Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo palkitsee vähän sairastelleita. Onko oikein?

Vierailija
18.12.2013 |

Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä  on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa  voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.

Kommentit (202)

Vierailija
61/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:23"]

Karua, karua tekstiä monilta. Kun itsellä ei ole katkennut koipi laskettelurinteessä, niin se on hyvä sanoa, että vastuutonta koheltamista vapaa-aikana. Kyllä minun hyvinvoinnin määritelmään kuuluu, että sairastunutta tai vammautunutta ei rangaista, vaan autetaan ylös.

[/quote]

Toisten palkitseminen ei ole toisten rankaisemista.

Ilmeisesti esim. koulujen stipendit parhaiten menestyneille on huonompien rankaisua? Onko arvosanojen antaminenkin epäoikeudenmukaista, mikäli kaikki eivät saa sitä kymppiä?

[/quote]

Saako koulussa antaa menestyneen oppilaan stipendin 7:n oppilaalle, joka ei ole ollut päivääkään pois vs. pitkään sairastaneelle oppilaalle, jonka keskiarvo on 9,4?

[/quote]

Harvinaisen typerä vertaus. Opiskelu tehdään itseä varten, ja siinä kilvoitellaan oman itsen kanssa, joten on luonnollista, että parhaiten menestyneet ja parhaiten tsempanneet palkitaan.

Työelämässä se pitkään saikulla ollut ei vaan ole ollut tekemässä sitä työtään, vaikka olisi maailman paras työntekijä. Miten ihmeessä se lohduttaisi työnantajaa, että vitsit kun meillä on niiin järjettömän hyvä työntekijä... joka tosin ei ole töissä.

Vierailija
62/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se oikein. Eli täysin pomosi päätettävissä. Itse sairastelen paljon mutta siis ymmärrän kyllä, että toi on ihan niin, että hän saa noin tehdä jos niin haluaa. Sehän on lisäpalkkio jonka voi antaa (ei palkka) vaikkapa kaikille sinisilmäisille...tosin jos antaisi sen vaikka kaikille valkoihoisille ja tummaihoisille niin se katsottaisiin rotusorroksi, eli jos siinä valossa asiaa katsoo niin kait tuokin kyllä jonkinasteista sortoa on että sairaat ei saa mut terveet saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle vastakysymys: Tuntuisiko sun mielestä paremmalta että pomosi ei palkitsisi ketään? Perustelut?

Vierailija
64/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko pomo oikein kertoo jakavansa lahjat/palkinnot sairaslomiapäivien määrän perusteella? Vai onko tämä kenties sinun päätelmäsi jakoperusteista?

Toki on paljon sairauksia joihin ei voi itse vaikuttaa, mutta moneen asiaan voi myös vaikuttaa itse. Se miten syö, juo, liikkuu ja tupakoiko, vaikuttaa puolustuskykyyn todella paljon.

Vierailija
65/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:59"]

Yhdenvertaisuuslaki

6 §Syrjinnän kielto

Ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Sukupuoleen perustuvasta syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986).

Syrjinnällä tarkoitetaan:

1) sitä, että jotakuta kohdellaan epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa (välitön syrjintä);

2) sitä, että näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai käytäntö saattaa jonkun erityisen epäedulliseen asemaan muihin vertailun kohteena oleviin nähden, paitsi jos säännöksellä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia (välillinen syrjintä);

3) henkilön tai ihmisryhmän arvon ja koskemattomuuden tarkoituksellista tai tosiasiallista loukkaamista siten, että luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai hyökkäävä ilmapiiri (häirintä);

4) ohjetta tai käskyä syrjiä.

Vähän kuulostais ton kolmoskohdan suuntaiselta toiminnalta...

[/quote]

Positiivinen syrjintä. Sallittua jopa suositeltavaa nykyisin.

