Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri valitti että sillä ja miehellä on vain 50€ ruokabudjetti viikossa, eikä huolinut yhtään järkevää vinkkiä vastaan!

Vierailija
03.10.2020 |

Siis 50€ kahdelle aikuiselle ei kuulemma riitä viikoksi.
Kehotin ostamaan perunaa, porkkanaa, sipulia, munia, maitoa, vehnäjauhoja, makaronia, kaalia, kuivahiivaa, kaurahiutaleita, omenoita, kurkkua, tomaattia, jugurttia, kahvin ainakin Lidlistä ja käymään lihaostoksilla ja leipäostoksilla s marketin ilta-alessa, jotta saa vielä jotain herkkua halutessaan, esim sisuja tai keksejä tai mehun.
Ei kelvannut nämä neuvot.

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä niillä vehnäjauhoilla?

näkkäriä ennemminkin

:-|

Vierailija
22/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun ruokavalioon ei sopis sipulia, maitoa, vehnäjauhoja, makaronia, kaalia, kuivahiivaa, omenoita ikä normi leipä. Joten piäppä hyvät ohjees ihan itelläs.

Vähän sama. Sisäfilettä pitäisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä, ettei nuo neuvot oikeasti auta mitään? Tottakai jokainen aikuinen, etenkin ne joilla on pieni budjetti, tietävät neuvomattakin, että peruna, sipuli ja kaali on halvempaa kuin sisäfilee ja valmisateriat, tai että tarjouksista saa halvemmalla. Nuo neuvot eivät siis oikeasti auta mitään. 50 euroa kahdelle viikossa on oikeasti mahdoton budjetti. Sehän on vaan joku 3,60 eur päivässä /henkilö. 

Käytännössä tuossa ei auta enää mitkään säästövinkit, vaan konkreettinen apu, tyyliin "voin tulla mukaan hakemaan sun kanssa leipää ruokajakelusta" tai "selvitin mistä voi saada tilapäistä ruoka-apua, tässä numerot".

Vaikka kuinka tekisi laihaa juureskeittoa halvimmista juureksista ja sipulista, ja vaikka kuinka ostelisi iltatarjouksista sattumanvaraisia punalaputettuja tuotteita, niin eihän tuolla budjetilla pitemmän päälle pysty elämään ilman, että on jatkuvasti nälkä ja ahdistunut olo.

Ai vaihtoehtona on tehdä vain laihaa juureskeittoa, muuten ei 50€ riitä mihinkään. 😂

Joo, osta sinä vaan kalliita huonon äidin einespyöryköitä. Minä ostan jauhelihani ilta-alesta ja teen ihan itse halvat ja paremmat pyörykkäni, jotka kilohinnaltaan maksavat ehkä 2€.

Mutta ei saa sanoa, pitää vaan voivotella.

Olisin ap tapauksessa sanonut sille kaverille että anna ne 200€ niin käyn teille kaupassa.

Njääh, minä olen kyllä kasvissyöjä, joten nuo Huonon Äidin liharuuat jää kyllä nyt muiden ostettaviksi, kuten alennusmyynninjauhelihatkin. Tuo kommenttini laihasta juureskeitosta perustui ap:n aloitukseen, jossa hän kehotti ostamaan juureksia ja sipulia yms.

Ei tuo 50 euroa kyllä oikeasti riitä kahdelle viikoksi. Ei siinä nälkään kuole, mutta kyllä se aikamoista köyhäilyä ja nuukailua on, jossa joutuu koko ajan taiteilemaan sen kanssa, ettei budjetti ylity.

Vierailija
24/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä, ettei nuo neuvot oikeasti auta mitään? Tottakai jokainen aikuinen, etenkin ne joilla on pieni budjetti, tietävät neuvomattakin, että peruna, sipuli ja kaali on halvempaa kuin sisäfilee ja valmisateriat, tai että tarjouksista saa halvemmalla. Nuo neuvot eivät siis oikeasti auta mitään. 50 euroa kahdelle viikossa on oikeasti mahdoton budjetti. Sehän on vaan joku 3,60 eur päivässä /henkilö. 

Käytännössä tuossa ei auta enää mitkään säästövinkit, vaan konkreettinen apu, tyyliin "voin tulla mukaan hakemaan sun kanssa leipää ruokajakelusta" tai "selvitin mistä voi saada tilapäistä ruoka-apua, tässä numerot".

Vaikka kuinka tekisi laihaa juureskeittoa halvimmista juureksista ja sipulista, ja vaikka kuinka ostelisi iltatarjouksista sattumanvaraisia punalaputettuja tuotteita, niin eihän tuolla budjetilla pitemmän päälle pysty elämään ilman, että on jatkuvasti nälkä ja ahdistunut olo.

No ei voi mitään jos ei ymmärrä mennä kauppaan ilta-aikaan tai ei voi syödä muuta kuin sisäfilettä. Sitten täytyy ilmeisesti kuolla nälkään.

Vierailija
25/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla budjetilla ruoka saisi maksaa 3,6e/henkilö/päivä. On kyllä tosi pieni ruokabudjetti, jos tuolla pitäisi 2 aikuisen syödä viikon ajan.

Onnistuu helposti jos kaapissa on esim pastaa, perunoita, jauhoja levitteitä ja juustoja jne mutta jos tuolla pitäisi ostaa ihan kaikki niin tosi tiukille menis.

Pitkällä tähtäimellä ei toivoakaan että tuo riittäisi, jos kaupasta on tarkoitus ostaa myös esim pesuaineita, hygieniatuotteita, muita kodin tarvikkeita tms.

Köyhäilen itse kun yritän säästää tällä hetkellä mahdollisimman paljon, mutta on eri asia yrittää pärjätä pienellä jos voi hätätilanteessa milloin vaan siirtää säästötililtä lisää rahaa käyttöön kuin jos ei ole mitään mistä ottaa lisää.

26/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä pärjää tuolla budjetilla, jos osaa koostaa terveellisen kasvisruokavalion. Vaatii opettelua ja ravitsemukseen perehtymistä. Moni kuvittelee, että kasvisruokavalio on kalliita avokadoja, tomaatteja, kurkkuja ja salaatteja. Järkevä ja edullinen kasvisruokavalio on puuroja, itse tehtyä leipää, juureksia, sipuleita, herneitä, papuja ja linssejä eri tavoin valmistettuna ja kasvisöljyä.

Herkutteluun maapähkinöitä, auringonkukansiemeniä ja halvimpia sesongin hedelmiä kuten omenoita, sitrushedelmiä ja banaaneja.

Vierailija
27/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vaihtoehtona on tehdä vain laihaa juureskeittoa, muuten ei 50€ riitä mihinkään. 😂

Joo, osta sinä vaan kalliita huonon äidin einespyöryköitä. Minä ostan jauhelihani ilta-alesta ja teen ihan itse halvat ja paremmat pyörykkäni, jotka kilohinnaltaan maksavat ehkä 2€.

Olisin ap tapauksessa sanonut sille kaverille että anna ne 200€ niin käyn teille kaupassa.

Njääh, minä olen kyllä kasvissyöjä, joten nuo Huonon Äidin liharuuat jää kyllä nyt muiden ostettaviksi, kuten alennusmyynninjauhelihatkin. Tuo kommenttini laihasta juureskeitosta perustui ap:n aloitukseen, jossa hän kehotti ostamaan juureksia ja sipulia yms.

Ei tuo 50 euroa kyllä oikeasti riitä kahdelle viikoksi. Ei siinä nälkään kuole, mutta kyllä se aikamoista köyhäilyä ja nuukailua on, jossa joutuu koko ajan taiteilemaan sen kanssa, ettei budjetti ylity.

Mieltymyksensä kullakin. Itse en syö mitään kevyttuotteita, niitä en huoli edes ilmaiseksi.

Mutta kyllä tuolla summalla toimeen tulee, jos ei ole pakko syödä jatkuvasti.

Juurekset ovat hyvä pohja monelle keitolle tai laatikolle. Ilta-alesta sitten jauhelihat tai kanat sekaan. Pavutkin taitavat olla melko halpoja ja täyttäviä ja maksavat ehkä euron tölkki. Mutta mitäs minä, olen tottunut elämään suu säkkiä myöten, enkä ole ikinä nähnyt nälkää vaikka budjetti on ollut pienempikin.

Vierailija
28/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli yli vuosi sitten tiukka tilanne. Kuukauden ruokalasku oli 85€.

Tunnustan käyneeni ruokajonossa.

Opin tekemään ruokaa noin 2€ budjetilla per päivä.

Spagetti maksaa Lidlissä 0,25€/pussi.

Ruokakerma maksaa Lidlissä noin 25€/purkki.

Kokkasin päivittäin nuudelia tai spagettia. Halpaa oli.

Vierailija
29/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri ei ehkä kaivannut mitään kätevän emännän penninvenytysvinkkejä, vaan empatiaa .

Vierailija
30/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakerma maksaa Lidlissä noin 0,25€/purkki.

31/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieltymyksensä kullakin. Itse en syö mitään kevyttuotteita, niitä en huoli edes ilmaiseksi.

Mutta kyllä tuolla summalla toimeen tulee, jos ei ole pakko syödä jatkuvasti.

Juurekset ovat hyvä pohja monelle keitolle tai laatikolle. Ilta-alesta sitten jauhelihat tai kanat sekaan. Pavutkin taitavat olla melko halpoja ja täyttäviä ja maksavat ehkä euron tölkki. Mutta mitäs minä, olen tottunut elämään suu säkkiä myöten, enkä ole ikinä nähnyt nälkää vaikka budjetti on ollut pienempikin.

Papuja ei kannata ostaa purkkituotteina, vaan kuivattuina. Liottaa yön yli ja päivällä keittää papumuhennoksen, sekaan porkkanaa ja sipulia ja loppuvaiheessa purkki tomaattimurskaa. Syödään perunoiden ja leivän kanssa.

