Isovanhemmat ja joulunvietto
Tällä palstalla taidettiin keskustella pariinkin otteeseen joitakin vuosia sitten tilanteesta, joka syntyy kun lapsiperhe haluaisi joulunviettoonsa isoisän ja tämän uuden vaimon, jota lapsiperheen joulu ei kiinnosta. Minä olen tytär, jolla on ollut tällainen tilanne parina jouluna. Lapseni ovat olleet riemuissaan, kun vaari on tullut aattona joulunviettoon mukaan joulupukin vahingossa väärään osoitteeseen toimittaman lahjasäkin kanssa.
Muutejn kaikki hyvin, mutta tämä miehen vaimo, josta pidän todella paljon, on sitten kököttänyt joulunsa yksin kotona. Hän rakastaa joulua, kuten minäkin ja tiedän pilanneeni häneltä jo kaksi joulua. Nyt sitten isäni kertoi, ettei tule luoksemme joulun viettoon. Hän ei kestä sitä, miten hänen vaimonsa on itkuinen ja surullinen, kun hän lähtee ajamaan meille. Eivätkä jouluruoat maistu, vaan vaimo paistelee itselleen kananmunia.
Toivoisin, että myös mieheni vaimo tulisi meille joulua viettämään, mutta toisaalta ymmärrän häntä siitä, miksei hän tule. Lapsemme ovat todella eläväisiä ja he rakastavat myös sitä, että kesken leikin he saattavat avata suunsa ja päästää kirkunaa, joka miltei rikkoo ikkunatkin. Isäni vaimo ei kestä kimeitä, korkeita ääniä vaan hän menee miltei paniikkiin ja alkaa pyrkiä äkkiä karkuun. Me olemme mieheni kanssa tottuneet ääniin, mutta harvoin tällaista ulvontaa kuuleville ääni voi oikeasti olla kamala.
Tietenkin isäni voisi käydä meillä ja ajaa sitten vielä aattona takaisin vaimonsa luo. Mutta asumme vanhassa tunnelmallisessa maatilan päärakennuksessa ja tietenkin perinteinen puulämmitteinen puusauna jouluoluineen kuuluu mukaan kuvioon. Koska isäni pitää oluesta, ei hän kieltäydy, kun mieheni tarjoaa olutta. Sitten parin oluen jälkeen ei enää ole asiaa auton rattiin.
Olen pyrkinyt selvittämään asiaa laajasti. Nyt kysyisinkin, miten kerron lapsillemme, että vaari ei tule jouluksi meille. He odottavat jo aivan tohkeissaan vaaria ja väärään osoitteeseen harhautunutta lahjasäkkiä.
Eipä vaari pääse meille joulun välipäivinäkään, koska ei saa lomaa töistä. Uudenvuoden hän aina viettää vaimonsa kanssa. Ja ampuu naapureiden kanssa raketteja, tämän suon hänelle.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 12:12"]
29. Jaan tuon syämen särkymisen kanssasi omakohtaisilla kokemuksilla, mutta olihan vähän väritetty tuo viestisi kuitenkin. Aika itsekeskeinen ihminen häiritsisi ketään joulun pyhinä,
[/quote]
Varmaan jotain muutakin vikaa kuin vain "itsekeskeisyys" jos saa niin hirveät raivarit, "sydän särkyy" niin että pitää toisen ihmisen tavarat viskata hankeen? Ja kun ottaa vielä huomion syyn, mies oli siis vanhempiensa luona eikä missään teillä tietymättömillä tai bilettämässä... ja jotenkin en ihmettele ettei tyttöystävää oltu kutsuttu, vanhemmat ehkä jo huomanneet ettei ole ihan tasapainossa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:36"]
26, mikä avokki. Kyseessä on siis vaarin vihitty vaimo, ja kyllä hän on herkkä äänille. Etenkin korkeat äänet ovat pahasta. Muistan kyllä, kuinka minua ja sisaruksiani kiellettiin kiljumasta kotona. Jotenkin se vain unohtuu noiden omien kohdalla.
