Kaveri valitti että sillä ja miehellä on vain 50€ ruokabudjetti viikossa, eikä huolinut yhtään järkevää vinkkiä vastaan!
Siis 50€ kahdelle aikuiselle ei kuulemma riitä viikoksi.
Kehotin ostamaan perunaa, porkkanaa, sipulia, munia, maitoa, vehnäjauhoja, makaronia, kaalia, kuivahiivaa, kaurahiutaleita, omenoita, kurkkua, tomaattia, jugurttia, kahvin ainakin Lidlistä ja käymään lihaostoksilla ja leipäostoksilla s marketin ilta-alessa, jotta saa vielä jotain herkkua halutessaan, esim sisuja tai keksejä tai mehun.
Ei kelvannut nämä neuvot.
Kommentit (227)
Aamulla syödään kaurapuuroa, paistettua kananmunaa, marinoitua punasipulia tai sitten jääkaappisämpylöitä. Jauhoja saa halvalla. Juurekset ostan isossa pussissa, teen kerralla.
Ai niin, hävikkilaatikossa oli vielä kaksi paprikaakin. Taidan laittaa ne paloina uuniin, öljyä ja mausteita.
Smoothie tulee ylikypsistä banaaneista , viinimarjoista ja piimästä.
Porkkana-omenaraastetta teen myös.
Lisäksi pitää ostaa piimää, ruisleipää, rahkaa ja maitoa. Levitteeseen tulee rahkaa, aurinkokuiv.tomaattia, valkosipulia ja tilkka öljyä.
Ensi viikolla syön oikeasti näin. Kk-tulot nyt 600e. Toimeentulotukea en hae. Vuokramenoa ei ole, muita asumiskuluja kylläkin.
Nykyään tulee tilattua woltilla ainakin kerran viikossa kerralla noin 50 eurolla. Ei olisi opiskeluaikoina tullut mieleenkään tällainen luxuspalvelun käyttö. Hävettää miten laiska ja ahne sitä nykyään on. Maha vain kasvaa ja kunto heikkenee. Ällöttää.
Kyllä sillä syö kun suunnittelee hyvin ja molemmat ovat hommassa mukana. Ex-mieheni lempiharrastus oli mm. sabotointi johon kuului juuri esim. iltaisin mussuttaa vielä lämmintä ruokaa joka oli varattu seuraavalle päivälle, tein yleensä parin päivän ruuat kerrallaan. Ongelmana ei ollut se ettei iltapala-aineksia ollut, piti vain tehdä päinvastoin kuin suunniteltu tai siis "pilata" toisen suunnitelmat vaikka ne olikin yhteisen hyvän vuoksi tehty ja sit ihmetellä seuraavana päivänä että mitä nyt syödään.
Mikäli ei ole erikoisruokavalioita eikä törsää holiin tai tupakkaan toi summa riittää ihan hyvin, eikä tarvitse edes ruveta itse leipomaan. Kahdestaan pystyy jo hyvin hyödyntämään perhepakkauksien edullisuuden eli ostaa esim. ruispaloja tai vastaavia 12kpl pusseissa, isoja juustopakkauksia, kinkku kannattaa kalliimpana skipata. Aamupalaksi tietty puuroa + hilloa tai marjoja jos omasta takaa. Lihaa ei tarvitse olla kilokaupalla esim. jauheliharisotossa, makua ja täytettä saa hyvin lisäämällä porkkanoita, muita vihanneksia etc. Kilon pussi perunasipulisekoitusta + kinkkurouhe + par kermaa ei myöskään maksa paljon = lämmintä ruokaa 2-3 päivälle. Jauhelihakeitto on edullista ja hyvää + riittää moneksi päiväksi. Asennoitumisesta toki osittain kiinni että jos tiukasta budjetista huolimatta törsää mieluummin turhuuksiin ja sitten syö makaronia + ketsuppia = oma valinta. Ja sit tietty sekin että syödäänkö vain nälkään vai mussutetaanko vaikka se 4 voileipää kun kerran aloitettiin vaikka nälkä lähtisi kahdellakin :)
Viidellä kympillä viikossa elää ihan hyvin!
Ostan -60% kaiken. Ajatelkaa että 50€ on oikeasti n 120€. Eikö sillä rahalla muka saisi sapuskaa viikossa riittämiin?
Kaurapuuro ja pakastemarjat (itsekerätyt)aamulla
Lounaalla työpaikkaruokailu (verotusarvo)
Päivällisellä keittoja, laatikoita ja muuta edullista kotiruokaa
Iltapalalla teetä ja itsetehtyjä sämpylöitä.
Ei tule kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan älyttömän pieni budjetti!
No ei 200 euroa kuussa kahdelle nyt mikään mahdottoman pieni budjetti ole.
50 euroa oli viikossa käyttää, ei kuussa.
Jos ei syö muualla (opiskelijaruokalassa tms. siis tuon budjetin ulkopuolella) niin on tuossa hieman miettimistä. Varsinkin, jos sitä pitää pitää useamman kuukauden ja tuohon pitää mahtua kaikki päivittäistavarat myös (wc-paperit, käsisaippua, suihkusaippuat tms.) Mahdotonta ei tietenkään se ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kalliiksi.
Kenellä on työpaikkaruokala, jossa tulisi halvemmaksi kuin (järkevästi kootut) omat ruuat?
Vierailija kirjoitti:
No mun ruokavalioon ei sopis sipulia, maitoa, vehnäjauhoja, makaronia, kaalia, kuivahiivaa, omenoita ikä normi leipä. Joten piäppä hyvät ohjees ihan itelläs.
Täällä melkein sama. Syy on terveys. Olen sekasyöjä. En harrasta ihme diettejä
Ongelma on varmaan muussa rahankäytössä. Jos molemmat käyvät töissä, luulisi että jäisi yli 200 euroa ruokaan/muuhun tarpeelliseen kuukaudessa. Itsellä tonnin kuukausipalkka ja laskujen/vuokran jälkeen jää käyttövaraa noin 300-350 euroa. Eri asia toki, jos molemmat ovat työttömiä.
Kun rahaa on niukasti, niin silloin ei niin tuijotella ravitsemussuosituksia. Ei siihen kuole, jos viikkoon ei syödä puolta kiloa kasviksia/päivä tai joka päivä kalliita tuoreita tuontimarjoja aamupuuron kera. Myöskään kilohinnan tuijottelu ei välttämättä ole sen yhden viikon kannalta järkevää. Ostatko esim kahdella kympillä ison kasan jotain lihaa, vai kympillä siten että pärjäät sen viikon ja kasviksia toisella kympillä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kalliiksi.
Itsekerätyt marjat? Aika harvalta kaupunkilaiselta sellaisia löytyy. Ja nyt on jo liian myöhäistä mennä itse keräämään, joten ei ole kovin hyvä vinkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ulosotossa ja elätettävänä on kaksi nuorta, jotka käyvät lukiota ja käteen jää pakollisten menojen jälkeen kuussa n 150€. Elatusapua tai lapsilisää en heistä enää saa. Minulle pelastus on ollut -60% ilta-alet. Syömme kaikki kolme n 25€ viikkobudjetilla. Onnistuu kun vähän suunnittelee.
Mites nää hommat menee käytännössä, että onko lastesi mahdollista hakea/saada toimeentulotukea? Tai sitten jotain pientä lisätienistiä? Toi teidän tilanne on aika kestämätön.
Käyn töissä, joten ulosotto menee palkasta. Suojaosuus on tällä hetkellä reilu tonni, toinen on vielä alaikäinen. Muutaman kuukauden päästä se tippuu sitten tuonne 700€ paikkeille. Sitten onkin ihmettelemistä. Opintotukea saavat molemmat 120€/kk, mutta ne kuluvat ihan opiskeluun.
En saa toimeentulotukea, sillä tuloiksi katsotaan palkka, josta ulosottoa ei ole tehty.
Omat lääkekulutkin ovat n 700€ vuodessa, lääkekatto tulee täyteen. Siihen voisin kysyä kyllä vielä sitä harkinnanvaraista toimeentulotukea. Asumistukea emme saa.
Korkeista lääkekuluista saa verottajalta palautusta, toki menisi ulosottoon mutta lyhenisipä sekin velka ja kitkuteltava aika
Vierailija kirjoitti:
Kun rahaa on niukasti, niin silloin ei niin tuijotella ravitsemussuosituksia. Ei siihen kuole, jos viikkoon ei syödä puolta kiloa kasviksia/päivä tai joka päivä kalliita tuoreita tuontimarjoja aamupuuron kera. Myöskään kilohinnan tuijottelu ei välttämättä ole sen yhden viikon kannalta järkevää. Ostatko esim kahdella kympillä ison kasan jotain lihaa, vai kympillä siten että pärjäät sen viikon ja kasviksia toisella kympillä?
Olen eri mieltä. Minulle ruuan laatu ja terveellisyys on asumisen jälkeen toiseksi tärkein asia. Koko elämäni ajan perheeni tai minä itse olen ollut köyhä enkä edes uskalla ajatella millä tolalla terveyteni olisi jos vanhemmat ja minä emme panostaisi ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kalliiksi.Kenellä on työpaikkaruokala, jossa tulisi halvemmaksi kuin (järkevästi kootut) omat ruuat?
Esim luokanopettajilla ja varhaiskasvatuksen opettajilla. Syövät lasten kanssa verotusarvolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kalliiksi.Kenellä on työpaikkaruokala, jossa tulisi halvemmaksi kuin (järkevästi kootut) omat ruuat?
Esim luokanopettajilla ja varhaiskasvatuksen opettajilla. Syövät lasten kanssa verotusarvolla.
Kouluruoka on niin pahaa että mulle päin pitäisi maksaa siitä että sitä söisin.
Ope
Ihmiset syö aivan liikaa muutenkin. Se näkyy valitettavasti katukuvassa. Vähempikin riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syö aivan liikaa muutenkin. Se näkyy valitettavasti katukuvassa. Vähempikin riittäisi.
Aamupala, brunssi, välipala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala, yöpala. Ja ruokailujen välissä napostelua että jaksaa.
Nää on näitä...Oma äitikin valittaa kun pitää kohta ostaa joululahjat&synttärilahjat isolle joukolle (ei siis oikeasti ole pakko ostaa...). Käytiin yhdessä kaupassa ja maksoin hänen ostokset...No joka iksestä tuotteesta oli se kallein versio...Itsellä 3 kassia maksoi saman kuin hänen puolikas...Ja siis ihan samoja tuotteita...Kurkut, tomaatit, salaatit, lohet, perunta, juustot, jauhelihat, kanat, juurekset, wc-paperit yms...Totesin vaan että jos katsoisi hintoja niin säästäisi yhden lahjan joka viikko kauppareissulla...Mutta ei kelvannut ohjeet:)
Jatkuu.. lihat ostan pakasteeseen 60% alesta. Samoin ylikypsät banaanit alennettuna. Pakettijäätelö ym.tarjouksesta. Kun saa Lidlin hävikkiruokalaatikon 2e niin ideoidaan siitä. Eilen se sisälsi 200g herkkusieniä , salaattia, 3 isoa tomaattia, persiljaa, chilipakkauksen, 2 omenaa ja 3 passionhedelmää.