Maaliskuisia?
Olen jo jonkun aikaa kurkkinut ja odotellut, että joku aloittaisi meille maaliskuisille oman pinon. Vai eikö muita ole?! Itse olen jo liittynyt tuonne odotuspuolen maalismasuihin, mutta siellä porukkaa on kuin pipoa ja tekstiä tulee sivu tolkulla joka päivä, en minä niitä jaksa lukea, jotta pysyisin kärryillä. Ajattelin jospa meitä täällä olisi vähemmän.
Kerronpa nyt jotain meidän taustoista, jäinpä nyt sitten yksin pinooni tai en :). Eli meillä yritystä tuli kesäkuussa kolme vuotta täyteen, ilman ensimmäistäkään plussaa tai häivähdystäkään haamusta. Vuosi sitten mies kävi simppatestissä ja multa otettiin verikokeita ja mulle tehtiin myös laparoskopia. Mitään vikaa ei löytynyt. Viime maaliskuussa mulle tehtiin eka inseminaatio luonnolliseen kiertoon, mutta eipä tuottanut tulosta. Monta kiertoa meni hukkaan ovista tikutellessa, kun aina sattui viikonlopulle tai pyhäpäiville tms. Tuntui jo tosi turhauttavalta leikkiä niiden tikkujen kanssa.
Kesäkuun alussa arvailin oviksen sattuvan juhannusviikolle, mutta samalla heräsi epäilys polin kesälomista. Ja niinhän siinä kävi, että lomat pukkasi päälle ja hoidot olisi jatkuneet elokuussa. Päätettiin sitten ottaa rennosti ja unohtaa lapsettomuus pariksi kuukaudeksi. Ovistikut jäi kaapin kätköihin ja kiertopäivien laskemiset sai jäädä. Ja juuri silloin, kun vähiten osasin odottaa aloin epäillä raskautta. Tuhrua tuli parina päivänä, kuten mun menkat aina alkaa. Sitten on yksi vuodoton päivä, kunnes alkaa kunnon vuoto. Nyt oli vuodottomia päivä tuhrun jälkeen useampi ja testi näyttikin ilokseni kahta viivaa. Eihän sitä kerrasta uskonut, vaan testejä kului vissiin viisi.
Nyt on rv 6+5. Vähitellen olen alkanut sisäistää, että sitä tosiaan saattaisi olla raskaana ja ilman mitään hoitoja. Ensi viikolla olisi eka neuvolakäynti ja parin viikon päästä ultra.
Niin, eli onkos täällä muita vai jääkö tämä yksinpuheluksi :(? Tänne kuitenkin tunnen kuuluvani, vaikka ilman hoitoja raskaus saatiinkin lopulta alulle, mutta menihän siihen kolme pitkää vuotta.
Kommentit (292)
Pinjahan se oli siellä ultrassa käynyt. Tätä tää mun elämä on nyt-en muista yhtään mitään ja sekoilen 10 kertaa enemmän kuin normaalisti.
Lumi
Kiitos Lumi halauksista :) Niin, vauvan painoarvio 35+4 ultrauksen perusteella oli 3,0 kg. Kirjoitanko minäkin ;) ÄÄLIÖJUTTUVAROITUS ----> alapää tuntuu ihan samalta kuin Lumilla.
t. Pinja
Näinhän sitä taas unohtaa kaiken heti. Ultrassa lääkäri kyseli hoidoista ja hoitaneista lääkäreistä enkä meinannut muistaa edes klinikan nimeä saati minua hoitaneen lääkärin nimeä. Lääkäri lohdutti sitten, että tuo on ihan tavallista loppuraskaudessa. Vauvan strategiset mitat olivat 35+4: vartalon ympärys 331 mm, reisimitta 69 mm, lakimitta 90 mm, päänympärys 327 mm ja painoarvio 3,0-3,2 kg. Painoarvio laskettunapäivänä noin 3,8-4 kg. Pari päivää aiemmin neuvolalääkäri arvioi vauvan olevan " iso" , jopa 2,5 kg. Olin sitten aika häkeltynyt noista ultramitoista mutta sairaalalääkäri ei puhunut mitään isosta vauvasta ja totesi erikseen, ettei mitään liikakasvua ole havaittavissa.
hajamielinen Pinja edelleen
lumi, joo alapää tuntuu oudolta. minun puolestani mies saa luvan kestää sen nähdä, kun minä kestän kaikki muut asiat ; ) mulla ne kovat supistukset eivät ole toistuneet, vaikka muuten supisteleekin paljon. mulla oli siis viikko sitten ultran mukaan kouhdunkaulan sisäsuu hieman avautunut. muuten oli ihan pitkä edelleen eikä tunnustellut käsin tilannetta. mä en vielä osaa jännittää. ajattelen jotenkin, että puudutukset menisivät täysin nappiin tällä kerralla, eikä kipua tarvitsisi kestää.
pinjaana, sulla on tulossa ihan reilun kokoinen vauva. oliko niin, että sulla on kapea lantio? jotenkin muistelen, että sellaisesta olisi ollut puhetta. vaadi ihmeessä sitä synnytystapa-arvioita. vai olisiko lääkäri arvioinut sen mainitsematta asiasta sinulle?
sen supisteluyön jälkeen ollaan alettu järjestellä asioita valmiiksi. nyt on vauvan vaatteet pesty, lähes kaikki tarvikkeet käyttövalmiina, sairaalakassi pakattu ja eilen ostettiin hoitopöytä.
tänään mulla on ultra ja tehdään kokoarvio. kerron sitten kuulumisia.