Isäni uusi vaimo ei koskaan halunnut omia lapsia, ne ovat hänelle lähinnä yhden tekeviä. Ei hän lapsia vihaa, muttei halua olla sellaisessa paikassa, missä on pieniä lapsia, joista lähtee paljon ääntä ja jotka eivät pysy paikoillaan. Mutta kuten joku jo totesikin, yksi ei pidä lapsista ja toinen ei pidä homoista. Tämän vaimon pari parasta ystävää ovat homoja.
ap.
[/quote]
Anoppihan voisi viettää homojoulun, munia paistellen tai miten se nyt olikaan...
Jokin ei nyt täsmää... ap väittää pitävänsä kovasti isänsä uudesta vaimosta, vaikka tämä ei pidä hänen lapsistaan ja lasten päästelemistä korkeista äänistä. Humpuukia!
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:09"]
Onko isäsi vaimolla jotain henkisiä ongelmia?
[/quote]
Vaikka olisikin, niin eipä se taida asiaan vaikuttaa. Jotkut eivät tykkää eläväisistä pikkulapsista, toiset eivät tykkää homoista. Veikkaan, että täällä kirjoittavilta moniltakin löytyy kotoa mörökölli, joka ei tykkäisi miesparin luokse mennä viettämään joulua ja lähtisi karkuun kun miehet alkaisivat hempeästi pusuja vaihtaa.
[/quote]
Jos mun mies ei voisi hyväksyä mun homokavereita sellaisina, kuin he ovat. Niin menisi mies vaihtoon. Ja mieheni on kuitenkin aika perusäijä, joka ei muuten mistään homosteluista tykkää. Mutta saa luvan hyväksyä toiset ihmiset sellaisina, kuin he ovat.
Tänäkin jouluna olen kutsunut yhden transututtavani meille aaton viettoon. Tiedän, että joutuu muuten olemaan yksin kotona, koska vanhempansa eivät ole hänen kanssaan enää oikein tekemisissä. Jos ei mieheni, vanhempieni tai appivanhempieni ja poikamiessetäni mielestä yksi hepeneisiin pukeutunut nuorimies mahdu heidän kanssa samaan joulupöytään, niin sitten on joulun ydinsanoma kyllä hukassa.
43, joo niin oli, muuten tarina on täyttä totta, paitsi että tämä ei tapahtunut jouluna. Tämä lukkoseppäystävä asui ja asuu edelleenkin tuossa naapurissa. Ja olin laittanut pääsiäistä (toinen rakas juhla) ja ruokia hartaudella. Kumppani sitten ilmoitti kiirastorstaina lähtevänsä pääsiäiseksi ja sen jälkeiseksi viikoksi Lappiin laskettelemaan ystäviensä kanssa. Asia olisi ollut ok, jos hän olisi saanut suunsa auki aikaisemmin. Minä olisin hommannut lentoliput jonnekin päin Eurooppaa ja viettänyt kaupunkipääsiäisen. Nyt sitten jäin ruokien ja muiden valmisteluiden kanssa kotiin. Koska kumppani oli tehnyt vastaavia juttuja jo aikaisemminkin, katkesi nyt kamelin selkä. Kun tyyppi sitten kotiutui, löysi hän kamansa pihalta. Ja lukot olivat vaihtuneet.
Halusin vain nähdä mitä reaktioita tällainen juttu saisi keskustelijoissa aikaan. Muuten, pitänee vielä mainita, että tämä lukkoseppäystävä on serkkuni. Eli kyllä hän olisi joulunakin tullut ne lukot vaihtamaan, tai oikeastaan sarjoittamaan uudelleen.
