Selittäkää tyhmälle miten nämä opiskelijabileet ym voivat olla niin tärkeitä tämmöisinä päivinä?
Ei mulla vaan mee jakeluun. Joo, olen itsekin ollut nuori ja tiedän että on tärkeätä kuulua ryhmään jne. Mutta nyt on pandemia, ja oletan että heillä kaikilla on isä/äiti/isovanhemmat, eivätkä halua mitään vakavaa heille. Ja jokainen joka joskus ollut kännissä ymmärtää myös, että turvavälit muistetaan yhtä hyvin kun huomisen tiskit klo 23:27 kun alkoholi virtaa....Silti, koko ajan juhlitaan. Nyt Vaasassa 40 tapausta kahdessa päivässä, opiskelijabileistä peräisin.....
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä myös ehkä huomaa sen, että jos on kokenut jo vaikeuksia elämässään ( esim minulla pitkäaikainen kiusaaminen) niin ei välttämättä jaksa enää "järkyttyä" jos jää tapahtumia välistä tai ei välttämättä löydä kavereita. Ehkä se elämä on opettanut jotain ja tietää, ettei kaikki välttämättä mene aina niin kuin haluaisi. Joku joka on elänyt hyvää elämää ja sellaista mukavaa nuoruutta odottaa ehkä sen kaiken jatkuvan myöhemminkin.
Tämä! Huomaa kyllä ketkä ovat kohdanneet elämässään vaikeuksia ja ketkä päässeet helpolla. Nyt on aika kasvaa niidenkin joille elämä on tähän asti ollut kivaa ja helppoa.
Tämä on perinteinen asenne, että vaikeudet kasvattavat. Mutta ikävä että monet me vaikeudet myös lyövät maahan ja murtavat.
Sellainen kenellä on ollut rakastava ja yhteisöllinen elämä jaksaa olla empaattisempi ja voi paremmin kuin taas vaikeuksien ympäröimä ihminen.
Minulla on hyvin päinvastainen kokemus, ne onnekkaat ihmiset eivät osaa lainkaan samaistua kovia kokeneiden asemaan ja tuntea empatiaa heitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löydän ymmärrystä, kun mietin nuoren kehitystehtävien ja ihmisen perustarpeiden kautta. Nuoren kehitystehtävät ovat perheestä irtautuminen ikätovereiden avulla ja itsenäistyminen. Jos nuorella ei ole kavereita, hän on valtavassa psyykkisen sairastumisen riskissä ja itsenäistyminen ja aikuistuminen on uhattuna. Vanhat kaverit on täytynyt jättää toisen asteen päättyessä ja jatko-opintoihin siirryttäessä. Lauma on pakko löytää. Korkeakouluissa ei enää ope tee ryhmäytymisleikkejä, eikä ehdota kuka istuisi kenenkin viereen. Ryhmäytyminen tapahtuu bileissä, ellet kuulu esim kristittyjen nuorten porukkaan, joilla varmaan on omat tapansa ryhmäytyä. Ylipäätään opinnoista on mahdotonta suoriutua ilman porukkaa. Monen asian suhteen on epävarma, mutta kaikesta ei voi kysellä "ope, ope mä en tajua".
Joten minä hyväksyn nämä riskit paremmin, kuin vaikka matkustamisen vuoksi otetut riskit. Helppo on nuorisoa syyttää, että ryypätkää vasta koronan jälkeen. On tässä asiassa muitakin puolia.
Luoja mitä paskaa. Opinnot tehdään itse, mitään "vertaistukea vanhemmistani irtautumiseen" en tarvinnut, ja yksissäkään bileissä en ole käynyt. Vain täysin tahdoton lahna kirjoittaa tuollaista jumalatonta PASKAA.
Oikein ylpeilet sillä, että olet elämätön tylsimys jonka seuraa kukaan ei kaipaa? :D
Nuoret pitäköön hauskaa ja eläkööt, sinun tarjoamasi vaihtoehto ei vaikuta mitenkään houkuttelevalta.
Kuinka voit olla noin tyhmä?
Vaikka en sinua tunnekaan, niin kukahan tässä tyhmältä vaikuttaa?
Se, jolle vastasin. Hauskan pitäminen bilettämällä on idioottomaista ja äärimmäisen itsekästä toimintaa tällä hetkellä. Miten ihmeessä se ei tunnu menevän teille kalloon?
Ei muuttunut vaikutelmasi.
