Onko pakko tunkea bussiin niiden auton kokoisten lastenrattaiden kanssa???
Näyttää yleistyneen todella paljon nämä suuret lastenvaunut, jotka parkkeerataan siihen bussin keskiosaan niin, että koko kulkuväylä on tukossa eikä kukaan pääse ohi. Todella mukavaa varsinkin ruuhka-aikoina.
Jos ette osaa kuskata niitä kersojanne pienemmissä rattaissa, niin jumalauta kävelkää!!!
Kommentit (178)
Lastenvaunut mahtuvat bussiin ja ratikkaan, mutta niin, että sinne mahtuu myös muita. Kerran kuuntelin tupaten täydessä satamaan menevässä ratikassa, kun nuori mamma pauhasi aikaisemmalta pysäkiltä matkalaukkujen kanssa sisään tulleille, että keskiväli on tarkoitettu ensisijaisesti lastenvaunuille ja siitä sopisi nyt hänen tieltään kaikkien siirtyä. Muualla ei ollut tilaa kuin kadulla, kun käytävät olivat täynnä. Sillon kyllä meinasi kiristää hermoa, vaikka en itse matkalaukun kanssa matkustanutkaan. Jäin pysäkille odottamaan seuraavaa ratikkaa, että ei tarvitsisi kuunnella tuon nuoren pyhän äidin kurmotusta.
Haha :D entäpäs, jos kulkisinkin bussilla kaksosteni kanssa ja pakkaisin vauvat vielä sellaisiin hyökkäysvaunuihin, joissa ovat vierekkäin... Ne vasta ovatkin leveät ja tilaa vievät! :) en toistaiseksi ole bussia juurikaan heidän kanssaakäyttäytynyt, mutta ehkäpä aloitamme harjoittelua.. ;)
Minua ihmetyttää se, että nykyään kun ratikoihin on lisätty matala keskiosa, ni kaikkien on pakko kauempaakin tunkea ulos ja sisään juuri sitä kautta, tuskastuneena vaunuja väistellen! Haloo, se toinen ovi on vähintään yhtä lähellä! (Vanhukset, jotka istuvatkin matalassa osassa ovat eri asia. Heidän penkkinsä ovat yleensä siinä vaunujen ja oven välissä, joten ei edes tarvi väistää vaunuja.)
Itse olen sitä mieltä, että isoilla vaunuilla saa totta kai kulkea busseissa yhtä oikeutetusti kuin muutkin ihmiset. Välillä vaan naurattaa kun jonkun pikkuvauvan vaunut ovat isommat kuin meidän tuplarattaat.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:42"]
Josko palattaisiin siihen ap:n alkuperäiseen ajatukseen, että uudisraivaajavankkureilla tulpataan ruuhkabussi niin, etteivät muut pääse ohi. Pahimmassa tapauksessa kolmet kärryt pitkin poikin, kun kaikilla on niin valtaisa kiire himaan, eikä nössö tai ulkomaalaistaustainen kuski osaa tai halua sanoa, että niin ei saa tehdä. Miten tästä taas kerran saatiinkin kateuskisa, jossa ylpeetä äitiä kadehditaan sekä kullista kärryissä että ilmaisista bussimatkoista?
[/quote]
No niin jos siis ongelma on vain tämä että tukitaan käytävät kolmilla rattailla niin ymmärän yskän. Minä olen aika paljon busseissa matkustanut enkä ole kertaakaan nähnyt tällaista tilannetta. Kyllä aika moni "mamma" tiedostaa sen että ei vaunuja saa laittaa muualle kun siihen vaunujen paikalle. Näyttää kuitenkin taas juttujen perusteella olevan niin että tämä vaunumammojen kauhistelu on kilvoittanut kaikkia niitä kirjoittamaan joille ylipäätänsä on ongelma nähdä lapsia/äitejä/vaunuja busseissa yksinkertaisesti jostain syytä se ottaa päähän enkä oikein ymmärrä miksi.
