Pomo palkitsee vähän sairastelleita. Onko oikein?
Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.
Kommentit (202)
Tottakai paljon sairastavista koituu kustannuksia työnantajalle ja taakkaa työtovereille. Vaikka, et suoranaisesti tekisikään saikuttajan rästitöitä, joudut ottamaan enemmän kokonaisvastuuta ja suunnittelemaan töitä jne. Se on raskasta työtovereille, ja tästä venymisestä on ihan ok palkita.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:55"]Pitäis olla ihan yleinen käytäntö! Bonuksia niille, jotka hoitaa niiden sairastelevienkin työt. Ja totta kai jokainen voi olla joskus sairas. Silloin ei ole mitään syytä saada bonusta. Kyllä mä ainakin hyväksyisin moisen systeemin, vaikka sattuisin olemaankin sairaana liikaa jonain vuonna.
[/quote]
Minua ärsyttää tässä juuri tuo "ei mitään syytä" ajattelu. Minun töitä ei tee kukaan jos olen sairaana. En kyllä muista milloin olisin viimeksi ollut. Mutta jos se yksi päivä tai tunti tulee, niin olen heti"ei mitään syytä" osastossa. Joku järki näihin palkkioihin! Meillä bonuksetkin jaetaan työssäolokuukausien suhteessa.