Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei opettajat ! Wilma viesti asiaa

Vierailija
01.10.2020 |

Semmonen kysymys, että minkä takia laitatte jokaisesta vihkon tai kirjan jäämisestä Wilmaan merkinnän? Alkaa pikkuhiljaa suorastaan vituttamaan se jatkuva kilkatus kesken työpäivän.

Ensinnäkin se on rasittavaa. Toisekseen jos kyse on vaikka erityislapsesta, niin luulis tietävän, että tämmösellä lapsella niitä unohduksia tulee, joten ei tarvi ilmotella siitä joka helvetin päivä. Se nyt vaan valitettavasti kuuluu siihen lapsen oireeseen. Se asia ei muutu niillä hemmetin viesteillä suuntaan tai toiseen. Ja vaikka kuinka vanhemmat asioista muistuttaa, niin sitä tapahtuu silti. Toki sitä voidaan pakkailla yläasteelaisen kirjoja mutta kun tarkoitus olisi opetella tekemään asioita itsenäisesti.

Vinkki/ kehitysehdotus: Laittakaa kerran viikossa vaikka miten koulussa on mennyt. Ja mielellään vasta iltapäivällä, niin ei mee se oma työpäivä sitten pilalle niiden tuhien viestien takia. Toki jos on oikeesti jotain tärkeää , niin silloin. Tässä käy kohta niin , että vanhemmat lopettaa koko kyseisen sovelluksen käytön , kun viestiä pukkaa koko aika.

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädä omia asetuksiasi. Ei mulla kilahtele pitkin päivää.

Olen ymmärtänyt, että Wilma on opettajalle ensisijaisesti oma työväline, ei pelkkä yhteydenpitoväline kotien kanssa, vaikka on sitäKIN. Se on ikään kuin opettajan muistikirja. 

Vierailija
2/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapuolisuuden vuoksi merkintä laitetaan kaikille, oppilaat muistavat kyllä jos merkintää ei kaikille laiteta. Toisekseen, jatkuvat merkinnät ovat merkki vanhemmalle, että jotakin pitäisi tehdä. Voisiko repun esim pakata edellisenä iltana ja yhdessä tarkistaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säädä omia asetuksiasi. Ei mulla kilahtele pitkin päivää.

Olen ymmärtänyt, että Wilma on opettajalle ensisijaisesti oma työväline, ei pelkkä yhteydenpitoväline kotien kanssa, vaikka on sitäKIN. Se on ikään kuin opettajan muistikirja. 

Opettajilla tulisi olla ihan oma työväline, jossa kaikki ei tuu myös huoltajille.  Toinen kehittämishedotus on, että koska nykyään kaikki neurokirjonlapset on samoilla luokilla muiden oireettominen lasten kanssa, niin sellainen nepsykoulutus vois olla ihan paikoillaan opettajille. Jotta niillä olisi edes jonkunlainen käsitys siitä, miten nämä lapset/nuoret käyttäytyy ja milaisia ongelmia heillä on. Ettei tarvis ihan ratakiskosta asiaa vääntää. Nimenomaa vääntää. Koska tietenkin kaikki syy on vanhemmissa. Kun mistään ei mitään tiedetä, eikä ole omaa kokemusta asiasta.

Vierailija
4/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä varten se Wilma sulla koko ajan piippaa? 

Ei minulle tule mitään ilmoitusääntä mistään muustakaan sovelluksesta, koska en halua niiden häiritsevän työtäni. 

Tarkistan sähköpostini silloin kun siihen on aikaa. 

Wilma -viestit tarkistan iltaisin.

Wilma on hyvä työvälinen opettajalle itselleen, kun voi sieltä tsekata mikä on ongelma minkäkin lapsen kohdalla. Tai kun numeroita annetaan, niin jos läksyt on olleet jatkuvasti tekemättä tai tunnilla häiriköity tai kirjat kotona, myöhästelty tms. niin kyllähän ne vaikuttaa numeroon alentavasti.

Toisaalta vanhempien on hyvä huomata Wilman kautta, että jos jokin ongelma on toistuva, niin siihen on syytä kotona puuttua (tehokkaamin kuin ennen.)

Ainoa ongelma on sinun puhelimesi asetukset. Turha valituksen aihe siis.

