minnekään. Lisäksi kun pääministerillä, sisäministerillä ja perhe- ja peruspalveluministerillä on jo lähtökohtaisesti kielteinen asenne iltaelämää ja alkoholinkäyttöä kohtaan niin veikkaan että rajoitukset keikkoja ym kohtaan ovat hyvinkin voimassa niin pitkään kuin pysyvät vallankahvassa (ja nuorison ja kaupunkilaisten rajoittamisella saa paljon pisteitä sdp:n (ja keskustan ja kristittyjen) äänestäjiltä)) ja voi hyvinkin olla että alkavat pian runtata läpi jotain pysyvämpääkin yöelämäkieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä myös ehkä huomaa sen, että jos on kokenut jo vaikeuksia elämässään ( esim minulla pitkäaikainen kiusaaminen) niin ei välttämättä jaksa enää "järkyttyä" jos jää tapahtumia välistä tai ei välttämättä löydä kavereita. Ehkä se elämä on opettanut jotain ja tietää, ettei kaikki välttämättä mene aina niin kuin haluaisi. Joku joka on elänyt hyvää elämää ja sellaista mukavaa nuoruutta odottaa ehkä sen kaiken jatkuvan myöhemminkin.
Tämä! Huomaa kyllä ketkä ovat kohdanneet elämässään vaikeuksia ja ketkä päässeet helpolla. Nyt on aika kasvaa niidenkin joille elämä on tähän asti ollut kivaa ja helppoa.
Yhtä "tärkeitä" kuin koska tahansa, mutta muuttuneet olosuhteet tulisi ottaa huomioon. On sitten kyse opiskelijabileistä, tai mistä tahansa toiminnasta. Vaikka olisi opiskelija, niin ei aivoja voi narikkaan ripustaa. ja käyttäytyä kuin mitään pandemiaa olisikaan. Valitettavasti tämä tilanne, täysin uusi nykyihmiselle, koskettaa kaikkia.
Ei opiskelijat ole mikään poikkeusryhmä jotka voivat jatkaa elämistään mistään piittaamatta.
https://maskiset.fi/fi/tuote/antibakteerinen-100-puuvillamaski-hallowee…;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nythän voi olla kyse 2-3kuukaudesta, niin sekään ei onnistu. Ei nyt psyyke murru jos ei saa juhlia muutamaan viikkoon. En ymmärrä matkustamistakaan, totta. Ap
En minäkään ymmärrä ettei muutamaa kuukautta jakseta. Nykynuoriso tuntuu olevan muutenkin psyykkisesti heikkoa porukkaa vai nostetasnko nämä lehdistössä esiin korostetummin.
Mutta kun tässä ei ole enää kyse muutamasta kuukaudesta. Yliopistot ovat olleet etäopetuksessa maaliskuusta lähtien, ja näin mennään ainakin joulukuun loppuun. Miten kehtaatte suhtautua nuorten ihmisten jaksamiseen noin välinpitämättömästi ja ylimielisesti?
Koska kaikkien muidenkin jaksaminen on koetuksella, silti on vaan elettävä tilanteen mukaan. Yhtä ihmisryhmää ei voi paapoa kaikkien kustannuksella. Tämä menee tästä vain pahemmaksi jos nuoret bilettävät normaaliin tapaan ja levittävät koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain sitä pillua on saatava.
Tuunaa jodelussa tai profiili Tinderin niin ei tarvitse satoja muita altistaa.
