Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekevälle on aina töitä. No ei ole!

Vierailija
18.12.2013 |

Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.

Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.

Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.

Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.

358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!

Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.

Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!

Työtä ei ole tekevälle. 

Kommentit (286)

Vierailija
201/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:48"]

Ap tässä taas. No, siis en ole mikään ihan kaksikymppinen enää. Meillä on lapsia ja olen vähän yli 30-vuotias. Olen siis ollut kotona ja opiskellut, töissä en ole ollut kuin aivan pätkiä silloin tällöin.

En voi muuttaa toiselle paikkakunnalle, mutta olisin valmis matkustamaan tunnin työmatkoja suuntaansa jopa näin perheellisenä. Mies ei missään tapauksessa voi vaihtaa työpaikkaansa. Siitä pidetään kynsin ja hampain kiinni.

Lapset ovat sen verran isoja jo, koululaisia, joten lastenhoito-ongelmia ei ole. Päivähoitopaikkoja ei tarvitse miettiä.

En tiedä, annoinko alussa sellaisen kuvan, että olisin lapseton tai nuori, mutta en ole. Sain tänään kaksi muuta sähköpostiviestiä sen aamuisen lisäksi. Toiseen työpaikkaan haki 138 ja kolmanteen 119. Nämä kaikki kolme olivat aivan avustavia tehtäviä, en enää edes yritä hakea mitään koulutusta vastaavaa kunnon työtä. Tai ehkä pitäisi, kun en noihin McJobeihinkaan pääse.

ap

[/quote]

Eikös puolitoista tuntia suuntaansa ole nykyään se raja, mitä on pakko ottaa vastaan?

Vierailija
202/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 17:45"]

Musta on mielenkiintoista, että täällä alapeukutetaan konkreettisia vinkkejä työnhakuun, esim. 43. Ja samaa mieltä 145 kanssa, rahoja, joita tällä hetkellä annetaan vasteetta työttömille, voisi käyttää järkevämmin, esim, opintotuki on huomattavasti pienempi kuin työttömyyskorvaus.

[/quote]

No jos yhtään osaisit asiaa pidemmälle ajatella niin tajuaisit että opiskelija tulee yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi kuin työtön ihminen (joka ei saa ansiosidonnaista). Ei ne koulurakennukset itsestään ole simbsalabim taivaasta tippuneet, eivätkä opettajat ilman palkkaa niissä työskentele. Mitään mieltä ei ole siinäkään, että ihminen opiskelee tutkintoa tutkinnon perään, jos millään niistä ei irtoa töitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan koko ketjua jaksanut lukea... Varmasti tuolla jossain tuhanteen kertaan mainittu, mutta ilmoittaudu vuokratyövälitykseen. Ei välttämättä hirveän pitkiä pätkiä töitä, mahtavaa palkkaa tai juuri sinun alaasi, mutta onpahan kuitenkin alku.  Sieltä mä olen ainakin aina töitä löytänyt, myös näin laman alla.

Vierailija
204/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:01"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:42"]

Vai ollaanko jo siinä tilanteessa, että työ pitää ottaa vastaan silläkin uhalla, että perhe särkyy ja tulee avioero?

[/quote]

Kuten uutisista voi lukea, niin työnteon ehdot ovat koventuneet kaikkialla Euroopassa. Espanjalaisten nuorten aikuisten paras kärki pyrkii esimerkiksi ulkomaille, kuten Britteihin, tekemään enimmäkseen ihan tavallisia duunaritöitä. Millä ajattelit kilpailla heidän kanssaan, kun he keksivät Suomen?

[/quote]

Miten ja miksi ihmeessä he "keksisivät Suomen", kun ei täällä kerran riitä töitä koulutetuille natiiveillekaan?

[/quote]

No mitenköhän tuo ei ole estänyt heitä saamasta töitä Britanniassa?

[/quote]

Ihan näin äkkiseltään vaikka siksi, että he puhuvat ainakin jonkinasteista englantia ja siellä on yhä enemmän töitä tarjolla? Toisekseen, Britanniassa ei joka duuniin siivoojanhommista alkaen vaadita täsmäkoulutusta, toisin kuin täällä. Että melko turhaan murehdit mistään espanjalaisten massoista suomalaisille työmarkkinoille.

Vierailija
205/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 17:45"]

Musta on mielenkiintoista, että täällä alapeukutetaan konkreettisia vinkkejä työnhakuun, esim. 43. Ja samaa mieltä 145 kanssa, rahoja, joita tällä hetkellä annetaan vasteetta työttömille, voisi käyttää järkevämmin, esim, opintotuki on huomattavasti pienempi kuin työttömyyskorvaus.

[/quote]

No jos yhtään osaisit asiaa pidemmälle ajatella niin tajuaisit että opiskelija tulee yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi kuin työtön ihminen (joka ei saa ansiosidonnaista). Ei ne koulurakennukset itsestään ole simbsalabim taivaasta tippuneet, eivätkä opettajat ilman palkkaa niissä työskentele. Mitään mieltä ei ole siinäkään, että ihminen opiskelee tutkintoa tutkinnon perään, jos millään niistä ei irtoa töitä. 

[/quote]

Ohis: Ei sillä ole eroa saako ansiosidonnaista vai ei, kun ansiosidonnaista saava ei kuitenkaan saa muita tukia. Sen lisäksi ansiosidonnaista saava on ehtinyt olla työelämässä. Halvin on sellainen pitkäaikaistyötön, jonka toinen puoliso on kohtuupalkkaisessa työssä. Silloin saa vain työmarkkinatuen, aiemminhan ei saanut sitäkään. 

Olen minä kyllä huomannut senkin, otsiikkoon viitaten, että aika usein on töitä tekemättömillekin. En tajua miten jotkut junailevat vuodesta toiseen tekemättä juuri mitään tai tekemällä vain vähän. Nykyisessä pienessä työpaikassani sellainen ei onneksi ole mahdollista. Yrittäjiä on kuulemma aiemmin ollut, mutta ei oikein onnistu. Mm. ylitöihin on kuulemma jääty, vaikkei ole mitään tekemistä. Se on hyvä syy purkaa työsuhde jo koeajalla. 

Vierailija
206/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu tämäkään lama lompakossa. Päin vastoin ;)

Vierailija
207/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:59"]Ihan oikeastiko jengi ei olisi valmis edes kokeilemaan elämää kahdella paikkakunnalla[/quote]

Mitä järkeä jonkun on muuttaa pois läheistensä luota ja maksaa kahta asuntoa, kun työhön kuitenkin saadaan pätevä tekijä? Vastaapa siihen.

[/quote]

Toin juuri muuttokuorman takaisin toiselta paikkakunnalta, jo kolmatta kertaa tämän perheen aikana. Sitten saan taas vetelehtiä ansiosidonnaisella noin 500 päivää.

Vierailija
208/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi, mutta erottuuko hakemuksesi muista? Itse hain töitä tosi kauan ja kun vaihdoin hakemukseni persoonallisempaan ja hyvin lyheen ja ytimekkääseen, sain heti haastattelukutsuja ja lopulta työnkin

Vierailija
209/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun koulutettuna ihmisenä mitään alipalkattuja paskaduuneja kannata hakea, ellei taloudellinen pakko. Keskity vain mukaviin harrastuksiin, itsesi kehittämiseen ja tosiaan opiskele lisää, alalle jolla on töitä.

Vierailija
210/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:36"]

Mäkkäriin pääsee helposti, samoin lehtiä jakamaan, puhelinmyynti on myös vaihtoehto.

Jännä kun mä en ole koskaan ollut toimettomana...... ikinä.

[/quote]

Ei kaikki pääse lehtiä jakamaan, esimerkiksi minä, minä olen ylipainoinen ja kävin haastattelussa, mutta eivät huolineet. 

Puhelinmyyntiä olen tehnyt ainakin 4 eri kertaa, ja kertaakaan en ole sillä tienannut kuin juuri työmatkakulut. ja hyvin harva joita tiedän on mitään tienannut, mun kaksi siskoanikin on sitä tehnyt, toinen sisko sai myytyä jotain tuulilasin jatkotilauksia, mutta surkea palkka silti, sai silti mieluisan palkinnon kun myi tarpeeksi, pääsi ralliauton kyytiin, sitten lopette sen homman. Vain muutama prosentti ihmisistä sopii puhelinmyyntiin, siinä pitää olla todella virtuoosi että pääsee palkoille, ja tosi hyvä myyntiartikkeli.

Ja mulla vaikuttaa myös se, että lasten päiväkotimaksu on 500€/kk, olen mielummin lasten kanssa kotona kuin vien heidät hoitoon ja itse raadan töissä muutaman kympin takia. 

Ja mäkkäriin pääsee lähinnä opiskelijat pienellä palkalla. Meidänkään kaupungissa ei ole kuin yksi mäkkäri, ja 2000 työtöntä.

Jännä tosiaan että et ole ollut toimettomana, oikeesti siinä ei ole mitään jännää koska töitä saa ne jotka on jo töissä valmiiksi. 

Vierailija
211/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:50"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 14:42"]

Vai ollaanko jo siinä tilanteessa, että työ pitää ottaa vastaan silläkin uhalla, että perhe särkyy ja tulee avioero?

[/quote]

Kuten uutisista voi lukea, niin työnteon ehdot ovat koventuneet kaikkialla Euroopassa. Espanjalaisten nuorten aikuisten paras kärki pyrkii esimerkiksi ulkomaille, kuten Britteihin, tekemään enimmäkseen ihan tavallisia duunaritöitä. Millä ajattelit kilpailla heidän kanssaan, kun he keksivät Suomen?

[/quote]

Miten ja miksi ihmeessä he "keksisivät Suomen", kun ei täällä kerran riitä töitä koulutetuille natiiveillekaan?

[/quote]

Moni on jo keksinyt Suomen. Pk-seudulla ja Satakunnassa on useita, mm. hoitoalalla (työtä vastaavalla koulutuksella ja ilman) sekä akateemisissa töissä. Nämä ihmiset ovat mukavakäytöksisiä, oppivat suomen nopeasti ja motivaatio on kova.

Vierailija
212/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:45"]

Noista, jotka kehottavat muuttamaan toiselle paikkakunnalle, viikoksi pois perheestä ja kaikista tuttavista, haluan kysyä: Oletteko kokeilleet sitä itse? Minä olen, ja rehellisesti sanottuna, voin sanoa, että se on aivan totaalisen perseestä. On totta, että tein mieluummin niin kuin jäin työttömäksi, ja siihen verrattuna olen edelleen sitä mieltä, että ratkaisu oli parempi. MUTTA on turha väittää, että se on lapsettomallekaan mikään helppo ja vaivaton ratkaisu.

Kauniisti sanottuna henkinen ja myös fyysinen hyvinvointini on romahtanut tänä aikana. Parisuhteellekaan se ei ole helppoa. Läheisyyden ja kommunikaation määrä jää vähäiseksi eikä sitä viikonloppujen aikana meinaa ehtiä paikkaamaan, etenkin kun viikonlopuille jää myös se kaikki muu mitä pitää tehdä, koska et vain ole viikolla kotona niitä asioita hoitamassa.

[/quote]

Olen. Onneksi työni ovat olleet määräaikaisia, muutamat vain osa-aikaisia että olen voinut olla kotona pitempään kuin vain viikonloput, vaikka joka toinen viikko.

Minulle ja perheelle sopi, vaikka ei ole helppoa ollut. Mieluummin olen käynyt toisella paikkakunnalla hankkimassa työssäoloehtoa koulutustani vastaavassa työssä kuin olisin täällä vaikka puhelinmyyjänä.

Myös vapaaehtoistyöstä voi olla hyötyä työnhankinnassa, kannattaa kokeilla sitäkin.

Vierailija
213/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi hakeutua työkkärin kautta työharjoitteluun, jonka kautta saisi töitä sellaiselle alalle jossa on tarve työntekijöille.. ? Saisi hyvin jalan oven väliin.. 

Vierailija
214/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo vapaaehtoistyö - saako sitä tehdä, kun saa työttömyyskorvausta? Joskus viime vuonna varmaan oli juttu lehdissä, että joku oli ollut jossain työttömien tms. tilaisuudessa keittämässä kahvia ja menettänyt työttömyyskorvauksen. Muistaako joku sitä?

Vierailija
215/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vittu oikeesti.

-henkilökohtavustaja

-koulunkäyntiavustaja

-tmi ja siivouspalvelu pystyyn

-pph:ksi

-lehden/mainostenjakoon

-taksi

-vuokratyöfirmat, joiden kautta saa ainakin tiskausta ja blokkausta, ei tarvi koulutusta

-esim. bussikuskiksi pääsee oppisopimuksella

Noin äkkiä. Voisin lyödä ison summan vetoa että kun päiväksi lähdet ulos ja tapaat ihmisiä ja verkostoidut ja haet jokaista sopivaa paikkaa pk-seudulta olettaen että hakemus kunnossa niin töitä tulee kuukauden sisään.

Säästä se ei käy koska...aina on joku hyvä syy.

Töitä on, eri asia haluaako niitä tehdä.

Vierailija
216/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työ, vakituinen, aika kaukana kotoa. Julkiset kulkevat niin huonosti, että hommasin auton. Pelkään pimeällä ajamista ihan hirveästi ja reitti on osittain tosi huonoa tietä, jos ei sitten kierrä 500 km lenkkiä valtateitä myöten. Mutta valtateitä ei ole silti koko matkaa. Olen maanantaisin töissä tosi väsynyt. Samoin olen viikonloppuisin tosi väsynyt ja suurin osa viikonlopuista menee kotitöissä. Myös puoliso reissaa paljon. Palkkani ei ole mikään ihmeellinen, mutta vihaan työttömänä oloa niin paljon, että mieluummin vaikka näin. Jos olisi pieniä lapsia, ei tästä tulisi mitään, koska puolisokin reissaa. Meillä ei puolison alan töitä täällä päin oikein ole. Ei tämä sovi kaikille; sellaisen on helppo sanoa, joka ei ole itse ollut samassa tilanteessa. Silloin kun lapset olivat päivähoitoikäisiä, ei tästä hommasta olisi jäänyt käteen yhtään mitään. Joskus olisi ollut pakko olla itlahoitajakin työmatkojen takia. 

Jos juttu tuntui tutulta, olen kirjoittanut aiemminkin. 

Vierailija
217/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 20:27"]

Nyt vittu oikeesti.

-henkilökohtavustaja

-koulunkäyntiavustaja

-tmi ja siivouspalvelu pystyyn

-pph:ksi

-lehden/mainostenjakoon

-taksi

-vuokratyöfirmat, joiden kautta saa ainakin tiskausta ja blokkausta, ei tarvi koulutusta

-esim. bussikuskiksi pääsee oppisopimuksella

Noin äkkiä. Voisin lyödä ison summan vetoa että kun päiväksi lähdet ulos ja tapaat ihmisiä ja verkostoidut ja haet jokaista sopivaa paikkaa pk-seudulta olettaen että hakemus kunnossa niin töitä tulee kuukauden sisään.

Säästä se ei käy koska...aina on joku hyvä syy.

Töitä on, eri asia haluaako niitä tehdä.

[/quote]

Aivan, jos nyhjää kotona ja tehtailee liukuhihnatyönä hakemuksia mihin tahansa töihin, tulosta ei synny. Verkostoidu, rentoudu, tee vähemmän hakemuksia, mutta tee ne kunnolla ja hae paikkoihin, joihin sinulla on mahdollisuuksia päästä Ja joissa olisit uskottava. Itselläni on parjattu humanistikoulutus (siis ei opettaja), joka on vanhentunut. Työkokemusta on vain ulkomailta (juuri kukaan ei arvosta), en voi sairauteni takia ajaa korttia ja olen lievästi mutta parantumattomasti vammainen (ei juuri näy ulospäin) ja hieman mt-ongelmainen. Mutta sain helposti vakityön. Työpaikka on kyllä menossa alta uudelleenorganisoinnin takia, mutta löydän ihan varmaan uuden. Enkä aio sitä varten opiskella päätoimisesti vuosia. Tunnen aika paljon ihmisiä ja uskallan suositella itseäni.

Vierailija
218/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mol:n sivuilla on Päijät-Hämeessä 115 avointa työpaikkaa. Työttömiä Päijät-Hämeessä ehkä n. 15 000 ihmistä. Kerro mulle oi sinä joka olet sitä mieltä että kyllä tekevälle työtä löytyy, miten tuo 115 työpaikkaa riittää kaikille halukkaille?? Etenkin kun isossa osassa niitä on vaatimuksena alan koulutus, kurssi se ja se, ja pitkä työkokemus. Omalla koulutuksellani sieltä löytyi tasan yksi työpaikka!! En ole työtön, mutta hiljaiseksi veti silti. Mies jäi juuri työttömäksi.

Tsemppiä ap!! 

Vierailija
219/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ymmärrä, että niitä työpaikkoja ei riitä kaikille.

Silkka fakta nykytilanteessa.

Kannattaa opiskella nyt jos pystyy tai muuta vastaavaa ja odottaa parempia aikoja kärsivällisesti.

Vierailija
220/286 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:04"]

Mol:n sivuilla on Päijät-Hämeessä 115 avointa työpaikkaa. Työttömiä Päijät-Hämeessä ehkä n. 15 000 ihmistä. Kerro mulle oi sinä joka olet sitä mieltä että kyllä tekevälle työtä löytyy, miten tuo 115 työpaikkaa riittää kaikille halukkaille?? Etenkin kun isossa osassa niitä on vaatimuksena alan koulutus, kurssi se ja se, ja pitkä työkokemus. Omalla koulutuksellani sieltä löytyi tasan yksi työpaikka!! En ole työtön, mutta hiljaiseksi veti silti. Mies jäi juuri työttömäksi.

Tsemppiä ap!! 

[/quote]

ethän tosissasi luule, että kaikki avoimet työpaikat on mol.fi:ssä... Ei ihme, että et löytäisi työtä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän