Pomo palkitsee vähän sairastelleita. Onko oikein?
Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.
Kommentit (202)
Mun pomo ei palkitse. Se vittuilee ja kiukuttelee mun talvilomasta joka kestää kokonaisen viikon. Hurjaa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:29"]
Mun mielestä tuo on hyvä tapa. Mä en pidä tuota syrjivänä, sillä eihän siinä oteta mitään pois henkilöiltä, jotka ovat paljon sairaana. Siinä ainoastaan muistetaan niitä, jotka ovat olleet terveenä, eläneet terveellisesti ja tehneet paljon töitä. Muistamisen pitääkin olla juuri tuollainen pieni ja kohtuullinen ele eikä esim. kuukauden palkka. Jos terveitä palkittaisiin isommin, kannustaisi se tulemaan sairaana töihin ja se ei ole taas kenellekään hyväksi.
[/quote]
Meinaat sitten, että se, joka työpaikallaan kaatui lattialle jääneeseen veteen ja muljautti nivelsiteet, ei ole ahkera.
Nimittäin minua on monesti kiitelty siitä, että ongelmanratkaisukykyni on hyvä ja teen monen ihmisen työt yksin ja olen saanut henkilökohtaisen lisänkin hyvästä työpanoksesta.
Mutta satuin liukastumaan työpaikan eteisessä, missä oli vettä lattialla ja olin viikon saikulla, kun lääkäri kielsi menemästä keppien kanssa töihin. Viikon päästä keskeytin sairausloman ja menin töihin, koska mielestäni kykenin hoitamaan hommani kipsi jalassa.
Nyt sitten palkitaan lusmu työkaveri, joka nakuttelee puhelimella fb.tä ja whatsappia päivät pitkät ja tarvitsee aina rästitöihin muiden apua
[/quote]
Tietysti yksittäistapauksissa voi tulla epäreiluja tilanteita. Tuo on sitten pomon pelisilmän varassa. Itse esimiehenä antaisin tietysti kassin myös henkilölle, jonka ainoa saikku johtuisi työtapaturmasta.
[/quote]
Eli valitset tietyt työntekijät ja muut jäis ilman? Kuulostaa todella kivalta työpaikalta....NOT.
Poissaolot voi olla tulospalkkauksen peruste. Onhan se paremmin hommansa tekvä ihminen jos ei ole poissa kuin sellainen joka joka toinen viikko saikulla.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 09:29"]
Raskas ruumiillinen työ. Osalla työntekijöistä on vuoden aikana 500 - 600 tuntia sairaslomia, ja sitten on muutamia joilla on vain esim. 8 tuntia, suurimmalla osalla siltä väliltä. Aina joulun alla pomo tutkii sairaslomatilastoja ja palkitsee ne, joilla on tosi vähän sairaslomia, he saavat ison kassillisen elintarvikkeita. Onko oikein? Aktiivisella ihmisellä esim. yksi ainoa loukkaantuminen urheiluharrastuksessa voi tuoda pitkän saikun, vaikka muuten ei sairastelisi koskaan, ja silloin katsotaan nyrpeästi ja ja joutuu ns. mustalle listalle. Ne taas, jotka eivät uskalla tehdä mitään ja nyhjäävät vain kotonaan eivät tietenkään joudu tapaturmiin ja heidät palkitaan siitä.
[/quote]
Tietysti on oikein.Ne jotka eivät ole pitäneet sairaslomaa,ovat olleet enemmän töissä,eli hyödyllisempiä työnantajalle,kuin sairaslomalla paljon olleet.Tietysti heidät saa palkita. Tietysti siinäkin on eroja,kuinka helposti hakee sairaslomaa.Vain silloin kun on oikeasti kipeä,vai aina kun on vähän nuha,krapula yms.
Sellainen juttu muuten, että tuollainen sitten herkästi kannustaa tulemaan sairaana töihin. Siitä kun joku sitten raapaisee itselleen influenssan ja silti bonuksen toivossa tulee töihin, niin äkkiä on puolet henkilökunnasta influenssassa.
Sama juttu vatsataudissa.
Ja miten on vakuutusten laita, mikäli työntekijä palaa liian nopeasti esim. onnettomuuden jälkeen töihin ja työssä sitten sattuukin jotain hoitamattoman vamman vuoksi?
Tämä on täysin oikein ja tulisi määrätä lakisääteiseksi. Kyllä ne suurimmat saikuttelijat on keksijöitä ja turhan valittajia, tämä on nähty.
Kymmeniä vuosia työskennellyt, sairaslomapäiviä ei edes joka toinen vuosi.
Ai niin, koskaan en ole mitään palkintoa saanut.?
Kyllä se on okei. Jokainen sairaslomapäivä maksaa työnantajalle aivan hirvittävän paljon rahaa!
Voi myös olla että joku kärsii esim. vaikeasta migreenistä, johon ei huomattavaa apua edes estolääkityksestä. Tällöin näitä lyhyitä poissaoloja tulee joskus. Kyse ei todellakaan ole työmotivaatiosta tai muusta ongelmasta, ainoastaan migreenistä.
Jos tuo on etukäteen sovittu tai tiedetty juttu, niin miksi ei ole OK? Jos taas palkitaankin ilmoittamatta etukäteen ja nöyryytystarkoituksessa, niin sitten en kyllä arvostaisi.
Niin eihän toisten palkitseminen ole sinulta pois. Ihmeellistä ajattelua. Pitäisikö työnantajan nyt sitten palkita sairaslomalla jatkuvasti oleviakin?? Kaikkea sitä kuulee...Only in Finland.
Minä olen nyt flunssassa. Vuosilomalla. Ei tullt mieleenkään lähteä hakemaan saikkua ennen lomalle jäämistä. Olen ollut sairaslomalla 2 päivää viimeisen kolmen vuoden aikana. Ihanaa olla terve. Meillä on työpaikalla ihmisiä, joilla on kovin matala :( kipukynnys vai mistä se johtuu, että jatkuvsti ollaan saikulla. Hyvä työnantaja, joka huomioi ahkerat ihmiset. Eri asia on sitten vakavat sairaudet.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 10:23"]
Karua, karua tekstiä monilta. Kun itsellä ei ole katkennut koipi laskettelurinteessä, niin se on hyvä sanoa, että vastuutonta koheltamista vapaa-aikana. Kyllä minun hyvinvoinnin määritelmään kuuluu, että sairastunutta tai vammautunutta ei rangaista, vaan autetaan ylös.
[/quote]
Toisten palkitseminen ei ole toisten rankaisemista.
Ilmeisesti esim. koulujen stipendit parhaiten menestyneille on huonompien rankaisua? Onko arvosanojen antaminenkin epäoikeudenmukaista, mikäli kaikki eivät saa sitä kymppiä?
[/quote] Kouluarvosanoihin voi itse kovalla työllä vaikuttaa. Sairasteluun välttämättä ei. Kyseessä ei ole sama asia ollenkaan. Itse en ole kertaakaan yli 15 vuoden työuran aikana ollut poiss töistä ilman oikeaa syytä. Olisiko esim keuhkokuumeessa mentävä töihin?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 22:21"]Voi myös olla että joku kärsii esim. vaikeasta migreenistä, johon ei huomattavaa apua edes estolääkityksestä. Tällöin näitä lyhyitä poissaoloja tulee joskus. Kyse ei todellakaan ole työmotivaatiosta tai muusta ongelmasta, ainoastaan migreenistä.
[/quote] Samaa mieltä, olen itsekin migreenipotilas, ja huvittaa oikein nämä "lusmuilujutut". Oikeasta migreenistä kärsivät kun olisivat mieluummin siellä töissä kuin kotona "lusmuilemassa", lue: oksentamassa ja kärsimässä niin kovaa kipua että synnytys on siihen verrattuna pientä... Että en ole migreenissä edes ajokunnossa, saati sitten työkunnossa. Joku voisi nyt sitten kertoa, että miten voin tähän itse vaikuttaa, kun lääkitys on, alkoholia en voi käyttää lainkaan ja elämäntavat on pakko pitää säännöllisiä ja terveellisinä?
Kertokaa te oikeasti sairastelijat, että miten se ruokakassi on teiltä pois? Teillä on syöpä tai joku muu vakava pitkäaikaissairaus ja joudutte olemaan paljon pois töistä. Muut tekevät silloin teidän työnne ja saavat siitä ruokakassin palkkioksi. Siis ruokakassin? Ja se on ihan kamala vääryys? Ei voi ymmärtää.