Aika huonosti menee jos joku tuollainen yksittäinen asia ottaa niin hirveästi päähän. Jos minä joudun vähän väistämään vaunuja kun kuljen niiden ohi niin so what, onko se joku hirveä voimanponnistus tai haitta minulle? Ei ole mutta joillekin ehkä on. Sitten on tietenkin nämä jotka eivät sitä tunnusta mutta kuitenkin se kateus siellä kalvaa niistä ilmaisista matkoista.
Jos siis käytäviä ei ole tukittu ja aisakin on taitettu vaunuista niin hyvin kun voi eli kaikki on tehty jotta muille matkustajille olisi mahdollisimman vähän haittaa niin aina löytyy joitakin joita ottaa vaan päähän.
Ja mitä tulee siihen että hankitaan tahallaan hyökkäysvaunut. Pienelle vauvalle on pakko hankkia hyvät makuuvaunut. Ei vauvaa voi laittaa nukkumaan matkarattaisiin ja sellaisilla ei pääse edes liikkeelle talvella lumihangessa. Jotkut haluavat käyttää näitä samoja rattaita sitten myöhemmälläkin iällä kun ne voi muutta istumarattaiksi. Kaikille ei ole varaa tai halua vaihtaa vaunu- tai ratasmallia joka vuosi. Sinä taidat siis kutsua tavallisia yhdistelmävaunuja vankkureiksi? No haluan nähdä kun laitat vauvasi matkarattaisiin tai kuljet lumihangessa joillain pienillä cityvaunuilla pienillä pyörillä....
Tämä on juuri sitä itsekkyyttä, josta tuolla aikaisemmin kirjoitettiin, minä ja minun vaununi jossa nukkuu minun pikkuprinssi. Mielenkiinnolla odotan sitä aikaa, kun lentokentälle menevä junarata avataan ja sitä taistelua, kenellä nyt on sitten etuoikeus matkustaa junassa tilaa vieden: lastenvaunut vai lennolle menevät/ tulevat matkustaja matkalaukkuineen? Varmaan siitä pitää laatia jokin selkokielinen ohjeistus, ettei tarvitse kuunnella mammojen mussutusta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:51"]
Lastenvaunut mahtuvat bussiin ja ratikkaan, mutta niin, että sinne mahtuu myös muita. Kerran kuuntelin tupaten täydessä satamaan menevässä ratikassa, kun nuori mamma pauhasi aikaisemmalta pysäkiltä matkalaukkujen kanssa sisään tulleille, että keskiväli on tarkoitettu ensisijaisesti lastenvaunuille ja siitä sopisi nyt hänen tieltään kaikkien siirtyä. Muualla ei ollut tilaa kuin kadulla, kun käytävät olivat täynnä. Sillon kyllä meinasi kiristää hermoa, vaikka en itse matkalaukun kanssa matkustanutkaan. Jäin pysäkille odottamaan seuraavaa ratikkaa, että ei tarvitsisi kuunnella tuon nuoren pyhän äidin kurmotusta.
[/quote]
Mua aina vähän huvittaa nämä "Minä maksan matkani, sinä et" - ihmiset. Se bussimatka on useimmissa isoissa kaupungeissa voimakkaasti kaupungin tukema. Siitä ei kukaan maksa todellista hintaa. Ja se tie, jolla bussi köröttää, maksaa miljoonasta eurosta kolmeen miljoonaan euroon per kilometri. Sitäkään ei yksikään siellä bussissa istuva ole maksanut, ehkä muutaman metrin kerkeää verovaroistaan maksaa sen tien kustannuksista elinaikanaan. Eli siinä istua törötetään yhteiskunnan tukemana bussissa ja ajetaan yhteiskunnan maksamaa tietä. Mutta se pari euroa eroa siihen rattaiden kanssa kulkevaan äitiin tekee siitä äidistä yhteiskunnan loisen ja elätin hänen silmissään. Silloin voi jo sanoa, että jotkut ne vaan ei ymmärrä kokonaisuuksia.
Pakko ottaa osaa keskusteluun vaikka en mamma olekkaan. Itse olen miehenä lykkinyt vaunuja 2 lapsen isänä busseissa ja muualla, luultavasti enemmän kuin ns. keskiveromamma, ja minun kokemukseni mukaan ottamalla huomioon muita tosi harva paheksuu vaunuja bussissa. En tosiaan ymmärrä niitä mammoja joilla on Mooses kompleksi. Ei se ole niin vaikeaa ottaa muita huomioon. Nostaa sen aisan ylös, asettelee vaunun niin ettei häiritse muita ja sanoo anteeksi jos joku mulkaisee vihaisesti. Yllätävän usein saa hymyn ja jonkun kivan sanan takaisin. Ja ihmettelen näitten Moosesten ajatuksen juoksua esim. kaupassa. Onko se pakko oikein juosta vaunujen kanssa sinne hyllyjen väliin jos näkee että toiset vaunutJa p ovat tulossa vastaan ja ohi ei sovi? Kyllä ne tavarat siellä hyllyssä kestävät sen 5 sekunttia jonka odottaminen ottaa. Monesti menee aikaa enemmän siiheen keskusteluun kumpi väistää. Ja jos ei osaa kaupassa kulkea muualla kuin siinä käytävän keskellä haitaten liikennettä sekä jos ei osaa kääntää niitä vaunuja hieman väistääkeen niin ehkä on parempi jäädä kotiin tai olla valittamatta kuinka mammoja haukutaan.
Jotenkin ihan uskomatonta, miten kiihkeitä tunteita tämä herättää puolin ja toisin. Ja eniten kyllä ihmettelen tätä "minulla on oikeus tulla valtavien rattaideni kanssa minne vaan" -asennetta. Tässä voitaisiin ottaa oppia suurkaupunkilaisten käytöstavoista, jossa ollaan kohteliaita puolin ja toisin. Ja myös lapsiperheet ovat kohteliaita siten, että a) eivät tunge ruuhka-aikaan minnekään vaan odottavat sopivaa bussia b) ovat valinneet rattaat sen mukaan, että käyttävät julkisia liikennevälineitä eli matkarattaat tai vastaavat c) bussiin menee vaan kahdet rattaat kerrallaan ja pyörätuoleilla on se ainoa, oikea etuajo-oikeus. Mielestäni myös hyvä käytäntö on se, että bussiin täytyy tulla yksikkörattailla sieltä samasta etuovesta kuin muutkin - siinähän sen näkee mitkä rattaat soveltuvat bussimatkustamiseen.
Ja taustatietona, että itsehän liikun lapseni kanssa paljon julkisilla liikennevälineillä eli olen juuri tätä porukkaa, jonka pitää älytä ottaa muut huomioon. Ja laitan muuten pienistä rattaistani bussissa vielä työntöaisankin alas, että viemme mahdollisimman vähän tilaa. Ei ole minulta pois!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:58"]
Ja tottakai äitien pitää saada mennä vauvan ja rattaiden kanssa ilmaiseksi ja tottakai vaunut on saatava bussiin: siltikin mammatkin voivat ottaa toiset huomioon ja kulkea ruuka-aikojen ulkopuolella, jos se vain on mahdollista.
[/quote]
Esimerkiksi neuvola- ja muut lääkäriajat sovitaan usein niin, että sinne julkisiin täytyy tunkea ruuhka-aikaan, halusi tai ei.