Aloitin vuosi sitten yliopisto-opinnot ja jo ekana syksynä äitini kuoli hoitovirheeseen. Voi sitä tuskan määrää eivätkä nuoruudesta humaltuneet uudet opiskelukamut jaksaneet tuskaani kuunnella. Yksin sain selvitä. Tukea olisin saanut vanhoilta ystäviltä, mutta he olivat satojen kilsojen päässä. Aikuiseksi oli pakko kasvaa pikavauhtia, sillä isäni olin menettänyt alkoholille jo vuosia aiemmin. Menetyksen tuska oli musertava. Liian helpolla ovat päässeet he, jotka eivät nyt koronarajoituksia pysty noudattamaan. Jos ei edes bileiden menetystä kestä, niin miten voi selvitä ihan oikeasti vaikeista asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löydän ymmärrystä, kun mietin nuoren kehitystehtävien ja ihmisen perustarpeiden kautta. Nuoren kehitystehtävät ovat perheestä irtautuminen ikätovereiden avulla ja itsenäistyminen. Jos nuorella ei ole kavereita, hän on valtavassa psyykkisen sairastumisen riskissä ja itsenäistyminen ja aikuistuminen on uhattuna. Vanhat kaverit on täytynyt jättää toisen asteen päättyessä ja jatko-opintoihin siirryttäessä. Lauma on pakko löytää. Korkeakouluissa ei enää ope tee ryhmäytymisleikkejä, eikä ehdota kuka istuisi kenenkin viereen. Ryhmäytyminen tapahtuu bileissä, ellet kuulu esim kristittyjen nuorten porukkaan, joilla varmaan on omat tapansa ryhmäytyä. Ylipäätään opinnoista on mahdotonta suoriutua ilman porukkaa. Monen asian suhteen on epävarma, mutta kaikesta ei voi kysellä "ope, ope mä en tajua".
Joten minä hyväksyn nämä riskit paremmin, kuin vaikka matkustamisen vuoksi otetut riskit. Helppo on nuorisoa syyttää, että ryypätkää vasta koronan jälkeen. On tässä asiassa muitakin puolia.
Luoja mitä paskaa. Opinnot tehdään itse, mitään "vertaistukea vanhemmistani irtautumiseen" en tarvinnut, ja yksissäkään bileissä en ole käynyt. Vain täysin tahdoton lahna kirjoittaa tuollaista jumalatonta PASKAA.
Oikein ylpeilet sillä, että olet elämätön tylsimys jonka seuraa kukaan ei kaipaa? :D
Nuoret pitäköön hauskaa ja eläkööt, sinun tarjoamasi vaihtoehto ei vaikuta mitenkään houkuttelevalta.
Kuinka voit olla noin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. yksissäkään bileissä en ole käynyt -kirjoittaja on varmaan seuransa varsinainen ilopilleri ja yhteishengen nostattaja, tervemenoa työelämään, kyllä Siperia opettaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en sinua tunnekaan, niin kukahan tässä tyhmältä vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä myös ehkä huomaa sen, että jos on kokenut jo vaikeuksia elämässään ( esim minulla pitkäaikainen kiusaaminen) niin ei välttämättä jaksa enää "järkyttyä" jos jää tapahtumia välistä tai ei välttämättä löydä kavereita. Ehkä se elämä on opettanut jotain ja tietää, ettei kaikki välttämättä mene aina niin kuin haluaisi. Joku joka on elänyt hyvää elämää ja sellaista mukavaa nuoruutta odottaa ehkä sen kaiken jatkuvan myöhemminkin.
Tämä! Huomaa kyllä ketkä ovat kohdanneet elämässään vaikeuksia ja ketkä päässeet helpolla. Nyt on aika kasvaa niidenkin joille elämä on tähän asti ollut kivaa ja helppoa.
Kun sinulla on kurjaa, niin lähtökohtaisesti muillakin pitää olla kurjaa. Olet aika tyypillinen nettivalittaja.
Nykyajan ihmiset ovat vähän hemmoteltuja. Itketään kun ei ole vaatteet viimeisintä muotia, puuttuu viimeisin iphone, otetaan luottoa ihan vain että voi matkustella ja lisätä kuvan IG storyyn jne.. ei ymmärretä elämän realiteetteja kuten sitä että yhtä hyvin ihmiskunta saattaisi elää samankaltaista aikaa kuin vaikka 1. tai 2.maailmansota.
Eletään jossain pumpulissa/kuplassa, jossa ei tartte edes kasviksia pilkkoa itse.
Surullista. Enkä sano tätä nyt pahalla, olen oikeasti huolestunut tästä kulttuurikehityksestä, jossa normaali maalaisjärki on kuin historiaa. Itse olen vasta 30v ja en muista että missään tilanteessa milloinkaan olis ollut "pakko" bilettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, jolle vastasin. Hauskan pitäminen bilettämällä on idioottomaista ja äärimmäisen itsekästä toimintaa tällä hetkellä. Miten ihmeessä se ei tunnu menevän teille kalloon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraassa kaupungissa yksin. Ei pää sitä kauaa kestä.
Kestää kyllä. Ja jos ei kestä niin apua YTHS:ltä, eikä tartuttamista.
Et taida lainkaan tuntea reaalimaailmaa. YTHS:n opintopsykologin ajat ja palvelut ovat ja olivat jo viime vuodet kiven alla. Todella vaikea on saada aikaa ja apua, vertaisryhmiin osallistumista jne. Tämä lienee valtion säästöpolitiikan seurausta. Vaikea on minun ymmärtää miksi löytyä nyt lyödään. Voisin keksiä pari muuta säästökohdetta, ja ihan helposti.
/yliopisto-ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, jolle vastasin. Hauskan pitäminen bilettämällä on idioottomaista ja äärimmäisen itsekästä toimintaa tällä hetkellä. Miten ihmeessä se ei tunnu menevän teille kalloon?
Ei muuttunut vaikutelmasi.
Mä oon ollut kanssa kipeenä tapahtumissa tänä syksynä. Varmaan vaan perusflunssa, mutta mistä sen tietää. Tervetuloa alapeukut ja viha. Ei oikeesti kiinnosta.
N37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronavirus ei tule häviämään minnekään, se on keskuudessamme toistaiseksi. Olisikin ihan eri asia, jos kyse olisi jostain kuukausista tms. Keväällä lupailtiin että syksyllä kaikki okja loppuvuodesta rokote. Nyt on uudet sulut ja sanotaan että rokote on aikaisintaan vuoden päästä. Veikkaan että kohta aletaan perua ensi kesän tapahtumia, festareita jne ja myös käy selväksi ettei ensi kesänäkään matkustella minnekään. Lisäksi kun pääministerillä, sisäministerillä ja perhe- ja peruspalveluministerillä on jo lähtökohtaisesti kielteinen asenne iltaelämää ja alkoholinkäyttöä kohtaan niin veikkaan että rajoitukset keikkoja ym kohtaan ovat hyvinkin voimassa niin pitkään kuin pysyvät vallankahvassa (ja nuorison ja kaupunkilaisten rajoittamisella saa paljon pisteitä sdp:n (ja keskustan ja kristittyjen) äänestäjiltä)) ja voi hyvinkin olla että alkavat pian runtata läpi jotain pysyvämpääkin yöelämäkieltoa.
No jos on pakko juoda sitä alkoholia, miten ois vaikka 3 kaveria kotona? Diskopalloja, sipsejä ym saa kaupasta. Tai vaikka etäyhteydellä.
Nuoruus ei lopu siihen että 1 vuoden aikana ei pääse joka vkl juhlimaan tai festareille. Arvaa olenko nuoresta iästäni päässyt festareille tai konsertteihin vuosiin kun olen ollut työtön? Aivan, en ole. Sitä kutsutaan elämän realiteeteiksi.
Joskus tulee tilanteita/aikoja, jolloin on hyväksyttävä ett ok tänä kesänä ei festareita. Se kuuluu siihen kuuluisaan aikuisuuteen.
Kestää kyllä. Ja jos ei kestä niin apua YTHS:ltä, eikä tartuttamista.