Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo palkitsee vähän sairastelleita. Onko oikein?

Vierailija
18.12.2013 |

Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä  on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa  voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.

Kommentit (202)

Vierailija
1/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein! Minä en ole ollut sairauslomalla päivääkään viimeiseen kahteen vuoteen. Enkä nyhjää vain kotona.

Niin paljon on näitä ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että sairauslomia ono oikeus pitää se maksimi vaikka ei olisisairaksaan. Siis jos loppu vuodesta on "lomia" pitämättä niin sitten haetaan sairauslomaa vaikka ei olisi tarvettakaan.

Vierailija
2/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että ongelma ei ole jossain urheilussa loukkaantuneet vaan ne jotka ottavat joka vuosi maksimimäärän saikkupäiviä. Teillä lienee paha ilmapiiriongelma tai sitten rutkasti niitä, jotka ottavat mielellään omaa lomaa ja valehtelevat sen syystä. Asiaan on vaikea puuttua ja ehkä tämä palkitsemissysteemi on sellainen millä yritetään puuttua jotenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin oikein on tässä saikuttajien maassa.

Vierailija
4/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, voi kun meilläkin. En ole ollut 9 vuoteen koskaan saikulla, kun en vaan tule kipeäksi. Voisin ottaa pari elintarvikekassia...

Vierailija
5/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä vähän kyseenalaista, mutta eihän nyt isosta asiasta ole kyse. Jos pomolla olisi pelisilmää, niin palkinto voisi kylläkin olla vaikka liikunta- tai kulttuuriseteleitä ruokatarvikkeiden sijaan...niin terveys pysyisi edelleen yllä.

Vierailija
6/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se oikein ole, sillä ei kukaan voi itse vaikuttaa siihen sairastuuko vai ei. Tosin eihän toi ruokakassi mikään niin suuri palkinto ole, että ihmiset sen takia tulisivat sairaina töihin, en ainakaan usko. Se olisi eriasia jos palkintona olisi vaikka kuukauden palkka, mutta sellainen nyt tuskin olisi enää edes laillistakaan.

Vierailija
7/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi reilumpaa palkita ns. hyvät työntekijät. Todennäköisesti samat ihmiset saisivat joka tapauksessa ne lahjakassit ilman, että oikeasti sairastelleita työntekijöitä nolataan.

Vierailija
8/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienten lasten äidit taas vinkuu.

Onko se pomon antama kassin arvo niin suuri että kannattaa tästäkin marista ?

Laita ukkos välillä kotiin sairaan lapsen kanssa, ei tarvi tätä katsoa

Vierailija
9/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalla ihmisellä on oikeus sairastaa ja toipua kotona. On paljon ihan perusteltuja poissaoloja, jolloin työntekijä ei ole työkykyinen sairautensa takia. Työnantajalle ne työntekijät, jotka eivät sairasta, ovat kuitenkin huomattavasti tuottavampia kuin ne, jotka ovat jatkuvasti palkallisesti poissa. Jos on paljon lyhyitä poissaoloja, se usein indikoi jotain ongelmaa työmaotivaatiossa tai jaksamisessa. Jos kerran katkaisee jalkansa, siitä tulee pitkä sairasloma, mutta se on sitten ohi. Vuodesta toiseen paljon lyhyillä poissaoloilla olevat on se ongelma. Minusta on ihan ok palkita niitä, joilla poissaoloja ei ole.

Vierailija
10/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii. Kaikkien pitäsi saada palkkaa, palkintoja ja hyvää yhtä paljon. Riippumatta siitä, mitä tekevät, vai tekevätkö mitään.

Elintapatyöttömän on saatava asua yhtä leveästi, kun pääministerin. Tarvitsee samat pelit ja vehkeet ja kulkupelit. Ei oo reiluu, jos jollakin on enemmän.

Valittajat ja yhteisellä taskulla kävijät unohtavat kuitenkin, että toiset vaihtavat sen vapaa-aikansa näihin hyödykkeisiin, ei ne ilmaiseksi toisillekaan tule.

Vierailija
11/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ei nyt kuitenkaan ole kyse sairastaneiden rankaisemisesta, tuskin se on sinulta pois jos joku muu palkitaan. Jälleen kerran joku kateellinen siellä vinkuu.

Vierailija
12/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein on. Vähiten sairastaneet ovat olleet eniten töissä eli olleet yrityksen kannalta tuottavampia kuin muut. Ja lisäksi todennäköisesti pitäneet huolta kunnostaan mieluummin kuin istuneet kaljakuppiloissa tai tv-sohvassa.

Tuntuu omituiselta, että on paljon ihmisiä, jotka tulkitsevat sairauslomat subjektiiviseksi oikeudekseen ja pyrkivät käyttämään hyväkseen varsinkin niin pitkälti sairauslomaa kuin sitä saa täydellä palkalla. Sitähän helposti tuplaa vuosilomansa.

Vierailija
13/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:40"]

pienten lasten äidit taas vinkuu.

Onko se pomon antama kassin arvo niin suuri että kannattaa tästäkin marista ?

Laita ukkos välillä kotiin sairaan lapsen kanssa, ei tarvi tätä katsoa

[/quote]

Ei tässä varmaan ole kyse siitä, minkä arvoinen ko. lahja on vaan sen jakoperusteista. Kukaan ei varmaan mielellään joudu leikkaukseen, murra lonkkaluutaan, sairastu syöpään ja joudu sen takia "mustalle listalle". Ymmärrän toki nämä "ammattisairastajat", jotka ovat saikulla ensimmäisestä aivastajasta, mutta oikeasti on älytöntä palkita suorasukaisesti pelkkien sairaslomapäivien vähyyden perusteella.

Vierailija
14/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein. Ei se työnantaja ota keneltäkään pois oikeutta sairastaa. Ja sairasajan palkka juoksee kuten ennenkin. Kukaan ei siis häviä mitään. Mutta ne, jotka ovat työnantajalle hyviä, harmittomia työntekijöitä, saavat pienen konkreettisen kiitoksen panoksestaan. Ihan hyvä juttu.

Vierailija
15/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap joka vuosi joku aktiivisesta harrastamisesta johtuva loukkaantuminen, joka vie sut pitkälle sairaslomalle? Ettet minään vuonna saa tuota kassia? Jos näin on, niin valitusoikeus ei kyllä ole sulla vaan työnantajalla.

Vierailija
16/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä se menee yleensä vielä niin, että kun joku paljon sairastaa, joku toinen tekee tuplasti hommia ja joustaa ja hoitaa enemmänkin kuin pelkät omat hommansa. Silloin on minusta kiitos ihan paikallaan.

Vierailija
17/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenvertaisuuslaki

6 §
Syrjinnän kielto

Ketään ei saa syrjiä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Sukupuoleen perustuvasta syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa (609/1986).

Syrjinnällä tarkoitetaan:

1) sitä, että jotakuta kohdellaan epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa (välitön syrjintä);

2) sitä, että näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai käytäntö saattaa jonkun erityisen epäedulliseen asemaan muihin vertailun kohteena oleviin nähden, paitsi jos säännöksellä, perusteella tai käytännöllä on hyväksyttävä tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia (välillinen syrjintä);

3) henkilön tai ihmisryhmän arvon ja koskemattomuuden tarkoituksellista tai tosiasiallista loukkaamista siten, että luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai hyökkäävä ilmapiiri (häirintä);

4) ohjetta tai käskyä syrjiä.

Vähän kuulostais ton kolmoskohdan suuntaiselta toiminnalta...

Vierailija
18/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole oikein. Ei sille sairastumiselle kukaan mitään voi. Itse olen tosi harvoin kipeänä. Nyt 3 viikon sisällä olen joutunut olemaan kahdesti sairaslomalla enkä vieläkään ole terve. Kyllä mä ymmärrän, että mun saikku rasittaa työnantajaa, mutta enemmän mua rasittaa se etten tunnu parantuvan nyt ollenkaan. Mieluummin olisin töissä kun jatkuvasti puolikuntoisena ja kivuliaana.

Miksi sellainen työntekijä pitäisi palkita joka ei ole ollut sairaana? Tekeekö se ihmisestä paremman työntekijän, jos ei koskaan sairastu? Miksei voi palkita enemmin jostain sellaisesta johon voi itse vaikuttaa esim. motivaatiosta, hyvästä hengestä työpaikalla, tunnollisuudesta yms.

Vierailija
19/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se on oikein, että hyvin työssä jaksaneet palkitaan. Jos sitä vapaa-aikana koheltaa ja katkasee koipensa, niin ei se nyt työnantajankaan vika ole!! Työtapaturmat on sitten taas asia erikseen. Tietty flunssaankin sairastuu jotkut useammin kuin toiset, mutta niinhän se on, että tasan ei mee nallekarkit. Ehkä aktiiviset ihmiset saavat sitten sen "palkintonsa" jostain muusta. Itse olen ollut sairaslomalla vain ennalta suunnitellun leikkauksen vuoksi, en ole sairastellut muuten. No meillä kaikki saa samat palkinnot jouluna, mutta työnsä hyvin tehnyt saa palkkaa sitten sen mukaan. Eihän saikkuilijakaan saa palkkaa kovin pitkään täysmääräisenä ja jos on työ missä ilta/yölisiä, niin nehän vähennetään heti pois. Taidat olla se paljon sairasteleva tyyppi. Elä terveellisemmin. Tee työsi kunnolla ja älä riehu joka ilta töistä tullessa jossain harrasteessa, jossa loukkaantuminen on mahdollista. 

Vierailija
20/202 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikein, jos on itse terve ja hyväkuntoinen. Minä olin.

Kunnes sairastuin tappaavaan syöpään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi