Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
Ap, en lukenut koko ketjua, mutta älä menetä toivoasi! Itse olen myös tradenomi (tosin jäi epäselväksi, oletko sinä) ja sain työpaikan noin 200 hakemuksen jälkeen. Tähän meni aikaa tosin noin 7 vuotta, sitä ennen työskentelin hankkihommissa, vakkarina kyllä, mutta en ollut koulutusta vastaavassa työssä. Nyt olen ikinonnellinen hyvästä työpaikastani ja tämä ketju taas muistutti, ettei työpaikka ole mikään itsestäänselvyys. Tsemppiä työnhakuun, tiedän itse miten suuria pettymykset ovat, kun ei edes kutsua haastattelun tule. Mutta älä menetä toivoasi, työ tulee ennen pitkää ihan varmasti vastaan!
Pienemmillä paikkakunnilla lähärit tosiaan revitään käsistä ja töitä on enemmän kuin ehtii tehdä. Isommat paikkakunnat, joissa on kouluja ja siten opiskelijoita, taas sitten... Tiedän monta luokkalaistani, jotka ovat opiskelujen jälkeen olleet keikkalaisina tai pätkätyöläisinä koska pidempiä soppareja ei tehdä - työvoimaa kun on saatavilla koko ajan ( ko. paikakunnalla ainakin 3 tahoa kouluttaa lähäreitä ja AMK sairaanhoitajia ). Tietysti minulla on kokemusta vain kahdesta isommasta paikkakunnasta, mutta samantien kun muutin "peräkylälle", sain vakituisen sopimuksen :) TIETENKIN tämäkin on kiinni osittain omasta aktiivisuudesta ja dippadai, mutta kyllä lähäreille töitä riittää! Jos ala yhtään kiinnostaa, niin onhan noita suuntautumisvaihtoehtojakin paljon :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 17:01"]
Jännä. Siivousalalla on koko ajan työntekijöistä pula, sijaiset on kiven alla.
Olen ollut 10 vuotta kunnalla siivoojana, mutta katsokaas kun paskahommiin ei ole tulijoita...kuka nyt vessanpyttyjä pesee kun kotona makaamalla saa kuulema saman rahan!!
[/quote]
Sinä olet kunnalla siivoojana eli ilmeisesti työsi on vakituinen, työnantajasi on kunta ja saat säännöllistä tuntipalkkaa säännöllisinä palkkapäivinä. Suurin osa siivoustöistä on aamulla pari tuntia yhdessä paikassa ja illalla toiset pari tuntia toisella puolella kaupunkia.
Jos sinä irtisaanoutuisit, niin paikallesi olisi kyllä tulossa vaikka kuinka monta ihmistä.
Ja jos menee ulkomaille töiden toivossa, nämä wt-mamat av:lla huutelee "NO ON SE HYVÄ ETTÄ HANKIT SUOMESSA ILMAISEN KOULUTUKSEN, LOINEN!!1".
Tsemppiä ap, et ole turha loinen, vika ei ole sinussa vaan Suomessa.
Te jotka sanotte, että kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle. No minä sain vakityön toiselta paikkakunnalta. Mutta: TAkuuvuokra kakkosasunnosta, huonekalut ja astiat kakkosasuntoon ja sen lisäksi asuntokaan ei ole kovin lähellä työpaikkaa. Eikä ole mitään luksushuonekaluja, vaan halvat sänky, pöytä ja kotoa tuotu vanha tuoli sekä keittiöjakkara. Astioita otin matkaan aika paljon, mutta kaikkea ei ollut kahta kappaletta. Sen lisäksi siivousvälineitä yms. Ei tällaista voi tehdä jonkun pienen pätkätyön takia. Mulla oli tonni säästöjä ja kaikki meni muuttokuluihin. Matkan sain sentään työkkäristä, joten se ei ole noissa mukana. Mutta asunnonkatsomisreissu oli omakustanteinen, 120 euroa.
Ehdottiko joku jo tätä: perusta oma toiminimi (alaa pitää harkita, mutta jos et muutenkaan töitä saa, niin ehkä jotain hommia löytyisi, joita voi tehdä ilman erityistä kokemustakin?) Sori, jos tyhmä ehdotus, mutta kuulostat sen verran aikaansaavalta, että voisit pärjätä yrittäjänäkin. Franchising-ketjuja on myös, joissa kouluttavat hommaan, omasta pääomasta en ole varma, tarvitaanko sitä ja paljonko. Myös R-Kioski hakee yrittäjiä usein, sen homman varnasti oppii nopeasti, työ toki voi olla rankkaa, mutta kokemusta siinä saisi.
