Hankitteko lapsen, jos ette löytäneet töitä?
Niin, onko täällä paljon semmoisia, jotka on hankkineet lapsen, koska eivät ole löytänyt töitä ja työttömyys alkanut kyllästyttää. Kyse lähinnä ammattikoulusta (mielummin muulta kuin hoito-alalta) valmistuneista nuorista naisista.
Palstalla on paljon tohtorisnaisia, jotka ovat opiskelleet, tehneet lapsia ja käyneet siinä sivussa hyväpalkkaisessa työssäkin, mutta puhutaan nyt ihan normi partureista, merkonomeista, keittiö-työntekijöistä jne.
Kommentit (53)
Onko täällä palsta täynnä teinejä tai muuten elämästä vieraantuneita, kun nykyajan työelämä näyttää olevan alapeukuttajille aivan outo. Viimeisen neljän vuoden aikana Suomesta on kadonnut, siis hävinnyt lopullisesti, 50 000 työpaikkaa. Työttömyys koskettaa nykyään useampaa ihmistä kuin koskaan ennen, koska niin moni on määräaikaisena. Vakituinen työpaikka on nykyään melkoinen harvinaisuus. Jos aikoo elää elämänsä sillä asenteella, että tekee lapsia vasta kun alla on vakituinen työpaikka, niin suuri osa ei voisi ikinä saada perhettä.
Tiedän aika monia, jotka ovat heti amiksesta valmistumisen jälkeen ruvenneet tekeen lapsia. Tuskin ovat päiväkään töissä olleet, mutta ihan hyvin heillän näyttää menevän. Mies tuo leivän pöytään. En tiedä miten he sitten pääsevät takaisin työelämään, kun ei ole kokemusta ja valmistumisestakin on vuosia.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:48"]
Täällä ne av-mammat suunnittelevat...jättäkään ne lapset tekemättä. Kaikille parempi.
[/quote]
Jonkunhan sen pitää sinullekin vaippoja vaihtaa.
Valmistun ensi viikolla autonasentajaksi ja kyllä, on lapsi käynyt mielessä. Tällä seudulla ei ainakaan toistaiseksi ole oman alan töitä. Jollei mitään, siis minkään alan hommia, esim. kesään mennessä löydy niin emmeköhän miehen kanssa luovu ehkäisystä.
Parempihan se on kasvattaa lasta, kun maata kotona ja kattella päivät pikät telkkaria. Kun töitä ei vaan ole.
Itse en hanki, ellei ole sekä minulla että miehellä joko molemmilla vakityötä, tai toisella vakityö ja toisella säästöjä. Elin itse lapsuuteni köyhyydessä, enkä halua sellaista painolastia omalle lapselle, joten yritän minimoida riskit.
Enkä ota kantaa siihen, mitä muut tekevät, mutta tämä on se turvallisuustaso, jota itse kaipaan.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:09"]
Täällä ne av-mammat suunnittelevat...jättäkään ne lapset tekemättä. Kaikille parempi.
[/quote]
[/quote]
Kai sitten kerrot lapsellesi pienestä pitäen, että hänen tehtävänsä maailmassa on vaippojen vaihto, ja suorastaan pakotat lähihoitajaopintoihin?
Jos mies olis vakiduunissa ja nainen työttömänä, niin mikä siinä ois niin kauheeta, jos pariskunta hankkisi lapsen?
lisää vastauksia!! uppista uppista.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:06"]
[/quote]
[/quote]
Tämä on kyllä niin väsynyt argumentti sossun eläteiltä, ettei jaksais ees kommentoida. Äitien leväperäinen moraali periytyy lapsille, joten turha odottaa, että nämä perhe-suunnittelijoiden lapset mihinkään työelämään päätyvät, saatika sitten perseeni pyyhkijöiksi. Mieluummin aikanaan lähden ulkomaille yksityiseen vanhainkotiin, kuin ylläpidän verovaroin järjestelmää, jossa ihmisillä on mahdollisuus keplotella omat oltavat muiden laskuun.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:37"]
Palstalla on paljon tohtorisnaisia, jotka ovat opiskelleet, tehneet lapsia ja käyneet siinä sivussa hyväpalkkaisessa työssäkin, mutta puhutaan nyt ihan normi partureista, merkonomeista, keittiö-työntekijöistä jne.
