Isovanhemmat ja joulunvietto
Tällä palstalla taidettiin keskustella pariinkin otteeseen joitakin vuosia sitten tilanteesta, joka syntyy kun lapsiperhe haluaisi joulunviettoonsa isoisän ja tämän uuden vaimon, jota lapsiperheen joulu ei kiinnosta. Minä olen tytär, jolla on ollut tällainen tilanne parina jouluna. Lapseni ovat olleet riemuissaan, kun vaari on tullut aattona joulunviettoon mukaan joulupukin vahingossa väärään osoitteeseen toimittaman lahjasäkin kanssa.
Muutejn kaikki hyvin, mutta tämä miehen vaimo, josta pidän todella paljon, on sitten kököttänyt joulunsa yksin kotona. Hän rakastaa joulua, kuten minäkin ja tiedän pilanneeni häneltä jo kaksi joulua. Nyt sitten isäni kertoi, ettei tule luoksemme joulun viettoon. Hän ei kestä sitä, miten hänen vaimonsa on itkuinen ja surullinen, kun hän lähtee ajamaan meille. Eivätkä jouluruoat maistu, vaan vaimo paistelee itselleen kananmunia.
Toivoisin, että myös mieheni vaimo tulisi meille joulua viettämään, mutta toisaalta ymmärrän häntä siitä, miksei hän tule. Lapsemme ovat todella eläväisiä ja he rakastavat myös sitä, että kesken leikin he saattavat avata suunsa ja päästää kirkunaa, joka miltei rikkoo ikkunatkin. Isäni vaimo ei kestä kimeitä, korkeita ääniä vaan hän menee miltei paniikkiin ja alkaa pyrkiä äkkiä karkuun. Me olemme mieheni kanssa tottuneet ääniin, mutta harvoin tällaista ulvontaa kuuleville ääni voi oikeasti olla kamala.
Tietenkin isäni voisi käydä meillä ja ajaa sitten vielä aattona takaisin vaimonsa luo. Mutta asumme vanhassa tunnelmallisessa maatilan päärakennuksessa ja tietenkin perinteinen puulämmitteinen puusauna jouluoluineen kuuluu mukaan kuvioon. Koska isäni pitää oluesta, ei hän kieltäydy, kun mieheni tarjoaa olutta. Sitten parin oluen jälkeen ei enää ole asiaa auton rattiin.
Olen pyrkinyt selvittämään asiaa laajasti. Nyt kysyisinkin, miten kerron lapsillemme, että vaari ei tule jouluksi meille. He odottavat jo aivan tohkeissaan vaaria ja väärään osoitteeseen harhautunutta lahjasäkkiä.
Eipä vaari pääse meille joulun välipäivinäkään, koska ei saa lomaa töistä. Uudenvuoden hän aina viettää vaimonsa kanssa. Ja ampuu naapureiden kanssa raketteja, tämän suon hänelle.
Kommentit (59)
Entäs jonakin päivänä ennen joulua tai viikonloppuna joulun jälkeen?
Onko isäsi vaimolla jotain henkisiä ongelmia?
Jos kasvattaisit lapsesi olemaan kunnolla sisällä, isäsi puoliso saisi ainakin mahdollisuuden osallistua joulunviettoonne. Mikään ei ole hirveämpää kuin kirkuvat lapset. Toisaalta itsellenikin ajatus lapsiperhejoulusta on niin vastenmielinen, että aika kilttejä ja hiljasia saisivat lapset olla, ennen kuin tuollainen joulu voittaisi olon yksin kotona. Isäsi tekee oikein kun viettää joulun oman perheensä kanssa.
Eikö isäsi voisi tulla joulupäivänä? Viettäisi näin siis aaton vaimonsa kanssa.
Miksette kasvata lapsianne? Tuollainen kirkuminen ei kuulu normaaleihin tapoihin muutenkaan. En minäkään kyläilisi paikassa missä lasten annetaan kirkua jatkuvasti. Käy sellainen kenen tahansa korville.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:09"]
Onko isäsi vaimolla jotain henkisiä ongelmia?
[/quote]
Vaikka olisikin, niin eipä se taida asiaan vaikuttaa. Jotkut eivät tykkää eläväisistä pikkulapsista, toiset eivät tykkää homoista. Veikkaan, että täällä kirjoittavilta moniltakin löytyy kotoa mörökölli, joka ei tykkäisi miesparin luokse mennä viettämään joulua ja lähtisi karkuun kun miehet alkaisivat hempeästi pusuja vaihtaa.
Minä ainakin sanoisin lapsilleni, että nyt on vaarin vuoro olla vaimonsa kanssa jouluna, kun kaksi viimeistä vuotta on tullut meille. So simple.
No mitenkäs olisi, jos isäsi vain kävisi vaikka päivällä, mutta jättäisi saunan ja oluet väliin?
Joulunpyhät kestävät kolme päivää. Eikö hän pääse esim. joulupäivänä teille? Luulisi vaimon kestävän sen, jos kuitenkin aaton viettää hänen kanssaan? Ja lapsillekin olisi toinen joulu, kun vaari tulisi joulupäivänä...974
Onko vaari siis töissä joulupäivän ja tapaninpäivän? Ja aatonaaton ja joulua edeltävän viikonlopun? Eikö joku näistä päivistä onnistuisi? Vaimo on tietysti outo, mutta sille ei ilmeisesti voi mitään.
Kuinka pitkä se matka on? Miksei siis tule jo ajiossa ja sauno ota ne oluet ja sitten mene taksilla kotiin ja seuraavana päivänä sinä ja miehesi ajatte vaarin auton kotiin ja nauratte lasten kanssa että ensin pukki vie säkin vaarille ja sitten te ajatte vaarin unohtuneen auton vaarille että onpa tämä maailma hassu. Vaari olisi sitten aatton ajo klo 18 kotonansa. Vaarin vaimo näkisi lapsia sitten sen tunnin verran joulupäivänä ja sen hän ehkä kestäisi. Kerran vuodessa voi taksia käyttää.
Mulla on päinvastainen ongelma. Meille tulee minun äitini (hän asuu lähelllä, isäni jo kuollut) jouluaatoksi klo 15:00 ja jatkaa päivällisen jälkeen meiltä eteenpäin veljeni perheelle joka asuu kanssa lähellä.
Appivanhempani tas haluaisivat että me tulemme heille aatoksi vaikka klo 21:00 äitini lähdettyä mutta minä haluan nauttia joulupöydän antimista ja juoda viiniä eli en halausisi ajaa autoa samana iltana vaan tulla vasta joulupäivänä. Olen tarjonnut appivanhemille myös mahdollisuutta tulla meille, samaan aikaan kun äitini on, välimatkaa heille on 100 km joten matkan ajaa edes takaisin yhdessä illassa mutta taksi ei tule kysymykseen. Appiukkoni on täysraitis eli ei estä ajamista. minä taas en ole täysraitis mutta en juoppo mutta haluaisin nauttia hirvipaistista ja viinistä. Kumman pitää joustaa? Appiukko ja anoppi kummatkin siis kimpassa joten yksin he eivät jouluaattoa joutuisi viettämään vaikka me tulisimme vasta seuraavana päivänä.
52, kyllä joulu on ihan jokaisen juhla, enkä näe mitään syytä, miksi joulua pitäisi viettää vain lasten ehdoilla.
Olen ap, kerroin eilen ettei vaari tule meille jouluaatoksi. Sovimme isäni kanssa, että hän tekee pienen hevosenkengän meidän kauttamme matkallaan toisen siskoni luo. Olihan se lapsille pettymys, mutta kerroin, että aina eivät heidänkään toiveensa toteudu ja saattaa olla, ettei vaari vietä jouluaattoa luonamme ensi vuonnakaan. Koska lapsemme ovat 4 ja vähän vajaa 6 vuotiaita, ei mieheni vaimo varmaan tule meille ennenkuin lapset ovat vähintään 10-12 vuotiaita ja rauhoittuneet kunnolla. Isäni kertoi, että tämä vilkkaus, joka käy joidenkin hermoille on periytynyt hänen suvustaan. Mutta, että sitten kun vuosia tulee muutama lisää, alkaa rauhoittuminen, toivotaan näin.
3, isäni menee tulevana sunnuntaina käymään toisen siskoni perheen luona lahjojen vientikeikalla. Eli ei onnistu silloin ja sitten seuraavaksi viikonlopuksi menemme pohjoiseen, ollaan vuokrattu sieltä kaveriperheiden kanssa mökki.
Minua harmittaa tämä tilanne, sillä ennen lasten syntymää olimme miehen vaimon kanssa todella paljon yhteyksissa ja meillä oli hauskaa yhdessä.
ap.
13, matkaa on noin 125 km per suunta, eli taksi maksaisi maltaita.
ap.
Sun täytyy nyt vain uskoa siihen, että lapsilla voi olla kivaa jouluna ilman vaariakin, ja järjestää heille mukava joulu surkuttelematta itse asiaa.
Oikeasti ap. Ei voi olla noin suuri ongelma se, ettei isäsi tänä jouluna tulisi teille. Sinä ja perheesi ette ole maailman keskipiste - kas kun on olemassa muitakin ihmisiä, heidän toiveitaan ja suunnitelmiaan.
Miksi kaikki pitää tehdä lapsille niin helpoksi, mutta muille hankalaksi? Joo ikävää, jos lapset kovi pettyvät, mutta sitä se elämä nyt vaan on. Sanot ettei vaari tule tänä jouluna ja sillä sipuli
Ehkä se on luitenkin enemmän vaarin ongelma ettei hän pääse tai voi ottaa vaimoaan mukaan. Oletteko kutsuneet miehesi vanhempia ollenkaan?