Vierailija
5/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettaa 200 lasta viikon aikana, ei siinä välttämättä enää muista ihan kaikkea enää perjantaina..

Vierailija
6/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisuuden vuoksi merkintä laitetaan kaikille, oppilaat muistavat kyllä jos merkintää ei kaikille laiteta. Toisekseen, jatkuvat merkinnät ovat merkki vanhemmalle, että jotakin pitäisi tehdä. Voisiko repun esim pakata edellisenä iltana ja yhdessä tarkistaa jne.

Niin ja opettaa se lapsi/nuori siihen, että joku toinen tekee aina puolesta? Mites sitten kun pitäis yksin pärjätä?

Vierailija
7/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädä Wilman asetuksia niin ettei tarvitse koko ajan reagoida.

Opettajan täytyy merkitä sovitut asiat Wilmaan. Jos ei merkitse, osa vanhemmista alkaa syytellä, ettei ole kerrottu ongelmista. On myös jälkikäteen vaikea osoittaa, kuinka paljon niitä pulmia on tosiasiassa ollut, ellei kaikkia ole merkitty ylös.

Vierailija
8/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni saa lähes joka päivä "olit aktiivinen" ja "hieno suoritus!" -viestejä.

Ne piristävät äidinkin työpäivää, kun puhelin kilahtaa. 

Vierailija
9/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet niin urpo, että pidät jotain ilmoituksia ja ääniä päällä? Ei sitä Wilmaa kuule todellakaan tarvitse koko ajan selailla. Jos joku hätä on, niin ne kyllä soittaa ja jos vielä isompi hätä, niin poliisi. 

Vierailija
10/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet niin urpo, että pidät jotain ilmoituksia ja ääniä päällä? Ei sitä Wilmaa kuule todellakaan tarvitse koko ajan selailla. Jos joku hätä on, niin ne kyllä soittaa ja jos vielä isompi hätä, niin poliisi. 

Kiitos tästä aikuismaisesta kommentista. Ja urpoksi haukkumisesta. Ei tarvii ihmetellä, miks lapset kiusaa toisiaan. Kun ei aikuisetkaan osaa käyttäytyä.

Vierailija
11/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni saa lähes joka päivä "olit aktiivinen" ja "hieno suoritus!" -viestejä.

Ne piristävät äidinkin työpäivää, kun puhelin kilahtaa. 

Niin tätä tapahtuu niille lapsille varmasti paljon, joilla ei ole näitä neurologosia ongelmia. Mutta niille joilla sellaisia on, suurin osa ilmoituksista on negatiivisia. Ja kyllä, ne vaikuttaa vanhempiin. Ainakin sellasiin vanhempiin , joita asia kiinnostaa.  

Vierailija
12/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että edes Wilman kautta tulee tietoa lapsen tekemisistä ja tekemättä jättämisistä koulussa. Enemmäkin saisi tulla.

Vierailija
13/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos unohtelu on toistuvaa, miksi ihmeessä ette pakkaa tavaroita yhdessä illalla valmiiksi. Riippumatta lapsen iästä tai siitä onko lapsella jotakin erityisyyttä, hän ei selvästikään ole kypsä huolehtimaan tavaroistaan ja tarvitsee tukea siinä. Tämä pätee myös silloin, jos unohtelu on tahallista. Luulisi tahallisen unohtelun kiinnostavan vähemmän ainakin teiniä, jos siitä seuraa yhteiset repunpakkaamistuokiot vanhemman kanssa.

Työvälineiden puuttuminen haittaa lapsesi opiskelua ja pahimmassa tapauksessa se haittaa koko luokan työskentelyä, kun välineensä kotiin jättänyt touhuaa omiaan tai häiritsee toista oppilasta, joka joutuu jakamaan omat kirjansa ja tavaransa unohtelijan kanssa. Siksi tavaroiden unohtelu ei ole vain pikku juttu vaan asia johon vanhempienkin tulee todella panostaa, jos lapsen unohtelu on toistuvaa.