Myöhemmin kuulin, että ex-kumppanini oli niillä reissuillaan pettänyt minua ja serkkuni oli kuullut näistä jutuista, muttei ollut halunnut kertoa minulle. No, onneksi pääsin tyypistä eroon, hänellä on menossa ties kuinka mones avokki minun jälkeeni. Jutut päättyvät aina siihen, että tyyppi lentää ulos. Ja syykin on aina sama, pettäminen.
"Lapsemme ovat todella eläväisiä ja he rakastavat myös sitä, että kesken leikin he saattavat avata suunsa ja päästää kirkunaa, joka miltei rikkoo ikkunatkin"
Taas on päivä pelastettu ja muistan kuinka hyvä äiti olen ja kuinka hyvät, nyt jo aikuiset, lapset minulla on! Ilmeisesti kannatti heitä "kasvattaa", yhtään ikkunaa, korvaa tai hermoa ei ole ollut vaarassa, kun he olivat vauvoja, lapsia, teinejä, nuoria aikuisia eikä vieläkään.
Vinkki: Lapsia kannattaa ja pitää kasvattaa! Ja itseään myös!
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 17:32"]
Minä olen onneksi osannut sano mieheni lapsenlapsille, että jos tuo kirkuna jatkuu, niin minä lähden samantien kotiin ja sanon matkalla pukille, että täällä on vain tuhmia lapsia. Kirkuminen ei loppunut, joten nousin joulupöydästä, kiitin ruuasta ja lähdin. Autossa oli meidän lahjamme miehen lastenlapsille, joten todellakin: pukki ei kovin paljoa tuonut.
[/quote]
Näin se kasvatus onnistuu kun sen osaa; hyvin toimittu.
Ymmärrän ihan täysin ap:n isän vaimoa, on tosi rasittavaa ja ahdistavaakin olla tilassa missä lapset saa riekkua ja kiljua mielin määrin. Sitä mä en kyllä ymmärrä ettei aikuinen nainen "pärjää" aattoa yksin vaan itkeä tihrustaa.
[/quote]
NO kyllä miäkin itkeä tihrustaisin jos "joutuisin" viettämään jouluni yksin. Kukaan ei saisi joutua viettämään jouluaan yksin. Ennen kaikka tahdon viettää jouluni rakkaani kanssa. Tosi hankala tilanne vaarilla kun kummatkin on perhettä ja rakkaita. Minunkin mielestäni olisi parasta koittaa saada ne lapset käyttäytymään paremmin niin että he voisivat molemmat tulla, edes vähäksi aikaa ja jos tilanne menee pahaksi lähtisivät sitten pois.
Vähän kyllä tuntuu oudolta että joku jättää tulematta kiljumisen takia. Miten pahaa ääntä ne lapset oikein pitävät? O.o
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 12:39"]
43, joo niin oli, muuten tarina on täyttä totta, paitsi että tämä ei tapahtunut jouluna. Tämä lukkoseppäystävä asui ja asuu edelleenkin tuossa naapurissa. Ja olin laittanut pääsiäistä (toinen rakas juhla) ja ruokia hartaudella. Kumppani sitten ilmoitti kiirastorstaina lähtevänsä pääsiäiseksi ja sen jälkeiseksi viikoksi Lappiin laskettelemaan ystäviensä kanssa. Asia olisi ollut ok, jos hän olisi saanut suunsa auki aikaisemmin. Minä olisin hommannut lentoliput jonnekin päin Eurooppaa ja viettänyt kaupunkipääsiäisen. Nyt sitten jäin ruokien ja muiden valmisteluiden kanssa kotiin. Koska kumppani oli tehnyt vastaavia juttuja jo aikaisemminkin, katkesi nyt kamelin selkä. Kun tyyppi sitten kotiutui, löysi hän kamansa pihalta. Ja lukot olivat vaihtuneet.
Halusin vain nähdä mitä reaktioita tällainen juttu saisi keskustelijoissa aikaan. Muuten, pitänee vielä mainita, että tämä lukkoseppäystävä on serkkuni. Eli kyllä hän olisi joulunakin tullut ne lukot vaihtamaan, tai oikeastaan sarjoittamaan uudelleen.
Myöhemmin kuulin, että ex-kumppanini oli niillä reissuillaan pettänyt minua ja serkkuni oli kuullut näistä jutuista, muttei ollut halunnut kertoa minulle. No, onneksi pääsin tyypistä eroon, hänellä on menossa ties kuinka mones avokki minun jälkeeni. Jutut päättyvät aina siihen, että tyyppi lentää ulos. Ja syykin on aina sama, pettäminen.
[/quote]
No joo, uskokoon kuka tahtoo. Itse ainakin ajattelisin ensimmäiseksi sitä lukkoseppää, vaikka olisi oma isä, veli, serkku jne., että vaivaisin minään liikkeen normaalin aukioloajan ulkopuolella sarjoittamaan lukkoja joskin "pikkusyyn vuoksi", eli sanon uudelleen, itsekeskeistä olisi joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 13:35"]
Kaikkialla muualla joulu on lasten juhla paitsi vauva-palstalla:)
[/quote]
No itseasiassa joulu ei ole ollenkaan lasten juhla vaan Jeesus-lapsen syntymäjuhla.
Ihan eri asia. Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymää ja vaikka se on merkityksellinen asia lapsillekin niin itse juhla ei varsinaisesti ole lasten juhla.
No menkää te hakemaan se väärään osoitteeseen eksynyt lahjasäkki sieltä vaarin luota. Käytte pienen reissun siellä, esim tunnin. Niin että lapset saavat lahjasäkin, aikuiset voi kahvitella ja vaari näkee lapsenlapset. Myös vaarin uusi muori on varmasti tyytyväinen, jos vierailu kestää "vain tunnin" eikä näin ollen joudu olemaan yksin aattoa.
Aika ihmeellinen tilanne kaikenkaikkiaan. Että aikuinen ihminen mököttää siitä, että puoliso on kiinnostunut lapsenlapsista ja haluaa viettää aikaa näiden kanssa. Toisaalta kummia lapsia teillä, että niin kirkuvat, ettei siellä pysty terve ihminen olemaan.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 13:35"]
Kaikkialla muualla joulu on lasten juhla paitsi vauva-palstalla:)
[/quote]
No itseasiassa joulu ei ole ollenkaan lasten juhla vaan Jeesus-lapsen syntymäjuhla.
Ihan eri asia. Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymää ja vaikka se on merkityksellinen asia lapsillekin niin itse juhla ei varsinaisesti ole lasten juhla.
[/quote]
Ehei, kyllä joulua juhlittiin jo reilusti ennen kristinuskoa. :D
Mitä jos Joulupukki yllättäisi iskän nyksän kunnon kuulosuojailmilla? Se tulppaisi pienet kirkumiset kerta kaikkiaan, ja kaikki saisivat viettää joulun yhdessä, onnellisina ja toisiaan rakastaen <3
MIkä tässä nyt on ongelma? Kait nyt pärjäätte oman perheen kesken aaton ja jos vaari tulisi sitten joulu- tai tapaninpäivänä?!?
Kyllä mä ymmärrän perheellisenä ettei toisten lapsia välttämättä jaksa, jokaisella on oikeus omanlaiseensa jouluun. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
29. Jaan tuon syämen särkymisen kanssasi omakohtaisilla kokemuksilla, mutta olihan vähän väritetty tuo viestisi kuitenkin. Aika itsekeskeinen ihminen häiritsisi ketään joulun pyhinä, vaikka olisikin tuttu ja liikkeenomistaja, vaihtamaan lukkoja. Epäilenpä vielä sitäkin, että viitsisikö kukaan vaivautua tuollaisen syyn vuoksi joulunaikaan vaihtamaan niitä, vaan odotuttaisi ihan arkea.