Se onkin kaikista törkeintä, kun on ensin opiskellut merkonomiksi tai tradenomiksi, mutta ei pääse edes kaupan kassalle / myyjäksi / mäkkäriin tms, vaan lukiolaiset / opiskelijat / ilman ammattia olevat pääsevät. Ja syynä tähän se, ettei työpaikan tarvitse maksaa ammattilisiä.
Lähipiirissäni on pari ihmistä, jotka ovat monen vuoden ajan hakeneet varmaan satoihin eri paikkoihin, joihinkin muutamiin on saattanut tulla kutsu haastatteluun, muttei yhtäkään työpaikkaa. Ja ammatit löytyy molemmilta. Ja on haettu noihin "p_askapaikkoihinkin", puhelinmyyntiin, mäkkäriin jne. Ei vaan saa töitä niin ei saa.
Ärsyttää kaikkein eniten sellaiset jotka ei asiasta mitään tiedä ja lässyttävät vain että "työtä kyllä saa kun tarpeeksi haluaa tehdä" jne. Onnea vaan jos olet itse joko syntynyt kultalusikka suussa ja saanut töitä suhteilla tai sitten on vain muuten ollut niin hyvä tuuri että olet töitä sattunut saamaan, mutta kaikilla ei näin hyvä onni ole!
hei,
ymmärrän, että työnhaku masentaa ja kun on kerran tutkinnonkin hankkinut niin varmasti haluaisi saada koulutustaan vastaavaa työtä. Suomessa kuitenkin työntekijän palkkaaminen suoraan vakituiseksi tai edes pitempään sijaisuuteen, on sen verran riskaabelia, että sitä eivät työnantajat uskalla tehdä. Jos valitsee väärän henkilön niin eroon ei tahdo millään päästä.
Eli kannattaa ehdottomasti ottaa kaikki lyhyet sijaisuudet + mennä henkilöstövuokrausfirmojen kautta vaikka ihan päivänkin sijaisuuksiin niin ne muutkin joutuvat tekemään ja sitä kautta niitä paikkoja sitte jotenkin aina löytyy.
Tsemppiä!
Noista lähihoitajista ja muista hoitoalan hommista... Sote -ala on nimetty mm. monien pankkien tulevaisuusarvioissa pääosin työttömyysalaksi. Tarvetta toki on kasvavasti väestön ikääntyessä, mutta julkisen sektorin veropohja rapistuu ja säästötavoiteet vähentävät rahoitusta, niin palkkarahoja ei sitten olekaan kuin hyvä jos entisille.
Ongelma on tiedostettu valtionhallinnossa ja se tullaan todennäköisesti ratkaisemaan jatkossa niin, että yhä isompi osa ammattitaitoa ja pätevyyksiä vähemmän vaativasta hoitotyöstä irroitetaan hoitohenkilökunnan toimenkuvasta ja nämä "hanttihommat" teetetään vastikkeellisina sosiaaliturvana tai nykyajan muotitermein "osallistavana sosiaaliturvana" työttömillä, eli käytännössä työttömät laitetaan hoitamaan yhä isompaa kakkua näistä ilman palkkaa, tottakai
En sitten tietenkään väitä, että lähihoitajien tai muissakaan terveydenhoitoalan töissä ei tarvittaisi ammattitaitoa, vaan pointti on, että yhä suuremmissa määrin palkalliset työt pilkotaan palkallisiin ja palkattomiin osuuksiin, ja arvannette varmaan, että jatkossa syntyvä uusi työ on pääosin palkatonta.
Kun se ei tietenkään ketään kiinnosta, motivaattorina toimii vanha kunnon karenssikeppi yms. työkkärin systeemit.
Ei ole jatkossa siis pelkästään plussaa omata koulutuksia ja pätevyyksiä hoitoalalle; jos ei palkallista työtä ole, kuten yhä useammin ei olekaan, saattaa tulla komennus palkattomiin hommiin ja jos ei kiinnosta, lähtee korvaukset.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 17:01"]
Jännä. Siivousalalla on koko ajan työntekijöistä pula, sijaiset on kiven alla.
Olen ollut 10 vuotta kunnalla siivoojana, mutta katsokaas kun paskahommiin ei ole tulijoita...kuka nyt vessanpyttyjä pesee kun kotona makaamalla saa kuulema saman rahan!!
