Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AHA-elämys minkä jälkeen hävetti ettet ollut aiemmin tajunnut!

Vierailija
12.12.2013 |

Olen 31v, olen aina vihannut sitä kun pitää repiä laastarin irti esim verikokeen jälkeen, ja nyt vasta viime kuussa kun lapsi sai ekan rokotteen tajusin rapsuttaa irti pienen reunan laastarista, ja hieroa laastarin alta öljytyllä sormella. Irtosi niin helposti ettei tosikaan, mutta miksi hitossa en ole aiemmin tätä tajunnut!?

Kommentit (555)

Vierailija
201/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 18:00"]

Ihmetteli kun ruokaohjelmissa puhuttiin vuolukermasta.

Kunnes sitten avasin kermatölkin seilariksi mökillä. Pahus suuri osa kerman rasvasta on siellä purkin seinissä vuotavana.

Enää heitä enää roskiin ennen kuin olen vuollut rasvat talteen.

[/quote]

Siltä varalta, ettei tämä ollut huumoria: vuolukerma = smetana.

[/quote]

Vaan mitenpä se smetana on saanut alkunsa ja nimen vuolukerma?

Vierailija
202/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 18:00"]

Ihmetteli kun ruokaohjelmissa puhuttiin vuolukermasta.

Kunnes sitten avasin kermatölkin seilariksi mökillä. Pahus suuri osa kerman rasvasta on siellä purkin seinissä vuotavana.

Enää heitä enää roskiin ennen kuin olen vuollut rasvat talteen.

[/quote]

Siltä varalta, ettei tämä ollut huumoria: vuolukerma = smetana.

[/quote]

Vaan mitenpä se smetana on saanut alkunsa ja nimen vuolukerma?

[/quote]

Homogenoimattoman maidon päältä kuoritaan rasvat talteen - tuloksena smetana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 19:55"]

mun kännykkä tippui, meni osiin ja lakkas toimimasta vaikka kokosin sen kasaan. Vein huoltoon ja korjaaja sanoi että antenniosa sen sisältä puuttuu. Ahaa ja nolous. iso pala löytyi sit sohvan alta. No, blondius on periytyvää, mun äitee ei usko edelleenkään että kilo höyheniä tippuu yhtä nopeeta kuin kilo rautaa :)

[/quote]

Äitisi on oikeassa.

Oma ahaa-elämys helpotti aikanaan fysiikan opiskelua. Yläasteen ja lukion ihmettelin esimerkkejä, kun koin, että ne olisi osattava ja ne tuntui itselleni ristiriitaiselta teoriankin kanssa. Jossain vaiheessa fysiikka muuttui helpommaksi, kun tajusi, että noita ristiriitaisia esimerkkejä kehittää oikeasta elämästä vieraantuneet fysiikan teoreetikot. Siinä taisi auttaa se vitsi pallon muotoisista hevosista tyhjiössä.

Muutenkin ihmettelen tuota fysiikan esimerkkiä, koska höyhen ei mitenkään konkretisoi sitä. Minun olisi ollut helpompi mieltää tuo, jos olisi puhuttu vaikka rantapallosta ja kivestä. Ei sellaisia tyhjiötä normaalielämässä ole, jolla tuo höyhen tulisi konkreettiseksi.

Ja fysiikka ei ollut koskaan vaikeaa, vaan minulla hankalampaa oli nuo monet väkisin väännetyt esimerkit. Miksi väittää, että rekka pysähtyy yhtä nopeasti kuin henkilöauto, kun sekään ei todellisuudessa pidä paikkaansa? Massa ja painovoiman supistuminen on vain yksi tekijä ja kyllä todellisuudessa painovoima vaikuttaa siinä, mutta se vaikuttaa renkaan kumin kuvioiden ja puristuksen kautta.

t. Nykyään teknillistä mekaniikkaa yli di-tason opiskellut, joka ihmettelee, että edelleen niitä elämästä vieraita esimerkkejä käytetään muka selkeyttävinä esimerkkeinä. 

Vierailija
204/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 19:00"]

Tiesittekö muuten, että vessan pötössä vesi on vain siinä hajulukossa pöntön pohjalla, viemäriputkessa ei ole vettä Muuta kuin se, mitä huuhdellessa sinne menee.

[/quote]

Yääääk! - Mun ukko piirsi mulle kuvan siitä hajulukkosysteemistä. Voi että mun piti tämä päivä elää, inhottavaan, mä en käy enää ikinä vessassa! ;)

[/quote]

Tiesitkö muuten että siitä vessanpytystä on suora putkiyhteys sun tiskipöydän viemäriin jossa on tukkona vain samanlainen vesilukon vesi kuin pytyssäkin? :) Tiskikoneesi on kiinni siinä samassa vesilukossa, asia jota kannattaa miettiä seuraavalla kerralla ruokapöydässä. :P

[/quote]

En tiennyt! Onneksi ei ole tiskikonetta :D

Vierailija
205/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin suurinpiirtein tuon ikäinen, kun äitini ihmetti, kuinka voi tuulla niin kovaa, vaikkei taivaalla ollut lainkaan pilviä. Eli älä ole pahoillasi. Minä kyllä olin, olen itse 10:n oppilas ja surin aina äitini yksinkertaisuutta.

Vierailija
206/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 19:37"]

Jossain suomiräppirenkutuksessa tms. laulettiin vuosia sitten "mitä sä teet jos sun naises on myöhässä". Kappale soi radiosta jatkuvalla syötöllä ja ihmettelin aina että miksi pitäisi tehdä jotain erikoista jos joku myöhästyy. Tajusin jutun jujun siinä vaiheessa kun kappaletta oli kulutettu radiossa puhki ehkä vuoden verran. Osaan ihan sujuvasti englantia mutten ollut koskaan kuullut noin ontuvaa suomennosta sanonnasta. Kaverini katsoi valaistumisen hetkeäni monttu auki pää hiukan vinossa ja ilme esitti sanattoman kysymyksen "miten joku voi olla noin hidas".

[/quote]

Käyttääkö joku suomen kielessä oikeasti tuollaista termiä kuin myöhässä oleminen, jos puhutaan kuukautisista. Kyllä suomalaiselle miehelle pitää sanoa, että kuukautiset on myöhässä ja silloinkin se voi vielä sanoa, että mitä sitten. 

Englannin kielessä ärsyttää tuollaiset pikkusiveelliset kiertoilmaukset kuten "I need to go" = Minulla on pissahätä tai "I´m late" = Menkat on myöhässä, olen ehkä raskaana tai "Where´s the bathroom" = Missä on vessa (kun kyse on esim. jostain käpyisestä huoltoaseman vessasta tms.)

[/quote]

Englantilaisia ja amerikkalaisia ärsyttää varmasti samalla tavalla se, että suomalaiset juntit pajauttavat kaikki henkilökohtaiset intiimit asiansa ruokapöydässä suoraan kaikille. Ei mua ainakaan kiinnosta kuulla muiden ihmisten ruumiin- tai suolentoiminnoista, sais aika moni tuttava karsia kieltään ja ilmaista asian esim. brittiläiseen tyyliin. Ei se ole pikkusiveää vaan kohteliasta.

Vierailija
207/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 12:06"]

En tiedä vieläkään, miksi kutsutaan jalkapallo-otteluissa ekan ja tokan puoliajan välillä olevaa varttitunnin taukoa. Kutsun sitä joskus puoliajaksi, mutta eihän se voi olla, kun itse peliaika on se puoliaika.....

Kertokaapa jalkapallotietäjät. 

[/quote]

Eikös se ole tauko tai vaikka nakkitauko jos niin haluat.

Vierailija
208/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehkä huvittavin/noloin ahaa-elämys oli kun tajusin, ettei poneista kasva hevosia, vaan ne ovat ihan eri asioita :D Ja lukion toisella luokalla mulle tämä kerrotiin :D

Ja toisena: kukonlaulu "kukkokiekuu" tulee sanoista kukko kiekuu.. Mun koko maailma mullistu ton tajuamisesta :D

Vierailija
209/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ehkä huvittavin/noloin ahaa-elämys oli kun tajusin, ettei poneista kasva hevosia, vaan ne ovat ihan eri asioita :D Ja lukion toisella luokalla mulle tämä kerrotiin :D

Ja toisena: kukonlaulu "kukkokiekuu" tulee sanoista kukko kiekuu.. Mun koko maailma mullistu ton tajuamisesta :D

Vierailija
210/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dingon autiotalon kohta "tuoksusi vie tajuntani pimeään", luulin että se on "tuoksusi vie tajun tanipimenään" ja mietiskelin että mikä helkkari on tanipimeä.

Vierailija
211/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 19:55"]

mun kännykkä tippui, meni osiin ja lakkas toimimasta vaikka kokosin sen kasaan. Vein huoltoon ja korjaaja sanoi että antenniosa sen sisältä puuttuu. Ahaa ja nolous. iso pala löytyi sit sohvan alta. No, blondius on periytyvää, mun äitee ei usko edelleenkään että kilo höyheniä tippuu yhtä nopeeta kuin kilo rautaa :)

[/quote]

Äitisi on oikeassa.

Oma ahaa-elämys helpotti aikanaan fysiikan opiskelua. Yläasteen ja lukion ihmettelin esimerkkejä, kun koin, että ne olisi osattava ja ne tuntui itselleni ristiriitaiselta teoriankin kanssa. Jossain vaiheessa fysiikka muuttui helpommaksi, kun tajusi, että noita ristiriitaisia esimerkkejä kehittää oikeasta elämästä vieraantuneet fysiikan teoreetikot. Siinä taisi auttaa se vitsi pallon muotoisista hevosista tyhjiössä.

Muutenkin ihmettelen tuota fysiikan esimerkkiä, koska höyhen ei mitenkään konkretisoi sitä. Minun olisi ollut helpompi mieltää tuo, jos olisi puhuttu vaikka rantapallosta ja kivestä. Ei sellaisia tyhjiötä normaalielämässä ole, jolla tuo höyhen tulisi konkreettiseksi.

Ja fysiikka ei ollut koskaan vaikeaa, vaan minulla hankalampaa oli nuo monet väkisin väännetyt esimerkit. Miksi väittää, että rekka pysähtyy yhtä nopeasti kuin henkilöauto, kun sekään ei todellisuudessa pidä paikkaansa? Massa ja painovoiman supistuminen on vain yksi tekijä ja kyllä todellisuudessa painovoima vaikuttaa siinä, mutta se vaikuttaa renkaan kumin kuvioiden ja puristuksen kautta.

t. Nykyään teknillistä mekaniikkaa yli di-tason opiskellut, joka ihmettelee, että edelleen niitä elämästä vieraita esimerkkejä käytetään muka selkeyttävinä esimerkkeinä. 

[/quote]

Tuli mieleen pari vuotta sitten lukemani juttu (olikohan se Hesarissa vai Tiede-lehdessä), jossa tutkijat arvioivat nykyisiä lukion kirjoja. Siinä muistaakseni fysiikan kirjoja haukuttiin esim. säteilyn opettamisesta. Miksi ihmeessä pitää keksiä joku mystinen ilmiö, jota kutsutaan säteilyksi, vaikka se on yksinkertaisimmillaan nopeasti etenevä hiukkanen. Lisäksi voimapiirrokset olivat väkisin väännettyjä (Maa vetää ilmapalloa puoleensa ja ilmapallo vetää Maata puoleensa) ja ne eivät auta nuorta ymmärtämään asiaa.

Nuo asiat vielä opetetaan lukion ensimmäisellä fysiikan kurssilla, jossa on fysiikasta kiinnostuneiden lisäksi myös ne "humanistit", joille kurssi on muutenkin kummallinen, pakkopullaa tms.

Vierailija
212/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ettei stondis voi laskea muuten ellei saa siemensyöksyä. Kun teininä poikaystävän kanssa vaan esileikittiin eikä ollut yhdyntää/muuta loppuun asti toimintaa mietin että miten se nyt hoitelee sen ja ihmettelin kun se ei syöksynytkään vessaan yms. 

Vierailija
213/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin ala-asteen ekoilla luokilla, että kuukautiset liittyy raskaana olemiseen, siis että kuukautiset on ne kuukaudet kun odotetaan lasta. Tai jotain sinne päin.

Vierailija
214/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuvittelin kauan, että nelostien varrella oleva Nelosetappi on nelose-tappi. Ihmettelin, mikä ihmeen tappi se oikein on... Sitten jossain vaiheessa tajusin sen olevan nelos-etappi!

Vierailija
215/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina luullut, että se on PieksAmäki, kunnes mulle selvisi pari vuotta sitten, että se onkin PieksÄmäki.

Vierailija
216/555 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta 3-kymppisenä tajusin miksi auton pakkivalo on kirkas...

Vierailija
217/555 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20v ja ystävättäreni kanssa ekaa kertaa sienessä Nuuksiossa. Luulin, että kaikki muut paitsi kärpässienet ovat syötäviä ja maistamalla saa selville, miten hyviä ne on. Onneksi ystäväni kulki mukana ja kauhistui rohkeuttani maistella sieniä. Matkalle osui myös seitikkejä, jotka ovat kuulemma paljon myrkyllisimpiä kuin kärpässienet. Olisi voinut henki lähteä.

Mistä tällaisen maistelun olin kuullut en tiedä.

Nimim. ei enää sieneen!

Vierailija
218/555 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikko onkin englanniksi WEDnesday, ei WENsday niinkuin luulin

Vierailija
219/555 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokka irti laulussa luulin et lauletaan "sukka irti" eli et on vedetty viinaa niin paljon et on sukatkin irronnu

Vierailija
220/555 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toi SKepsishaastehan tarkoittaa että kummituksen pitäisi lähteä sinne testattavaksi....?