Onko pakko tunkea bussiin niiden auton kokoisten lastenrattaiden kanssa???
Näyttää yleistyneen todella paljon nämä suuret lastenvaunut, jotka parkkeerataan siihen bussin keskiosaan niin, että koko kulkuväylä on tukossa eikä kukaan pääse ohi. Todella mukavaa varsinkin ruuhka-aikoina.
Jos ette osaa kuskata niitä kersojanne pienemmissä rattaissa, niin jumalauta kävelkää!!!
Kommentit (178)
Semmoista asiaa mulla olis ratasmammoille, että vaikka olettekin onnistuneet pukkaamaan lapsen maailmaan, niin koittakaa kuitenkin rattainenne mahtua jalankulkijoitten puolelle kävelyteillä, niin ettei pyörätie tukkiudu. Vaikka olisittekin toisen mahtirattaita työntelevän mamman kanssa päiväkävelyllä. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:49"]
Siis pääseekö kaikissa kaupungeissa ja kunnissa ilmaiseksi bussilla vaunujen kanssa?
[/quote]
Mä taas luulen, että aika harvoissa kaupungeissa pääsee ilmaiseksi vaunujen kanssa. Hämeenlinnassa ei ainakaan pääse.
Mä en ole sitä päättänyt, että ilmaiseksi pääsee. Mutta koska haluan vauvani kanssa liikkua ihmisten ilmoilla, käytän busseja. Ihan sama mitä muut ajattelee. En ymmärrä, miten mä kenenkään tiellä olisin, siitä vaan ryysitte ohi omalle penkille istumaan.
Kaikenlaista. Itse olen 34-vuotias, ja olen eläessäni kulkenut YHTEENSÄ bussilla varmaan alle 10 kertaa. Eikä näköjään kannata kulkeakaan, jos tällaista riitelyä pitää moisista asioista käydä.
Onneksi on omia autoja, polkupyörä, moottoripyörä ja jalat, joilla nyt muutaman kymmenen kilsaa vielä pääsee. Ei tarvitse katsella kenenkään hapanta naamaa. Niin ja täällä ei ainakaan kukaan ilmaiseksi bussilla pääse, eikä ole opiskelija-alennuksia eikä mitään. Mitä lie 3 - 4 euroa mokoma kyyti, joka kulkee tunnin välein. Eipä ihme, että ei oikein julkinen liikenne ota tulta alleen.
äidit pääsee ilmaiseksi siksi, etteivät voi jättää vaunuja yksin mennessään maksamaan kuljettajalle. Ainoa syy! Jätä itse oma vauvasi johonkin yksin, jos se on niin okei! Äideillä ja vauvoillla on yhtäläinen oikeus käyttää bussia, ,kuin muillakin, voi jumalauta!
Jos Helsingissä pääsee ilmaiseksi, niin se ei tarkoita sitä että muissa kaupungeissakin pääsee. Pitäähän muuallakin vaan uskaltaa jättää vaunut hetkeksi ja mennä kiltisti maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:00"]
Semmoista asiaa mulla olis ratasmammoille, että vaikka olettekin onnistuneet pukkaamaan lapsen maailmaan, niin koittakaa kuitenkin rattainenne mahtua jalankulkijoitten puolelle kävelyteillä, niin ettei pyörätie tukkiudu. Vaikka olisittekin toisen mahtirattaita työntelevän mamman kanssa päiväkävelyllä. Kiitos.
[/quote]
Juuri näin. Ainakaan Järvenpäässä ei mammat osaa käyttää yhtään järkeä näitä vankkureitaan työntäessä. Kaksi kolme mammaa vetää rinnakkain niin ettei varmasti kukaan pääse ohitse ja vastaantulijankin pitäisi väistää tielle.
Just yksi päivä katsoin kun neljä tanttaa työnti rattaita ja takaa tuli polkupyörä, jossa oli kärri perässä. Ja pyöräilijä erehtyi soittamaan kelloa, kun ei mammat tajunneet muuten väistää. Johan alkoi armoten mäkätys, että miksi heidän pitää väistää, eikä pyöräilijän. Miten hitossa se pyörä väistelee pyörätieltä autotielle sen tenavan ja kärrin kanssa.
Juuri näin. Ainakaan Järvenpäässä ei mammat osaa käyttää yhtään järkeä näitä vankkureitaan työntäessä. Kaksi kolme mammaa vetää rinnakkain niin ettei varmasti kukaan pääse ohitse ja vastaantulijankin pitäisi väistää tielle.
Just yksi päivä katsoin kun neljä tanttaa työnti rattaita ja takaa tuli polkupyörä, jossa oli kärri perässä. Ja pyöräilijä erehtyi soittamaan kelloa, kun ei mammat tajunneet muuten väistää. Johan alkoi armoten mäkätys, että miksi heidän pitää väistää, eikä pyöräilijän. Miten hitossa se pyörä väistelee pyörätieltä autotielle sen tenavan ja kärrin kanssa.
Oliko Wärtsilänkadulla?Siellä oikein kokoontuu joukoittain äitejä tenavien kanssa aamulla. En tiedä onko joku kerho tms jonne matkaavat, koska lähes päivittäin Saunakallion pää Wärstilänkadusta on tukossa. Ja tosiaan jos erehdytkin sanomaan jotain, niin silmille tullaan. Yksi tenava rattaissa ja toinen kirmailee siksakkia joko pyörällä tai juosten.
Anteeks, mutta oli pakko ostaa kaksostenrattaat, kun ultrassa kertoivat, että kaksoset täältä nyt vaan sattuu teidän yllätykseksi tulemaan. Arvaa kuinka paljon itseä vituttaa lykkiä isoja rattaita, jotka eivät prkl mahdu minnekään? Joten menes nyt rauhoittumaan, ei se sun elämäs niin kauheeta voi olla. Kävele, osta auto?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:05"]
Anteeks, mutta oli pakko ostaa kaksostenrattaat, kun ultrassa kertoivat, että kaksoset täältä nyt vaan sattuu teidän yllätykseksi tulemaan. Arvaa kuinka paljon itseä vituttaa lykkiä isoja rattaita, jotka eivät prkl mahdu minnekään? Joten menes nyt rauhoittumaan, ei se sun elämäs niin kauheeta voi olla. Kävele, osta auto?
[/quote]
Vähän ot, mutta itselläkin kaksoset ja ensimmäinen kriteeri noille vaunuille oli että eivät ole sellainen hervoton valtamerilaiva kuten kaksosten rattaat yleensä. Ja löytyi sellaiset yhdistelmävaunut, joissa lapset ovat ns. päällekkäin omissa kaukaloissaan ja kopissaan ja kun vähän kasvavat niin koppien tilalle voi vaihtaa istuimet. Tosi kalliit kyllä oli mutta todellakin kaiken sen rahan arvoiset!
No onneksi tuo mammojen ilmaismatkustusoikeus päättyy varmaankin kohtapuoliin, kunhan saadaan maksulaitteet sinne bussin keskiosaan. Sitten uskaltaa helsinkiläinenkin mamma käyttää korttiaan lukijassa ja maksaa matkansa. Jokeri-bussiinhan tuli jo maksulaitteet myös keskelle.
'Mina karsin synnytyksenjalkeisesta masennuksesta ja hautauduin lapseni kanssa kotiin viideksi kuukaudeksi. Sitten eraana paivana paatin, etta minun on tehtava jotain, mentava tapaamaan kaupungin toisella laidalla asuvaa ystavaani. Niinpa uskaltauduin ensimmaista kertaa vaunujen kanssa bussiin. Minua jannitti kauheasti. Pelkasin arsyttavani muita matkustajia ja sita, etta lapseni alkaisi itkea. Matka oli kauhean stressaava. Olisi siita viela puuttunut se, etta joku, joka saa joka paiva matkustaa bussilla huolettomana kuin taivaan lintu, ja jonka suurin murhe elamassa on busseissa olevat lastenvaubut, alkaisi kommentoida jotain. Onneksi ei, mutta sen reissun jalkeen en ole paljoa uskaltanut menna bussilla. Enka varsinkaan nyt, kun saan taalta lukea, kuinka en ole siihen oikeutettukaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 20:01"]
Oon ihan samaa mieltä että jos lastenrattaat noin paljon ärsyttää niin kuule kävele ihan ite vaan!
[/quote]
Miksi pitäisi kun olen maksava asiakas. Sinä olet pummi minä en.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:59"]
Oon ihan samaa mieltä että jos lastenrattaat noin paljon ärsyttää niin kuule kävele ihan ite vaan!
[/quote]
Vanhemmat ovat niin paljon empaattisempia ja välittävämpiä kuin lapsettomat. Lapsettomat ovat itsekkäitä ja ajattelevat vain omaa etuaan. Vanhemmat osaavat ottaa muiden tarpeet huomioon, koska he joutuvat harjoittelemaan sitä joka päivä.
[/quote]
Vanhemmat ajattelevat itsensä lisäksi omien lastensa etua, ei todellakaan muiden. Saattavat jopa sulkea silmänsä ympäröivältä maailmalta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:15"]
'Mina karsin synnytyksenjalkeisesta masennuksesta ja hautauduin lapseni kanssa kotiin viideksi kuukaudeksi. Sitten eraana paivana paatin, etta minun on tehtava jotain, mentava tapaamaan kaupungin toisella laidalla asuvaa ystavaani. Niinpa uskaltauduin ensimmaista kertaa vaunujen kanssa bussiin. Minua jannitti kauheasti. Pelkasin arsyttavani muita matkustajia ja sita, etta lapseni alkaisi itkea. Matka oli kauhean stressaava. Olisi siita viela puuttunut se, etta joku, joka saa joka paiva matkustaa bussilla huolettomana kuin taivaan lintu, ja jonka suurin murhe elamassa on busseissa olevat lastenvaubut, alkaisi kommentoida jotain. Onneksi ei, mutta sen reissun jalkeen en ole paljoa uskaltanut menna bussilla. Enka varsinkaan nyt, kun saan taalta lukea, kuinka en ole siihen oikeutettukaan.
