Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri valitti että sillä ja miehellä on vain 50€ ruokabudjetti viikossa, eikä huolinut yhtään järkevää vinkkiä vastaan!

Vierailija
03.10.2020 |

Siis 50€ kahdelle aikuiselle ei kuulemma riitä viikoksi.
Kehotin ostamaan perunaa, porkkanaa, sipulia, munia, maitoa, vehnäjauhoja, makaronia, kaalia, kuivahiivaa, kaurahiutaleita, omenoita, kurkkua, tomaattia, jugurttia, kahvin ainakin Lidlistä ja käymään lihaostoksilla ja leipäostoksilla s marketin ilta-alessa, jotta saa vielä jotain herkkua halutessaan, esim sisuja tai keksejä tai mehun.
Ei kelvannut nämä neuvot.

Kommentit (227)

Vierailija
61/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ulosotossa ja elätettävänä on kaksi nuorta, jotka käyvät lukiota ja käteen jää pakollisten menojen jälkeen kuussa n 150€. Elatusapua tai lapsilisää en heistä enää saa. Minulle pelastus on ollut -60% ilta-alet. Syömme kaikki kolme n 25€ viikkobudjetilla. Onnistuu kun vähän suunnittelee.

Annatko vinkkejä, miten tuo 25 euroa riittää kolmelle hengelle?Nuoret tietysti saavat ilmaisen lounaan koulussa, mikä hieman helpottaa.

Kuten sanottu, smarketin ilta-aleissa kannattaa käydä. Siihen kannattaa tosiaan käyttää vähän aikaa ja vaivaa. Avainasemassa on lienee joustava ruokien suunnittelu sekä jatkojalostaminen. Jos esim perunamuussia jää hiukan yli, siihä tehdään lepuskoja jne. Mitään ei heitetä pois eikä nyrpistellä parasta-ennen päiväyksille.

Sitä ostetaan, mitä satutaan halvalla saamaan! Kilohintaa kannattaa seurata niissä aletuotteissakin. Usein kalleimmat tuotteet saattavat olla alennettuina lähes saman hintaisia kuin halvimmat. Niitä ei silloin kannata ostaa. Kaupan ilta-aleissa kannattaa pistäytyä tarpeeksi ajoissa ja mieluiten muutaman kerran viikossa. Itse olen löytänyt -60% kahvia, suklaata, mehuja, hunajaa, jopa limpparia ja mausteita, niiden tavanomaisten ruokatarvikkeiden lisäksi, mitä ruuan laitossa tarvitaan. Kannattaa myös tehdä itse ruokaa, eikä sortua puolivalmiisiin tai valmiisiin. Perusraaka-aineita kannattaa pitää kaapissa aina, kuten hiivaa, kaurahiutaleita, jauhoja, munia ja pastaa/riisiä. Lidl myös myy ns hevilaatikoita täynnä heviä, 2€/laatikko ( viimeeksi ostamassani laatikossa oli terttutomaattirasioita 3, omenoita 4, parsakaali, fenkoli, salaattipussi, 5 banaania, mango ja herkkusienirasia).

Pakastinta kannattaa hyödyntää. Marjat kannattaa kerätä itse, niin myös sienet.

Tässä muutama vinkki, ehkä oletkin ottanut jo käyttöön. Olennaista on valmius syödä sitä mitä halvalla saa, eikä nyrpistellä millekään. Meillä ei ole kenelläkään allergioita, joten tämä onnistuu hyvin.

Vierailija
62/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellinen ruokavalio ei ole halpa:

Kotimaisia omenoita

Laadukasta porkkanaa (ei Lidlin pussipaskaa)

Rypäleitä

Punasipulia

Varsiselleriä

kyssäkaalia

Marjoja vaihtelevasti

Tuoretta kotimaista kalaa

Rasvatonta ja luutonta broileria

Kreikkalaista jugurttia

Vähäsuolaista juustoa (vain Valion)

Ym ym

Näissä palstaneuvoissa ei olekaan otettu huomioon ruokavalion terveellisyyttä saatikka sitä, että ihmisillä voi olla allergioita tai ruoka-aineyliherkkyyksiä, esim. maha ei kestä sipulia ja palkokasveja tai vähintäänkin puoliso ei kestä niiden syömisestä seuraavia ilmavaivoja, eikä välttämättä itsekään, jos korona ei ole vienyt hajuaistia.

Minusta 50e/vko kahdelle ihmiselle on todella pieni budjetti. Yhdelle ihmiselle tämä on 25e/vko, kuukaudessa satasen, että sillä ei kyllä tosiaan syödä sitten mitään muuta kuin makaronia ja perunaa kaupan halvimman jauhelihan kanssa. Ei maitoa, ei välipaloja, kasviksiksi vain halvimmat porkkanat ja parsakaalit Espanjasta, leiväksi pelkkää Reissumiestä sillä edellytyksellä, että maha kestää ruista, tai että raha riittää siihenkään. Jos on laktoosi-intoleranssi, niin sitten ei ainakaan maitotuotteisiin rahaa liikene, ja vaikka täällä varmaan on näitä, joiden mielestä aikuinen ihminen ei maitoa tarvitse, niin jostain sitä kalsiumia on saatava. Ei ole myöskään kauhean ravintorikasta syödä aina kaupan halvinta sika-nautaa ja vehnää.

Meillä menee n. 500e/kk kahden ihmisen ruokiin, eli n. 50e/henkilö viikossa ja mielestäni se on vielä ihan kohtuullinen summa, jolla pärjäsi aikoinaan työttömänäkin. Rahaa ei jäänyt kyllä sitten huvituksiin tai mihinkään ylimääräiseen, mutta kyse onkin valinnoista: syönkö paremmin vai juonko viikon ruokabudjetin ja elän pelkällä makaronilla seuraavat kaksi viikkoa. Valitsimme monipuolisemman ruoan, että kaikesta muusta voi tinkiä paitsi ruokavaliosta. Budjetti oli tiukilla silloin kun oli enemmän laskuja, mutta jääkaapissa oli kuitenkin aina ruokaa.

Tällä summalla sai ihan normaalia ruokaa, maitoa, kanaa, lihaa ja toisinaan kalaakin. Kala on kallista, mutta suunnittelemalla etukäteen viikon ruoat ja miettimällä mitä laskuja tulee ja mihin aikaan kuusta, voi sen 10e/vko investoida vaikka loheen, ja loput viikosta syödä edullista ja riittoisaa ruokaa, esim. kaalilaatikkoa tai makaronilaatikkoa, tai vaikka porkkana-kaalikeittoa tai kasvissosekeittoa kotitekoisten sämpylöiden kanssa. Kasviksista valitsee satokauden kasviksia, esim. kesällä tomaatteja ja porkkanaa, syksyllä kaalia ja omenoita. Jos on olemassa joku edes auttava kulkupeli, jolla pääsee liikkumaan, kerää kesällä mustikoita ja syksyllä puolukoita ja sieniä pakastimeen. Marjakiisselit ja vispipuurot on edullista ruokaa.

Kuten aiemmin sanoin, kyse on valinnoista. Jos ostetaan roppakaupalla kaljaa kotiin ja poltetaan tupakkaa ja sitten maristaan, kun ei raha riitä ruokaan, vaikka poltetaan satanen kuussa savuna ilmaan, niin se on kyllä oma vika. Jättää tupakat kauppaan ja ostaa vaikka sitten vain sen yhden saunakaljan per viikko, niin samalla rahalla saa jo sitä kalaakin ruokavalioon, tai enemmän kasviksia, jos niitä siitä uupuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ulosotossa ja elätettävänä on kaksi nuorta, jotka käyvät lukiota ja käteen jää pakollisten menojen jälkeen kuussa n 150€. Elatusapua tai lapsilisää en heistä enää saa. Minulle pelastus on ollut -60% ilta-alet. Syömme kaikki kolme n 25€ viikkobudjetilla. Onnistuu kun vähän suunnittelee.

Mites nää hommat menee käytännössä, että onko lastesi mahdollista hakea/saada toimeentulotukea? Tai sitten jotain pientä lisätienistiä? Toi teidän tilanne on aika kestämätön.

Vierailija
64/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pahin tuossa 50 euron budjetissa on, ettei ole yhtään liikkumavaraa. Eli tietoisuus siitä, että eipäs tässä ostella mitään kanttarelleja ja parmesaania kanttarellirisottoon hyvällä valkkarilla höystettynä tai  sisäfileettä ja punaviiniä. Toisaalta kyllä kaksi ihmistä elää 50 euron viikkobudjetilla jos on pakko. Pitää vaan tosiaan unohtaa tietyt ruoat (ja juomat). Minulla bruttopalkka noin 4000 euroa ja syön varsin edullisesti. Silti se ei tunnu pahalta, sillä tiedän että halutessani voin ostaa jotain arvokkaampaa, napata Espresso Housesta viiden euron kahvin mukaan tai mennä hyvään ravintolaan syömään. Ymmärrän, että tilanne on henkisesti erilainen, kun oikeasti on pakko elää niukaksti.

Mutta objektiivisesti katsoen tuolla 50 eurolla pitäisi pärjätä, etenkin jos ei ole mitään hurjan isoja ruoka-allergioita. Laatikkoruoat, munakkaat, puurot, linssi-kasviskeitot/muhennokset, vain satokauden edulliset kasvikset, juurekset, hedelmät (nyrkkisääntö esim. kilohinta alle 3 euroa) käyttöön, käytöstä (pääosin) pois kaikki kalliit tuontitavarat, erikoisemmat juustot, lihat, mehut, limsat, jne. Herkuista itse leipomalla saa kyllä varsin edullista (esim. tavallinen täytekakku, mokkapalat, letut) mutta jos haaveilee leipomon macaroneista tms., pitää ne unohtaa. Varmasti tuo liikkumavaran puute käy pitkällä tähtäimellä raskaaksi. Olisi hyvä, jos edes yhtenä viikona viikossa olisi vähän isompi ruokabudjetti, vaikka jollekin pienelle "luksukselle". Toki jos 50 euron budjetti on oma valinta esim. sen vuoksi, että säästetään unelmamatkaan, kesämökkiin tms. itselle tärkeään niin varmaan silloin pääkin kestää paljon paremmin. 

Vierailija
65/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun ruokavalioon ei sopis sipulia, maitoa, vehnäjauhoja, makaronia, kaalia, kuivahiivaa, omenoita ikä normi leipä. Joten piäppä hyvät ohjees ihan itelläs.

Eipä tietenkään. Annas kun arvaan, vain veggiet ja kauramaidot kelpaa.

Öyh öyh.

Eiköhän ole ihan vaan FODMAP-ruokavaliosta kyse. Senkin tietäisit, jos olisit perillä asioista.

Eihän tuossa listassa ollut mitään eläinperäistä. 😂

Vierailija
66/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap eiköhän sun kaverisi tiedä ihan yhtä hyvin kuin sinäkin, että mitä kannattaa ostaa.

Todella alentavaa, että ajatettelet noin. Ihan kuim aikuinen ihminen ei ymmärtäisi, että kannattaa tuossa tilanteessa ostaa edullista ruokaa.

Aika loukkaavaa menoa, että luulet olevasi niin älykäs, että tarvitsevat sinun sanomaan, että nyt sitä kaalia ja alelihaa!

Vierailija
67/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatko vinkkejä, miten tuo 25 euroa riittää kolmelle hengelle?Nuoret tietysti saavat ilmaisen lounaan koulussa, mikä hieman helpottaa.

Kuten sanottu, smarketin ilta-aleissa kannattaa käydä. Siihen kannattaa tosiaan käyttää vähän aikaa ja vaivaa. Avainasemassa on lienee joustava ruokien suunnittelu sekä jatkojalostaminen. Jos esim perunamuussia jää hiukan yli, siihä tehdään lepuskoja jne. Mitään ei heitetä pois eikä nyrpistellä parasta-ennen päiväyksille.

Sitä ostetaan, mitä satutaan halvalla saamaan! Kilohintaa kannattaa seurata niissä aletuotteissakin. Usein kalleimmat tuotteet saattavat olla alennettuina lähes saman hintaisia kuin halvimmat. Niitä ei silloin kannata ostaa. Kaupan ilta-aleissa kannattaa pistäytyä tarpeeksi ajoissa ja mieluiten muutaman kerran viikossa. Itse olen löytänyt -60% kahvia, suklaata, mehuja, hunajaa, jopa limpparia ja mausteita, niiden tavanomaisten ruokatarvikkeiden lisäksi, mitä ruuan laitossa tarvitaan. Kannattaa myös tehdä itse ruokaa, eikä sortua puolivalmiisiin tai valmiisiin. Perusraaka-aineita kannattaa pitää kaapissa aina, kuten hiivaa, kaurahiutaleita, jauhoja, munia ja pastaa/riisiä. Lidl myös myy ns hevilaatikoita täynnä heviä, 2€/laatikko ( viimeeksi ostamassani laatikossa oli terttutomaattirasioita 3, omenoita 4, parsakaali, fenkoli, salaattipussi, 5 banaania, mango ja herkkusienirasia).

Tässä muutama vinkki, ehkä oletkin ottanut jo käyttöön. Olennaista on valmius syödä sitä mitä halvalla saa, eikä nyrpistellä millekään. Meillä ei ole kenelläkään allergioita, joten tämä onnistuu hyvin.

Juuri näin! Pitää syödä sitä mitä halvalla saa. Ja sen ei todellakaan pidä tarkoittaa epäterveellistä ruokaa, vaan voi hakea juuri noita Lidlin (tai Resq:n) hevilaatikoita mitä halvalla saa. Jos siellä ei ole sitä omaa lempihedelmää vaan viinirypäleitten sijaan vaikka banaania, niin sillä sitten mennään, eikä valiteta.

Meillä ruokakulut on maltilliset ja siitä huolimatta syödään mun mielestä hyvin. Kalaa ostan S-kaupasta 60 % alesta, samoin ylipäänsä liki kaiken lihan. Mehuja ei juoda.

Omilla valinnoilla voi vaikuttaa ruokakuluihin ihan jäätävän paljon. Jos käy kovasti nirsoilemaan niin sitten on vaan hyväksyttävä se kalliimpi ruokalasku ja lopetettava valitus.

Vierailija
68/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ehkä onkin ollut, mutta laitetaan uudelleen. Pakastin on kyllä ihan mahtava tuote ja auttaa siihen, ettei tarvitse käydä kuin kerran viikossa kaupassa. Moni ei esim tiedä/muista, miten monia tuotteita voi pakastaa ja pakastetut tuotteet on arjessa tosi näppäriä. Minä ostan tarjouksesta erilaisia hedelmiä, kuten banaania, omenaa ja mangoa (mangoa en normaalihinnalla raaski ostaa) ja viipaloin tai kuutioin ne pieneksi ja pakastan puolen litran minigrip-pusseissa. On tosi kätevä ottaa pakkasesta hedelmäkuutioita ja keitellä ne aamupuuron kanssa tai tehdä smootie: pakastettuja hedelmäkuutioita, maitorahkaa/jugurttia ja kaurahiutaleita blenderiin. 

Ostan tarjouksesta arkijuustoja, raastan ne karkeaksi raasteeksi ja ilmatiiviissä minigripeissä pakkaseen. Leivän päällä en käytä normaalisti juustoa ollenkaan mutta ruoanlaitossa nuo ovat käteviä. Esim. kasvissosekeittopäivänä lisukkeeksi juustoteeleipiä tai sitten valmiin leivän päälle pakkasesta juustoraastetta ja hetki grillivastuksen alla. Tai erilaiset laatikkoruoat saa kätevästi kuorrutettua pakkasesta löytyvällä juustoraasteella. 

Vierailija
69/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysikö se kaveri neuvoja vai aloitko taas tapasi mukaan luennoida? Toinen kaveri kertoo, että kylläpä sadekuuri kasteli, niin sinä neuvot pitämään aina sadetakkia mukana. Kolmas kaveri harmittelee unohtaneensa avaimet kotiin, niin sinä kysyt, miksei hän roikota avaimiaan ulko-oven kahvassa. Työkaveri tuskailee, mitä tekisi ruuaksi, niin sinä kerrot tekemästäsi kiertävästä ruokalistastasta ja sanot, että tehkää uunipuuroa. Eihän sinulle uskalla enää kukaan sanoa mitään, kun luulet olevasi joku neuvonta-automaatti.

En ymmärrä ihmisiä jotka haluavat märehtiä surkeudessa, eivätkä halua ratkaisua asiaan, jota surkuttelevat. Tällaiset ihmiset ovat kuluttavia, saavat siitä piehtaroinnista niissä huonosti olevissa asioissa jotakin sairasta tyydytystä. Sitten nähdään kaveria ja valitetaan että vittuko kelassa taas ämmä yrittää kusettaa ja ei oo rahaa ku 5€. Nämä kaverit haluaisivat vaan jonkun nopean ratkaisun asiaan, mieluiten vipin jota ei tarvitse maksaa takaisin, eivätkä ole valmiita yrittämään yhtään itse.

Ap n neuvot olivat täysin asialliset. Ei kai kukaan voi olettaa kaverin ryhtyvän miksikään elämäntapaneuvojaksi. Jos ei noilla neuvoilla onnistu niin sitten täytyy miettiä miten paljon valittaa ongelmistaan jollekin kaverille.

