Isovanhemmat ja joulunvietto
Tällä palstalla taidettiin keskustella pariinkin otteeseen joitakin vuosia sitten tilanteesta, joka syntyy kun lapsiperhe haluaisi joulunviettoonsa isoisän ja tämän uuden vaimon, jota lapsiperheen joulu ei kiinnosta. Minä olen tytär, jolla on ollut tällainen tilanne parina jouluna. Lapseni ovat olleet riemuissaan, kun vaari on tullut aattona joulunviettoon mukaan joulupukin vahingossa väärään osoitteeseen toimittaman lahjasäkin kanssa.
Muutejn kaikki hyvin, mutta tämä miehen vaimo, josta pidän todella paljon, on sitten kököttänyt joulunsa yksin kotona. Hän rakastaa joulua, kuten minäkin ja tiedän pilanneeni häneltä jo kaksi joulua. Nyt sitten isäni kertoi, ettei tule luoksemme joulun viettoon. Hän ei kestä sitä, miten hänen vaimonsa on itkuinen ja surullinen, kun hän lähtee ajamaan meille. Eivätkä jouluruoat maistu, vaan vaimo paistelee itselleen kananmunia.
Toivoisin, että myös mieheni vaimo tulisi meille joulua viettämään, mutta toisaalta ymmärrän häntä siitä, miksei hän tule. Lapsemme ovat todella eläväisiä ja he rakastavat myös sitä, että kesken leikin he saattavat avata suunsa ja päästää kirkunaa, joka miltei rikkoo ikkunatkin. Isäni vaimo ei kestä kimeitä, korkeita ääniä vaan hän menee miltei paniikkiin ja alkaa pyrkiä äkkiä karkuun. Me olemme mieheni kanssa tottuneet ääniin, mutta harvoin tällaista ulvontaa kuuleville ääni voi oikeasti olla kamala.
Tietenkin isäni voisi käydä meillä ja ajaa sitten vielä aattona takaisin vaimonsa luo. Mutta asumme vanhassa tunnelmallisessa maatilan päärakennuksessa ja tietenkin perinteinen puulämmitteinen puusauna jouluoluineen kuuluu mukaan kuvioon. Koska isäni pitää oluesta, ei hän kieltäydy, kun mieheni tarjoaa olutta. Sitten parin oluen jälkeen ei enää ole asiaa auton rattiin.
Olen pyrkinyt selvittämään asiaa laajasti. Nyt kysyisinkin, miten kerron lapsillemme, että vaari ei tule jouluksi meille. He odottavat jo aivan tohkeissaan vaaria ja väärään osoitteeseen harhautunutta lahjasäkkiä.
Eipä vaari pääse meille joulun välipäivinäkään, koska ei saa lomaa töistä. Uudenvuoden hän aina viettää vaimonsa kanssa. Ja ampuu naapureiden kanssa raketteja, tämän suon hänelle.
Kommentit (59)
Jos tuohon lijuntaan se kaikki kilpistyy niin sitten lasten suut rusetille. Kaikkien ongelmat ratkeaa.
Minun tapauksessani en halua lähteä joulun viettoon mieheni vanhempien luokse joulunviettoon koska kälyni on myös siellä lasten kanssa. Nämäkin lapset ovat hyvin "eläväisiä", eikä heitä oikein komenneta. Olisin mielelläni kotona mieheni kanssa, mutta joustan koska mielestäni joulu on lähinnä lasten juhla.
Mutta teidän tapauksessanne joustoa pitänee löytyä molemmin puolin. Ymmärrän isäsi uutta puolisoa, jos joulu teidän kanssanne ei nappaa mutta eihän se saisi olla isältäsi pois jos tulee teille mielellään.
Minä olen onneksi osannut sano mieheni lapsenlapsille, että jos tuo kirkuna jatkuu, niin minä lähden samantien kotiin ja sanon matkalla pukille, että täällä on vain tuhmia lapsia. Kirkuminen ei loppunut, joten nousin joulupöydästä, kiitin ruuasta ja lähdin. Autossa oli meidän lahjamme miehen lastenlapsille, joten todellakin: pukki ei kovin paljoa tuonut.
Miehen lastenlapset muistavat tuon tapauksen edelleen. He käyttäytyivät typerästi ja pukki toi vain pari pakettia. Seuraavana jouluna osasivat olla ihmisiksi. Jotkut lapset on opetettu siihen, että heidän käytöksensä ei muuta mitään, mutta kun ensimmäistä kertaa törmäsivät uhkaukseen, joka toteutettiin, niin se satutti syvältä.