[/quote]
Tottakai olet oikeutettu, sehän on selvä ja kysy vaikka mistä (paitsi av-mammoilta) :)
Itse käytin esikoisen kanssa matkustaessa monta kertaa viikossa busseja edes-takas matkoilla, ilman tätä bussietua (siis että rattaat saa ottaa bussin keskiosaan) olisi pitänyt ostaa auto, ja se vasta olisi kalliiksi tullut! Ja vieläpä kun sai ilmaiseksi matkustaa busseilla, niin sehän on mieletön etu, vaikka maksanutkin olisin jos olisi pitänyt. Nyt kuopus syntyy hetkenä minä hyvänsä ja samaa bussietua käytän jatkossakin niin kauan kuin vaunuja/rattaita tarvitsee. :)
Ps. Maksaisiko muuten joku opiskelija/eläkeläinen normihinnan esim juna- ja bussimatkoista ihan vaan siksi, ettei haluaisi käyttää etuaan, ettei jollekin kateelliselle tai muuten vaan happamalle tule paha mieli?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 01:35"]
Mä en ole sitä päättänyt, että ilmaiseksi pääsee. Mutta koska haluan vauvani kanssa liikkua ihmisten ilmoilla, käytän busseja. Ihan sama mitä muut ajattelee. En ymmärrä, miten mä kenenkään tiellä olisin, siitä vaan ryysitte ohi omalle penkille istumaan.
[/quote]
On ok, että matkustatte maksutta, koska HSL:n säännöt menee niin. Jos tietää, että käyttää julkisia vaunujen kanssa, kannattaa tietenkin valita maltillisen kokoiset vankkurit eikä niitä kaikkein suurimpia. Siitä kai tämäkin ketju lähti eikä oikeudesta matkustaa maksutta...
Eihän ap sanonut, että veetuttaa aina kiertää niitä rattaita (vaikka varmasti niinkin saattaa olla), vaan se, että niillä tukitaan käytävä niin, ettei pääse kuin katon kautta ohi.
Mä kuuntelin ykspäivä kyydissä ollutta äitiä: olis meillä matkarattaatkin ja ne mahtuis pienempään tilaankin, mutta lapsen on parempi nukkua näissä..
Myöskään Jyväskylässä ei rattaiden kans pääse ilmaiseksi. Toisaalta joku ne "ilmaisetkin" kyydit maksaa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 21:59"]
[/quote]
Vanhemmat ovat niin paljon empaattisempia ja välittävämpiä kuin lapsettomat. Lapsettomat ovat itsekkäitä ja ajattelevat vain omaa etuaan. Vanhemmat osaavat ottaa muiden tarpeet huomioon, koska he joutuvat harjoittelemaan sitä joka päivä.
[/quote]
Vanhemmat ajattelevat itsensä lisäksi omien lastensa etua, ei todellakaan muiden. Saattavat jopa sulkea silmänsä ympäröivältä maailmalta.
[/quote]
No just näin. Ei mulla ole mitään äitejä, lapsia tai lastenvaunuja vastaan, mutta ihmetyttää vaan joidenkin asenne, että kun vankkureiden kanssa on liikkeellä niin on kuin Mooses ja muut ihmiset ovat sitä Punaistamerta jonka pitää jakautua mamman edessä. Yhtään ei tarvitsisi väistää tai huomioida muita.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 22:43"]
[/quote]
[/quote]
Mä olen lapseton ja osaan silti ajatella asioita myös sen mamman kannalta. Joten itse näen asian niin, että sitä mammaa joka tulee sinne bussiin ja seisoo siinä rattaidensa kanssa niin sitä ärsyttää tilanne varmasti enemmän. Ja sama pätee myös näihin julkisissa paikoissa itkeviin lapsiin. Ajattelen asian niin, että äitiä ärsyttää se itku ja raivo paljon enemmän.
Tämän takia en jaksa ärsyyntyä jos joku nyt tukkii tien rattaiden kanssa tai lapsi raivoo. Itseäni ärsyttää enemmän muita matkustajia ahdistelevat juopot tai narkkarit.
[/quote]
Onko pakko olla niin isot rattaat että vievät niin paljon tilaa? Pks:lla mammat vielä matkustavat ilmaiseksi samalla, kun maksavat asiakkaat työ- ja koulumatkoillaan saavat kärsiä näistä tientukkeista.
[/quote]
on sull kyllä aika pieni ongelma, mieti hetki rauhassa