Mikä teitä oikein vaivaa?

Se, että valittaa jostain EI TARKOITA ETTEIKÖ OSAISI ASIAA RATKOA. Ap:n kaveri oli todennäköisesti jo tehnyt ruokasuunnitelman, mutta ap sitten alentuvasti oletti, että kaveri ei ymmärrä minkälainen ruoka on edullista.

Valittaminen ei ole neuvon pyytämistä. Olen tämän oppinut ihan vaikean kautta, koska usein olen itse kavereita neuvonut heidän valittaessaan ja jokaiseen neuvoon saan vaan tekosyitä, että miksi ei voi tehdä niin. Lopetin neuvot, jos niitä ei suoraan tai epäsuorasti kysytty.

Ihmiset nyt vaan tykkää valittaa. Itse olen tällä viikolla valittanut etten jaksa keskittyä graduun ja mitkään neuvot ei hommassa auta, mutta valittaminen purkaa stressiä.

Vierailija
70/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ehkä onkin ollut, mutta laitetaan uudelleen. Pakastin on kyllä ihan mahtava tuote ja auttaa siihen, ettei tarvitse käydä kuin kerran viikossa kaupassa. Moni ei esim tiedä/muista, miten monia tuotteita voi pakastaa ja pakastetut tuotteet on arjessa tosi näppäriä. Minä ostan tarjouksesta erilaisia hedelmiä, kuten banaania, omenaa ja mangoa (mangoa en normaalihinnalla raaski ostaa) ja viipaloin tai kuutioin ne pieneksi ja pakastan puolen litran minigrip-pusseissa. On tosi kätevä ottaa pakkasesta hedelmäkuutioita ja keitellä ne aamupuuron kanssa tai tehdä smootie: pakastettuja hedelmäkuutioita, maitorahkaa/jugurttia ja kaurahiutaleita blenderiin. 

Ostan tarjouksesta arkijuustoja, raastan ne karkeaksi raasteeksi ja ilmatiiviissä minigripeissä pakkaseen. Leivän päällä en käytä normaalisti juustoa ollenkaan mutta ruoanlaitossa nuo ovat käteviä. Esim. kasvissosekeittopäivänä lisukkeeksi juustoteeleipiä tai sitten valmiin leivän päälle pakkasesta juustoraastetta ja hetki grillivastuksen alla. Tai erilaiset laatikkoruoat saa kätevästi kuorrutettua pakkasesta löytyvällä juustoraasteella. 

KUKAAN EI OLE KYSYNYT VINKKEJÄ. AP:N KAVERI VAAN VALITTI, VARMASTI TIETÄÄ, ETTÄ PORKKANA ON EDULLISTA.

Ei hyvä luoja nyt.

Vierailija
71/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo yhtään mahdoton budjetti. Meillä menee normaalisti alle 300 kuukaudessa. Hyödynnämme toki ilta-aleita ja myös satunnaisesti hävikkikasseja ja Lidlin vihanneshävikkilaatikoita (joista saa käytännössä yhden viikon kasvikst ja hedelmät hintaan 2€), mutta uskon, että pystyisin alittamaan 200€ kuukaudessa ihan normikauppareissuillakin, jos vielä vähän kehittäisin suunnittelua.

Tsekatkaa https://undertian.com/. Siellä on ostoslista- ja reseptisettejä, joissa valmistetaan 30 eurolla seitsemän pääruokaa neljälle hengelle, eli kahden hengen perheelle joko kahden viikon päivälliset tai yhdelle viikolle lounas + päivällinen. Vaikka söisi kotona sekä lounaan että päivällisen, yli jäävällä 20 eurolla saa aika helposti sen, mitä aamu- ja iltapalaksi haluaa syödä.

Vierailija
72/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun kurkkua menee 1/päivä, tomaattia pikarillinen/päivä, banaaniterttu riittää kahdeksi päiväksi, maitorahkaa menee 5purkkia/päivä, siihen päälle lihat, kalat, pastat, perunat, maidot, pähkinät. Ei riitä 50€ Mitenkään.

Siinä tapauksessa syömistä on syytäkin rajoittaa.

Siis millä perusteella?

Kasviksia pitäisi syödä _vähintään_ puoli kiloa päivässä per henki, yhdessä tomaattipikarissa on 250 gr. Yksi kurkku taas n. 400-500 gr. Ei todellakaan edes nuo yksinään riitä kahdelle.

Tiedän, että Suomessa vain joka viides syö tarpeeksi kasviksia, mutta huhu.

PS. tuo maitorahkan määrä on kyllä outo

Vierailija
73/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites nää hommat menee käytännössä, että onko lastesi mahdollista hakea/saada toimeentulotukea? Tai sitten jotain pientä lisätienistiä? Toi teidän tilanne on aika kestämätön.

Käyn töissä, joten ulosotto menee palkasta. Suojaosuus on tällä hetkellä reilu tonni, toinen on vielä alaikäinen. Muutaman kuukauden päästä se tippuu sitten tuonne 700€ paikkeille. Sitten onkin ihmettelemistä. Opintotukea saavat molemmat 120€/kk, mutta ne kuluvat ihan opiskeluun.

En saa toimeentulotukea, sillä tuloiksi katsotaan palkka, josta ulosottoa ei ole tehty.

Omat lääkekulutkin ovat n 700€ vuodessa, lääkekatto tulee täyteen. Siihen voisin kysyä kyllä vielä sitä harkinnanvaraista toimeentulotukea. Asumistukea emme saa.

Vierailija
74/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt ilta alessa useamman kerran. Koskaan ei ole mitään järjellistä laputettua. Aina jotain esim chimichurri tai inkivääri maustettua. Lopetin käymästä, menen mielummin aikaisin nukkumaan.

Vierailija
75/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se vinkki ole jo se ilta-ale?

Ruokia ei suunnitella etukäteen vaan suunnitelma tehdään kaupassa tarjousten mukaan. Näin toimin itse. En ole siis tuon 25 euron ruokabudjetilla elävä mutta hyödynnän ilta-alet kun ei mekään rahassa kieritä todellakaan.

Ilta-aleissa vaan se huono puoli että heräteostoksia tulee tehtyä. Mutta toisaalta tulee ostettua jotain kalliimpaa silloin alesta mitä ei normihintaan raaskisi ostaa. Kotijuusto on sellainen että sitä ostan vain punalapulla -60%. Samoin niitä valmis-salaatteja ja kalliimpia valmisaterioita ostan vain -60% oikeastaan.

Vierailija
76/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt ilta alessa useamman kerran. Koskaan ei ole mitään järjellistä laputettua. Aina jotain esim chimichurri tai inkivääri maustettua. Lopetin käymästä, menen mielummin aikaisin nukkumaan.

Prismojen ilta-aleen en lähtisi. Siellä ei ole mitään ikinä. Mutta salessa ja ässässä usein on.

Vierailija
77/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi. Onko kylässänne useampi smarket vai vaan yksi?

Mene seuraavan kerran aiemmin. Jos ilta-ale alkaa esim klo 21, ole paikalla jo 19:30.

Vierailija
78/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaisia omenoita

Rypäleitä

Punasipulia

Varsiselleriä

kyssäkaalia

Marjoja vaihtelevasti

Kreikkalaista jugurttia

Ym ym

Pitäiskö sun sevittää itsellesi, mitä se terveellinen ravinto mahtaakaan tarkoittaa.

Vierailija
79/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaisia omenoita

Rypäleitä

Punasipulia

Varsiselleriä

kyssäkaalia

Marjoja vaihtelevasti

Kreikkalaista jugurttia

Ym ym

Pitäiskö sun sevittää itsellesi, mitä se terveellinen ravinto mahtaakaan tarkoittaa.

Ai, onko Valion juusto jotenkin tutkitusti terveellisempää? Voitko hei linkata tutkimuksen? :D

Vierailija
80/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun kurkkua menee 1/päivä, tomaattia pikarillinen/päivä, banaaniterttu riittää kahdeksi päiväksi, maitorahkaa menee 5purkkia/päivä, siihen päälle lihat, kalat, pastat, perunat, maidot, pähkinät. Ei riitä 50€ Mitenkään.

Siinä tapauksessa syömistä on syytäkin rajoittaa.

Siis millä perusteella?

Kasviksia pitäisi syödä _vähintään_ puoli kiloa päivässä per henki, yhdessä tomaattipikarissa on 250 gr. Yksi kurkku taas n. 400-500 gr. Ei todellakaan edes nuo yksinään riitä kahdelle.

Tiedän, että Suomessa vain joka viides syö tarpeeksi kasviksia, mutta huhu.

PS. tuo maitorahkan määrä on kyllä outo

Osta lidlin tai resqen hevilaatikoita, tulee monta kiloa kahdella eurolla.