Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo palkitsee vähän sairastelleita. Onko oikein?

Vierailija
18.12.2013 |

Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä  on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa  voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.

Kommentit (202)

Vierailija
101/202 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
102/202 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette voi olla tosissanne, että on ok että vähiten sairastelleet saa palkinnon siitä. Ihminen nyt vaan on sellainen, että joskus se sairastuu halusi tai ei. Paljon sairaslomalla olleet tuskin kaikki ovat "muka" sairaita tai omasta halustaan sairaita. Itse jouduin olemaan viime viikon pois töistä sairaalassa tutkimuksissa olleen pienen lapsen takia. Ja jos lapsi muuten sairastuisi, minä jäisin kotiin, mies menisi töihin. Kamalan flunssaisenakaan on tyhmää mennä töihin, tauti vaan tarttuisi muihinkin työntekijöihin. Itseaiheutettuja sairaslomia on vaan jotkut kännissä törttöillessä tapahtuneet onnettomuudet. Ihmiset, jotka eivät koskaan ole sairaslomilla, joko omaavat hämmästyttävän hyvän vastustuskyvyn tai sitten eivät kerta kaikkiaan poistu kotisohvalta muualle kuin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/202 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Valitaanhan työpaikoissa myös vuoden työntekijöitä jotka palkitaan? MIksei saisi antaa paria vaivaista ruokakassia niille jotka ovat olleet tunnollisimpia? Miksi sairaspäivien määrä ei olisi hyvä mittari valinnassa? Jos työ on fyysistä, niin työnantaja olettaa työntekijöiden pitävän terveydestään omatoimisesti huolta. Työnantajahan vain kannustaa siihen! Hyvä että eniten fyysistä rasitusta saaneet palkitaan, ei ole mitään järkeä että kahden työntekijän työtuntien erotus voi olla tähtitieteellisiä määriä.

Vierailija
104/202 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totisesti on oikein ja autuaallista.

Vierailija
105/202 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole oikein ja varmaan on laitontakin. Tuohan kuulostaa jo syrjinnältä ja ihan kuin työnantaja ajattelisi, että on oma valinta olla sairaana tai terveenä. Aika törkeää ja epäeettistä käytöstä ja tosiaan kuulostaa jo laittomalta. Ymmärräm, että voidaan palkita hyvin tehdystä työstä vaikka vuoden lopulla ja tällöin voidaan palkita henkilö, joka olisi ollut vuoden aikana vaikka useamman kuukauden sairaslomalla.

Vierailija
106/202 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on oikein, ja kuulostaa tosi hyvältä systeemiltä. Täytyykin ehdottaa meidäkin firmaan.

Vierailija
107/202 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

500h = yli 3kk sairasloma. Panee miettimään jos noita on toistuvasti.

Tekisi mieli sanoa että työnantajasi toimii fiksusti kun kannustaa näin työntekijöitään olemaan sairastamatta. Mutta tuo kääntyy ikävä kyllä myös niin että nekin jotka ihan oikeasti on kipeitä, tulevat töihin ja tartuttavat työkaverit. Tämä aiheuttaa tietenkin välitöntä työtehon laskua.

Ennemmin sitten palkittaisiin hyvät/ahkerat työntekijät, jolloin perusteina voisi olla muutakin kuin tuo sairastamattomuus.

Vierailija
108/202 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole oikein. Sairauksille ei mitään voi. Itse olen ollut muutaman pv:n sairaana kovan flunssan vuoksi mutta ei todellakaan mitään palkintoa 'sairastamattomuudesta' odota. Viime vuonna taas kova korvatulehdus vie saikulle viikoksi. Tasan ei käy onnen (terveyden) lahjat...

Vierailija
109/202 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:53"]

On oikein. Ei se työnantaja ota keneltäkään pois oikeutta sairastaa. Ja sairasajan palkka juoksee kuten ennenkin. Kukaan ei siis häviä mitään. Mutta ne, jotka ovat työnantajalle hyviä, harmittomia työntekijöitä, saavat pienen konkreettisen kiitoksen panoksestaan. Ihan hyvä juttu.

[/quote]

Juuri näin.

Vierailija
110/202 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomani tulisi pomolleni oikeastaan tuplasti kalliimmaksi, eli ensin olisin pois töistä ja saisin kuitenkin siltä ajalta palkkaa. Ja töihin palattuani minun on kuitenkin pakko tehdä omat työni pois, ja koska niitä on rästissä, joutuisin tekemään ne osin ylitöinä, eli saisin lisää palkkaa. Meillä kun ei kukaan muu vaan voi tehdä minun töitäni.

Ai niin, mutta minähän en ole ollutkaan viiteen vuoteen yhtään päivää pois töistä, hups! Pitisi varmaan ensi vuonna saikuttaa koko vuosi, että olisin käyttänyt kaikki minulle kuuluvat sairaslomapäivät..

Jos nyt ei oteta huomioon tapaturmia tai vakavia sairastumisia (syöpä yms.), niin suurin osa sairaslomista johtuu flunssasta yms. Ja siihen kyllä voi ihminen aika paljon vaikuttaa.

Vierailija
111/202 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sitä palkkaakin samanarvoisesta työstä esim. yksityisellä sektorilla maksetaan aikamoisella "kläpillä". Erot voivat olla suuret. Ei ole tasa-arvoista kohtelua ollenkaan.

Vierailija
112/202 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein. Kukaan ei leikkaa sairastavien etuja, vaan palkitaan vähän sairastavia. Työnantaja itse päättää palkitsemisperusteista. Miehen veljen työpaikalla sai viikon palkan, jos ei ollut yhtään omaa tai lapsen sairauspoissaoloa vuoden aikana.

Vierailija
113/202 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö toivoa, että eniten ahkeruudestaan ja kunnollisuudestaan melskaavat saavat tappavan syövän? Maailma muuttuu silloin kummasti jokaisella.

Nautin yleensä henkisesti alamittaisten kommenttien lukemisesta, mutta näissä kirjoituksissa ne ovat jo ylivoimaisen järjettömiä.

Kyse ei ole todellakaan ole mistään ruokakassikateudesta vaan siitä, että vakaville sairauksille ei välttämättä voi yhtään mitään.  

Millään tehdyllä tai tekemättä jättämisellä ei ole merkitystä, jos sairastuu syöpään, johon suvussa on alttius.

t. Vakavasti sairastunut tupakoimaton absolutisti, joka on tehnyt koko ikänsä pitkiä työpäiviä, syönyt terveellisesti ja liikkunut paljon. Kunnes sairastui nuorena yhteen tappavimmista syövistä. Elinvuosia kolmesta viiteen, joista elettynä jo kaksi.

Vierailija
114/202 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tuo sairauslomien vähyyden palkitseminen tuntuu jotenkin oudolta, eihän niille juurikaan mitään voi jos oikeasti sairastaa. Miehen työnantaja on jo vuosikausien ajan palkinnut tupakoimattomat työntekijänsä 100 euron ylimääräisellä bonuksella, tämä taas on varsin oiva keino kannustaa savuttomuutta ja tähänhän voi oikeasti vaikuttaa :)

Vierailija
115/202 |
22.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi palkitaan tehdystä työstä ja tuloksesta, eikä siitä, kuka on lojunut eniten töissä.

Saikut on aina saanut pitää rauhassa, eikä ole tarvinnut tulla kipeänä töihin. Mutta tuloksen mukaan kun katsotaan, sain muhkeat joulubonukset taas, vaikka olen ollut saikulla kaksi kertaa tämän vuoden aikana.

Miespuolinen työkaverini ei kai ole ollut saikulla kertaakaan vuoden aikana, mutta bonus jäi aika pieneksi, koska tuottavuus oli heikko.

Jos tämä mies olisi palkittu saikuttomuuden takia ja minua ei tuloksen takia, olisin taatusti ensi vuonna pitänyt sitten kaikki lailliset saikut, mitä olisin saanut. Miksi tehdä hyvin työnsä, jos palkitaan lusmu, joka tulee flunssaisena töihin ja ei tee töitä, vaan voivottelee, kuinka on sairas.

Vierailija
116/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 12:29"]Ihan turha puhua, ettei sairaslomia haeta laiskuuteen. Olen sattumalta miehen kautta tutustunut hänen duunarisukuunsa ja miestä lukuunottamatta koko porukka on vähintään pikkupinnareita. Eikä todellakaan voi olla ainoa porukka Suomessa, kun tuntuu olevan näiden miehen sukulaisten työkaverit samanlaisia. Esimerkkinä: yksi nyrjäytti nilkkansa töissä ja siitä saikkua kaksi viikkoa. Tämä ok, mutta kun saikku jatkui 2kk, kun meni aina vaan rutisemaan lisää, vaikka oikeasti nilkassa ei ollut mitään vikaa... Kerrankin löytyi syy lomailla vähän pidempään. Toinen totesi vaan kylmästi, että oli ma-ti saikulla hartiasärystä... Myöhemmin käytti itse sanaa motivaatiosaikku. Heillä on kuulemma töissä välillä tapana hakea motivaatiosaikkua, kun vituttaa tarpeeksi. Minulle ei selvinnyt, mikä siinä työssä oli niin kamalaa paitsi tietty se, että sinne piti mennä ja tehdä töitä. Ehkä se on sitä duunariasennetta, että työtä ja pomoja pitää vihata.  Miehen äiti taas haki päänsärkysaikun viikoksi, kun piti valmistella miehen siskon häitä. Näitä juttuja riittää. Koko porukka on vuodessa useita viikkoja sairaslomalla per nenä ja oikeasti ovat mun silmään kipeinä oikeasti ehkä 2-4 päivää. Ehkä niillä on huono tuuri, kun jokaiselle on sattunut niin kamala työpaikka... Mun mies on oikeasti sitten toinen ääripää ja ainoa suvussaan. Ehkä johtuu siitäkin, että mies on ainoa koulutettu koko suvusta ja sitä myöten suhtautuu työhönsä vakavammin, vaikkei mitään jättipalkkaa saakaan.
[/quote]

Jos tyyppi on ollut 2kk saikulla niin eipä ole työnantajan tarvinnut enää palkkaa maksaa vaan on mennyt ihan sairauspäivärahalle, jonka kela maksaa. Eikä ole kuin 60%palkasta joten ei kai huvikseen ole näin "lomaillut".

Vierailija
117/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaverina tuollainen tyhjän saikuttaja. On ikävää, jos ihminen on aina nyrkit ojossa vaatimassa kaikkia etuja ja vapauksia itselleen. Voisi kuvitella, että tiuhaan saikuttava osaisi olla nöyrä siitä, että saa olla töissä ja kiitollinen siitä, että toiset joutuvat paikkailemaan hänen poissaoloistaan aiheutuvia lisätöitä.

Kokemus on kuitenkin osoittanut, että tällaiset ihmiset myös hyvin hanakasti ovat vaatimassa aina itselleen niitä parhaita lomia, perjantaivapaapäiviä jne. Työmoraali on sellainen asia, joka saadaan kotoa, ja jos sitä ei ole lapsesta asti opetettu, on sitä turha löytää enää myöhemmällä iällä. Sairauslomalla saa tietysti olla, jos siihen on aihetta, mutta aika iso osa sairauspoissaoloista on sellaisia, että niiden oikeutus on hieman kyseenalainen. Jokaisellahan on pieniä kolotuksia, särkyjä, flunssaa jne. aina silloin tällöin. Tietty osa ihmisistä jää helpommin pois töistä. Työnantajalta reilua olisi palkita ne ihmiset, jotka tekevät enemmän töitä.

Vierailija
118/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, kun on niitä sairaita ja "sairaita". Yks tuttuni on oikeesti JOKA viikko muka kipeänä. En jaksa uskoa. Ei perusterveellistä voi tulla flunssa ja kuume viikon välein, eihän? Ite antaisin pomona potkut.

Vierailija
119/202 |
21.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein ja toivottavasti tämä käytäntö yleistyy! Ainoa ketkä siitä katkeroituneena valittavat ovat tod.näk. näitä saikuttajia joita kovasti harmittaa kun viimein kolahtaa se lusmuilu omaan nilkkaan.

Vierailija
120/202 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se tietenkään oikein ole, ei ole...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän