Tekevälle on aina töitä. No ei ole!
Valmistuin viime vuoden toukokuussa. Hain töitä jo osa-aikaisesti vuoden 2011 alusta, kokopäiväisiä töitä olen hakenut 2012 alusta. En ole päässyt edes haastatteluihin kertaakaan. Kun valmistuminen oli lähellä, aloin pelätä jääväni suoraan työttömäksi. Näin kävikin.
Aloin hakea töitä jo muilta aloilta ja nykyään haen ihan mitä tahansa.
Olen kirjoittanut tästä jo aiemminkin, mutta työn saaminen tuntuu olevan kuukausi kuukaudelta hankalampaa. Sekin alkaa jo vaikuttaa työnhakuun, että olen kohta ollut 1,5 vuotta työttömänä.
Sain juuri sähköpostiini viestin yhdestä työpaikasta, jota hain. Kyseessä apulainen yhteen toimistoon, kokopäivätyö ja palkka 1750 euroa kuussa. Työpaikkaan oli hakukriteerit, piti olla korkeakoulututkinto (rajaa jo osan hakijoista) ja työkokemusta (minulla työharjoittelun kautta), eli kuka tahansa ei voinut edes hakea sitä.
358 hakemusta oli lähetetty! MIETTIKÄÄ! Miten voin ikinä työllistyä, jos tällaiseenkin työpaikkaan hakee kolme ja puolisataa hakijaa!
Olen oikeasti hakenut ihan mitä tahansa, ottanut yhteyttä yrityksiin ja yksityishenkilöihin. Minulla on nyt periaate, että lähetän 20 työhakemusta tai avointa työhakemusta viikossa. Vähintään. Pitäisi siis noin kolme löytää joka päivä sellaista paikkaa, josta työtä kyselisi tai lähettäisi valmiin hakemuksen.
Minulla ei ole lastenhoito-ongelmia, voisin aloittaa vaikka samana päivänä. Palkka ei ole ongelma. Haluan vain töitä. Mitä tahansa!
Työtä ei ole tekevälle.
Kommentit (286)
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:54"]
Hae kaupungillesi sijaisopettajaksi - ottavat kenet vaan jolla tyhjä rikosrekisteri ja jonkin näköinen koulutus
[/quote]
Eivät monissa hommissa, mm. iltapäiväkerjonohjaajissa ja sijaisuuksissa pätevioä otakaan, koska epäpätevät on halvempia. Tytär meni hankkimaan pätevyyden , niin saman tien loppuivat hommatkin.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:46"]
Voi harmi, olisi ollut todella mukavaa löytää hoitajaa(meidän vaki.hoitaja sairastu, ja tuli tieto että hän ei pysty jatkamaan..)
Toivottavasti löydät töitä Turun seudulta: )
t.95
[/quote]
Paljonko maksat palkkaa?
Kyllä se vaan niin on, että jos AP:kin on jo päälle 30-vuotias..ollut koko elämänsä muksujen kanssa hoitovapailla ja kotona..käynyt siinä samalla koulua mutta ei ole tehnyt esim koulun aikana mitään osa-aikatöitä..niin aika vaikea varmasti on saada töitä, jos tuohon ikään mennessä ei ole oikeasti mitään järkevää työhistoriaa alla.
Se on vähän että minkä tien tässä elämässä valitsee..karu totuus on että jos nuoruusaika menee kotona muksuja hoitaessa ja ikä alkaa jo kolmosella kun siirrytään ekoja kertoja työelämään monikaan työnantaja ei tätä arvosta :(
Itse olen 30v tradenomi, lapseton ja tehnyt säännöllisesti hommia 12 vuotta putkeen, eikä ole vaikea töitä löytää...työkokemusta on jo senverran paljon eri hommista.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 17:01"]
hei,
ymmärrän, että työnhaku masentaa ja kun on kerran tutkinnonkin hankkinut niin varmasti haluaisi saada koulutustaan vastaavaa työtä. Suomessa kuitenkin työntekijän palkkaaminen suoraan vakituiseksi tai edes pitempään sijaisuuteen, on sen verran riskaabelia, että sitä eivät työnantajat uskalla tehdä. Jos valitsee väärän henkilön niin eroon ei tahdo millään päästä.
Eli kannattaa ehdottomasti ottaa kaikki lyhyet sijaisuudet + mennä henkilöstövuokrausfirmojen kautta vaikka ihan päivänkin sijaisuuksiin niin ne muutkin joutuvat tekemään ja sitä kautta niitä paikkoja sitte jotenkin aina löytyy.
Tsemppiä!
[/quote]
Toista maata en tiedä, missä olisi niin helppo irtisanoa työntekijä kuin se on suomessa!
EIkö siinä kuuden kuukauden koeajalla työntekijästä näe, että onko tämä soveltuva töihin vaiko ei? Kuinka pitkä sen ajan pitäisi olla?
Todella ikävä tilanne niillä, jotka ovat laittaneet vuosia aikaansa opiskeluun, eivätkä sitten työllistykään omalle alalle.
VIka ei silti ole tradenomin tutkinnossa, joka on ihan arvostettu tutkinto ja hyvin haastaviinkiin työpaikkoihin haetaan tradenomi/KTM taustaisia ihmisiä. Ongelma on työkokemuksen puute. Olen hämmästynyt, miten harva tajuaa työkokemuksen tärkeyden eli sen, että jo opiskeluaikana pitäisi päästä osa-aikatöihin/työharjoitteluun/kesätöihin omalle alalle ja mielellään pidemmäksi ajaksi kuin pakollisen 5kk harjoittelun ajaksi.
Ilman työkokemusta on valmistuessa aika tyhjän päällä. Itse pääsin vastavalmistuneena tradenomina noin kymmenee työhaastatteluun ja joka ikinen haastis alkoi työhistorian läpikäymisellä ja oman alan työkokemuksen kertaamisella. Se oli aivan avain asemassa työllistymisen kannalta.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2013 klo 08:22"]
Olen tehnyt hoitoapulaisen töitä vanhainkodissa, toiminut perhepäivähoitajana ja 7 omaa lasta joista 2 aikuista, vetänyt ainoana ohjaajana iltapäiväkerhoryhmää, työskennellyt siivoojana. En päässyt henkilöstövuokrausfirmalle päiväkodin hoitoapulaisen sijaisuuksia tekemään koska minulla ei ole kokemusta päiväkodissa työskentelystä. Myöskään koulusiivoojan sijaisuuksia tekemään en päässyt, koska minulla ei ole kokemusta koulusiivouksesta. Koulunkäyntiavustajaksi yläasteikäisille eritysnuorille, lähinnä kuulemma käytöshäiriöisille olisin voinut päästä, vaikka tällaisesta ei ole minkäänlaista kokemusta! Mua kyllä oikeasti nauratti että en kelpaa päiväkotiin annostelemaan ruokaa, siivoomaan ja avustamaan lastenhoidossa koska en ole tehnyt tätä kahta kuukautta PÄIVÄKODISSA, 20 vuotta vaan kotona, vanhainkodeissa, muiden kotona mutta eihän niitä lasketa. Koulun siivoaminenkin ilmeisen merkittävästi eroaa vanhainkodin tai toimiston siivouksesta. Näin hassuja valintakriteerejä näissä on, äärimmäisen tiukkoja tai ei kriteerejä juuri lainkaan, ei mitään logiikkaa.
[/quote]
Kannattaisi jo hankkia ammatillinen pätevyys. Pääsisit valitsemaan työpaikoista ja niitä riittäisi! Saattaisit myös tuolla työkokemuksella saada paljon hyväksilukuja opinnoista.
[/quote]
Tiedän monta vastaavassa tilanteessa olevaa ihmistä. Yhteistä heille on se, että ovat hyviä työntekijöitä. Silti valittavat hirveästi sitä, että saavat vain pätkiä siellä toisen täällä. Kun sitten erehtyy ehdottamaan koulutusta, niin alkaa mieletön selittely miksei kannata. Daa!
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 03:14"]
EIkö siinä kuuden kuukauden koeajalla työntekijästä näe, että onko tämä soveltuva töihin vaiko ei? Kuinka pitkä sen ajan pitäisi olla?
[/quote]
Noh noh, youa are missing the point; harjoittelut ovat palkattomia, koeaikahan tarkoittaisi sitä, että pitäisi maksaa palkkakin.
Poika opiskelee it-alaa ja kovilla on koko ryhmällä saada edes harjoittelupaikkaa, kellä ei ole suhteita. Poika pääsee onneksi entiseen paikkaan, mutta se ei vastaa ihan vaatimuksia. Hyväksyivät kuitenkin, kun muutakaan ei ole, ja liippaa sentään alaa.
On tämä reissaaminen hiivatin raskasta toiselle puolelle suomea. Olen kokenut senkin, että päivittäinen työmatka on 1,5 tuntia suuntaansa ja helpompaa se on, kuin lähteä joka viikonloppu. Silloin tällöin viikonlopuksi jäänkin ja silloin on kova ikävä. Joo, tiedetään ne ulkomaalaiset jotka reissaa, ei se helppoa heilläkään ole. Nyt on onneksi olleet helpot ajokelit, mutta aina ei ole.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:59"]
Työllisyystilanne on käsittämätön nyt monella alalla. Tuttavani sai yllättäen potkut vakituisesta työpaikastaan, tai siis firma meni kokonaan nurin. CV oli loistava, todella ansiokas työhistoria ja koulutus. Sai puolen vuoden irtisanomisrahan ja tottakai kuvitteli saavansa jotain mielekästä työtä pian. Aluksi haki vastaavia töitä, mutta mistään ei kuulunut mitään. Sitten haki jo muitakin ja nykyään on päiväkodissa siivoojana. Siis mies, monen tonnin kuukausipalkalta pukuhommista yhtäkkiä työnsä menettänyt saa töitä vain tuollaisesta paikasta.
Hiljaiseksi vetää!
[/quote]
Niin, kuvitelkaa, mies, siis MIES, joutuu siivoamaan, ja vielä akkainvaltakuntaan, päiväkotiin!
Ap:n kannattaisi harkita perhepaivahoitajaksi ryhtymista, siihen on tiettavasti yritetty houkutella pitka-aikaistyottomia ennenkin ja tyollistymismahdollisuudet ovat hyvat koska kunnat pystyvat siina saastamaan rahaa.http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/301_ammatti
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 19:21"]
En ole jaksanut lukea kaikkia viestejä läpi, mutta erottuuko hakemuksesi muista? Itse hain töitä tosi kauan ja kun vaihdoin hakemukseni persoonallisempaan ja hyvin lyheen ja ytimekkääseen, sain heti haastattelukutsuja ja lopulta työnkin
[/quote]
Olisin kiinnostunut kuulemaan tästä vähän enemmänkin. Rekrytoijat kun yleensä sanovat, että ei värillistä paperia ja aiempien työtehtävien sisällöstä pitäisi kertoa yksityiskohtaisesti ym., joka menee ristiin tämän kanssa.
Jännä. Siivousalalla on koko ajan työntekijöistä pula, sijaiset on kiven alla.
Olen ollut 10 vuotta kunnalla siivoojana, mutta katsokaas kun paskahommiin ei ole tulijoita...kuka nyt vessanpyttyjä pesee kun kotona makaamalla saa kuulema saman rahan!!
Töitä kyllä voisi ollakin mutta ei palkan maksajia. Siitähän tässä lähinnä on kysymys.
Jossain viestissä viitattiin siihen, ettei esim. maisterintutkintoa kannata hakemuksessa mainita. Eikä koulutuksensa salaamisesta muka jää helposti kiinni? Hakija on helppo googlata. Työhaastattelussakin pitäisi siis valehdella taustansa, mikäli sinne asti pääsee...
Minä hain hain hain hain ja hain. Viimein kaikkien "hanttihommien" haun jälkeen sain vuoden jälkeen vakituisen työpaikan omalta alaltani. Ja hain näitä mäkkärin paikkoja ja siivoojan paikkoja ym "varmoja" paikkoja joihin pääsee aina. No en päässyt, nyt on työ josta pidän kiinni kynsin ja hampain! Tsemppiä kaikille hakijoille!!!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 16:33"]
Ap:n kannattaisi harkita perhepaivahoitajaksi ryhtymista, siihen on tiettavasti yritetty houkutella pitka-aikaistyottomia ennenkin ja tyollistymismahdollisuudet ovat hyvat koska kunnat pystyvat siina saastamaan rahaa.http://www.ammattinetti.fi/ammatit/detail/301_ammatti
[/quote]
Mutta eikös siinä hommassa pidä olla osoittaa ainakin yksi erillinen huone, jossa lapset voivat nukkua päikkärit? Yksiössä ei taida onnistua. En ole työtön, eikä tämä ole tekosyy, vaan toteamus.
Minä olen kirjoittanut tähän ketjuun aiemminkin, mutta olen unohtanut mainita, että minulla oli paljon helpompaa päästä ihan oman alan haastatteluihin kuin esim. siivoojan paikkoihin tai kassalle. Siivoojan paikkaan pääsin kahteen haastatteluun, en saanut kumpaakaan paikkaan. Toinen paikka oli ns. piilotyöpaikka, mutta silti löytyi useita tutun tuttuja,mihin joukkoon itsekin kuuluin, hakijoiksi. Paikan sai opiskelija, kun se oli iltatyötä.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2013 klo 11:43"]
Etsivä löytää, kysyvä ei etsi. Laiskoja paskoja työttömät on. Toivottavasti miehestä jättää sut ja hommaa uuden työssä käyntiin kykenevän nuijan.
[/quote]
Eli ihminen muuttuu laiskaksi paskaksi aina kun jää työttömäksi ja taas ahkeraksi, kun saa töitä. Jokainen ajattelukykyinen tietää, että työelämässä on satojatuhansia entisiä työttömiä ja yrittäjinäkin paljon. Tyhmä on, joka ei tiedä. Työelämässä on myös pilvin pimein laiskoja paskoja, jotka eivät ole koskaan olleet työttömiä. Muiden siivellä porskuttavat. Joskus on käynyt niin, että pomon vaihtuessa ei mennäkään enää entisellä tavalla ja sitten aletaan itkeä syrjintää ja ties mitä, vaikka on vain vaadittu tekemään töitä.
UP.