Eliane 37+1
Niin ne päivät vain huimasti vähänee meidän kaikkien kohdalla. Hui..
Lumi ja elianekin ovat kuitenkin toistaiseksi vielä pysyneet yhtenä kappaleena.
Täällä ei mitään kummoisempia ole tapahtunut. Sairaalakassiakaan en ole vielä saanut pakattua, vaikka olen sitä ollut aikeissa pakata jo ties kuinka monetta päivää. Tänäänkin olin sen päättänyt pakata, mutta katsotaan nyt sitten saanko vieläkään aikaiseksi. Olisihan se kyllä nyt jo pikku hiljaa saatava tai käy vielä niin ettei tuu pakattua koko laukkua lainkaan.
Jonkinlaista ennakoivaa varmaan täälläkin tapahtuu, kun muutamana yönä on ollut noita menkkamaisia jomotuksia ristiselässä ja kerran myös mahan puolella. Viime yönä tosin ei ollut. Yöllisellä vessareissulla olen nuo jomotukset bongannut, sen jälkeen kun on tullut vessasta. Aika vaimeita tosin..
Jänskää...
Miten usein herkuttelette?
Vai tekeekö teillä muilla mieli makeaa?
Itsellä on taas vaihteeksi näköjään sellainen vaihe, että voisi syödä suklaata sun muuta. Yritän nyt kuitenkin kovasti välttää ettei vauva kasvaisi liikaa, mutta on tuossa muutamat runebergin tortut ja laskiaispullat tullut syötyä parin muutaman viikon sisään. =D
Jänskää aina mennä sitten neuvolaan kattomaan paljonko on paino noussut... heh..
Mihinkäs muuten kukakin oli menossa synnyttämään?
Me ollaan menossa Jorviin, kun se tuossa kohtuullisen matkan päässä kuitenkin on. Toivottavasti siellä ei oo samanlaista ruuhkaa, kuin oli parisen viikkoa sitten, kun käytiin siellä tutustumiskäynnillä. Kaikki huoneet oli buukattu täyteen.
Jeps.
Nyt tarttee taas jatkaa muita juttuja.
Koittakaahan vielä jaksaa hetki masujanne. =)
-viivi ja onnimöttönen rv36+5
Kuulostaa, Eliane, siltä, ettei sulla varmaan laskettuunkaan aikaan enää mene...!
Lumi, täällä ihan samanlaisia tuntemuksia alapäässä... Ei tällaista ollut ekassa odotuksessa. Varmaan on paikat sen verran venyneet tai jotain...
Juu, minä en tosiaan ole käynyt painoarviossa. Itse asiassa toivon, että vauva olisi isompi, ainakin isompi kuin esikoinen (2770g). Sellaistahan lääkäri vähän veikkailikin.
Herkut maistuu! Tyylillä joka päivä jotain... :) Olen nyt ottanut aika rennosti tämän asian. Lähtihän ne kilot viimeksikin, joten nyt voi herkutella aivan hyvin, eikö ;) (kun ei niissä sokeriarvoissakaan mitään ollut). Olen lisäksi henkisesti niin valmistautunut imetysdieettiin, jonka aikana mitkään tavalliset herkut eivät käy, niin nyt olen antanut vain mennä. Vikaksikin siis olin lapsen allergioiden takia mm. maidottomalla, kotim. viljattomalla dieetillä mukaan lukien liuta yleisallergisoivia aineita.
Kätilöopistolle olisi tarkoitus menä synnyttämään. Toivottavasti tosiaan mahdutaan!
Olo on toisinaan etenkin iltaisin aika ahdistava, ei meinaa mukavaa asentoa löytää edes sohvalla :-/ mutta eiköhän tämä loppuaika jakseta - enää siis vajaa viisi viikkoa maksimissaan!
Leenis 37+1
Eliane: Muistit oikein, rakenneultralääkäri sanoi lantiotani kapeaksi. Täytyy ottaa se synnytystapa-arvio puheeksi, kunhan seuraavan kerran pääsen lääkäriin.
