Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
Töissä oleva saa töitä helpommin. Itsellä on tästä omakohtaista kokemusta, ensin en millään meinannut saada ja kun pääsin töihin, tultiin melkein kotoa hakemaan. Kaksi kertaa käynyt ihan samalla tavalla. Siis ihan tutut, kun kuulevat, että olen päässyt töihin, alkavat kysellä. No en ole mennyt, kun en kerran työttömänäkään kelvannut ja olen tykännyt töistäni, vaikka määräaikaisia ovat olleetkin. Nyt on vakityö ja olen koettanut salailla suurimmalta osalta, että olen joskus ollut työtön.
180: en meinaa, mutta kyseisellä seudulla kaivataan yrittäjiä. Tiedän sieltä paljon eläkkeelle jääviä ihan menestyneiden pikkufirmojen omistajia, jotka etsivät toiminnalleen jatkajaa. Lisäksi melkein joka paikkakunnalta on mahdollista käydä töissä alueen ulkopuolella, esim. Lahdesta Helsingissä. Piilotyöpaikkojakin on paljon. Unohtamatta muiden työpaikkasivujen kuin tuon suosikkisi tarjontaa. Ja etätöitä voi tehdä jopa Päijät-Hämeestä käsin. Etenkin Lahden ulkopuolella asuminen on lähes ilmaista, joten pienemmällä palkallakin tulee toimeen.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:29"]
180: en meinaa, mutta kyseisellä seudulla kaivataan yrittäjiä. Tiedän sieltä paljon eläkkeelle jääviä ihan menestyneiden pikkufirmojen omistajia, jotka etsivät toiminnalleen jatkajaa. Lisäksi melkein joka paikkakunnalta on mahdollista käydä töissä alueen ulkopuolella, esim. Lahdesta Helsingissä. Piilotyöpaikkojakin on paljon. Unohtamatta muiden työpaikkasivujen kuin tuon suosikkisi tarjontaa. Ja etätöitä voi tehdä jopa Päijät-Hämeestä käsin. Etenkin Lahden ulkopuolella asuminen on lähes ilmaista, joten pienemmällä palkallakin tulee toimeen.
[/quote]
Jos jokainen työtön olisi osaava kaikkeen mahdolliseen, työttömyys kyllä pieneniisi. Mutta moneenko koulutukseen itse olisit valmist? Itselläni on neljä, ja moni moittii että olen käynyt liikaa. Osa on toki työn ohessa suoritettuja. Sen lisäksi on muutami kursseja. Nyt on töitä onneksi, ja omaa alaa vastaavia. Mutta en minä voisi lähteä jatkamaan jotain kampaamoa tai ompelimoa, koska peukalo ei voi enempää keksellä kämmentä olla. Välillä tuntuu, että työttömiltä vaaditaan mahdottomia: Jos johonin työpaikkaan ei löydy pätevää Å-luokkia osaavaa hitsaajaa, syyllistetään kaikki työtötmät. Mikäkö estää menemästä hitsaajakoulutukseen? No monella osaaminen ja se, että ei kaikki pääse ja jos kaikki menevät sinne, kohta on liuta työttömiä hitsaajia ja kuitenkin paikan saa joku puolalainen, jos sellainen sattuu löytymään.
En usko, että näistä vaatijoista yhdestäkään olisi hankkimaan kaikkien mahdollisten alojen koulutusta tai että heillä olisi osaamista kaikkeen mahdolliseen.
Olen siis töissä nyt (tai en nyt, mutta päivisin), joten tätä ei tarvitse tulkita tekosyyksi mihinkään.
Anteeksi nuo krijoitusvihreet..t83
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:29"]
[/quote]
Kaikista ei ole yrittäjiksi, jos et tätä tiedä, niin tutustu asiaan paremmin. Piilotyöpaikkoja on paljon, mutta ei helvattu, ei nekään riitä kaikille, ihan oikeasti, ei niitä ole Päijät-Hämeessä kuin satoja, jos sitäkään. Jokainen (fiksu) työtön on valmis ottamaan vastaan töitä oman paikkakunnan ulkopuolelta, mutta siellä on ihan sama tilanne, töitä ei ole, piste. Kaikilla aloilla ei ole mahdollisuutta etätöihin, esim. hoitoalalla. Ja viimeiseen haluan vähän faktoja. Miten esim. Orimattilassa asutaan lähes ilmaiseksi? Olisin vinkistä erittäin kiinnostunut! Ja voisitko vielä yhdistää siihen lähes ilmaiseen asumiseen toisen auton hankkimisen kulut joita koituu syrjässä asumisesta.
p.s. Asumme syrjässä ja meillä on kaksi autoa, ei oikeasti ole ongelma, mutta kaikki lähes ilmainen kiinnostaa!!
Saanko kysyä missä kunnassa asut ja millä koulutusasteella olet töissä? Haluaisin hakea teille töihin. Olen työtön opettaja ja yritän hakea sijaisuuksia eri puolilta Suomea ja monesta paikasta on sanottu suoraan että sijaisia ei saa nyt ollenkaan palkata esim. lyhyisiin sairauslomiin, nämä hoidetaan talon sisäisesti, esim. kouluavustaja hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:16"]
MITES NE OPETTAJANSIJAISUUDET? Ei taida työ kiinnostaa. Tiedän nytkin ainakin neljä koulua, joissa etsitään sijaisia koko ajan.
[/quote]
MISSÄ nämä koulut sijaitsee???? Olen soitellut kouluihin ja laittanut sijaislistoille tietojani ja ihan suoraan on sanottu että nyt ei ole varaa sijaisia palkata. Varmaan liian kallista kun olen pätevä.
Ap, näinhän se on. Ja samassa tilanteessa ollaan, mutta meidän tapauksessa minä sekä mieheni. Vuoden mittaisen työttömyysjakson päätteeksi olemme päättäneet että jos ei kesään mennessä töitä löydy, lähdemme kokeilemaan onneamme ulkomaille (miehellä on kaksoiskansalaisuus). Toimeentulotuella pärjäämme, mutta aika paska fiilis sen nostamisesta tulee, varsinkin kun on lapsia joita pitäisi itse osata elättää.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:43"]
Millä alalla on tuollainen tilanne? It-alalla pyörin itse, hommia on enemmän kuin ehtii tehdä ja vaikka koulut on kesken niin muuallekin kelpaisin kuin nykyiseen firmaan
[/quote]
Miksi tätä piti alapeukuttaa? tiedustelin ap:n opiskelemaa alaa ja kerroin että meillä on hommia pirusti ja porukkaa liian vähän ja koko ajan ainakin pk-seudulla on työpaikkoja auki alan yrityksissä.
[/quote]
Voisitko kertoa tarkemmin mitä nämä firmat ovat? Mieheni etsii töitä, on lomautettu ja It-alalla.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:54"]Olen entinen toimistotyöläinen ja aloitan lähihoitajapinnot juuri siksi että uskon että työpaikan saaminen pitkään aikaan on äärimmäisen vaikeaa. Hakijoita on satoja yhteen paikkaan ja jos ei omaa jotain spesiaali osaamista tai koulutusta niin on vaikea saada hyvää paikkaa. Sitten niissä tavallisissa toimistotöissä joissa ei sen kummempia erikoistaitoja tai ohjelmien käyttöä vaadita niin niihin käsitykseni mukaan otetaan mielellään nuoria likkoja nälkäpalkalla. Näistähän töistä tarjotaan yleensä vaivaiset 1700€ kuussa. Kyllä lähihoitajan palkka kuulostaa jo hyvälle verrattuna tuohon. Vuorotöissä pääsee kuulemma jo 2700€ ansioihin kuussa. Olen valmis vaikka mihin vuorotöihin mutta en alle kahdentonnin kuukausipalkkaan!
[/quote]
Lähihoitaja koulutukseen ei vaan pääse helposti. 300 hakijaa, paikkoja 16.
[/quote]
No mä pääsin ja aloitan tammikuussa.
Kai teet työhakemukset työpaikan mukaan? Siis jos haet McDonaldsiin niin et varmaan mainosta että olet korkeakoulutettu kun onhan tiedossa että ylikoulutettuna on hankalampi päästä. Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia löytää töitä vaikka ei aiemmin ollut edes toisen asteen koulutusta. Nyt kun on sitten sekin niin töihin revitään joka suuntaan niin että valita saan minne menen milloinkin. Revittiin jo opiskeluaikana. Alan voi varmaan arvata ja tiedän että toki ihan joka alalla ei näin ole mutta vaikea silti uskoa että mitään työtä ei olisi. Ja pitääkö kaikkien korkeakouluttaa itsensä työttömäksi, sitä ihmettelen usein...
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 20:27"]
Nyt vittu oikeesti.
-henkilökohtavustaja
-koulunkäyntiavustaja
-tmi ja siivouspalvelu pystyyn
-pph:ksi
-lehden/mainostenjakoon
-taksi
-vuokratyöfirmat, joiden kautta saa ainakin tiskausta ja blokkausta, ei tarvi koulutusta
-esim. bussikuskiksi pääsee oppisopimuksella
Noin äkkiä. Voisin lyödä ison summan vetoa että kun päiväksi lähdet ulos ja tapaat ihmisiä ja verkostoidut ja haet jokaista sopivaa paikkaa pk-seudulta olettaen että hakemus kunnossa niin töitä tulee kuukauden sisään.
Säästä se ei käy koska...aina on joku hyvä syy.
Töitä on, eri asia haluaako niitä tehdä.
[/quote]
Nonni, tätäkin taas alapeukutetaan, kun ei paijata päähän työtöntä rukkaa :D
Oikeesti. Jos notkuisitte vähemmän aikaa täällä mammampalstalla valittamassa siitä, että töitä ei ole ja hakisitte enemmän ja olisitte aktiivisia ja ettekä niin niirsoja, töitä olisi ihan kaikille. Ette varmaan usko, koska ootte uhreja, ette tekijöitä. Tekijät saa työtä, valittajat ei.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:36"]Kai teet työhakemukset työpaikan mukaan? Siis jos haet McDonaldsiin niin et varmaan mainosta että olet korkeakoulutettu kun onhan tiedossa että ylikoulutettuna on hankalampi päästä. Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia löytää töitä vaikka ei aiemmin ollut edes toisen asteen koulutusta. Nyt kun on sitten sekin niin töihin revitään joka suuntaan niin että valita saan minne menen milloinkin. Revittiin jo opiskeluaikana. Alan voi varmaan arvata ja tiedän että toki ihan joka alalla ei näin ole mutta vaikea silti uskoa että mitään työtä ei olisi. Ja pitääkö kaikkien korkeakouluttaa itsensä työttömäksi, sitä ihmettelen usein...
[/quote]
Kerroppas miten sitä voi jo opiskeluaikana tietää että saako tulevaisuudessa töitä vai koskettaako työttömyys juuri minua? Sittenhän kenenkään ei kannattaisi opiskella, koska on työttömyyden mahdollisuus.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 22:49"] Tekijät saa työtä, valittajat ei.
[/quote]
HAH! Tuli mieleen elävästi yksi työkaveri, joka aloitti aina aamunsa valittamalla mitä kaikkea taas on tehtävänä ja mitä ei taas tänään ehdi..en tiedä kauanko tähän meni, mutta kun jokaiselle valitti niin ainakin tunti joka aamu. Sitten tämä ja muutama muu seisoivat kahvikupin kanssa käytävllä puoli tuntia valittamassa, ettei ehdi kunnon kahvitaukoja pitää...
Minä sain töitä tajuamalla, millaisia surkimuksia töissä on. En sitä hakemuksissani kertonut, mutta osasin vetäistä oikeasta narusta.Rivien välissä kuitenkin oli hienovaraisesti mainittu, että puuttuu ne negatiiviset ominaisuudet, mitä näin ympärillä töissäolijoilla.
Tasta keskustelusta nakee todellakin hyvin etta mita vahemman on henkista paaomaa ihmisella on, sita helpompi on yliarvioida omia meriittejaan ja vaikuttaa siis varteenotettavalta tyontekijalta/hakijalta. Tuttavan tuttavalla on poika jolla on ADHD ja tuo varsin junttimainen nuorimies oli aina saamassa toita, tyopaikoista soitettiin viela viikkojakin sen jalkeen kun kaveri itse oli jo kyllastynyt tyonhakuun. Pojalla ei ollut edes peruskoulututkintoa kun ei jaksanut keskittya koulunkayntiin, mutta jotenkin han kuitenkin onnistui aina hurmaamaan rekrytoijat ja hanet palkattiin. Lapsesta asti tuo tyyppi oli kylla hyva yhdessa asiassa, nimittain kieroudessa ja laskelmallisuudessa joten jotain hyotya siitakin on vaikka ei aina niin hauskaa perheelle. Aina kun han aloitti uudessa tyopaikassa, ei kestanyt montaa paivaa kun han lahti tyopaikasta ja valehteli aina perheelleen etta oli muka saanut potkut ilman syyta tai etta hanta oli syrjitty.
Akateemisilla tyonhakijoilla saattaa olla esteena se, etta he rajaavat itsensa pois liian monista tyopaikoista. Joku tyhjapaa saattaa keksia paljonkin argumentteja miksi han voisi olla sopivin hakija johonkin tyopaikkaan koska hanella ei yksinkertaisesti ole tietoa siita, kuinka paljon hanelta puuttuu tietoa ja taitoa jonkun asian tekemiselle.
Ap:n kannattaisi hakea vahemman tyopaikkoja ja keskittya sen sijaan miettimaan miten saisi ansioluettelonsa nayttamaan paremmalta. Kun on tyoton, tulee ansioluetteloon aukkoja, ja juuri niita tyonantajat kammoavat kuin ruttoa. Siksi olisi parempi vaikka menna jonkinlaiseen koulutukseen koska silla saa ansioluettelon nayttamaan hieman paremmalta. Helsingin seudulla pitaisi olla tyovoimakoulutuksiakin sen verran etta on hieman valinnanvaraa. Kuitenkaan en suosittelisi minkaanlaisia kursseja tyyppi tyonhaku/elamanhallinta/urasuunnittelu. Hae mieluummin koulutuksiin joissa oikeasti oppii jonkun uuden taidon. Parhaita ovat Rekry-koulutukset koska niissa on oikeasti mahdollisuus tyollistymiselle.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:16"]
MITES NE OPETTAJANSIJAISUUDET? Ei taida työ kiinnostaa. Tiedän nytkin ainakin neljä koulua, joissa etsitään sijaisia koko ajan.
[/quote]
MISSÄ nämä koulut sijaitsee???? Olen soitellut kouluihin ja laittanut sijaislistoille tietojani ja ihan suoraan on sanottu että nyt ei ole varaa sijaisia palkata. Varmaan liian kallista kun olen pätevä.
[/quote]
Samoin, kyllä silloin riitti töitä kun olin opiskelija.
Työttömän ei kannata ottaa vastaan alle 2 viikon työpätkää, sillä se tietää työttömyyskorvauksen leikkausta koko kuukaudelta.
Yrityksen perustamista ehdottavilta kysyn: mistä työtön saa tarvittavan pääoman yrityksen aloittamiseen?
Oletko harkinnut yrittäjyyttä? Ei sekään tie helppo ole, mutta ala miettiä liikeideaa. Jostain kiinnostuksen kohteestasi, taidostasi tai mitä paikkakunnaltasi puuttuu. Tee suunnitelmia, opiskele vaikka netissä, tai mene lyhyeen koulutukseen.
Tiedän, että se kuulostaa utopistiselta monen mielestä ja moni sanoo, että ei sovi yrittäjäksi. Itse olen ajatellut näin, mutta perustin pienen yrityksen hoitovapaalla ollessani. Tunnut fiksulta, valmiilta oppimaan uutta ja tekemään töitä kunnolla. Niillä pääsee jo pitkälle...
Etsivä löytää, kysyvä ei etsi. Laiskoja paskoja työttömät on. Toivottavasti miehestä jättää sut ja hommaa uuden työssä käyntiin kykenevän nuijan.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 21:04"]
Mol:n sivuilla on Päijät-Hämeessä 115 avointa työpaikkaa. Työttömiä Päijät-Hämeessä ehkä n. 15 000 ihmistä. Kerro mulle oi sinä joka olet sitä mieltä että kyllä tekevälle työtä löytyy, miten tuo 115 työpaikkaa riittää kaikille halukkaille?? Etenkin kun isossa osassa niitä on vaatimuksena alan koulutus, kurssi se ja se, ja pitkä työkokemus. Omalla koulutuksellani sieltä löytyi tasan yksi työpaikka!! En ole työtön, mutta hiljaiseksi veti silti. Mies jäi juuri työttömäksi.
Tsemppiä ap!!
[/quote]
ethän tosissasi luule, että kaikki avoimet työpaikat on mol.fi:ssä... Ei ihme, että et löytäisi työtä...
[/quote]
No eivät tietenkään ole, mutta jotain osviittaa se antaa. Vai meinaatko, että Päijät-Hämeessä on tällä hetkellä 14885 piilotyöpaikkaa?