AHA-elämys minkä jälkeen hävetti ettet ollut aiemmin tajunnut!
Olen 31v, olen aina vihannut sitä kun pitää repiä laastarin irti esim verikokeen jälkeen, ja nyt vasta viime kuussa kun lapsi sai ekan rokotteen tajusin rapsuttaa irti pienen reunan laastarista, ja hieroa laastarin alta öljytyllä sormella. Irtosi niin helposti ettei tosikaan, mutta miksi hitossa en ole aiemmin tätä tajunnut!?
Kommentit (555)
Myrskyn nimi tulee nimipäivästä. Olen aina kuvitellut, että joku keksii jossain myrskyjen nimet... :)
mieskin (36v) tajusi tyon myrskyn nimijutun viimeviikonloppuna
tajusin vasta vuosi sitten, että pelimies kappaleessa; tänä iltana ei tupakkeja, onkin ei tuu pakkeja.
Mietin aina, onneksi vain päässäni, että miten ne tupakit nyt liittyy mihinkään...
[quote author="Vierailija" time="14.12.2013 klo 01:21"]
Olin ihmetellyt , miksi Punavuorelle ( Helsingin kaupunginosa) oli annettu niin ruma "lempinimi" kuin Rööperi! Joskus pari vuotta sitten lamppu syttyi; Rööperi=Röd berg! Ja ikää niin paljon, etten viitsi edes sanoa.
Lapsena minunkin mielestäni sieltä raoista kurkki Senjo-niminen tonttu! Ja laulussa "Lehti puusta variseepi, päivä yötä pakenee" olikin lehtipuussa vaari-Seepi.
[/quote]No minä opin nyt vasta tuon Rööperi-jutun. Mutta toisaalta olenkin ihan pohjoisesta, joten eipä ole asia sen vertaa kiinnostanut, että olisin sitä edes miettinyt sen tarkemmin...
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 00:27"]
Vasta eilen älysin: avain! Siis että se tulee verbistä avata. Lapseni ihmetteli vieressä, että tuohan on päivänselvä juttu (10v,)
[/quote]
Itse älysin kerran että imuri=imijä ja viemäri=viejä. (-ri on siis vanhanaikainen vastine -ja/-jä päätteelle)
Tämä ketju on kyllä sivistävä. Opin vasta nyt 23-vuotiaana, että Kulkuset-kappaleessa liinakko ei viittaa rekeen vaan hevoseen. Kumma juttu, etten ole koskaan ihmetellyt sitä ristiriitaa, että reeksi tai muuksi vastaavaksi kulkupeliksi luulemani liinakko valjastetaan reen etehen. Kertonee siitä, etten juuri kuuntele joululauluja ajatuksen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:29"]
Pitkälle nuoruuteen hahmotin moottoritien liikennemerkin niin, että siinä on henkselihousut :D Tiesin, ettei se niin voi olla, mutta en vain osannut nähdä sitä kuvaa toisin...
[/quote]
Valistakaahan tyhmää. :D Mitä se moottoritien merkki esittää? Itse näen siinä vain kaksi kaistaa joiden päällä on aita. Olen aina ihmetellyt ko. merkkiä.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 19:29"]
Pitkälle nuoruuteen hahmotin moottoritien liikennemerkin niin, että siinä on henkselihousut :D Tiesin, ettei se niin voi olla, mutta en vain osannut nähdä sitä kuvaa toisin...
[/quote]
Kaistat, viheralue välissä ja tien yli menevä silta. Tahtonee siis kertoa myös esim. sitä, ettei moottoritiellä ole risteyksiä vaan aina poistumis- tai liittymisrampit.
Valistakaahan tyhmää. :D Mitä se moottoritien merkki esittää? Itse näen siinä vain kaksi kaistaa joiden päällä on aita. Olen aina ihmetellyt ko. merkkiä.
[/quote]
Yrittäiskö se moottoritien merkki kuvata sitä, että moottoritiellä ei ole risteyksiä, vaan ylikulku ja alikulku, sekä rampit joista moottoritielle pääsee?
Mullakin lapsesta asti ongelmia tuon Pave Maijasen biisin kanssa:
...jokainen joka apua saa, sitä joskus tajulles antaa... lallallall...
Mestarit areenalla -aikoihin vasta keksin mitä siinä oikeasti lauletaan. Ikää 41v
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 16:55"]
Toinen on kulkuset laulu. Siinä siis lauletaan "lunta tulvillaan on raikas talvisää,
ei liinakkommekaan nyt enää talliin jää" ja minä taas vasta aikuisiällä tajusin että liinakko on siis hevonen! Tai siis tiesin että liinakko on hevonen mutta aina olen laulanut sen "...liina kommekaan..." ja "...liina komme kiitää..." :D Mietin että mikä ihme se liina komme on.. ajattelin että onpa typerä nimi jollain!
[/quote]
Ja mä luulin että se on jotakin ihmeen ruotsinkieltä siinä välissä, että lausutaan "liina komme" vähän ruotsalaisittain honottaen. Päässäni näin sen kirjoitettavan jotenkin "Lina kåmmer". Taisin jopa vähän vanhempana laulaakin loppuun ärrän tietäväisenä ;) En muista milloin tajusin. Ehkä vasta aikuisiällä soittaessani laulua itse laulukirjasta. Jotenkin lässähti laulun tunnelma ilman tätä outoa ruotsi-osuutta.
Ihmettelin parikymppiseksi asti UPM-Kymmene firman nimeä, että miksi siinä ei ole sitä n:ää perässä (UPM-Kymmenen :D). Kunnes tajusin Kymenlaaksoon muutettuani, että Kymmene on ruotsiksi Kymi eli sehän on tietysti UPM-Kymi :DD
Tajusin ton än yy tee homman muistaakseni lukioikäisenä. Rööperikin oli ihan uusi asia, mutta ei niin haittaa koska en ole helsinkiläinen
Mutta tiedättekös mistä tulee kainalo? Käinalo - käin ala - kaden ala - käden alla.
Ok. Saattaa olla, mutta mistäs tulee kahdeksan ja yhdeksän? Ranskan kielessä kymmenen on dix, eli kahdekasan voisi olla kaksi alle dix tai dex. Siitä sitten muotoutunut kaksi alle dex - kahdex - kahdeksan. Sama kaava yhdeksälle. Muut numerot sitten ovatkin erikseen. En ole kuullut niiden historiaa.
[quote author="Vierailija" time="16.12.2013 klo 08:35"]
Myrskyn nimi tulee nimipäivästä. Olen aina kuvitellut, että joku keksii jossain myrskyjen nimet... :)
[/quote]
Tiesin tämän, mutta unohdan aktiivisesti, ja niinpä itsekseni hymähtelin hauskaa "sattumaa", kun Seijat viettivät nimipäivää Seija-myrskyn raivotessa..
Ja mä en edes ole koskaan tiennyt, että Rööperi = Punavuori. Ja asuin aikanaan Helsingissä koko opiskeluaikani (lähes vuosikymmen) ja jonkin aikaa jopa ihan siinä Punavuoren lähellä. :D
Minulle välähti vasta eilen että Simpsoneiden Hassu-klovnin ei olekaan tarkoitus olla hauska.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 16:55"]
Olin silloin nuori, mutta: sain 15-vuotiaana Visa Electronin, ja jostain syystä luulin että sillä voi pelkästään nostaa rahaa pankkitililtä ottomaatilla, ei maksaa normikaupan kassan maksupäättellä. Vanhemmat vissiin luulivat että tiedän asian, ja minä taas luulin että pankit eivät anna alaikäisten nimiin omia kortteja jolla saisi maksettua kaupassa. Asia valkeni kuitenkin ennen 18-v synttäreitä :D Tuli sen jälkeen hölmö olo, mutta nyt kun mietin niin ehkä siinä oli jotain hyvääkin, en paljoa käteistä pitänyt taskuissa. :D
Niin ja päästäistä luulin joskus linnuksi.
[/quote]
Haha tästä tuli, oma Visa juttu mieleen. En muistanutkaan koko hommaa ennen kuin nyt.
Olin tyyliin ekaa kertaa kaupassa maksamassa Visalla ja mietin paljon mulla siellä rahaa onkaan ja mitä vielä saisinkaan ostettua. Kassalla sitten kysyin myyjältä, että "näätkö paljon sinne jäi rahaa?" myyjä sitten vastasi kieltävästi ja minä olin nolona siinä ja totesin vaan, että " Aijaa..no hyvä!"
:D
En muista minkä ikäinen olin.. Ehkä 12-13?
Mulle valkeni ehkä vasta vuosi sitten, että Kampissa oleva aukio on Narinkkatori, eikä Narikkatori.
Ajoin kerran autoa, jossa oli start-stop-toiminto, enkä tiennyt sitä. Kun moottori sammui liikennevaloissa, hätäännyin hirveästi ja häpesin jo valmiiksi, miten naisen auto sammuu valoissa.