Se vaari oli siinä vaiheessa jo saunansa ja oluensa nauttinut ja jäi mielellään pojan perheelle joulunviettoon, ilman lahjoja. Saivat pitää vaarin siellä koko joulun, koska en joutanut pois noutamaan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:22"]
Miksette kasvata lapsianne? Tuollainen kirkuminen ei kuulu normaaleihin tapoihin muutenkaan. En minäkään kyläilisi paikassa missä lasten annetaan kirkua jatkuvasti. Käy sellainen kenen tahansa korville.
[/quote]
hupsista, miinustin vahingossa kun piti peukuttaa. Ymmärrän kyllä hyvin, että kirkuminen voi olla suuri este vierailulle ( jos nyt näin on ). Itse tulen todella hermostuneeksi liiallisesta melusta, jopa jatkuva radionkuuntelu aiheuttaa päänsäryn. vaikka lapset ovatkin yleensä luonnostaan aikuisia äänekkäämpiä, hekin kykenevät yllättävän hyvin leikkimään normaalilla äänenkäytöllä.
Entä jos saisitte lapset jouluksi johonkin laitokseen vähän niin kuin koirat menee kenneliin. Viettäisitte kivan rauhallisen joulun ja saisitte nauttia yhdessäolosta ilman, että yksi saa migreenikohtauksen kasvattamattomista lihapalleroista.
Toisaalta minusta on kurjaa, jos lapset eivät saa olla kotonaan "vapaasti", varsinkin jouluna. Huutaminen/kovaäänisyys ei minusta ole pieniltä lapsilta huonoa käytöstä vaan normaalia. Ja mun on vaikea uskoa, että jotkut vanhemmat eivät rajoittaisi huutamista, saati suoranaista kirkumista, mutta harva pieni lapsi lopettaa yhdestä käskystä koko illaksi. Eli yleensä lapsista kuuluu jonkin verran ääntä huolimatta kasvatuksesta ja rajoittamisesta ja se on normaalia (ja mulla on vain yksi rauhallinen 5-vuotias, joka ei ole koskaan kirkunut, eli en puolustele tässä omiani).
Oikeasti huono käytös on eri asia. Mä rakastan lapsia, mutta en haluaisi kylään missä lapset käyttäytyvät ikätasoonsa nähden todella ikävästi (esim. yli 3-vuotiaat heittävät tahallaan ruokaa lattialle tai puhuvat rumia). Mutta siitä tässä ei liene kysymys.
Pointtini on siis, että jollei isän avopuoliso ole todella lapsi-vihamielinen tai todella ääniherkkä (esim. saa migreenin) tai lapset todella oikeasti huonokäytöksisiä niin avokki on melko kohtuuton. On siis täysin ok jättää tulematta sinänsä, mutta tuo ap:n kuvaama marttyyrirutiini ja puolison "pakottaminen" kotiin on todella typerää (jos sitä siis tapahtuu).
Mutta varmasti voitte järjestää kivan joulun myös tällä kertaa ilman vaaria.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 17:32"]
Minä olen onneksi osannut sano mieheni lapsenlapsille, että jos tuo kirkuna jatkuu, niin minä lähden samantien kotiin ja sanon matkalla pukille, että täällä on vain tuhmia lapsia. Kirkuminen ei loppunut, joten nousin joulupöydästä, kiitin ruuasta ja lähdin. Autossa oli meidän lahjamme miehen lastenlapsille, joten todellakin: pukki ei kovin paljoa tuonut.
[/quote]
Näin se kasvatus onnistuu kun sen osaa; hyvin toimittu.
Ymmärrän ihan täysin ap:n isän vaimoa, on tosi rasittavaa ja ahdistavaakin olla tilassa missä lapset saa riekkua ja kiljua mielin määrin. Sitä mä en kyllä ymmärrä ettei aikuinen nainen "pärjää" aattoa yksin vaan itkeä tihrustaa.
4, eivät kaikki pidä lapsista ja heidän melskaamisestaan. Ei tämä silti viittaa siihen, että tallaisella henkilöllä olisi jotain mielenterveysongelmia. Minullakin on oman ikäisiäni ystäviä, joita tapaan niin etteivät lapset ole mukana.
Ja ymmärrän myös mieheni vaimon pettymyksen siitä, että on joutunut lasteni takia tavallaan luopumaan omasta joulustaan, vaikka rakastaa joulua.
27, miltä sinusta tuntuisi, jos olisit valmistellut joulua vaivoja säästelemättä ja sitten saisit olla kötöttää yksin. Eivät ne jouluruoat silloin maistu, jos kokee itsensä tavallaan hylätyksi. Olen itse kokenut vastaavaa, olin hankkinut herkkuruoat, laadukasta viiniä, laittanut kodin kauniiksi vaivojani säästelemättä ja sitten aaton aattona sainkin kuulla, kumppani menee jouluksi vanhempiensa luokse, koska nämä eivät halunneet olla jouluna ilman omaa "lastaan". Minua ei kutsu koskenut. Tuona jouluna sydämeni murtui ja kumppani löysi kamansa pihaltamme palattuaan vanhempiensa luota. Myös lukot olivat mystisesti vaihtuneet. Kumppani oli saanut joululahjaksi kallista konjakkia pomoltaan, sekin pullo löytyi muuten pihalta tyhjennettynä.
Avauksesta olen päätellyt myös sen, että vaari oli yötä lastenlastensa luona, koska ei oluen jälkeen enää halunnut ajaa. Eli ei se vaimo jäänyt vain osaksi aattoa yksin, vaan mahdollisesti pitkälle joulupäivään.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:09"]
27, miltä sinusta tuntuisi, jos olisit valmistellut joulua vaivoja säästelemättä ja sitten saisit olla kötöttää yksin. Eivät ne jouluruoat silloin maistu, jos kokee itsensä tavallaan hylätyksi. Olen itse kokenut vastaavaa, olin hankkinut herkkuruoat, laadukasta viiniä, laittanut kodin kauniiksi vaivojani säästelemättä ja sitten aaton aattona sainkin kuulla, kumppani menee jouluksi vanhempiensa luokse, koska nämä eivät halunneet olla jouluna ilman omaa "lastaan". Minua ei kutsu koskenut. Tuona jouluna sydämeni murtui ja kumppani löysi kamansa pihaltamme palattuaan vanhempiensa luota. Myös lukot olivat mystisesti vaihtuneet. Kumppani oli saanut joululahjaksi kallista konjakkia pomoltaan, sekin pullo löytyi muuten pihalta tyhjennettynä.
Avauksesta olen päätellyt myös sen, että vaari oli yötä lastenlastensa luona, koska ei oluen jälkeen enää halunnut ajaa. Eli ei se vaimo jäänyt vain osaksi aattoa yksin, vaan mahdollisesti pitkälle joulupäivään.
[/quote]
Jännä juttu tuo lukkoje vaihtuminen. Se ei jouluna onnistu kovinkaan helpolla ja toisaalta teko on laiton, jos kumppani omistaa asunnon/on siinä vuokralla. Toivottavasti kumppanisi ymmärsi nostaa kanteen sinua vastaan.
26, mikä avokki. Kyseessä on siis vaarin vihitty vaimo, ja kyllä hän on herkkä äänille. Etenkin korkeat äänet ovat pahasta. Muistan kyllä, kuinka minua ja sisaruksiani kiellettiin kiljumasta kotona. Jotenkin se vain unohtuu noiden omien kohdalla.
Isäni uusi vaimo ei koskaan halunnut omia lapsia, ne ovat hänelle lähinnä yhden tekeviä. Ei hän lapsia vihaa, muttei halua olla sellaisessa paikassa, missä on pieniä lapsia, joista lähtee paljon ääntä ja jotka eivät pysy paikoillaan. Mutta kuten joku jo totesikin, yksi ei pidä lapsista ja toinen ei pidä homoista. Tämän vaimon pari parasta ystävää ovat homoja.
ap.
jos odotatte pari vuotta, jotta lapset sitten osaa käyttäytyä. tuskin he vielä 10 vuotiaana hirveesti kiljuu.
En minäkään 25 vuotiaana tykännyt lapsista yhtään, kunnes veljeni sai ensimmäisen. Tähän mennessä ensimmäinen ystäväpiirissä oli kerennyt saamaan jo 3 lasta ja hänellä tuli mm avioero tässä välissä. Hän moneen kertaan pyysi meitä jokaista lastenvahdiksi ja aina kieltäydyin, sanoin en osaa enkä halua olla lasten kanssa. Tämä kyseinen ihminen on vieläkin katkera tästä ja kun tulin äidiksi, hän isoon ääneen kertoi ettei tule koskaan lastenvahdiksi, kun en minäkään tullut vaikka hänellä oli kova tarve. Ei ole pelkoa, minä en lastenvahtia tarvitse, kun miehenikin asuu meillä, joka on myös lapsen isä.