Vierailija
14/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädä asetuksia niin ettei kilahtele häiritsevästi. Oman lapsen uusi opettaja on laittanut lapselle "hyvä tunti"-merkintöjä, ja aloin miettiä, että tarkoittaako tämä sitä, että tunnit on yleensä huonoja :D Mut enpä ole noilla merkinnöillä sen kummemmin päätäni vaivannut, oletan että ovat ensisijaisesti opettajan omia muistiinpanoja, ja jos alkaa olla jotain, mihin vanhempien toivotaan puuttuvan, opettaja kirjoittaa siitä meille viestin. Mun nepsylapsi saa usein merkintöjä siitä, ettei ole tehnyt kaikkia läksyjä, kun läksykirjoja on unohtunut pulpettiin, mutta en itse oikein voi tehdä asialle mitään, koska en itse ole siellä koululla muistuttamassa, että lapsi laittaisi ne kirjat reppuunsa. Kotona huolehdin, että läksyt tehdään ja kirjat menee reppuun.

Olen huomannut, että eri opettajilla on tosi erilaiset käytännöt sen suhteen, mitä noihin tuntimerkintöihin laittavat, jotkut eivät merkkaa sinne muuta kuin sairaana olot tai poissaolot.

Vierailija
15/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos unohtelu on toistuvaa, miksi ihmeessä ette pakkaa tavaroita yhdessä illalla valmiiksi. Riippumatta lapsen iästä tai siitä onko lapsella jotakin erityisyyttä, hän ei selvästikään ole kypsä huolehtimaan tavaroistaan ja tarvitsee tukea siinä. Tämä pätee myös silloin, jos unohtelu on tahallista. Luulisi tahallisen unohtelun kiinnostavan vähemmän ainakin teiniä, jos siitä seuraa yhteiset repunpakkaamistuokiot vanhemman kanssa.

Työvälineiden puuttuminen haittaa lapsesi opiskelua ja pahimmassa tapauksessa se haittaa koko luokan työskentelyä, kun välineensä kotiin jättänyt touhuaa omiaan tai häiritsee toista oppilasta, joka joutuu jakamaan omat kirjansa ja tavaransa unohtelijan kanssa. Siksi tavaroiden unohtelu ei ole vain pikku juttu vaan asia johon vanhempienkin tulee todella panostaa, jos lapsen unohtelu on toistuvaa.

Just sen takia, että tulee opetella tekemään asioita myös täysin ilman sitä tukea. Muuten siihen on helppo luottaa, eikä edes yritetä itse ja mitenkä käy sitten kun ei ole äiti/isä varmistelemassa , että kaikki on varmasti mukana? Käy aika huonosti itsenäistymisen kannalta siinä kohtaa.  Kyllä neurolapsetkin oppii muistamaan asioita ihan itse, mutta ne tarvii paljon toistoa ja myös kärsivällisyyttä kotona/koulussa.

Helppohan se on mennä sieltä missä aita on matalin ja tehdä kaikki puolesta, eiks nii? Pääsee itekki vähemmällä.

Vierailija
16/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just sen takia, että tulee opetella tekemään asioita myös täysin ilman sitä tukea. Muuten siihen on helppo luottaa, eikä edes yritetä itse ja mitenkä käy sitten kun ei ole äiti/isä varmistelemassa , että kaikki on varmasti mukana? Käy aika huonosti itsenäistymisen kannalta siinä kohtaa.  Kyllä neurolapsetkin oppii muistamaan asioita ihan itse, mutta ne tarvii paljon toistoa ja myös kärsivällisyyttä kotona/koulussa.

Helppohan se on mennä sieltä missä aita on matalin ja tehdä kaikki puolesta, eiks nii? Pääsee itekki vähemmällä.

Ei vaan vanhempi pääsee rehellisesti sanottuna nimenomaan niin vähemmällä, että jättää lapsen yksin ”opettelemaan”. Jos unohdukset ovat toistuvia, ei se lapsi mitään ole oppimassa vaan tarvitsisi lisää tukea oppiakseen. Siitä tulee vain hänelle normaalia, että aina jotakin puuttuu. Ei yhdessä pakkaaminen tarkoita sitä, että vanhempi pakkaa puolesta vaan sitä että vanhempi tukee lasta muistamaan ja huolehtimaan tavaroistaan. Ensin lapsi voi pakata itse lukujärjestystä katsoen ja sitten vielä vanhemman kanssa tarkistetaan yhdessä reppu. Jos jotakin puuttuu, vanhempi voi kehottaa lasta katsomaan vielä onko kaikki todella repussa tai antaa vihjettä, että onko vaikka kaikki matematiikan tunnille tarvittava varmasti repussa.

