Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
Työllisyystilanne on käsittämätön nyt monella alalla. Tuttavani sai yllättäen potkut vakituisesta työpaikastaan, tai siis firma meni kokonaan nurin. CV oli loistava, todella ansiokas työhistoria ja koulutus. Sai puolen vuoden irtisanomisrahan ja tottakai kuvitteli saavansa jotain mielekästä työtä pian. Aluksi haki vastaavia töitä, mutta mistään ei kuulunut mitään. Sitten haki jo muitakin ja nykyään on päiväkodissa siivoojana. Siis mies, monen tonnin kuukausipalkalta pukuhommista yhtäkkiä työnsä menettänyt saa töitä vain tuollaisesta paikasta.
Hiljaiseksi vetää!
Ap on vielä nuori, eikö nuorisotakuu nyt ollut juuri heitä ja tätä nykytilannetta helpottamaan? Näkyykö se käytännössä? Siitähän on ollut hirveä haloo joka paikassa. Olen itse yli 30-vuotias työnhakija, ja minulle ainakin on sanottu useasta paikasta, että nuorisotakuun myötä etusijalla ovat nuoret työnhakijat ja oppisopimuksella opiskelevat/ harjoittelijaksi tulevat.
Mun tohtoriveli ei ole saanut mistään töitä kolmeen vuoteen. Ei tietenkään omalta alalta, kun koulutus on niin spesifi, mutta ei myöskään yhtään mitään muuta. Todellakin ylikoulutettu moneen työhön, työnantajat ovat suoraan sanoneet, etteivät aio palkata tohtoria tällaisiin perustöihin.
Musta tuntuu ap, että mitä enemmän haet, sitä synkemmäksi henkinen puoli muuttuu. Rauhoita tilanne välillä, ei elämäsi pääty vaikka olet työtön. Käytä tämä tilanne hyödyksesi edes jotenkin, liiku tai harrasta jotain sulle kivaa. Lähde auringonpaisteeseen ulos ja ole vain. Et voi enempää tehdä ja se tilanne mitä et voi muuttaa sille et voi voi mitään.
Oletko ap hakenut töitä selvästi pk-seudun ulkopuolelta? Minä sain töitä Hämeenlinnasta ja muutin tänne pk-seudulta. Raskastahan tämä on eikä rahaa asumisen ja pk-seudulle viikonloppureissaamisen jälkeen enää paljon käteen jääkään, mutta pidän tätä parempana kuin työttömyyttä.
Tilanne on valitettavasti juuri tuo, mitä ap kertoo. Sinä olet kuitenkin vielä ilmeisesti nuori, mutta tuohon kun lisätään vielä yli 40 vuoden ikä, niin ei paljon naurata. Ilman suhteita on nykyään turha kuvitella töitä saavansa.
Ja tosiaan, Mäkkäristä ja monesta muustakaan paikasta ei todellakaan saa töitä liian koulutettu, kokenut tai vanha.
Oletko ottanut yhteyttä henkilöstönvuokrausfirmoihin?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:02"]
Ap on vielä nuori, eikö nuorisotakuu nyt ollut juuri heitä ja tätä nykytilannetta helpottamaan? Näkyykö se käytännössä? Siitähän on ollut hirveä haloo joka paikassa. Olen itse yli 30-vuotias työnhakija, ja minulle ainakin on sanottu useasta paikasta, että nuorisotakuun myötä etusijalla ovat nuoret työnhakijat ja oppisopimuksella opiskelevat/ harjoittelijaksi tulevat.
[/quote]
Nuorisotakuu on ihan huijausta! Tyttärelleni kuuluisi takuun piiriin, mutta työkkäristä vaan ilmoitetaan kirjeitse, että työtä/koulutusta lykätään resurssipulan vuoksi. Näin jo puoli vuotta.
Onko mahdollista muuttaa pk seudun ulkopuolelle? Toisesta asunnosta saa verovähennystä, ja jos teillä ei ole lapsia, niin se, että ollaan viikot erillään voi olla ihan ok parisuhteessa. Jos saisit töitä muualta esim. vuodeksi, se saisi sinut pois työttömyyskierteestä, ja kun on edes vähän työkokemusta, saa helpommin uuden työn. Asun maaseutupitäjässä, ja täällä olisi kyllä monenlaisia töitä auki tälläkin hetkellä, esim. myyjille, sairaanhoitajille, lastentarhanopettajille jne.
Ap:lle vinkki, jos mietit kouluttautumista uuteen ammattiin, niin tässä olisi sellainen, jossa työpaikkoja on runsaasti vapaana, jopa pk seudulla: lastentarhanopettaja. Palkka ei ole hyvä, mutta tosiaan työttömyyttä ei tarvitse pelätä. Toki ala sopii vain, jos pidät lapsista...
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:31"]
Ap:lle vinkki, jos mietit kouluttautumista uuteen ammattiin, niin tässä olisi sellainen, jossa työpaikkoja on runsaasti vapaana, jopa pk seudulla: lastentarhanopettaja. Palkka ei ole hyvä, mutta tosiaan työttömyyttä ei tarvitse pelätä. Toki ala sopii vain, jos pidät lapsista...
[/quote]
Veljeni vaimo on koulutukseltaan lastentarhanopettaja. Jotain pätkää on välillä päässyt tekemään, mutta on tälläkin hetkellä ilman oman alan töitä.
Olen tottakai ottanut yhteyttä henkilöstövuokrausfirmoihin.
En voi muuttaa yksinäni pääkaupunkiseudulta pois, miehen työpaikka on täällä. Olen kuitenkin hakenut sellaisia töitä, joihin olisi noin tunnin ajomatka suuntaansa. Esimerkiksi Hämeenlinna on juuri sellainen ja sieltä olen hakenutkin töitä. Samoin Porvoo, Tammisaari..
Uusi koulutus on kohta pakko hankkia, jos tällä ei saa mitään pitkään aikaan. Tuntuu niin hölmöltä kouluttautua jollekin sellaiselle alalle, jolla on töitä, mutta jolle en mielestäni ole sopiva tai se ei millään tavalla kiinnosta minua työnä. Arvostan esimerkiksi sairaanhoitajan työtä, mutten ole yhtään kiinnostunut siitä työnä. Tai lastentarhanopettajuudesta. Pakko mikä pakko, jos siihen tilanteeseen mennään. Ei muuten sairaanhoitajaksi noin vaan mennä, koulutukseenkin on enemmän hakijoita kuin pääsijöitä.
ap
Oletko hakenut R-kioskille, siletä vapautuu töitä koska kohtelevat niin kurjasti työntekijöitään ( ei taukoja, kiire ).
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:31"]
[/quote]
Veljeni vaimo on koulutukseltaan lastentarhanopettaja. Jotain pätkää on välillä päässyt tekemään, mutta on tälläkin hetkellä ilman oman alan töitä.
[/quote]
Eikä? Mä luulin, että lastentarhanopettajille ja sairaanhoitajille olisi enemmän töitä kuin ikinä. Olin ihan oikeasti siinä luulossa. Voi hurja, mikä työllisyystilanne nyt sitten onkaan!
Kylläpä panee ajatukset uusiksi, saa olla tyytyväinen omaan työhönsä.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:47"]
Oletko hakenut R-kioskille, siletä vapautuu töitä koska kohtelevat niin kurjasti työntekijöitään ( ei taukoja, kiire ).
[/quote]
Nyt en ihan heti muista, olenko juuri Ärrälle hakenut. Kioskeihin muuten kyllä, yösnagareille ja torimyyjiksi vaikka kuinka paljon.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:45"]
En voi muuttaa yksinäni pääkaupunkiseudulta pois, miehen työpaikka on täällä.
[/quote]
Mikset voi? Voisittehan tavata viikonloppuisin. Eikä työn eri paikkakunnilla tarvitsisi olla loppuelämän ratkaisu. Parin vuoden työkokemuksella sinä voisit saada helpommin työn pääkaupunkiseudulta, tai mies voisi hankkia töitä sinun työpaikkakunnaltasi.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:36"]
Mäkkäriin pääsee helposti, samoin lehtiä jakamaan, puhelinmyynti on myös vaihtoehto.
Jännä kun mä en ole koskaan ollut toimettomana...... ikinä.
[/quote]
Ihmettelen noita alapeukkujasi. Koska näinhän se on, noihin hommiin on aina vapaita paikkoja. Se, pystyykö itsensä noilla elättämään on toki eri juttu. Mutta jos itse olisin palkkaamassa työntekijää, niin ottaisin mielummin noita hommia tehneen, kuin 1½v kotisohvalla maanneen duunarin. Aiemmin mainitun voi kuvitella osaavan kellon, jälkimmäinen haiskahtaa näiltä nykynuorilta jotka kuvittelevat 8.30 olevan ok aika tulla töihin, jos työaika alkaa 7.45...
Olen entinen toimistotyöläinen ja aloitan lähihoitajapinnot juuri siksi että uskon että työpaikan saaminen pitkään aikaan on äärimmäisen vaikeaa. Hakijoita on satoja yhteen paikkaan ja jos ei omaa jotain spesiaali osaamista tai koulutusta niin on vaikea saada hyvää paikkaa. Sitten niissä tavallisissa toimistotöissä joissa ei sen kummempia erikoistaitoja tai ohjelmien käyttöä vaadita niin niihin käsitykseni mukaan otetaan mielellään nuoria likkoja nälkäpalkalla. Näistähän töistä tarjotaan yleensä vaivaiset 1700€ kuussa. Kyllä lähihoitajan palkka kuulostaa jo hyvälle verrattuna tuohon. Vuorotöissä pääsee kuulemma jo 2700€ ansioihin kuussa. Olen valmis vaikka mihin vuorotöihin mutta en alle kahdentonnin kuukausipalkkaan!
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:43"]
Tuo "Kyllä tekevälle aina töitä löytyy" on vähän sama kuin että rukous auttaa ja jos ei auta, niin vika on vain siinä ettei usko tarpeeksi vahvasti Jumalaan.
[/quote]
No se onkin vanhan ajan sanonta, ja siihen aikaan kaikille oli töitä. Jos ei maksullista, niin ainakin pellolla tai kotieläinten parissa. Työn palkkana oli pellolta tullut ruoka tai eläimiltä saatu maito, karva tai liha Ym. Toki nykyäänkin on niin, että työtä on jokaiselle ainakin kotona, mutta palkkaa ei välttämättä tule.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:49"]
Siitä on tietysti tuo 7 vuotta aikaa ja tilanne voi olla eri nyt, en tiedä.
[/quote]
Oletko vähän yksinkertainen? Tilanne on todellakin eri nyt, kuten ihan tästäkin ketjusta ja lehtiuutisista voi lukea.