Et vastannut kysymykseeni. Suuri osa suomalaisista hallitusta myöten on kanssani samaa mieltä, joten voit ihan rauhassa polkea jalkaa ja haukkua kaikkia meitä tyhmäksi. Se ei silti muuta asiaa miksikään.
Olen eri, mutta miten olet saanut käsityksen että suurin osa suomalaisista on kanssasi samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan, että sinäkin pääset yliopistoon ensi vuonna :)
No Vaasan ”yliopistoon” nyt kävelee sisään kuka hyvänsä.
Kauppatieteisiin haki yli 4000, pääsi noin 300.
Paitsi että Aalto-yliopiston todistus valinnan pisterajat 125 Vaasaan 100.5. LOL
Varmasti, koska Aaltoon hakee niin paljon, että pitää olla kovempi raja. Tämä lienee selvyys. Vaasassa rahoituksen laitos arvostettu ja kiinnostaa.
Aivan arvostetumpaan ja parempaan koulutukseen hakee enemmän ihmisiä ja rima on korkeammalla. Vaasan kaltaisiin paikkoihin "pääsee" sitten se rupusakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä myös ehkä huomaa sen, että jos on kokenut jo vaikeuksia elämässään ( esim minulla pitkäaikainen kiusaaminen) niin ei välttämättä jaksa enää "järkyttyä" jos jää tapahtumia välistä tai ei välttämättä löydä kavereita. Ehkä se elämä on opettanut jotain ja tietää, ettei kaikki välttämättä mene aina niin kuin haluaisi. Joku joka on elänyt hyvää elämää ja sellaista mukavaa nuoruutta odottaa ehkä sen kaiken jatkuvan myöhemminkin.
Tämä! Huomaa kyllä ketkä ovat kohdanneet elämässään vaikeuksia ja ketkä päässeet helpolla. Nyt on aika kasvaa niidenkin joille elämä on tähän asti ollut kivaa ja helppoa.
Tämä on perinteinen asenne, että vaikeudet kasvattavat. Mutta ikävä että monet me vaikeudet myös lyövät maahan ja murtavat.
Sellainen kenellä on ollut rakastava ja yhteisöllinen elämä jaksaa olla empaattisempi ja voi paremmin kuin taas vaikeuksien ympäröimä ihminen.
Minulla on hyvin päinvastainen kokemus, ne onnekkaat ihmiset eivät osaa lainkaan samaistua kovia kokeneiden asemaan ja tuntea empatiaa heitä kohtaan.
No eivät osaa ehkä samaistua, mutta heillä sentään on useammin empatiaa jäljellä.
Terveisin kovia kokenut jo vanhempi ihminen, jonka oma empatiakyky ei ole paras mahdollinen. Kokemukseni ovat tehneet minusta kovan taistelijan, joka todella huolehtii omasta edusta. Ja todellakin arvostan omat lapseni korkeammalle kuin vanhukset. Eli olisin valmis priorisoimaan ihmiset melko surutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koronan myötä sairastuneen elämä muuttuu helpommaksi?
Saa uutta perspektiiviä köhiessään henkitoreissaan Kyllä silloin tuntuu vähäiset vastukset aivan siedettäviltä.
Taidat olla hienosti aivopesty lööpeiltä. Suurimmalle osalle korona on vaaraton. Ja ihan ne muutkin taudit voivat viedä yksittäisiä henkilöitä henkitoreisiin. Nyt koronaan kuolleiden mediaani-ikä on ollut 84v, kun keskimäärin suomalaiset elävät 80v. Lisäksi kuolleita on ollut vähemmän kuin influenssaan, joihin vuosittain kuolee 500-2000 ihmistä Suomessa.
Vitsi piileekin siinä, ettei voida toistaiseksi tietää kenelle se on kohtalokas. Vaikkapa sinä voit saada vakavan muodon ja kuolla. Tai onnekkaassa tapauksessa vaan vammautua pahoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löydän ymmärrystä, kun mietin nuoren kehitystehtävien ja ihmisen perustarpeiden kautta. Nuoren kehitystehtävät ovat perheestä irtautuminen ikätovereiden avulla ja itsenäistyminen. Jos nuorella ei ole kavereita, hän on valtavassa psyykkisen sairastumisen riskissä ja itsenäistyminen ja aikuistuminen on uhattuna. Vanhat kaverit on täytynyt jättää toisen asteen päättyessä ja jatko-opintoihin siirryttäessä. Lauma on pakko löytää. Korkeakouluissa ei enää ope tee ryhmäytymisleikkejä, eikä ehdota kuka istuisi kenenkin viereen. Ryhmäytyminen tapahtuu bileissä, ellet kuulu esim kristittyjen nuorten porukkaan, joilla varmaan on omat tapansa ryhmäytyä. Ylipäätään opinnoista on mahdotonta suoriutua ilman porukkaa. Monen asian suhteen on epävarma, mutta kaikesta ei voi kysellä "ope, ope mä en tajua".
Joten minä hyväksyn nämä riskit paremmin, kuin vaikka matkustamisen vuoksi otetut riskit. Helppo on nuorisoa syyttää, että ryypätkää vasta koronan jälkeen. On tässä asiassa muitakin puolia.
Luoja mitä paskaa. Opinnot tehdään itse, mitään "vertaistukea vanhemmistani irtautumiseen" en tarvinnut, ja yksissäkään bileissä en ole käynyt. Vain täysin tahdoton lahna kirjoittaa tuollaista jumalatonta PASKAA.
Oikein ylpeilet sillä, että olet elämätön tylsimys jonka seuraa kukaan ei kaipaa? :D
Nuoret pitäköön hauskaa ja eläkööt, sinun tarjoamasi vaihtoehto ei vaikuta mitenkään houkuttelevalta.
Se, jolle vastasin. Hauskan pitäminen bilettämällä on idioottomaista ja äärimmäisen itsekästä toimintaa tällä hetkellä. Miten ihmeessä se ei tunnu menevän teille kalloon?
Et vastannut kysymykseeni. Suuri osa suomalaisista hallitusta myöten on kanssani samaa mieltä, joten voit ihan rauhassa polkea jalkaa ja haukkua kaikkia meitä tyhmäksi. Se ei silti muuta asiaa miksikään.
Olen eri, mutta miten olet saanut käsityksen että suurin osa suomalaisista on kanssasi samaa mieltä?
Suuri osa varmasti on, ja joka tapauksessa asiasta enemmän tietävät tahot suosittelevat näin. Miten ihmeessä et ole seurannut tiedotusvälineitä? Korona pääsee helposti leviämään, kun jotkut itsekkäät altistavat itsensä lähikontakteihin mm. bilettämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraassa kaupungissa yksin. Ei pää sitä kauaa kestä.
Kestää kyllä. Ja jos ei kestä niin apua YTHS:ltä, eikä tartuttamista.
Et taida lainkaan tuntea reaalimaailmaa. YTHS:n opintopsykologin ajat ja palvelut ovat ja olivat jo viime vuodet kiven alla. Todella vaikea on saada aikaa ja apua, vertaisryhmiin osallistumista jne. Tämä lienee valtion säästöpolitiikan seurausta. Vaikea on minun ymmärtää miksi löytyä nyt lyödään. Voisin keksiä pari muuta säästökohdetta, ja ihan helposti.
/yliopisto-ope
Koronan levittäminenkö on ratkaisu tähän ongelmaan?
Kyllä minusta, eli laumasuoja päästämällä virus siihen kansanosaan jolla ei pääsääntöisesti aiheuta ongelmia. Eli olen Tegnellin kannattaja. Kunhan vain se vanhusväestö suojeltaisiin, erityisesti hoitokodit (eli vierailukiellot ja henkilökunnan testaus ja riittävä suojaus).
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret aikuiset ei ryhmäydy juuri muualla kuin someporukoissaan ja tinderissä.
Reaalikanssakäymisen rappeutuminen näkyy jo lääkkeinä ja sosiaalisten tilanteiden pelkona.
Pelottava toisistaan vieraantunut sukupolvi siirtymässä työelämään ja pelastamaan työllään Suomen talouden.
Hurja skenaario..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa varmasti on, ja joka tapauksessa asiasta enemmän tietävät tahot suosittelevat näin. Miten ihmeessä et ole seurannut tiedotusvälineitä? Korona pääsee helposti leviämään, kun jotkut itsekkäät altistavat itsensä lähikontakteihin mm. bilettämällä.
Suomessa ei ole pyrittykään tukahduttamaan koronaa, vaan huolehtimaan että leviää sellaisella vauhdilla ettei sairaanhoito kuormitu liikaa. Eikä sairaanhoidon kuormittumista vielä näy, kun sairastuneet ovat nuoria. Nyt sitten varmasti ne sairaalassa hoidettavat ovat se indikaattori, jonka mukaan toimitaan.
Et siis ole tainnut itse tietää mikä on Suomen strategia Koronan kanssa, vaikka tästä on uutisoitu.
Ei paljoa aikanaan jamkin raksainssejä näkynyt kuin aprossa ja jossain pikkujouluissa. Trade- ja restonomeilla tuntu olevan aikaa olla joka hemmetin pippaloissa. Tosin en paljoa ihmetellyt kun kuulin tämmösen tyypin sanovan keväällä, että tulin tekemään tentit pois ja viimeks helmikuussa ollut koulussa. Ei ihan insseiltä sama onnistuis...
Nuoret eivät vielä arvaakaan pääsevänsä maksamaan koronalaskua. He levittävät nyt piittaamattomasti koronaa ja maa tulee tästä kärsimään taloudellisesti. Maksuton toinen aste tulee myös kalliiksi. Uskon, että ehkä jo ensi syksystä alkaen on yliopistoissa ja korkeakouluissa lukukausimaksut. Ne menevät tämän koronabiletyksen jälkeen helposti läpi. Biletys varmasti senkin jälkeen jatkuu, mutta köyhemmiltä loppuu opiskelu toiseen asteeseen. Tämä tietysti on harmillista vastuullisten nuorten kannalta. Eivät kaikki heistä biletä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koronan myötä sairastuneen elämä muuttuu helpommaksi?
Saa uutta perspektiiviä köhiessään henkitoreissaan Kyllä silloin tuntuu vähäiset vastukset aivan siedettäviltä.
Taidat olla hienosti aivopesty lööpeiltä. Suurimmalle osalle korona on vaaraton. Ja ihan ne muutkin taudit voivat viedä yksittäisiä henkilöitä henkitoreisiin. Nyt koronaan kuolleiden mediaani-ikä on ollut 84v, kun keskimäärin suomalaiset elävät 80v. Lisäksi kuolleita on ollut vähemmän kuin influenssaan, joihin vuosittain kuolee 500-2000 ihmistä Suomessa.
Vitsi piileekin siinä, ettei voida toistaiseksi tietää kenelle se on kohtalokas. Vaikkapa sinä voit saada vakavan muodon ja kuolla. Tai onnekkaassa tapauksessa vaan vammautua pahoin.
Kyllä se vanhuksille ja monisairaille (astma, sydän- ja verisuonitauti sekä diabetes) on pahin. Lisäksi jo pienikin ylipaino pahentaa sairautta (hengitysongelmat). Aika hyvin tuo tiedetään. Lööpit tykkäävät pelotella hyvin harvinaisilla yksittäistapauksilla, mutta riski lienee samaa luokkaa kuin jäädä auton alle. Voithan sitäkin pelätä samalla intensiteetillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole pyrittykään tukahduttamaan koronaa, vaan huolehtimaan että leviää sellaisella vauhdilla ettei sairaanhoito kuormitu liikaa. Eikä sairaanhoidon kuormittumista vielä näy, kun sairastuneet ovat nuoria. Nyt sitten varmasti ne sairaalassa hoidettavat ovat se indikaattori, jonka mukaan toimitaan.
Et siis ole tainnut itse tietää mikä on Suomen strategia Koronan kanssa, vaikka tästä on uutisoitu.
Huokaus. Nämä nuoret voivat helposti tartuttaa sen koronansa kehen tahansa enemmän riskiryhmäläiseen, jolloin seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Nuorikin saattaa olla riskiryhmäläinen, ei pelkästään vanhukset. Holtiton tartuttaminen (kuten tässä tapauksessa) sitä paitsi pitkittää tätä tilannetta ja tulee maallemme todella kalliiksi. Ja siirryttiinhän siellä Vaasassakin etäopetukseen tämän tapauksen takia. Olisi kannattanut vähän ajatella, mutta ei, bilettämään piti päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta nythän voi olla kyse 2-3kuukaudesta, niin sekään ei onnistu. Ei nyt psyyke murru jos ei saa juhlia muutamaan viikkoon. En ymmärrä matkustamistakaan, totta. Ap
Tätä koronakurimusta on jatkunut jo aika kauan, eikä kukaan tiedä koska se loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nythän voi olla kyse 2-3kuukaudesta, niin sekään ei onnistu. Ei nyt psyyke murru jos ei saa juhlia muutamaan viikkoon. En ymmärrä matkustamistakaan, totta. Ap
Tätä koronakurimusta on jatkunut jo aika kauan, eikä kukaan tiedä koska se loppuu.
Se jatkuu niin kauan kuin se jatkuu. Epävarmuudessa tässä on kaikkien elettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä ettei muutamaa kuukautta jakseta. Nykynuoriso tuntuu olevan muutenkin psyykkisesti heikkoa porukkaa vai nostetasnko nämä lehdistössä esiin korostetummin.
Mutta kun tässä ei ole enää kyse muutamasta kuukaudesta. Yliopistot ovat olleet etäopetuksessa maaliskuusta lähtien, ja näin mennään ainakin joulukuun loppuun. Miten kehtaatte suhtautua nuorten ihmisten jaksamiseen noin välinpitämättömästi ja ylimielisesti?
Koska kaikkien muidenkin jaksaminen on koetuksella, silti on vaan elettävä tilanteen mukaan. Yhtä ihmisryhmää ei voi paapoa kaikkien kustannuksella. Tämä menee tästä vain pahemmaksi jos nuoret bilettävät normaaliin tapaan ja levittävät koronaa.
Samoin käyttäytyviä on muitakin kuin opiskelijoita, mutta niitä ei ole nostettu medioihin. Keväällä esim. vanhukset kieltäytyivät jääräpäisesti tottelemasta ja sama on kyllä edelleen.
Miksi ei sitten ole uutisia ja otsikoita tyyliin supertarttuttaja mummo riehui bingossa, 40 koronatartuntaa, satoja altistunut?
No odotellaan kun media on saanut ensin revitelty tällä ”tämän hetken totuudella”, niin kyllä se seuraava ryhmä sieltä otsikoihin nousee. Ainoastaan toimittajien ja päätoimittajan ikäluokka ja sukupuoli saa varmaankin kyllä olla jatkossakin rauhassa.
Vaan ne mummut kun eivät riehu ja levitä koronaa pitkin. Vai löytyykö vaihtoehtoista faktaa?
*eri
Vierailija kirjoitti:
Yli puolen vuoden aletaan kyllä mennä jo nyt, en tiedä mistä repäisit tuon 2-3kk.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä ryypätä kotona ja olla yhteyksissä teamsin välityksellä, mutta luuletko että sillä tavalla pimperoa saa? Voin kertoa - ei muuten saa.
Osta Fleshlight tai vedä käteen. Niinhän olet tähänkin asti joutunut tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraassa kaupungissa yksin. Ei pää sitä kauaa kestä.
Kyllä kestää, kolme vuotta ulkomailla ja duunien ulkopuolellla ei sitten mitään kontakteja. Hyvin pärjäsi.
Ja ikä oli?
Ikävuodien 24-30 välillä, osittain opintojen lomassa. 6 kk Lontoo, 1v Düsselforf ja 1.5 v München. Ei mitään ongelmia vaikka ketään ei tuntenut eikä isommin käynyy missään menomestassa. Baijerin rinteitä tuli senkin edestä patikoitua.
Aploditko haluat? Vaikka olet erkaoitunut tosikko ei tarkoita, että muiden pitäisi olla. Sitäpaitsi 24+ on jo ihan aikuinen, nyt puhutaan sellaisista 18-21-vuotiaista, jotka elävät kriittistä nivelvaihetta sen suhteen oppivatko itsenäisiksi ja tasapainoisiksi ja pääsevätkö luomaan sosiaalisia suhteita, romanttisia suhteita ja verkostoja. Tuossa ikävaiheessa jos epäonnistuu, käy helposti niin että jääkin yksin homehtumaan yksiöön mielialalääkkeiden voimalla pitkäksi aikaa.
Bullshit. En ole tekemisissä kenenkään lukio/armeija/opiskelu/vapaa-ajan/duunien kontaktin kanssa noilta ikävuosilta, eli ns verkostot jääneet kokonaan rakentamatta. Suorastaan luojan kiitos ettei ole tarvinnut törmätä yhteenkään tapaukseen menneisyydestä. Eipä ole silti haitannut hyvien duunien saamisessa pätkääkään, saati millään muotoa vaikuttanut mielenterveyteen tai "itsenäiseksi oppimisessa".
Ja katson että vapaa-aikani on muutenkin sen verran arvokasta, että sinne ei kuulu yhtään häiriötekijöitä ihmisten muodossa. Ei duunin oheisreissujen eikä muidenkaan tekosyiden merkeissä.