Herkkuja tekisi mieli, mutta en uskalla (siis koholla olleiden sokeriarvojen takia). Juuri vauvaa ultratessa lääkäri muistutti, että diettiä pitää pitää raskauden loppuun asti. Hedelmät maistuvat nykyään paremmin kuin koskaan ennen :)
Niin, joskus kyseltiin painonnoususta enkä muistanut vastata. Minulle on tullut nyt noin 12 kg raskauden alusta. Dietti ei kyllä yhtään hillinnyt painonnousua, mutta ei tuo kuulemma paha lukema ole.
Minulla ei ole kipeitä supistuksia ja vauvakin tuntuu olevan edelleen korkealla - eli ei ole mitään tunnetta siitä, että synnytys olisi lähellä. En ole pakannut sairaalakassia enkä saanut edes vauvanvaatteita pestyä. Lähipäivinä aion kyllä ryhdistäytyä ainakin tuon jälkimmäisen suhteen. Nyt olen sentään jonkin verran saanut hankittua vauvan tarvikkeita ja etsiskellyt netistä listoja, mitä kaikkea kannattaa olla valmiina. Tuntuu kyllä aivan uskomattomalta. Meilläkö olisi lopultakin vauva?
Mietimme kovasti vaunu/ratasvaihtoehtoja. Tekee mieli hankkia rattaat, joiden päälle saa kiinni turvakaukalon. Rattaita voi käyttää sitten siihen saakka, että lapsi on noin kolme vuotias. Toisaalta tarvitsemme ehdottomasti vaunutkin. Kun lapsi kasvaa ratsasikään, niin sitten toiset ovat luultavasti turhat? Ensimmäisten hankkimisen syynä olisi se, että ne mahtuvat helposti mukaan autoon ja kauppaan ja shoppailua joudutaan varmaan harrastamaan vauvan kanssa, kun ei ole tuttavia, joilta saada vaatteita tai muita tarvikkeita. Toisaalta sellaiset kevyet rattaat eivät sovi kunnolla ulkoiluun. Pähkäilen nyt kovasti, kannattaako ensimmäisiä ostaa olenkaan ja pärjäisikö pelkästään yhdistelmävaunuilla? Vai kannattaisiko ensimmäiset ostaa ja sitten yksinkertaiset vaunut, joissa vauva voi vain maata? Vai ostaisiko aivan mukavuuden takia kahdet kunnon vaunut eri tarkoituksiin, kun vihdoin pääsee tuhlaamaan tähän tarkoitukseen?
Osaatteko sanoa, miten korkea hoitopöytä on sopiva? Siis onko hyvä, että se yltää lähes vyötärölle, vai onko parempi, että pöydän reuna on lähempänä lantiota? Mahan kanssa on vaikea kuvitella, mihin yltää ilman sitä. Nyt pöydät tuntuvat kaikki liian korkeilta, mutta myyjät vakuuttavat, että pöydän on oltava suhteellisen korkealle, ettei selkää joudu turhaan taivuttelemaan. Olen lyhyt, joten siksi en oikein usko, että standardikorkeus voisi ikinä olla minulle sopiva, vaan se on aina liikaa.
Pinja 36+5
viivi, mullakin tekisi herkkuja mieli. olen yrittänyt vähän hillitä määriä, ettei paino aivan ryöstäydy käsistä. joka päivä kyllä jotakin pientä tulee syötyä. jäätelö on ihan ehdoton!
leenis, mulla on myös iltaa kohti tukala olo. ähisen ja puhisen sopivaa asentoa etsiessä. aamulla ja päivällä on jotenkin helpompi olo, mistähän johtuu?
viivi, mun ostama hoitopöytä on lantion korkeudella tai muutama sentti siitä ylöspäin. olen itse (165cm). esikoisen aikaan hoitotaso oli korkeampi, eikä sekään huono ollut, vaikka mulla selkä kipeytyy helposti. en oikein osaa sanoa, kumpi on parempi. onko sun mies miten pitkä? musta se on vaunuissa tosi tärkeää, että työntöaisan korkeutta saa helposti säädettyä työntäjän pituuden mukaan.
ultrakuulumisia: vauva on tällä hetkellä 2800g ja kaikki on muutenkin hyvin. raskauden kestosta sanottiin vain, että vauva on alhaalla ja voi syntyä, milloin niin päättää, lähiaikoina tai vaikka yliaikaisena.
muutenkaan en taas tällä hetkellä odota nopeita tapahtumia, kun supistukset eivät ole olleet erityisen kovia ja olo on muutenkin normaali. paitsi tosi kärsimätön: viime yönä näin unta, että limatulppa irtosi.
Eliane 37+2
Pinjaanalle on sitten tulossa ihan kivan kokoinen vauva, jos syntyessään on 3,8-4kg. Esikoinen painoi 3,8kg ja mahtui mulla hyvin tulemaan ja sit sitä oli heti alusta pitäen " helppo käsitellä" kun oli semmoinen jämerän tuntuinen:)
Elienenkin vauvalla on jo hyvin kokoa:)
Mulla jäi hoitopöytä esikoisen kanssa ihan käyttämättä.. En tiedä miks, mutta jostain syystä vaan vaihdoin vaipat ja puin hänet aina sängyllä, vaikka hoitopöytä olis ollut vieressä. Nyt mies teki hoitotason ihan vaan pesukoneen päälle, joten se on siis tohon lantion korkeudelle suunnilleen mua (oon 168cm). Se tuli maksaa alle 10e eikä harmita jos taas jää käyttämättä:)
Meen synnyttää naistenklinikalle.
Mä itse tykkään ehdottomasti yhdistelmävaunuista. Liikutaan kuitenkin paljon vauvan kans ja käyn varmasti kauppareissutkin päivisin tekemässä, joten vaunuissa/rattaissa on oltava kunnon tavarakoti, joka kestää painoa. Sitten isot pyörät on toinen must! Mun hermoilla ei lähdetä liikkeelle pienipyöräisillä rattailla(vaikka sellaisetkin on just siks että mahtuu takakonttiin) jos on yhtään lunta tai muuta möykkystä tietä. Uskon siis, et tulen käyttämään pääsääntöisesti noita brion rattaita. Mutta kaikkihan me ollaan erilaisia, jollekin varmasti riittää vaan " pienempi vaihtoehto" . Varsinkin jos asuu stadissa ja joutuu kulkee ratikoilla ym.-eikä kait tuo maastokaan ole keskutassa ihan kamala ongelma?
Tänään neuvola:
Paino -800g/vko (yht. nyt 9kg)
Pissa ok
Rr 88/141 (vähän koholla)
Hb 113
Rt
Sf viimeeksi 34, NYT 31
Nlantäti sanoi, että nyt vauva on laskeutunut niin alas, ettei alemmas pääse kuin tulemalla ulos:)
PÄÄ KIINNITTYNYT!!! :D
Neuvolan täti epäili, että ehdinköhän enää seuraavalle varatulle neuvolakäynnille..
Voi kun tää syntyis nyt pian!
Vauva liikkuu niin paljon vähemmän kuin vielä vko sitten, että alan huolestumaan. Olen nyt tehnyt joka päivä liikelaskentaa ja kyllä niitä liikkeitä just se 10 tunnissa tulee. Mutta kun tää on ennen liikkunut NIIN paljon enemmän..
Tosin neukkatäti sanoi, että eihän vauva enää mahdu liikkumaan kunnolla, mutta kuitenkin. Välillä tekis mieli mennä NKLle tarkistuttaa. Vaikka tänäänkin on sydänäänet kuunneltu ja nytkin tyttö hikottelee masussa, joten tiedän kyllä että hän on hengissä..
Liikkuuko teidän vauvat paljon vähemmän kuin ennen??
Alapäätä vihloo ihan hirveästi. Voisin kuvitella että juuri siitä kohdunsuulta. Menis nyt vaikka lapsivedet, niin pääsis synnärille eikä tarttis huolehtia että onko vauvalla kaikki ok..
Kiva kun nyt ollaan aktivoiduttu kirjoittelee tänne vähän useammin:)
Lumi 37+1
Kiitos neuvoista koskien rattaita ja hoitopöytää.
Minulla tarkistettiin tänään kohdunsuu ja lääkäri totesi sen lyhentyneen puoleen. Jotakin siis tapahtuu. Muutenkin minusta tuntuu, että vauva on ihan hivenen laskeutunut, mutta en ole aivan varma. Vauvan kokoa mitattiin myös ja nyt painoarvio oli 3,6 kg. Minusta tuo tuntuu hirveän suurelta lukemalta. Vauva on tuntunut aika vaisulta jo pitkään. Potkuja ei ole paljon tuntunut. Nyt on alkanut tuntua, että sillä on voimaa enemmän kuin ennen. Muljahtelut tuntuvat selvempinä. Ennen kyllä sain laskettua 10 liikettä aika nopeasti, nyt usein pääsen vain viiteen ennen kuin keskittymiskyky herpaantuu. Tuntemuksia on kuitenkin muutaman tunnin välein. Aika usein olen sydänsyrjällä, mutta oikeasti vauva ei mielestäni ole muuttanut tapojaan suurestikaan.
Minulla verenpaine on alkanut kohota. Tänään se oli tutkimuksessa 150/100. Lääkäri määräsi mittaamaan neljästi päivässä ja kirjoittamaan tuloksen ylös. Jos alapaine ei laske useammassa mittauksessa alle 110 tai tulee päänsärkyä, on lähdettävä lääkäriin tai sairaalaan.. Kotona paine laski ensin iltapäivällä 140/90 ja illalla 120/80, joten vielä ei aivan tarvitse hermoilla lopullisesti, vaikka kyllähän kaikesta säikahdän enemmän kuin pitäisi.
Kaveri oli kuullut jostakin, että rautatableteilla on yhteyttä raskausmyrkytykseen? Ajattelin, että lopetan niiiden ottamisen, kun hb oli jo tammikuun alussa 131 ja olen koko kuukauden silti vielä ottanut rautapillereitä joka päivä.
Minulla ei ole tuntemusta, että vauva olisi aivan pian tulossa. Ei ole kipeitä supistuksia ja tosiaan se möllöttää aika ylhäällä. Ei minulla tosin ole vielä kiire päästä mahasta eroon, vaikka välillä se tuntuukin hankalalta ja painavalta. Ainoa huoli on, että jos vauva kasvaa hirveän isoksi, niin sitä varmemmin se ei mahdu luonnollisesti ulos. Sitä ei vielä ole tutkittu, kun en taas muistanut puhua asiasta. Haluaisin synnyttää luonnollisesti, mutta kun tuosta lantionkapeudesta on huomauteltu...
Mites teillä muilla menee?
Pinja rv 37+3
Ihana aurinkoinen ilma ulkona, vaikkakin kylmä.
Pitänee lähteä ulkoilemaan, kunhan tuo joka aamuinen ohjelma on katsottu. =)
(elämä käsissä siis)
Tänään olisi viimeinen perhevalmennus ennen vauvojen syntymää. Sitten tavataankin vauvojen kanssa tuossa toukokuussa. Mielenkiintoista..
Eilen oli taas neuvola ja kaikki vaikutti olevan ihan ok.
Pissa puhdas
Paineet 120/75
sf 34 (sama kuin reilu viikko sitten käydessäni lääkärillä)
vauva rt
Ei turvotuksia, mutta painoa tullut edelleen ja nyt jo +770/vko!! Terkka ei kyllä tuosta mitään maininnut, kyseli vain että onko ruoka edelleen maistunut normaaliin tapaan. Hmmhh.. paljonkohan tuo paino vielä tässä kerkeää nousta.
Mullakin vauva on jo todella alhaalla, mutta mitään muutoksia ei ole kuitenkaan tapahtunut kohdunsuulla tai kaulalla. Paikat olivat vielä, vajaa pari viikkoa sitten käydessäni lääkärissä, kiinni ja kiinteet. Kohdunkaulakaan ei ollut lyhentynyt. En tiedä sitten onko tuohon tullut tässä muutoksia, kun sitä ei varmaan sen kummemmin enää katota. Jotain ennakoivaa varmaan on tapahtunut, kun silloin tällöin, todella harvakseltaan, on ollut menkkamaisia jomotuksia tuolla ristiselässä ja toisinaan alamasulla. Kivuttomia mahankovettumisia tulee kyllä normaalia useammin ja helpommin, kun esim. liikkuu tms.
Täälläkin vauvan liikkeet on selvästi rauhoittuneet.
Ei mennä enää sellaista haipakkaa kuin jossain välissä, mutta taitaapa siellä olla aikas ahdastakin. Helposti huolestun minäkin, jos tuntuu että on ollut kovin rauhallinen, mutta yleensä sitten kyllä liikkuu juuri silloin. Harvemmin potkiskellaan vaan enemmänkin vaihdellaan asentoa ja muljutaan. Vauva kyllä reagoi herkemmin nykyään, jos vaikkapa muljuttelen jostain kohtaa missä tiedän hänen olevan. Rupeaa yleensä siinä vaiheessa sitten vähän liikkumaan. Tänään oli aamulla jonkinlaiset jumpat menossa jo tuossa puol seitsämän aikaan, kun mies lähti töihin ja sitten tuossa aamupalan jälkeen oli suorastaan vilkkaalla päällä.
Pinjaana oli aiemmin mietiskellyt noita vaunuasioita.
Me ostettiin vauvalle rattaat (emmaljungan ceroxit), jotka ovat kovan kantokopan kanssa yhdistelmät. Näitä käytetään tuolla ulkoillessa. Pääsee vähän hankalammassakin maastossa, kun ovat tuollaiset tukevat ja suurempi pyöräiset.
Ostettiin myöskin tuollaiset matkarattaat, jotka saa myös makuuasentoon, niin voi sitten pitää tuolla auton takakontissa sillä varalla, että niitä sattuisi tarvitsemaan jossain tuolla liikenteessä ollessa. Ja tietysti jos kauppareissuilla sattuu tarttemaan rattaita. Ovat kätevämmät kuin nuo isot.
Tämä oli meidän ratkaisu. =)
Mullakaan ei mitään kummempia tunteita oikeastaan ole ollut, että vauva olisi syntymässä. Aiemmin on ollut kyllä tunne, että tulee ennen kuin laskettuaika koittaa, mutta ehkäpä juuri siksi meneekin kaikella todennäköisyydellä yli. Ei oo ollut tosiaan kivuliaita supistuksia tms. Ainakaan vielä.
Saattaahan se sitten yllättää, kun sen aika koittaa.
Unelma tilanne olisi, jos vauva tulisi tuossa lasketuna aikana tai sen jälkeen, kun mies olisi lomalla juuri sopivasti. Ei tarvitsisi häntä töistä hätyyttää sairaalaan.
Jep.
Nyt tarttee kyllä lopetella.
Kohta alkaa aamuohjelma. =)
-viivi ja onnimöttönen rv37+4
En ole kuullutkaan, että rautatablettien ja myrkytyksen välillä olisi yhteyttä! Mullahan oli vikaksi raskausmyrkytys, enkä ollut kyllä syönyt lisärautaa ollenkaan. Paineet on mulla aina yläkanttiin neuvola yms mittauksissa ja kotona saan sitten huomattavasti alempia lukemia... Nyt näyttää tilanne sikäli hyvältä, että saatan jopa välttää myrkytyksen tässä raskaudessa (valkuaista ei virtsassa näy ja paineet hyvät kotona).
Vaunuasiaan en oikeastaan osaa sanoa suoraa vastausta, kun olen itsekin sen kanssa pähkäillyt... Matkarattaat ei kyllä missään nimessä sovi ainoiksi, koska niiden kanssa lumessa liikkuminen on KAMALAA! Me ostettiin esikolle isot yhdistelmävaunut, jotka on ollut oikein hyvät täällä kotipuolessa liikkuessa. Noi vaunut on ollut auton kyydissä itseasiassa tosi harvoin. Sitten joskus lapsen ollessa 8kk ostettiin matkarattaat, joita olen kyllä käyttänyt esim. bussilla liikkuessa. Etenkin kun lapsi on isompi ja kävelee hyvin, rattaat saa tarvittaessa kokoon. Nyt kuitenkin ihan äskettäin ostin vielä (käytetyt) Brion kevyemmät kuomurattaat (Flex, nyk. Race?), koska matkarattaat on huonot talvella, eikä ne loppujen lopuksi paljoa vähempää tilaa vie kuin nuo. Ajattelin, että voisin myydä pois noi matkikset nyt. Jos nyt olisin vaunuja ekalle hankkimassa, harkitsisin ehkä vähän kevyempiä rattaita (kuten just noin Flexit tmv) ja siihen sitten alkuun kantokoppa. Se koppaikä on kuitenkin niin lyhyt.
Kauppakeskusreissut hoidettiin meillä pääasiassa kantorepun/liinan avulla - suosittelen! Ja repuista parhaita ovat nimenomaan kunnolliset (Ergo, Patapum)! Niissä voi kantaa muutaman kuukauden ikäisestä vaikka kolmivuotiaaksi, edessä ja takana. Paino jakautuu kantoliinan omaisesti tasaisemmin kuin Babybjörneissä tms. Lapsi tykkäsi olla kyydissä, siitä näki hyvin ja kuitenkin oli lähellä äitiä. Itse asiassa otti usein nokoset, kun kaupassa oltiin. :)
Nyt voinkin sitten pikkuhiljaa alkaa stressata tästä kotoa synnyttämään lähtemisestä, kun olen ollut niin valmistautunut siihen, että mut otetaan sairaalaan... :-D
Jaksamista kaikille!
Leenis 38+0!
että mulla ei siis ole ollut vielä mitään synnytykseen viittaavia oireita! Vauvakin on vielä korkealla, eikä kuulemma kiinnittynyt, eikä kipeitä suppareita tms, joten katsellaan, kuinka pitkään täällä vielä ollaan...
Leenis
lumilla kuulostaa jo lupaavalta... vieläkö odottelet kotona.
pinjaana, toivottavasti paineet pysyvät hallinnassa. toisaalta isoa huolta ei enää ole, kun olet näin pitkälle päässyt ja vauva voisi jo ihan hyvin syntyä.
mulla on olo muuttunut ihan hirveästi muutamassa päivässä. on tosi tukalaa, olen itkuinen ja mikä oudointa, nestettä on kerääntynyt ihan yhtäkkiä. kokeilin painoa ja sitä oli tullut muutamassa päivässä 2 kiloa. sormet ovat tosi turvoneet ja kipeät ja jalkoja pistelee. myöskään viikko sitten käyttämäni housut tai sukat eivät mahdu päälle. olen yrittänyt ottaa rauhallisesti ja odottaa huomista neuvolaa.
alan olla todella valmis synnyttämään, muuten leviää pää.
Eliane 38+0
Hyvä, Eliane, että pääset neuvolaan huomenna, niin tsekkaavat tilanteen! Ehkäpä pääsetkin jo pian synnyttämään... ;)
Mun piti vielä tulla lisäämään hoitopöytäasiaa, kun tuli vasta nyt mieleen, että siitä mun piti aiemmin jo kirjoittaa... Mittailin tuossa, että meidän hoitopöytä on 87cm korkea ja se tuntui minulle (170cm) varsin sopivalta. Se osuu tuohon lantioon. Jos pöytä ulottuisi vyötärölle, sitä joutuisi koko ajan vähän jännittämään hartialihaksia vauvaa hoitaessa.
Huih, apua. Vauva päätti tänään laskeutua. Tai eilen jo vähän ihmettelin, kun lappuhaalarit tuntuvat väljiltä. Tänään sitten kummastelin enemmän, kun lahkeet laahasivat maata. Seuraavaksi tajusin, että hengittäminen on paljon helpompaa ja takkikin mahtui päälle ihan toisella tavalla kuin ennen. Tuntuu aivan hassulta, ihan kuin maha olisi kadonnut. Kipeitä supistuksia ei ole.
Kun muutama viikko sitten paino nousi aika jyrkästi, niin nyt se on taas pudonnut. Kotivaaan mukaan painoa on tullut yhteensä 10,2 kg, kun vielä pari viikkoa sitten näytin lähestyvän +12 kiloa. Turvotus tosin ei ole kadonnut minnekään - ainakaan käsistä. En pysty kunnolla puristamaan mitään ja koukistaessa sormiin sattuu. Lääkäri tosin merkitsi papereihinsa, ettei turvotusta ole, koska hänestä sitä on liian vähän, jotta sen voisin noteerata. Hyvä tietenkin niin.
Ilokseni verenpaine on alkanut laskea. Minulle annettiin kotiin sellainen lappu, johon pitää eri sarakkeisiin laittaa, jos paine on yli tai alle 135/85 - näin yhdellä silmäyksellä näkee heti ne mittauskerrat, jolloin paine on korkealla tai matalalla. Kumpi tahansa paine (ylä- tai ala-) ylittääkin tuon arvon, se pannaan " liian korkea" -sarakkeeseen. Maanantaina kaksi mittausta neljästä oli " liian korkea" , vaikka kuitenkin juuri ja juuri alle virallisen lievänkin raskausmyrkytysrajan (140/90), tiistaina vain kerran oli painetta liikaa ja eilen alapaine oli kaksi kertaa alle 80:n. Äitiyslomalle jääminen oli hieman stressaavaa ja luulenkin, että kaikki muutokset yhdessä raskauden kanssa ovat aiheuttaneet tuon paineen nousun - tai ainakin toivon niin. Nyt onneksi näyttää ihan hyvältä. Paras lukema oli eilen 117/73, mikä on jo ihan samoja lukemia kuin mitä minulla on yleensäkin ollut.
Minun tekisi mieli ostaa kahdet: kevyet rattaat ja kunnon yhdistelmävaunut, kuten viivillä on. Mutta pelkäään, että toinen on ikään kuin hukkaostos. Pähkäilen vielä... Kantoliinan sain ystävältäni, se tuntuu minusta hyvältä ajatukselta - siis pitää lasta niin lähellä itseään.
Kaupassa kyselin hoitopöydästä ja huomasin, että neuvolasta saamaani lappuun olin merkinnyt: " korkea" . Kaupassakin nimittäin sanottiin, että liian matala on huonompi. No, minulle tuskin voi nykystandardissa mikään olla liian matalaa, olen 157 cm. Ostimme sitten pöydän, joka on 92 cm korkea, koska tarjonnassa ei ollut paljon vaihtoehtoja eri korkeuksien suhteen ja tuo pöytä mielytti parhaiten kaiken muun suhteen (laatikoita ja hyllyjä hyvin ja värikin oli meille sopiva). Noin yleisesti löysimme vaihtoehtoja 87-102 cm kunnollisista pöydistä. Halusimme ostaa sellaisen pöydän, johon saamme mahtumaan enemmänkin vauvanvaatteita ja tarvikkeita. Suunnittelimme minulle pientä koroketta, jonka voin laittaa pöydän eteen ja nousta siihen vaihtaessani vaippaa. Pöydän reuna navan korkeudella ja yli 5 cm lantiosta ylöspäin (tämän mahan kanssa on jotenkin vaikea arvioida). Nyt säikahdin taas, kun luin Leeniksen pöydän olevan matalampi ja hänen olevan minua 13 cm pidempi ja silti pitävän pöytää sopivana...
Huomaan olevani herkässä tilassa, kuten eliane :) Aivan pikkujutuista saattaa nousta kyyneleet silmiin, mutta onneksi en muuten ole itkuinen tai kärttyinen. Väsyneeksi kyllä tunnen itseni aika helposti. Nukkuminen voisi sujua paremmin, mutta huomaan, että samalla, kun verenpainekin on laskenut, olen myös nukkunut paremmin. Valvon kuitenkin melkein joka toinen yö jonkun tunnin keskellä yötä, mutta onneksi joka toinen yö menee kokonaan unten mailla :)
Kohta alkaakin jännät ajat, kun meillä kaikilla on lasketut ajat niin lähekkäin. Jossakin vaiheessa mietin, että miksei kenelläkään ole laskettua aikaa maaliskuun lopussa, mutta sitten tajusin, että kaikki raskaudethan ovat alkaneet hoidoilla ja suurin osa klinikoista on kiinni juhannuksen jälkeen.
Temppiä kaikille ja kirjoitelkaa kuulumisia!
Pinja rv 37+6
Ei se hoitopöydän korkeus, Pinja, varmasti ole kiinni muutamasta sentistä! Tuo korkeus voisi olla sopiva monelle muullekin pituudelle. Sitä paitsi mun oma ryhti on aina etenkin loppuraskaudesta ja heti synnytyksen jälkeen aika huono, joten vaunujakin työnnän silloin matalammalla aisalla kuin myöhemmin.
Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä. Neuvolassa kaikki ok. Nyt vain odotellaan... Vähän jo huolehdin sitä, että Kättärille pääsee yliaikakontrollin vasta 12 päivää yliaikaisena! Tuntuu tosi pitkältä ajalta odotella ilman mitään tarkistuksia! Olen melko varma, ettei tämä täältä mihinkään lähde tulemaan ennen LA:a ainakaan. On vielä nin korkealla, eikä yhtään kipeetä supistustakaan ole tullut.
Jaksamista loppurutistukseen!
Leenis 38+3
pinjaana, onpas sulla ollut nopea tuo laskeutuminen.
leenis, on tosiaan aika myöhään se yliaikaiskontrolli... en tiedä, milloin täällä on.
mulla sitä turvotusta seuraillaan, kävin tänään antamassa virtsanäytteen ja maanantaina on taas neuvola. olo on tukala ja nyt taas on sellainen fiilis, että lapsivesi voisi lorahtaa milloin vain. vatsa on koko ajan ihan kivikova, selkää särkee ja rinnoista tihkuu jatkuvasti maitoa. saas nähdä merkitseekö tämä mitään. esikoisen kanssa kun en mitään merkkejä tajunnut, eikä juuri ollutkaan.
Eliane 38+3
Sanoin huonosti, en tarkoittanut, vaikka siltähän se näyttää ja kulostaa, että vauva olisi hulahtanut alas, se laskeutui - ainakin - vähän :) Hetken aikaa sen huomasi, mutta tänään taas tuntui, ettei se mihinkään ole laskeutunut. Kaverin mielestä vatsa kuitenkin oli vähän alempana. Kyllä nyt kun mietin, niin kyllä vatsa on sittenkin vähän valunut, mutta ei siis mitenkään huikeasti. Vatsamakkara alkaa painaa istuessa reisiä. Olisi pitänyt sanoa: Vauva aloitti laskeutumisen :)
Pinja: Jaksuja turvotuksen ja särkyjen kanssa! ((((halaus))))
Viivi: Joko on sairaalakassi pakattu?! Viikot vähenee:)
Täällä sitä ollaan kotona edelleen. Joka päivä tulee ehkä 1 kivulias supistus ja sitten niitä normaaleita menkkasupistuksia kymmeniä päivässä. Oliko sulla Eliane kohdunkaulalla tapahtunut mitään? Olikos se Leenis joka oli vauvan painoarviossa? Minkä kokoinen vauva oli? Mitä veikattiin syntymäpäinoksi? Mullahan oli viime vkolla kohdunkaula liikkuva ja aivan pehmeä, eli lääkärin mielestä paikat ovat kypsyneet synnytystä varten. Ja siitä kohdunkaulan lyhentymisestähän hän sanoi, että uudelleen synnyttäjillä kohdunkaula alkaa lyhetä yleensä vasta siinä samalla kun kohdunsuu avautuu-eli sit kun synnyttys on käynnissä.
Odotan ja pelkään synnytystä. Haluaisin jo vauvan syliin, mutta nuo kipeät supistukset toivat niin mieleen sen mitä joutuu kohtaamaan, että toisaalta taas toivon, että synnytys ei ole ihan vielä edessä..
Vauva liikkuu paljon vähemmän kuin ennen ja itse olen totaalisen väsynyt.
ÄLLÖJUTTUVAROITUS!---->Vauva päätä en tunne(en ole kyllä kokeillutkaan) itse, mutta koko alavärkki on oksettavan tuntuinen(suihkussa pestessä huomaa). Tuntuu että se roikkuu turvonneena jossain omassa ulottuvuudessaan ja todellakin säälin niitä ihmisiä jotka laitoksella joutuvat sen näkemään-itse en onneksi joudu ja miestä varoitan katsomasta. *yök!*
Ylihuomenna taas neuvola-toisaalta en jaksais sielläkään ravata..
Jaksuja kaikille!
Lumi 36+6