Mutta en ymmärrä, miksi tämä pyyntö olla käyttämättä julkisia koskee vain vanhempia. Kun minun mielestäni suomalaisilla on yleisesti hirveitä vaikeuksia hahmottaa ympäristönsä missä tahansa ihmisjoukossa. Itse yritän nyt vanhempainloma-aikana saada kaikki menoni sovitettua niin, etten ainakaan sinne aamuruuhkaan joutuisi. On hemmetin vaikea yrittää edes ketteräliikkeisten vaunujen (ainoa vauva ei ole vielä 6 kuukautta, istuttavat matkarattaat eivät ole edes mahdollisuus) kanssa väistellä kaikkia järkyttävän ison kahvimukin kanssa, pipo silmillä ja iPhonen kuulokkeet korvilla puoliunessa haahuilevia nuoria, ihan vain sillä omalla olemuksellaan puolet suojatiestä tukkimaan pystyviä menopaussin ohittaneita naisia (oikeasti, jonkun pitäisi tutkia sitä, menetämmekö me naiset jotenkin mystisesti myös tilantajumme estrogenin tuotannon lopahtaessa) ja muuten vain täysin ympäristöstään erkaantuneita ihmisiä. Näitä on kaikissa ikäluokissa Suomessa paljon, ehkä 70-80 prosenttia väestöstä. Ollaan totuttu siihen, että kaikkialla on runsaasti tilaa. Kun sitä ei ole, mennään täysin oikealle yläviistoon, ei menosuuntaan, tuijottaviksi Pölhö-Kustaiksi.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:01"]
Tämä on juuri sitä itsekkyyttä, josta tuolla aikaisemmin kirjoitettiin, minä ja minun vaununi jossa nukkuu minun pikkuprinssi. Mielenkiinnolla odotan sitä aikaa, kun lentokentälle menevä junarata avataan ja sitä taistelua, kenellä nyt on sitten etuoikeus matkustaa junassa tilaa vieden: lastenvaunut vai lennolle menevät/ tulevat matkustaja matkalaukkuineen? Varmaan siitä pitää laatia jokin selkokielinen ohjeistus, ettei tarvitse kuunnella mammojen mussutusta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:51"]
[/quote]
[/quote]
Tähän on ainakin pk-seudulla ihan hyvät ohjeet. Keskitila on varattu niille, joilla on isompaa kuljetustarvetta, on se sitten bassoviulu, pyöratuoli, tanskandoggi, matka-arkku, fiikus tai Kermo-Kyynel ajopeleissään. Se jonka kuski on kelpuuttanut ko. paikalle ensin, saa siinä olla. Lastenvaunumammoilla ei siis ole yliajo-oikeutta.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:12"]
Pakko ottaa osaa keskusteluun vaikka en mamma olekkaan. Itse olen miehenä lykkinyt vaunuja 2 lapsen isänä busseissa ja muualla, luultavasti enemmän kuin ns. keskiveromamma, ja minun kokemukseni mukaan ottamalla huomioon muita tosi harva paheksuu vaunuja bussissa. En tosiaan ymmärrä niitä mammoja joilla on Mooses kompleksi. Ei se ole niin vaikeaa ottaa muita huomioon. Nostaa sen aisan ylös, asettelee vaunun niin ettei häiritse muita ja sanoo anteeksi jos joku mulkaisee vihaisesti. Yllätävän usein saa hymyn ja jonkun kivan sanan takaisin. Ja ihmettelen näitten Moosesten ajatuksen juoksua esim. kaupassa. Onko se pakko oikein juosta vaunujen kanssa sinne hyllyjen väliin jos näkee että toiset vaunutJa p ovat tulossa vastaan ja ohi ei sovi? Kyllä ne tavarat siellä hyllyssä kestävät sen 5 sekunttia jonka odottaminen ottaa. Monesti menee aikaa enemmän siiheen keskusteluun kumpi väistää. Ja jos ei osaa kaupassa kulkea muualla kuin siinä käytävän keskellä haitaten liikennettä sekä jos ei osaa kääntää niitä vaunuja hieman väistääkeen niin ehkä on parempi jäädä kotiin tai olla valittamatta kuinka mammoja haukutaan.
[/quote]
Tavallaan asiaa mutta kirjoituksestasi paistaa vahvasti "Minä kuljen huomaavasti ja järkevästi vaunujen kanssa mutta te muut Mooses vaunuilijat ette" Usko pois, et ole läheskään ainut huomaavainen vaunuilija.
Minuakin ärsyttää muutamat asiat, mutta rattaat bussissa ei kuulu näihin aiheisiin.
Eniten minua ärsyttää vihaiset, vanhat peräkammarin pojat, joilla jostain syystä tuntuu olevan aggressioita pienten lasten äitejä kohtaan.
Aloittaja vaikuttaa viestinsä perusteella kuuluvan juuri tähän ihmisryhmään.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:13"]
Jotenkin ihan uskomatonta, miten kiihkeitä tunteita tämä herättää puolin ja toisin. Ja eniten kyllä ihmettelen tätä "minulla on oikeus tulla valtavien rattaideni kanssa minne vaan" -asennetta. Tässä voitaisiin ottaa oppia suurkaupunkilaisten käytöstavoista, jossa ollaan kohteliaita puolin ja toisin. Ja myös lapsiperheet ovat kohteliaita siten, että a) eivät tunge ruuhka-aikaan minnekään vaan odottavat sopivaa bussia b) ovat valinneet rattaat sen mukaan, että käyttävät julkisia liikennevälineitä eli matkarattaat tai vastaavat c) bussiin menee vaan kahdet rattaat kerrallaan ja pyörätuoleilla on se ainoa, oikea etuajo-oikeus. Mielestäni myös hyvä käytäntö on se, että bussiin täytyy tulla yksikkörattailla sieltä samasta etuovesta kuin muutkin - siinähän sen näkee mitkä rattaat soveltuvat bussimatkustamiseen.
Ja taustatietona, että itsehän liikun lapseni kanssa paljon julkisilla liikennevälineillä eli olen juuri tätä porukkaa, jonka pitää älytä ottaa muut huomioon. Ja laitan muuten pienistä rattaistani bussissa vielä työntöaisankin alas, että viemme mahdollisimman vähän tilaa. Ei ole minulta pois!
[/quote]
a) Ruuhka-aikaan kulkeminen miten ratkaiset: neuvola tai joku muua asia pitää hoitaa ruuhka-aikana enkä tarkoita maitotölkin ostamista vaan jotain tärkeää tai esim. lapsen viemistä tai hakemista hoidosta
b) Oikea rattaiden koko miten ratkaiset jos kyseessä pieni vauva joka ei osaa istua ja on kuljettava myös lumihangessa (mielestäsi matkarattaat pitäisi aina olla)
c) Bussiin vain kahdet rattaat. Siinä olet oikeassa paitsi joissain busseissa on jopa kolme paikkaa rattaille.
Lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi matkustaminen perustuu matkan jouduttamiseen. Äiti kun tulee takaovesta sisään ja joutuisi vielä menemään etuosaan maksamaan matkan. Se hidastaisi matkantekoa kun muutenkin lastenvaunujen kanssa matkustavat aiheuttavat myöhästymisiä tulemisellaan sekä poistumisellaan.
Myös polkupyöriä on saa jossain tapauksessa kuljettaa ilmaiseksi mutta silloin matkustaja joutuu kyllä maksamaan matkan ja polkupyörä aivan samassa asemassa tilankäytön suhteen kuin lastenvaunut. Ei lastenvaunuilla tosiaan ole mitään etuajo-oikeutta vaikka niin helposti kuvittelisi että niiden kanssa saa mennä kuten haluaa ja vaatia kaiken mahdollisen.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 10:59"]
Koska kateus tässä nyt läpi kuultaa.
[/quote]
Ei kateus vaan raivo. Raivo siitä, että joka vuosi bussiyhtiöt menettävät niin paljon tuloja mammojen ja heidän penskojensa takia, että ne nostavat hintoja aivan älyttömästi meidän tavallisten ihmisten maksettavaksi. Turussa nousee tammikuun alussa kertalippu jo kolmeen euroon ja kesällä nousevat matkakorttien hinnat. Niiden nostoon ei olisi lainkaan nin paljon nostopainetta, jos mammat kakaroineen saataisiin maksamaan matkansa niin kuin kuuluu. Eikä se ole kuin pieni järjestely- ja investointikysymys. Helsingissä kesällä raitiovaunussa matkustaessani näin, miten vaunun keskiosaan oli laitettu maksupäätteitä. Sellainen sopisi aivan hyvin nykyaikaisen bussin keskiosaankin, ja johon mammatkin voisivat sen korttinsa heilauttaa. Tämä on vain kaupunkien poliitikkojen ja bussiyhtiöiden saamattomuutta, että näin ei tapahdu. Ja me muut maksamme ja maksamme.