Vierailija
66/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. On syitä, esim. lapsen vakava sairaus jne joille ei vaan voi mitään. Joten poissaoloja tulee. Jos työntekijä on silti hyvä, ei lusmuile ja tekee työnsä kiitettävästI?! En kannata tuollaista kannustamista, koska kaikkeen ei voi itse vaikuttaa.

Vierailija
67/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:11"]

Ei ammattisaikuttaja vaihda työantajalta varastamaansa vapaa-aikaa yhteen ruokakassiin.

[/quote]

Ei varmasti kukaan kuvittelekaan, että ammattisaikuttaja tervehtyy yhden ruokakassin vuoksi. Sen sijaan ne aina töissä olevat ovat joustaneet kenties paljonkin, paikanneet poissaolijoita, neuvoneet sijaisia, suostuneet ylitöihin, jne. On ihan oikein, että työnantajan arvostaa heidän joustavuuttaan tuollaisella konkreettisella lahjalla.

Itse pitäisin korrektina, että kaikki saavat jonkinlaisen joululahjan, esim. suklaarasian tai kukan. Kyllä sillä ammattisaikuttajalla on jotenkin huono olla ja hänellekin tekee hyvää, jos joku (vaikka sitten työnantaja) osoittaa jonkinlaisen hyvän tahdon eleen. Tuo ruokasäkki voi olla sitten bonuslahja.

Tietenkään mitään palkitsemisia ei tarvita, jos työpaikalla ei ole tuollaisia mahtavia 500 - 600 tunnin poissaoloja. Silloin lahjat jaetaan tasapuolisesti samat kaikille.

Vierailija
68/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:01"]

Kuulostaa oudolta. On syitä, esim. lapsen vakava sairaus jne joille ei vaan voi mitään. Joten poissaoloja tulee. Jos työntekijä on silti hyvä, ei lusmuile ja tekee työnsä kiitettävästI?! En kannata tuollaista kannustamista, koska kaikkeen ei voi itse vaikuttaa.

[/quote]

Jos olet töissä vaikkapa pienessä kahvilassa, missä sinä olet ainoa työntekijä. Omistaja on itse toisena työntekijänä. Jos olet vuodessa poissa töistä yli 500 tuntia, niin miten sinä voit vuoden lopussa väittää, että olet hyvä työntekijä? Millä tavalla se hyvyys ilmenee?

Ja jos työnantajasi kysyisi asiaa, niin miten hänelle perustelisit hyvyytesi? Mun nimittäin on vaikea kuvitella niitä perusteluja, jotka menisi läpi sille omistajalle, joka on sun sairaslomien ajan tehnyt tuplavuoroa ja sen lapset on olleet koko sen ajan käytännössä ilman äitiään.

Vierailija
69/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ainakin tosi hyvin, kun meillä palkittiin. Olin ollut yli neljä vuotta yriksen palveluksessa olematta juuri mitään pois. Sitten tuli tämä että palkitaan mikäli vuoden aikana oli ollut enintään kolme päivää pois. Mä olin sitten juuri silloin ollut neljä, putkeen lääkärintodistuksella. Kyllä se vähän harmitti. Enpä senkään jälkeen ole ollut pois, huono tuuri kävi :) Ei kyllä ollut tuota palkitsemista enää myöhemmin käytössä.

Vierailija
70/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lapsen sairaus ei näy työntekijän sairaustilastossa.

Vierailija
71/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:29"]

Mun mielestä tuo on hyvä tapa. Mä en pidä tuota syrjivänä, sillä eihän siinä oteta mitään pois henkilöiltä, jotka ovat paljon sairaana. Siinä ainoastaan muistetaan niitä, jotka ovat olleet terveenä, eläneet terveellisesti ja tehneet paljon töitä. Muistamisen pitääkin olla juuri tuollainen pieni ja kohtuullinen ele eikä esim. kuukauden palkka. Jos terveitä palkittaisiin isommin, kannustaisi se tulemaan sairaana töihin ja se ei ole taas kenellekään hyväksi. 