[/quote]
Toki kiinnostaa. Nimittäin se vakihomma, jollainen sullakin on. Niistä sijaisten muutamasta tunnista sieltä ja täältä taas ei ole kukaan kiinnostunut, koska:
a) niillä ei elä ja
b) työkkärin laskiessa soviteltua päivrahaa siinä menee pahimmillaan 2 kuukautta ilman lantin lanttin lanttia. Ihan sama, vaikka laki just muuttuikin ja 300 saa tienata työlttömyyskorvausta pienentämätää, mutta luuletkos, että työkkärille kelpaa selitykset sen kummemmin kuin ennekin, vaan ne laskee taas pari kuukauttaa sitä soviteltua, vaikka lopputulos olisikin tällä kertaa, ettei vähennetä.
Tekevälle olisi joo töitä TYÖKKÄRISSÄ! Tämä päivän kokemus:
TE-toimisto, klo. 11.00. Kaksikymmentä ihmistä aulassa, odottamassa vuoroaan infoon kera vuoronumeroidensa. Infon jono vetää hitaasti: yhden asiakkaan kanssa voi mennä jopa vartti. Nyt on menossa numero 139, minulla on numero 159. "Sun ois pitänyt ilmoittautua ensin pankkitunnuksilla tossa koneella", neuvoo infon työntekijä lähes jokaista asiakasta vuorollaan. Lähes jokainen asiakas on hämillään; miksei asiasta ole vaikka jotain lappua aulassa? Nyt turhaan jonotukseen on tuhlaantunut tunti tai yli, ja lopputulos on silti se, että pitää palvella itse itseään? "Olisin voinut tän tehdä kotonakin...", mumisee yksi asiakas. "Et olisi, ekana työttömyyspäivänä pitää aina tulla käymään toimistolla!", muistuttaa työntekijä. Logiikkaa ei ole, työntekijä ei ota tietoja ylös tai anna aikaa kellekään.
Kuluu vajaat kymmenkunta numeroa, kello on 45 minuuttia enemmän kuin sisääntullessani. Yhtäkkiä työntekijä painaa väärää nappia, ja vuoronumerot menevät sekaisin. Asiakkaat älähtävät ja aiemmin rauhallisen, varman oloinen tynötekijä alkaa kirkumaan työkaverinsa nimeä: "X! X?? X!!!! MITÄ MÄ TEEN APUA MÄ SOTKIN TÄN JONON APUA HEI X!!!". Naiset arpovat aikansa, mitä nappia painaa, eräs asiakkaista hermostuu ja sanoo, että menetti nyt vuoronsa: "minä en voi sille mitään, siitä on pitkä aika kun näitä vaihtelin", täräyttää paniikki-aspa ja löytää lopulta ratkaisun vuoronumerosekoiluun. Harmi vaan, että jono on taas väärässä kohtaa, ja neljä ihmistä jää ilman vuoroa.
Pääsen lopulta tiskille, katsottuani yhteensä reilun tunnin ajan infon sekoilua ja lukemattomien työntekijöiden ramppausta käytävällä: ovi auki aulaan, 20m kävelyä toiselle ovelle, avaimilla ovi auki ja sisään. Tätä kävelykuviota toistetaan kerta toisensa perään, toki välillä jäädään naureskelemaan työkavereiden kanssa jotain. Aula on nyt niin täynnä, ettei istumapaikkoja riitä kaikille ja hymy on hyytynyt suurimmalta osalta. Työntekijät pitävät iloisesti tunnin lounastaukoja ja ramppaavat, ramppaavat, ramppaavat. Yksikään ei kanna papereita tai tavaroita.
Tiskillä selviää, että en voi saada aikaa työntekijälle vaikka osa aiemmista jonottajista sellaisen sai. Saan lupauksen puhelinsoitosta lähiaikoina kuitenkin ja lähden kotiin.
Koko hommaan meni vajaa 2 tuntia.
Työkkäri ei laske soviteltua vaan kassa tai Kela.
No huh, jos hoitoalallakaan ei nähdä tulevaisuudessa olevan lähihoitajille töitä, vaikka varmasti tarvetta riittää hoitajille. Missä alalla ne työt sitten ovat.....??
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:37"]
No huh, jos hoitoalallakaan ei nähdä tulevaisuudessa olevan lähihoitajille töitä, vaikka varmasti tarvetta riittää hoitajille. Missä alalla ne työt sitten ovat.....??
[/quote]
No, kyllähän töitä aina on, mutta palkkaa sen sijaan ei kyetä maksamaan
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 19:37"]
[/quote]
No, kyllähän töitä aina on, mutta palkkaa sen sijaan ei kyetä maksamaan
[/quote]
...tuohon "Missä alalla ne työt sitten ovat.....??" -kysymykseen voikin sitten vastailla, että enenevissä määrin ei yhtään missään, ainakin jos tarkoiti palkkatöitä, vaan yhä useammalla saattaa käydä niin, ettei koko elinikänään pääse enää muualle kuin yhteiskunnan palkattomiin "aktvointeihin"
Jeremy Rifkinin "Työn loppu" -kirjan ajat alkaa pikkuhiljaa koittamaan. Jo muutamassa vuosikymmenessä automaatio on sill tasolla, ettei ihmisiä juurikaan monille aloille tarvita ja globalisaatio pitää huolen, että vähät duunit tehdään siellä, missä halvinta on. On housuunsa pissimistä kuvitella, että kaikille riittää töitä robottiohjelmoijina. Jopa 80% väestöstä on tulevaisuudessa tilanteessa, jossa töitä ei ole tai jos onkin, niistä ei mitään makseta.
No, ihan tuohon tuskin mennään, muta jos prosenttiluku on vaikka 50%, ei siinäkään hurraamista ole. Mielenkiintoista kyllä, Rifkin mukaan teollisuustyöntekijöiden palkat laskevat, kun nämä joutuvat siirtymään palvelualoille, mutta siinä missä hän väitti, että se johtuu siitä, ettei näiden osaaminen ole siellä omimmillaan, se johtuukin itse asiassa enemmän siitä, ettei julkisella sektorilla itse asiassa ole varaa palkkoja ylipäätään maksaa kuin osalle tekijöistään, koska ei ole enää entisen teollsiuuden maksamia verotuloja.
Muilla palvelualoilla tulee muistaa, että niistä paikoista 60% on sidoksissa teollisuuteen, ja jollei teollisuutta ole...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 12:22"]Te jotka sanotte, että kannattaa muuttaa toiselle paikkakunnalle. No minä sain vakityön toiselta paikkakunnalta. Mutta: TAkuuvuokra kakkosasunnosta, huonekalut ja astiat kakkosasuntoon ja sen lisäksi asuntokaan ei ole kovin lähellä työpaikkaa. Eikä ole mitään luksushuonekaluja, vaan halvat sänky, pöytä ja kotoa tuotu vanha tuoli sekä keittiöjakkara. Astioita otin matkaan aika paljon, mutta kaikkea ei ollut kahta kappaletta. Sen lisäksi siivousvälineitä yms. Ei tällaista voi tehdä jonkun pienen pätkätyön takia. Mulla oli tonni säästöjä ja kaikki meni muuttokuluihin. Matkan sain sentään työkkäristä, joten se ei ole noissa mukana. Mutta asunnonkatsomisreissu oli omakustanteinen, 120 euroa.
[/quote]
Mä vuokrasin asunnon suoraan netistä. Googletin alueen, talo löytyi oikotieltä, soitin vuokraajalle ja otin sokkona.
Muutin ilmapatjan ja vaatteiden kanssa. Paljon huonekaluja löytyi kauppojen ilmoitustauluilta, annetaan ilmaiseksi.
Itsestä kaikki on kiinni jos haluaa rahaa laittaa kiinni.
Mutta onhan se hyvä että Suomessa on todella huolestuttava työvoimapula! Juuri tänään uutisissa viimeksi sitä julistettiin...
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 21:13"]
Mutta onhan se hyvä että Suomessa on todella huolestuttava työvoimapula! Juuri tänään uutisissa viimeksi sitä julistettiin...
[/quote]
Toki, mutta se koskeekin vain ilmaista työvoimaa
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:43"]
Oletko ap vaikkapa merkonomi/tradenomi? Siltä alalta jos töitä saa, sitä voi todella verrata lottovoittoon. Ja jos ja kun alkaa ikää tulla et takuulla pääse enää mihinkään. Ainakaan hakemalla, suhteet on ainut tapa saada hommia tällä alalla ja se, jos pääsee yritykseen sisälle vaikka sijaisuuksilla.
[/quote]
Nämähän ovat perustutkintoja ja monenlaiset työt käyvät!
Entä jos opiskelisit esim. lähihoitajaksi? Opinnot ovat suhteellisen lyhyet ja työllisyystilanne hyvä.