[/quote]
Miksi ap rajasi kysymyksen ei-akateemisiin? Ei akateeminen koulutus nykyaikana ole todellakaan tae mistään työnsaannista. Olen itse akateeminen ja akateemisesta tuttavapiiristäni ihan muutamalla on vakituinen työpaikka. Valtaosa tekee määräaikaisia töitä tai keikkaa/sijaisuuspätkiä yms. Tunnen myös näitä, jotka ovat tehneet lapsia lisää, kun eivät ole saaneet töitä. Itse tällä hetkellä painin päinvastaisen ongelman kanssa. Työtä olisi tarjolla, mutta haluaisin lisää lapsia. En tiedä, uskallanko lisääntyä lisää, koska työpaikat eivät odota.
Luuleeko joku tohtorisnainen, että porukka on ihan vapaa-ehtoisesti työttömänä? Töitä ei vaan ole ja piste. Siivoojatkin tuodaan Thaimaasta ja Virosta. Pitäiskö jonkun 24v, parhaassa lapsenteko ikässä olevan naisen vaan olla kotona telkkaria katsomassa tai käydä työkkärin typeriä "näin teen CV:n -kursseja"? Sillä välin kun mies käy jossain raksalla töissä.
Minä en uskalla hankkia lapsia, jos ei ole tiedossa kuinka saan lapset elätettyä. Ihmeellinen asenne joillakin ihmisillä, että on lupa noin vaan lisääntyä, jos ei edes tiedä kuinka itsensä elättää.
Oman alan töitä on ollut hirveän vaikea löytää vaikka asuu suht. isossa kaupungissa. Lastenhankinta on lähitulevaisuudessa aiheellinen, sillä mahdollisuus tulla raskaaksi pienenee koko ajan. Sairaus määrää elämänkulun, ja jos niitä lapsia haluaa niin mahd. pian että on edes pieni mahdollisuus onnistua ilman hoitoja. Miehellä kylläkin vakityö. Ja tosiaan olen 20+
[/quote]
jos jätetään niin vauva lehti menee konkkaan ja tää sivu :/
On kyllä tosi edesvastuutonta tehdä lapsia jos ei ole työpaikkaa tai miestä jolla on työpaikka. Millä sitä elättää lapsen jos ei ole töitä eikä rahaa? Siis ihan oikeasti? Sehän on ihan kauheaa, että itsekkäästi hankkii lapsia jos ei ole takuita, että pystyy huolehtimaan lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 19:29"][quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:37"]
[/quote]
Miksi ap rajasi kysymyksen ei-akateemisiin? Ei akateeminen koulutus nykyaikana ole todellakaan tae mistään työnsaannista. Olen itse akateeminen ja akateemisesta tuttavapiiristäni ihan muutamalla on vakituinen työpaikka. Valtaosa tekee määräaikaisia töitä tai keikkaa/sijaisuuspätkiä yms. Tunnen myös näitä, jotka ovat tehneet lapsia lisää, kun eivät ole saaneet töitä. Itse tällä hetkellä painin päinvastaisen ongelman kanssa. Työtä olisi tarjolla, mutta haluaisin lisää lapsia. En tiedä, uskallanko lisääntyä lisää, koska työpaikat eivät odota.
[/quote]
Ihan samaa ihmettelin.
Olen akateeminen ja tällä hetkellä 1v määräaikaisessa työssä. Ehdin olla vähän alle 3kk työttömänä syksyllä määräaikaisten välissä ja silloin päätin että jos neljäs kuukausi alkaa niin teemme lapsen siihen väliin vaikka miehellänikin on vain määräaikainen työ.
No, pääsin töihin ja olen ollut 2kk töissä, mutta vauvakuume on tässä välissä kasvanut niin kovaksi että en vain voi enää roikkua löysässä hirressä ja odottaa saisinko vakityön. Ehkäisy jäi pois 2vko sitten. Olen jo 28, pakko ne lapset on tehdä oli työtilanne mikä vain. En halua tehdä kaksosia ivf:llä 38v:nä, mielummin nyt 3 lasta luomusti.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 19:40"]
Minä en uskalla hankkia lapsia, jos ei ole tiedossa kuinka saan lapset elätettyä. Ihmeellinen asenne joillakin ihmisillä, että on lupa noin vaan lisääntyä, jos ei edes tiedä kuinka itsensä elättää.
[/quote]
Lykkyä pyttyyn, voi jäädä lapset saamatta jos nykytilanteessa jäät odottamaan vakituista työpaikkaa. Jos sellaisen saat, olet hyvin onnekas.
Miehellä on perheeltä saatu suojatyöpaikka ja valittaa koko ajan, että olen niin surkea, etten löydä edesä töitä =( Lasta ei halua, koska en ole töissä, ei haluaisi yksin elättää kersaa. Tylsää olla kotna kaiket päivät, mitähän sitä tänään keksis? Siivoais taas, järjestelisi vaatteet tai dvd:t värijärjestykseen?
[/quote]