Tuo yksinään opettelu ei vain selvästi toimi ja lapsi jätetään yksin ”opettelemaan”, vaikka tuloksena on vain jatkuva unohtelu sekä mahdollisesti lapsen omien opintojen ja muiden oppilaiden opintojen kärsiminen.

Vierailija
17/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään sovellusta tms, vaan kirjaudun Wilmaan aina joskus kun muistan ja ehdin. Vähintään joka 2. päivä käyn.

Mulla 3. luokkalainen poika, hänellä ehkä 2 kertaa ikinä ollut joku positiivinen maininta (osoittanut aktiivistuutta tunnilla tms). Noin kahden viikon välein joku unohdusmerkintä. Tarkistelen kyllä reppua ja läksyjä välillä, en joka päivä. 

Todistukset olleet tähän saakka "olet saavuttanut tavoiteet hyvin". Kerran oli matikka "erittäin hyvin".

Vierailija
18/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan sinun omalla vastuullasi tämäKIN asia. Laita ilmoitukset pois päältä tai poista sovellus ja käytä Wilmaa vain selaimella. Silloin voit käydä katsomassa merkinnät niin harvoin kuin huvittaa.

Itse opettajana en voisi olla vähemmän kiinnostunut siitä, mitä aiheesta ajattelet. Ei ole minun ongelmani, jos et itse kestä oman lapsesi tekemisiä.

Merkinnät ovat omaa kirjanpitoani, ja se on huomattavan paljon helpompi toteuttaa heti eikä joskus viikon päästä. Sitä paitsi osa vanhemmista haluaa, että Wilma toimii mahdollisimman reaaliaikaisesti. 

Oletko muuten tullut ajatelleeksi, että voisitten yhdessä pakata repun illalla, niin kaikki tavarat tulisivat mukaan? Fiksu ihminen lähtisi tätäkin pulmaa ratkaisemaan ihan toisesta päästä. Mutta kukin tavallaan, se on nähty.

Vierailija
19/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan vanhempi pääsee rehellisesti sanottuna nimenomaan niin vähemmällä, että jättää lapsen yksin ”opettelemaan”. Jos unohdukset ovat toistuvia, ei se lapsi mitään ole oppimassa vaan tarvitsisi lisää tukea oppiakseen. Siitä tulee vain hänelle normaalia, että aina jotakin puuttuu. Ei yhdessä pakkaaminen tarkoita sitä, että vanhempi pakkaa puolesta vaan sitä että vanhempi tukee lasta muistamaan ja huolehtimaan tavaroistaan. Ensin lapsi voi pakata itse lukujärjestystä katsoen ja sitten vielä vanhemman kanssa tarkistetaan yhdessä reppu. Jos jotakin puuttuu, vanhempi voi kehottaa lasta katsomaan vielä onko kaikki todella repussa tai antaa vihjettä, että onko vaikka kaikki matematiikan tunnille tarvittava varmasti repussa.

Tuo yksinään opettelu ei vain selvästi toimi ja lapsi jätetään yksin ”opettelemaan”, vaikka tuloksena on vain jatkuva unohtelu sekä mahdollisesti lapsen omien opintojen ja muiden oppilaiden opintojen kärsiminen.

Niin ja tämä kuvio toimii miten? Vanhemmilla on usein myös itsellän töitä ja muitakin lapsia sekä arki.  Valitettavasti se 24h ohjaaminen on täysin mahdotonta. Ellei jää työttömäks.  Sivusta on helppo huudella , jos kokemusta ei ole. Näin se on kaikessa muussakin asiassa, että neuvoja satelee mutta käytännön kokemuksesta ja toteutuksesta omalta kohdalta ei ole mitään näyttöä. Senpä takia nämä neuvot hyvin usein suorastaan naurattaa.

Vierailija
20/92 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat valittaa uupumusta. No ihmekös tuo, jos joka päivä laittaa kymmenittäin viestejä jostain unohtuneista vihkoista tmvs. Olen kohta 40 ja silti saatan unohtaa eväät kotiin useasti ja hukkaan kynän 10 kertaa päivässä.

Pitäisikö keskittyä oleellisimpiin asioihin kouluissa. Kiusaaminen, häiriköinti, oppimisvaikeudet.