Vierailija
32/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa? Olen sinkkumies ja käytän ruokaan 100e viikossa.

Minäkin saattaisin käyttää, ellen laittaisi 50€ viikossa säästöön.

Vierailija
33/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana muutama vuosi sitten tähtäsin 100e/kk ruokabudjettiin. Meni kyllä aina yli, mutta alle 150 eurolla pärjäsin usein. Jos olisin jättänyt satunnaiset herkut(esim. juuston) pois niin olisin päässyt tavoitteeseen helposti joka kuukausi.

Makaronia, halpoja vihanneksia, kananmunia, papuja, säilykkeitä, ale-tuotteita... Ja aina halvimmat tuotteet(pirkka jne.). Usein tein ison satsin pakkaseen. "Tuoreena" ostin säännöllisesti vain tomaattia ja kurkkua.

Etkö syönyt lounasta koulussa?

Jos on pieni budjetti niin opiskelijalounas on aivan helvetin kallis. Etenkin, jos on pieniruokainen eikä kykene siis syömään ”koko rahan edestä”. Pari vuotta sitten opiskelleena kaupungin kaikki opiskelijaruuat maksoivat 2,60.

Vierailija
34/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on neljä syöjää ja taitaa aika usein riittää tuo summa viikkoon. Tosin tuossa on kaksi pieniruokaista, mutta 10 v ei tahdo ymmärtää, miksei eväiksi ostettuja kertapakattuja juttuja syödä normaalisti kotona.

Meillä on päädytty siihen, että kun syödään, niin sen on oltava ravinteikasta. Turha maksaa vedestä ja lisäaineista kun voi ostaa voita, munia, linssejä ja juureksia ja vähän lihaa. Perunoita saa omasta maasta, kasvimaan pitoon ei ole ollut aikaa. Lähinnä tomaatteja ostan vähän, tuorekasviksia ei syödä tarpeeksi ja se pännii. Pitää ryhdistäytyä sen kasvimaan suhteen niin tilanne paranee. Pitäisi nähdä vaivaa sen verran, että miettii yksinkertaisimmat kasvatettavat jotka vaativat vähiten hoivaa ja onnistuvat todennäköisimmin, niin ehkä aikakin löytyisi. Mitään kirppasirkusta ei jaksa.

Vierailija
35/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiiiisa V LörpötpötpötPimPom kirjoitti:

mitä niillä vehnäjauhoilla?

näkkäriä ennemminkin

:-|

Niistä voi tehdä vaikka pannarin, leipoa kakun, suurustaa kastikkeen jne. Aika monet käyttää.

36/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijana muutama vuosi sitten tähtäsin 100e/kk ruokabudjettiin. Meni kyllä aina yli, mutta alle 150 eurolla pärjäsin usein. Jos olisin jättänyt satunnaiset herkut(esim. juuston) pois niin olisin päässyt tavoitteeseen helposti joka kuukausi.

Makaronia, halpoja vihanneksia, kananmunia, papuja, säilykkeitä, ale-tuotteita... Ja aina halvimmat tuotteet(pirkka jne.). Usein tein ison satsin pakkaseen. "Tuoreena" ostin säännöllisesti vain tomaattia ja kurkkua.

Etkö syönyt lounasta koulussa?

Ja miksi ihmeessä tomaattia ja varsinkin kurkkua? Niiden kilohinnoilla ostaa suurimmin osan vuotta ravintoarvoltaan huomattavasti parempia vihreitä moneen kertaan.

Joo oikeesti. Lidlistä saa kilon pinaattia 1.59 . Kurkkuhan on pelkkää vettä. Parsakaalia 1.29 ja juureksia: porkkanaa 0.69/kg, punajuuria yms.

Vierailija
37/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ei ehkä kaivannut mitään kätevän emännän penninvenytysvinkkejä, vaan empatiaa .

Mitä se voivottelu lämmittää? Paljon hyödyllisempää on todeta että no jos tilanne on tuo, kokeile näitä keinoja pienentää ruokalaskua, ne ovat toimineet minulla.

38/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa? Olen sinkkumies ja käytän ruokaan 100e viikossa.

Mä sinkkunainen ja 30 e viikossa. Syön hyvin. 5 kertaa päivässä. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Jos syön lounaalla lihaa/makkaraa niin päivällinen on sitten kala- tai vihannesruoka. Aamupalalla puuro ja kahvi, välipalalla suolainen tai makea joku ja kahvi, iltapalalla vihreä tee ja voileipä. Välillä vetelen vihanneksia tai hedelmiä.

Vierailija
39/227 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on kallista, ja kahvi. Muuten voisi pärjätä.

Vierailija
40/227 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ulosotossa ja elätettävänä on kaksi nuorta, jotka käyvät lukiota ja käteen jää pakollisten menojen jälkeen kuussa n 150€. Elatusapua tai lapsilisää en heistä enää saa. Minulle pelastus on ollut -60% ilta-alet. Syömme kaikki kolme n 25€ viikkobudjetilla. Onnistuu kun vähän suunnittelee.