Jos minulla olisi vaihtoehtona joulu yhdessä mieheni kanssa tai kyläpaikassa, jossa on tunnelmallinen vanha koti, pihasauna, joita asioita en arvosta yhtään, sekä kasa kiljuvia lapsia, ilman muuta jäisin kotiin.
27, jospa tämä vaarin uusi vaimo on yhtä tunteellinen kuin minä. Rakastan joulua ja ajatuskin siitä, että mieheni lähtisi muualle joulun viettoon saa kyyneleet silmiini. Onneksi meillä ei ole sellaista mahdollisuutta edes olemassa. Miehen lapset asuvat tässä parin kilometrin säteellä ja käymme "joulukierroksella" jo ensi sunnuntaina. Sitten aattona vain soitellaan vielä ja kaikki rauhoittuvat oman joulunsa viettoon.
Mitä jos olisit jo hyvissä ajoin kertonut lapsille ettei vaari tule? Nyt käännät lapset vaaria vastaan tai hänen vaimoaan vastaan ihan syyttä, kun kerrot pari päivää ennen joulua että se teidän odottamanne joulu ei ihan toteudukaan.
Ei tuossa ole mitään järkeä, että koko suvun pitää elää teidän lastenne ehdoille ja lapset saavat aina kaiken haluamansa. Kaksi joulua olette saaneet viettää oman mielenne mukaan, sillä kokoonpanolla jonka sinä haluat. Anna isäsi uudelle puolisolle lahjaksi jotain muuta kuin yksinäinen joulu tänä vuonna.
No jaa 30, jos ystäväpiiriin kuuluu lukkoseppä, jolla oma yritys, ei sekään ollut mikään ongelma. Ystävä auttoi mielellään, koska hän oli ihmetellyt, miksi yleensä siedin tätä entistä kumppaniani. OK-talo oli ja on edelleen minun. Hänen nimeään ei näkynyt missään papereissa, olin ostanut talon jo ennen tähän ihmiseen tutustumistani.
Ihme juttu, miksi ap kaikkien pitäisi toimia kuten sinä haluat, muiden toiveista huolimatta?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 17:04"]
3, isäni menee tulevana sunnuntaina käymään toisen siskoni perheen luona lahjojen vientikeikalla. Eli ei onnistu silloin ja sitten seuraavaksi viikonlopuksi menemme pohjoiseen, ollaan vuokrattu sieltä kaveriperheiden kanssa mökki.
Minua harmittaa tämä tilanne, sillä ennen lasten syntymää olimme miehen vaimon kanssa todella paljon yhteyksissa ja meillä oli hauskaa yhdessä.
ap.
[/quote]
Eli ongelman aiheuttaja on todellakin siis vain se, ettette ole kasvattaneet lapsianne käyttäytymään kunnolla.
Minusta vaari kuuluu vaimonsa rinnalle, ei teidän vieraaksenne jouluaattona. Hänen vaimonsa ei ole sukulaisenne ollenkaan ja siksi varmaan ei edes ihan hirveästi hingu luoksenne eikä jaksa meluisia lapsianne, koska ne eivät ole hänen lapsenlapsiaan, vaan hänelle suht vieraaksi jääneitä kirkuvia olioita. Ymmärrän sen. Vaari on mennyt uusiin naimisiin, perustanut oman pieneen perheen vaimonsa kanssa ja se on etusijalla. Ihan niinkuin miehesikään ei lähde ajelemaan jonnekin muualle jouluaattona tai sinä, vaan olette puolisoidenne rinnalla.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:49"]
27, jospa tämä vaarin uusi vaimo on yhtä tunteellinen kuin minä. Rakastan joulua ja ajatuskin siitä, että mieheni lähtisi muualle joulun viettoon saa kyyneleet silmiini.
[/quote]
No, meitä on moneen junaan. Mä en vaan ymmärrä tuollaista, mulle ei ole mikään ongelma viettää joulua erikseen, saati sitten yhtä päivää joulusta. -27
Vaimo mukaan ja lapsilta kielletään se karmea kirkuminen. Sellainen kuulu muutenkaan normaalien ihmisten tapoihin. Ala pitämään lapsiasi kurissa ja nuhteessa... Jos on pakko kirkua, sano että kirkua voi ulkona leikkiessään. Muuten hyvä käytös vaaria ja tämän vaimoa kohtaan.