Onneksi sentään Yle-vero peritään jo kaikilta, siinä saatiin edes ne vapaamatkustajat kuriin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:51"]
[/quote]
Ei kateus vaan raivo. Raivo siitä, että joka vuosi bussiyhtiöt menettävät niin paljon tuloja mammojen ja heidän penskojensa takia, että ne nostavat hintoja aivan älyttömästi meidän tavallisten ihmisten maksettavaksi. Turussa nousee tammikuun alussa kertalippu jo kolmeen euroon ja kesällä nousevat matkakorttien hinnat. Niiden nostoon ei olisi lainkaan nin paljon nostopainetta, jos mammat kakaroineen saataisiin maksamaan matkansa niin kuin kuuluu. Eikä se ole kuin pieni järjestely- ja investointikysymys. Helsingissä kesällä raitiovaunussa matkustaessani näin, miten vaunun keskiosaan oli laitettu maksupäätteitä. Sellainen sopisi aivan hyvin nykyaikaisen bussin keskiosaankin, ja johon mammatkin voisivat sen korttinsa heilauttaa. Tämä on vain kaupunkien poliitikkojen ja bussiyhtiöiden saamattomuutta, että näin ei tapahdu. Ja me muut maksamme ja maksamme.
Onneksi sentään Yle-vero peritään jo kaikilta, siinä saatiin edes ne vapaamatkustajat kuriin.
[/quote]
Sinäpä sen ainakin tunnustat suoraan: Raivo siitä että matkat ovat ilmaisia. No raivoa vaan päättäjille. Suurin osa äideistä kulkisi aivan samalla tavalla bussilla vaikka se olisi maksullista koska yksinkertaisesti on päästävä paikasta a paikkaan b. Mitä odotat äideiltä? Että menevät maksamaan kuskille vaikka heidän ei ole pakko? Pitäisi varmaan kailottaa kovaan ääneen että: "Haluan maksaa matkani vaikka ei ole pakko jotta aiheuttaisin vähemmän raivoa ja mielipahaa muissa matkustajissa...?"
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 19:51"]
Näyttää yleistyneen todella paljon nämä suuret lastenvaunut, jotka parkkeerataan siihen bussin keskiosaan niin, että koko kulkuväylä on tukossa eikä kukaan pääse ohi. Todella mukavaa varsinkin ruuhka-aikoina.
Jos ette osaa kuskata niitä kersojanne pienemmissä rattaissa, niin jumalauta kävelkää!!!
[/quote]
Kai niiden äitien pitää joskus päästä kakaroidensa kanssa ulos vaikka rattaat olisivatkin autonkokoiset. Kotonako pitää istua kunnes tenavat ovat 3 vuotiaita? Tuliko mieleen, että ehkä olet liian nipo tai se bussi on vaan liian pieni. On sullakin ongemat jos tämä on päivän vitutusaihe. Oikea first world problem.
Sun täytyy nyt selittää mitä tarkoitat. Liikennointifirmathan eivät menetä tuloja näiden äitien vuoksi, vaan saavat niitä. Kaupunki maksaa yritykselle jokaisesta äidistä täyden maksun. Aivan samoin kuin se maksaa osan sinun bussilipustasi tälle yritykselle.
Vai luulitko, että esmes Einarin Bussi, yksityisyrittäjä, on saanut jostain käskyn, että nyt sinä yrittäjä annat ilmaisen palvelun tälle ja tälle henkilölle ja maksat tämän omasta bussistasi? Se olisi laitonta. Jos yrittäjät jostain nimenomaan hyötyvät, niin ne ovat nämä kaupungin sponsaamat tai maksamat sopimukset, kuten koulukyydit, palvelutaksit ja tuetut lähiliikenteen matkat.
Ne hinnat nousevat yleensä siksi että polttoaineen hinta on noussut, verot ovat nousseet tai yrityksellä on jotain muuta ylimääräistä menoerää.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 12:51"]
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 11:42"]
Mä olin vasta bussissa jossa oli jo kaksi äitiä vaunujensa kanssa ja kyytiin änkesi kolmaskin. Ei suostunut jäämään pois joten joutui sitten taittelemaan kärrynsä kasaan ja nostamaan penkille. Ja loppumatkan seisoi itse vieressä käytävällä vauva rintarepussa ja piti kiinni vaunuista ettei ne lennä mihinkään. :D Voi jeesus mitä toimintaa.
[/quote]
Ja mitäs ihmeellistä tuossa nyt oli? Hän halusi kyytiin ja kun sai rattaat kasaan niin mahtui kyytiin.