Kertokaa te oikeasti sairastelijat, että miten se ruokakassi on teiltä pois? Teillä on syöpä tai joku muu vakava pitkäaikaissairaus ja joudutte olemaan paljon pois töistä. Muut tekevät silloin teidän työnne ja saavat siitä ruokakassin palkkioksi. Siis ruokakassin? Ja se on ihan kamala vääryys? Ei voi ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:18"]Kertokaa te oikeasti sairastelijat, että miten se ruokakassi on teiltä pois? Teillä on syöpä tai joku muu vakava pitkäaikaissairaus ja joudutte olemaan paljon pois töistä. Muut tekevät silloin teidän työnne ja saavat siitä ruokakassin palkkioksi. Siis ruokakassin? Ja se on ihan kamala vääryys? Ei voi ymmärtää.
[/quote] Koita sinä ystävä rakas ymmärtää, että kyse ei ole siitä kassista, vaan siitä mistä se viestii: jos ihmisiä palkitaan siitä että heillä ei ole sairauspoissoloja, sehän antaa selkeän viestin siitä, että kyseessä on asia johon voi itse vaikuttaa, tai että sairaspoissaolot eivät johdukaan sairaudesta, vaan laiskuudesta. Ja tämä v*tuttaa ihan suunnattomasti minua, koska en ikinä elämässäni ole lintsannut töistä, olen poissa vain kun siihen on oikea syy enkä ole työkykyinen, sairauteeni ei ole parannuskeinoa, enkä voi sille mitään. Minä en roiku työaikana netissä enkä seiso juoruamassa, kuten moni muu, ja siitä ei silti palkita. T: se migreenipotilas
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 19:30"]
Tämä on täysin oikein ja tulisi määrätä lakisääteiseksi. Kyllä ne suurimmat saikuttelijat on keksijöitä ja turhan valittajia, tämä on nähty.
Kymmeniä vuosia työskennellyt, sairaslomapäiviä ei edes joka toinen vuosi.
Ai niin, koskaan en ole mitään palkintoa saanut.?
[/quote]
Eiköhän terveys ole sitten se suurin palkinto. Sitä meinaan meillä paljon saikuttavilla ei ole.
On se niin jännä, miten rivityöntekijät alkavat heti marmattaa muiden sairaslomista ja julistavat ne heti movetuksiksi. Kehutaan, miten tullaan töihin vaikka pää kainalossa ja valitettavasti välillä toteutetaankin se, eli tullaan töihin kipeänä ja tartutetaan muut. Ja sitten tietysti nitistään ja vollotetaan koko päivä, että oivoi kun oon niin kipeä, ei millään jaksais mut saikulle en jää!
Pitäisi pistää kaikki saikuista valittajat kokeilemaan elämää loukkaantuneena tai pitkäaikaissairaana (itselläni on ollut "kunnia" kokea molemmat). Elikkäs sitten vaan vaikka jalka paskaksi niin, ettei painoa saa varata yhtään. Töistä ette sitten lintsaa sen pikkuvaivan vuoksi!
[quote author="Vierailija" time="21.12.2013 klo 17:21"]No on oikein. Paljon voi itsekin vaikuttaa tavallisimpiin vaivoihin.
Itse työskentelen fyysisessä työssä huonosti palkatulla alalla, mutta pyrin pitämään terveydestäni huolta: yritän syödä terveellisesti, olen hoikahko, en tupakoi, ulkoilen ja kuntoilen, käyn omalla kustannuksellani tarvittaessa hierojalla, osteopaatilla yms. koska haluan jo itsenikin takia välttää tuki- ja liikuntaelinvammat.
Harrastan tosin urheilulajia, jossa loukkaantumisen riski on aina olemassa. Se välillä vähän hirvittää, mutta onneksi toistaiseksi lajin harrastus on vaikuttanut kuntooni vain positiivisesti. Mutta ihan niin paljon en ole valmis työnantajaa ajattelemaan, että rakkaasta harrastuksestani luopuisin. :)[/quote]
Pakko myöntää, ettäbjos meille tulisi tällainen palkitsemismuoto, alkaisin laiskaksi. Jos sillä saa lisää palkkaa, että lojuu kipeänä töissä, jättäisin minäkin erityisosaamiseni hyödyntämättä. Onneksi meillä palkitaan vielä työn tuottavuuden mukaan, ei sen mukaan, että tulet sairaana töihin