[/quote]

Meinaat sitten, että se, joka työpaikallaan kaatui lattialle jääneeseen veteen ja muljautti nivelsiteet, ei ole ahkera.

Nimittäin minua on monesti kiitelty siitä, että ongelmanratkaisukykyni on hyvä ja teen monen ihmisen työt yksin ja olen saanut henkilökohtaisen lisänkin hyvästä työpanoksesta. 

Mutta satuin liukastumaan työpaikan eteisessä, missä oli vettä lattialla ja olin viikon saikulla, kun lääkäri kielsi menemästä keppien kanssa töihin. Viikon päästä keskeytin sairausloman ja menin töihin, koska mielestäni kykenin hoitamaan hommani kipsi jalassa.

Nyt sitten palkitaan lusmu työkaveri, joka nakuttelee puhelimella fb.tä ja whatsappia päivät pitkät ja tarvitsee aina rästitöihin muiden apua

Vierailija
72/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä rankaista ketään. Itse jos sairastelisin ja muut joutuisivat tehdä enemmän töitä kun olen poissa niin olisin iloinen että he saavat jotain kiitosta, voisin vaikka omasta puolesta viedä jonkun herkkukorin heille.

Vierailija
73/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun miehellä on tulospalkkaus ja siihen vaikuttaa onko saikulla vai ei,no ei ole ollut varmaan kymmeneen vuoteen päivääkään pois

Vierailija
74/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa "sairastelijoista" on pahimman luokan lintsaajia. Laiskoja paskoja, jotka eivät viitsi tehdä mitään ja joilla ei ole mitään moraalia tai vastuuta.

On toki syöpää sairastavat, selkänsä murtaneet ja ne oikeasti sairaat, mutta suurin osa kärsii kroonisesta "vatsataudista ja flunssasta" aina maanantaisin ja perjantaisin.

Hyvä että palkitaan vastuullisia työntekijöitä.

Vierailija
75/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin kyseenalaista.

Ymmärrän kyllä pointin taustalla, eli halutaan antaa porkkanaa, jottei ihan pikku nenän vuotamisen takia jäätäisi kotiin. Tai ettei niin innolla pidettäivi motivaatio-saikkua. Tosin toimisi enemmänkin niissä työpaikoissa, joissa saa olla tietyn ajan pois omalla ilmoituksella.

Sitten on taas kolikon toinen puoli; itselläni on pitkäaikaissairaus, joka valitettavasti aiheuttaa silloin tällöin poissaoloja. Sairaus on geneettinen, eli en ole sen puhkeamiseen millään lailla voinut vaikuttaa. Mieluusti ottaisin takaisin perusterveyden ja olisin mahdollisimman vähän pois töistä, mutta minultapa nyt ei kysytty, minkälainen tilanne olisi mieluinen. Itseäni siis kieltämättä pikkuisen harmittaisi tällainen bonuksen jakaminen vähän saikuttaneille.

Vierailija
76/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on oikein. Paljon voi itsekin vaikuttaa tavallisimpiin vaivoihin.

Itse työskentelen fyysisessä työssä huonosti palkatulla alalla, mutta pyrin pitämään terveydestäni huolta: yritän syödä terveellisesti, olen hoikahko, en tupakoi, ulkoilen ja kuntoilen, käyn omalla kustannuksellani tarvittaessa hierojalla, osteopaatilla yms. koska haluan jo itsenikin takia välttää tuki- ja liikuntaelinvammat.

Harrastan tosin urheilulajia, jossa loukkaantumisen riski on aina olemassa. Se välillä vähän hirvittää, mutta onneksi toistaiseksi lajin harrastus on vaikuttanut kuntooni vain positiivisesti. Mutta ihan niin paljon en ole valmis työnantajaa ajattelemaan, että rakkaasta harrastuksestani luopuisin. :)

Vierailija
77/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 13:09"]

[/quote]

Jos olet töissä vaikkapa pienessä kahvilassa, missä sinä olet ainoa työntekijä. Omistaja on itse toisena työntekijänä. Jos olet vuodessa poissa töistä yli 500 tuntia, niin miten sinä voit vuoden lopussa väittää, että olet hyvä työntekijä? Millä tavalla se hyvyys ilmenee?

Ja jos työnantajasi kysyisi asiaa, niin miten hänelle perustelisit hyvyytesi? Mun nimittäin on vaikea kuvitella niitä perusteluja, jotka menisi läpi sille omistajalle, joka on sun sairaslomien ajan tehnyt tuplavuoroa ja sen lapset on olleet koko sen ajan käytännössä ilman äitiään.

[/quote]

Niin, meilestäni se ei ole eettisesti oikein. Poissaoloja voi olla vaikka mistä syistä, joille työntekijä ei voi mitään. Ei kaikki lusmuile ja saikuta.

Vierailija
78/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:21"]

Erittäin kyseenalaista.

Ymmärrän kyllä pointin taustalla, eli halutaan antaa porkkanaa, jottei ihan pikku nenän vuotamisen takia jäätäisi kotiin. Tai ettei niin innolla pidettäivi motivaatio-saikkua. Tosin toimisi enemmänkin niissä työpaikoissa, joissa saa olla tietyn ajan pois omalla ilmoituksella.

Sitten on taas kolikon toinen puoli; itselläni on pitkäaikaissairaus, joka valitettavasti aiheuttaa silloin tällöin poissaoloja. Sairaus on geneettinen, eli en ole sen puhkeamiseen millään lailla voinut vaikuttaa. Mieluusti ottaisin takaisin perusterveyden ja olisin mahdollisimman vähän pois töistä, mutta minultapa nyt ei kysytty, minkälainen tilanne olisi mieluinen. Itseäni siis kieltämättä pikkuisen harmittaisi tällainen bonuksen jakaminen vähän saikuttaneille.

[/quote]

Tottakai se harmittaa. Kun elämä satuttaa etkä voi sille mitään.

Vierailija
79/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:29"]

Mun mielestä tuo on hyvä tapa. Mä en pidä tuota syrjivänä, sillä eihän siinä oteta mitään pois henkilöiltä, jotka ovat paljon sairaana. Siinä ainoastaan muistetaan niitä, jotka ovat olleet terveenä, eläneet terveellisesti ja tehneet paljon töitä. Muistamisen pitääkin olla juuri tuollainen pieni ja kohtuullinen ele eikä esim. kuukauden palkka. Jos terveitä palkittaisiin isommin, kannustaisi se tulemaan sairaana töihin ja se ei ole taas kenellekään hyväksi. 

[/quote]

Meinaat sitten, että se, joka työpaikallaan kaatui lattialle jääneeseen veteen ja muljautti nivelsiteet, ei ole ahkera.

Nimittäin minua on monesti kiitelty siitä, että ongelmanratkaisukykyni on hyvä ja teen monen ihmisen työt yksin ja olen saanut henkilökohtaisen lisänkin hyvästä työpanoksesta. 

Mutta satuin liukastumaan työpaikan eteisessä, missä oli vettä lattialla ja olin viikon saikulla, kun lääkäri kielsi menemästä keppien kanssa töihin. Viikon päästä keskeytin sairausloman ja menin töihin, koska mielestäni kykenin hoitamaan hommani kipsi jalassa.

Nyt sitten palkitaan lusmu työkaveri, joka nakuttelee puhelimella fb.tä ja whatsappia päivät pitkät ja tarvitsee aina rästitöihin muiden apua

[/quote]

Tietysti yksittäistapauksissa voi tulla epäreiluja tilanteita. Tuo on sitten pomon pelisilmän varassa. Itse esimiehenä antaisin tietysti kassin myös henkilölle, jonka ainoa saikku johtuisi työtapaturmasta. 

Vierailija
80/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksumpaa olisi palkita vaikka Vuoden Työntekijä, kuulostaa jo positiivisemmalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi