Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
Epäpätevän luokanopettajan sijaisuuksia? Tuusulassa Paijalan koulussa on ollut nyt useamman viikon paikka auki loppuvuodeksi siis kevääseen asti. Hakijoita ilmeisen vähän. Soita sinne ja kysy! Muutoinkin kouluihin kannattaa ilmoittautua sijaiseksi, töitä riittää.
Muutama vinkki työttömille: 1) piilotyöpaikat - laittakaa hakemuksia myös niihin firmoihin, joihin ei ole mahdollista laittaa "avointa hakemusta" jostain firman sivuilta varmasti löytyy omistajana/johtajana/henkilöstöpäällikön sähköposti osoite 2) Jos hakemastanne paikasta ei kuulu mitään pariin päivään hakemuksesta SOITTAKAA, esiteltkää itsenne, kertokaa hakemuksesta jonka lähetitte, kertokaa parhaat ominaisuutenne työssä, varatkaa aikaa vastata kysymyksiin. Kyllä, hakemuskia yhteen työpaikkaan tulee helposti 300 kappaletta, mutta näistä 300 ehkä 10 vaivautuu soittamaan työpaikkaan. Arvaas, ketkä kutsutaan haastatteluun? 3) Olkaa valmiita ottamaan vastaan myös lyhyitä määräaikaisuuksia, osa-aikaisuuksia jne. Joo, tiiän työttömyys korvauksiin tuo on aiemmin vaikuttanut negatiivisesti, mutta nythän tammikuusta lähtien saa tehdäkin työttömyyskorvauksen päälle 300e/kuussa. Ja minusta on pienempi riski, että työttämyyskorvaus hetkeksi menee osa-aikaisuuden/lyhyen määräaikaisuus pätkän takia kuin se, että jää pitkäaikaistyöttömäksi.
Itse olen alalla, josta jo opiskeluaikana toitotettiin että töitä ei saa helposti. No ok, moni opiskelijakaveri onkin jäänyt nuolemaan näppejään, itse otin tuon haasteena. Olen ollut opintojen alusta asti alan töissä, eri työnantajilla, kokoajan sekä opinnoissa että työelämässä kehittäen taitojani alalla. Monessa työpaikassa jonka olen saanut, ei ole ollut ollenkaan avointa hakua. Tsemppiä! Työhakemusten teko on rankkaa, olin pahimman laman aikaan neljä kesää sitten kesätyöttömänä noin 1,5 kk jonka aikana lähetin 200 hakemusta - noh sitten loppukesäksi minulle tarjottiinkin 4 eri paikkaa, joista kaksi erittäin mielenkiintoista ja toisessa niissä teinkin töitä seuraavat kaksi vuotta.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:36"]
Mäkkäriin pääsee helposti, samoin lehtiä jakamaan, puhelinmyynti on myös vaihtoehto.
Jännä kun mä en ole koskaan ollut toimettomana...... ikinä.
[/quote]
Ihmettelen noita alapeukkujasi. Koska näinhän se on, noihin hommiin on aina vapaita paikkoja. Se, pystyykö itsensä noilla elättämään on toki eri juttu. Mutta jos itse olisin palkkaamassa työntekijää, niin ottaisin mielummin noita hommia tehneen, kuin 1½v kotisohvalla maanneen duunarin. Aiemmin mainitun voi kuvitella osaavan kellon, jälkimmäinen haiskahtaa näiltä nykynuorilta jotka kuvittelevat 8.30 olevan ok aika tulla töihin, jos työaika alkaa 7.45...
[/quote]
Ei niitä hommia vaan enää ole. Kysy vaikka. http://www.mcdonalds.fi/fi/tyoepaikat.html Kerro terveisiä! Ei noihin palkata ketä tahansa ja paljon mieluummin palkataan näköjään kaikkia muita paitsi munlaisia.
Kyllä mulle kelpaa mikä tahansa palkka. Kaikki on kuitenkin enemmän kuin mitä nyt työttömänä saan. Ei ole varaa nirsoilla.
ap
Olen aika varma että ap on tradenomi. Tradenomeja on ihan liikaa, ne kuvittelevat koulussa että heistä tulee jotain markkinointiassistentteja tai myyntipäällikköjä. No, ei tule. Tradenomi on uusi merkonomi, sillä heitä otetaan kouluihin liikaa!! Moni tuttu tradenomi on kaupan kassalla..
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:54"]
Sitten niissä tavallisissa toimistotöissä joissa ei sen kummempia erikoistaitoja tai ohjelmien käyttöä vaadita niin niihin käsitykseni mukaan otetaan mielellään nuoria likkoja nälkäpalkalla. Näistähän töistä tarjotaan yleensä vaivaiset 1700€ kuussa.
[/quote]
Näinhän se on. Minä puolestani olisin valmis tekemään noita töitä sillä 1700 €:lla. Mutta kun ei niihin vanhaa (40+) akkaa oteta, vaikka paljon enemmän osaisikin. Myös tietotekniset taidot ovat ajan tasalla. Mutta onhan se pomojen mukavampi katsella nuorta ja nättiä toimistoassaria.
Mikset soita kouluihin? Sijaisista on pulaa, tiedän, kun itsekin koulussa työskentelen ja sijaisia etsin.
Mäkkäriin pääsee helposti, samoin lehtiä jakamaan, puhelinmyynti on myös vaihtoehto.
[/quote]
Ihmettelen noita alapeukkujasi. Koska näinhän se on, noihin hommiin on aina vapaita paikkoja. Se, pystyykö itsensä noilla elättämään on toki eri juttu. Mutta jos itse olisin palkkaamassa työntekijää, niin ottaisin mielummin noita hommia tehneen, kuin 1½v kotisohvalla maanneen duunarin. Aiemmin mainitun voi kuvitella osaavan kellon, jälkimmäinen haiskahtaa näiltä nykynuorilta jotka kuvittelevat 8.30 olevan ok aika tulla töihin, jos työaika alkaa 7.45...
[/quote]
Aina sanotaan, että jos minä olisin rekrytoimassa, niin kyllä arvostaisin ihan mitä vaan hommia. Valitettavasti se ei useinkaan oikeissa rekrytoinneissa mene näin. Jos korkeakoulutettu on tehnyt vuoden pari siivousta, olettavat rekrytoijat hänen olevan sieltä heikommasta päästä osaajia.
Ap olet väärässä.
Kyllä TÖITÄ riittää aina ja kaikille.
Palkanmaksu on sitten eri asia, sitä ei riitäkään.
[/quote]
Täsmälleen näin. Palkattomana työnä onkin jo mainittu tuottamaton yritystoiminta, joka estää myös työttömyyskorvauksen saamisen.
Toinen hyvä vaihtoehto päästä töihin on vapaaehtoistyö. Sitä kautta saat jotain sisältöä eläämäsi, sosiaalisia suhteita joiden avulla voit löytää työtä tai parhaassa tapauksessa jopa työtä sen yleishyödyllisen yhdistyksen, harrastuksen tai minkä vaan vapaaehtoishomman kautta.
Kokeile vaikkapa kylätoimintaa, työttömienyhdistystä, marttoja, ratsastusseuraa ... ihan minkä vaan tunnet omaksesi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:45"]
En voi muuttaa yksinäni pääkaupunkiseudulta pois, miehen työpaikka on täällä.
[/quote]
Mikset voi? Voisittehan tavata viikonloppuisin. Eikä työn eri paikkakunnilla tarvitsisi olla loppuelämän ratkaisu. Parin vuoden työkokemuksella sinä voisit saada helpommin työn pääkaupunkiseudulta, tai mies voisi hankkia töitä sinun työpaikkakunnaltasi.
[/quote]
Miehen ei missään nimessä kannata hakea väliaikaisesti työtä joltain random-paikkakunnalta, josta minä sattuisin saamaan jonkun määräaikaisen työn. Meillä on asuntolaina ja miehellä hyvä työ täällä. Olisi ihan järjetöntä lähteä nyt muuttamaan mihinkään. En ole valmis muuttamaan yksikseni toiselle paikkakunnalle työn perässä. Mieheni on ainut ihminen tässä maailmassa, joka pitää minut nyt järjissäni.
ap
Minä ainakin alapeukutin tuota mainitsemaasi kirjoittajaa, koska tuollainen omahyväinen vänkääminen vaan on jotenkin niin nähty juttu. Ap kertoo tänne vaikeasta henkilökohtaisesta tilanteestaan, kertoo että se aiheuttaa hänessä jo alemmuuden tunnetta jne, ja siihen tämä kirjoittaja vastaa, ettei hänellä ole koskaan ollut vastaavia ongelmia.
Tässä elämässä pitäisi, sen työkokemuksen lisäksi, onnistua keräämään vähän myötätuntoa toista ihmistä kohtaan.
[/quote]
[/quote]
Hei ap, olisin hyvin hyvin kiitollinen, jos kertoisit että mikä on koulutuksesi ja pääaineesi/sivuaineesi? Opiskelen itse sellaista alaa, että joka päivä joutuu miettimään että joutuukohan sitä työttömäksi.. Olen harkinnut hakea jotakin muuta alaa opiskelemaan mutta mietin monen alan työllisyystilannetta. Olisi kiva tietää että mille alalle ei ainakaan kannata hakea?
Muuten yks vinkki, joka saattaa helpottaa työn saamista: älä kerro hakemuksessa että sinulla on korkeakoulututkinto.
Toinen vinkki: ainaki oman kokemuksen mukaan pk-seudulla on huutava pula henkilökohtaisista avustajista. Itse olen aiemmin toiminut sokeiden avustajana.
Tradenomeja on ihan liikaa, ne kuvittelevat koulussa että heistä tulee jotain markkinointiassistentteja tai myyntipäällikköjä.
No tottakai kuvittelevat, koska ammattikorkeakoulut itseään ylisanoin markkinoivat. Esitteissään väittävät, että tradenomit työllistyvät esimies- ja asiantuntijatehtäviin. Ja niinhän ei ole.
MITES NE OPETTAJANSIJAISUUDET? Ei taida työ kiinnostaa. Tiedän nytkin ainakin neljä koulua, joissa etsitään sijaisia koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:06"]
Mikset soita kouluihin? Sijaisista on pulaa, tiedän, kun itsekin koulussa työskentelen ja sijaisia etsin.
[/quote]
Olen soittanut kouluihin ja päiväkoteihin. Kävinkin joskus muutamia päiviä sijaistamassa. Luokanopettajaksi ja lastentarhanopettajaksi opiskelevia ihmisiä, samoin kuin sosionomeja, on kuitenkin paljon ja hekin etsivät pätkää siellä ja pätkää täällä. Yhdestä koulusta suoraan sanottiin, että jos hankkivat sijaisen (jota tässä taloustilanteessa eivät välttämättä edes hanki!), ottavat etusijalla näitä alan opiskelijoita. Ymmärrän, tottakai. Näinhän sen pitäisikin mennä.
Aikamoinen paperisota tulee KELAan jo viikon työstä.
Lastentarhanopettajan sijaisuuksilla ei välttämättä ole ollenkaan positiivista vaikutusta työnhaussa, jos hakee aivan eri alalle. Ei joka paikassa työtä arvosteta työnä, vaan katsotaan vain alan työkokemusta ja pidetään outona, jos hakijalla on todella pirstaleinen ja outo työhistoria.
Pätkät kyllä kelpaavat, mutta mielellään edes kuukauden kerrallaan.
ap
Olin käymässä Tiimarin konkurssimyynnissä, kun eräs asiakas lohdutti liikkeen pitkäaikaista myyjää, arviolta 45-50-v. sanomalla: "Kyllä tekevälle aina töitä löytyy!" Vieläpä oikein pirtsakalla äänellä sanoi tämän fraasin, joka ei näyttänyt yhtään ilahduttavan myyjä-parkaa. Itsekin akateemisena pätkätyöläisenä, myyjän ikäluokkaan kuuluvana, ärsyynnyin tuosta fraasista.
En ole ilmeisesti tekevä ihminen, kun ei työtä löydy..
Sama homma todennäköisesti itselläni edessä, kun valmistun keväällä. Itselläni on vain se hyvä puoli, että olen valmis muuttamaan ihan mille tahansa paikkakunnalle Utsjokea myöten, kunhan vain saan edes jonkinlaisen työpaikan. Tosin maksimissaan 2 vuotta voisin jossain hornankuusessa kerryttää työkokemusta. Sen jälkeen olisi kyllä pakko päästä suurempaan kaupunkiin töihin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:44"]
Veljeni vaimo on koulutukseltaan lastentarhanopettaja. Jotain pätkää on välillä päässyt tekemään, mutta on tälläkin hetkellä ilman oman alan töitä.
[/quote]
Kerropa veljesi vaimolle, että lastentarhanopettajan paikkoja on tälläkin hetkellä MOL:n sivulla lähes sata. Tiedän kyllä, että osa niistä on jo käytännössä täytetty, mutta muistaakseni Muonioon ei ollut yhtään pätevää hakijaa.
Jos ei halua muuttaa eikä edes käydä töissä toisella paikkakunnalla, niin siinä on sitten vaihtoehdot vähissä. Jossakin etelän kaupungissa voi olla työttömänä lastentarhanopettaja, ja Muoniossa vaikka kätilö.
Oma kokemukseni on se, että ei korkeampi koulutus enää työtä takaa. Tästäkin perheestä on tänään töissä 3 ammattikoulun käynyttä, ja minä maisterina olen työtön. MOL:n sivulta löytyi sentään 3 paikkaa, joita voin hakea.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:16"]
MITES NE OPETTAJANSIJAISUUDET? Ei taida työ kiinnostaa. Tiedän nytkin ainakin neljä koulua, joissa etsitään sijaisia koko ajan.
[/quote]
Se, että sijaisia etsitään koko ajan, ei vielä kerro erityisesti työvoimapulasta. Totta kai niitä pitää etsiä, jos opettajat sairastelevat. Yhden kahden päivän sijaisuuksiin joutuu toki soittamaan varmaan useammallekin, koska kaikki hakevat kuitenkin myös pidempiaikaisia töitä. Pulaa olisi sitten, jos sijaisia ei saataisi tarvittaessa.
Höpö höpö. älä nyt luovuta, jos olet yhdestä koulusta saanut tuon vastauksen, yritä muihin. Kehyskuntiin ei riitä alan opiskelijoita, kyllä sinne otetaan ihan ketä vain. Kokeilepa sitä Tuusulaa!
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:31"]
Ap:lle vinkki, jos mietit kouluttautumista uuteen ammattiin, niin tässä olisi sellainen, jossa työpaikkoja on runsaasti vapaana, jopa pk seudulla: lastentarhanopettaja. Palkka ei ole hyvä, mutta tosiaan työttömyyttä ei tarvitse pelätä. Toki ala sopii vain, jos pidät lapsista...
[/quote]
En suosittele, jos ei ole kasvatusalasta kiinnostunut. Tuolla alalla tulee helposti burnout, jos ei tunnu omalta. PikaruokalassAkin helpompi purkaa paineita ja omaa turhautumista, mutta lasten kanssa pitää olla sydän aidosti mukana ja kärsivällisyyttä.