olenko liian älykäs psykologiassa?
Olen kuulemma liian älykäs. Olen kyllä lukenut psykologiaa ja lääketiedettä, mutta myös kuulemma olen liian älykäs keskustelukumppani ja tulkitsija tällä alueella.
Olenkin kyllä kokenut ettei ole kenestäkään keskustelemaan tai miettimään asioita kanssani niin että he edes ymmärtäisivät missä minä mennään. itse kärsin tästä kun ei ole tasavertaista keskustelukumppania psykologian tai lääketieteen alueella.
kun tympäännyn, minulle vaan sanotaan että olet liian älykäs ja syvällinen.
Kommentit (107)
Ehkä ap vaan hengaat väärien ihmisten kanssa? En minäkään voi keskustella mistään itseäni oikeasti kiinnostavista asioista esim. työkavereiden tai vanhempieni kanssa, koska heidän mielenkiintonsa kohteet liikkuvat lähinnä just miehissä, lapsissa, koirissa, sisustuksessa, bilettämisessä ja työssä. Minä tykkäisin puhua yhteiskunnallisista ongelmista, itsensä kehittämisestä ihmisenä jne, mutta usein esim. työkaverit katsovat vaan silmät pyöreenä hiljaa ja sitten vaihtavat aihetta. Ihan kuin eivät edes ymmärtäisi, mistä puhun.
Oma kaveripiirini sitten taas on onneksi sellaista, että jutellaan syvällisiä ja meillä on samanlaiset kiinnostuksen kohteet :)
Olet liian älykäs. Voi voi.
Itse olen tyhmempi psykologian tohtori, ja täytyy sanoa että kun olen päivän pakissut potilasasioita ja/tai tutkimusjuttuja, niin arvostan suunnattomasti vapaa-ajalla vähemmän älykkäitä, tai muihin aiheisiin liittyviä keskusteluja. Mieluummin vaikka pieru- tai kakkahuumoria, kuin sitä että pitäisi alkaa pohtimaan miksi sanoit niin tai noin, vaikka ei olekaan luonteenpiirteisiisi kuuluvaa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:01"]
Tuntuu myös, että esim. psykologia ja yhteiskunnalliset asiat aiheena on ihmisille hankalia siksi, että ihmiset eivät halua tarkastella omaa käytöstään ja omaa sisintään. Omien tekojen vaikutusta sekä itseen että ympäristöön. Syy-seuraussuhteita jne. Joten eivät halua puhuakaan aiheesta. Jos yrittää selittää vaikka, että joku käytös X liittyy luultavasti hyvin vahvasti tapahtumaan Y, niin ei kuunnella ja kielletään vaan ja halutaan vaihtaa aihetta. Helpompaa ja kivempaa on hei puhua vaan vaatteista ja meikeistä.
[/quote] Nyt osuit asian ytimeen.Tuntuu tosiaan että on liian vaikeaa nähdä itsessään mitään traumaa.Selvästi näkee kuitenkin että on.miten jotkut täällä luulee että ylpeilen yliopistotason psykologian nippelitiedolla kun olen joutunut pohtimaan itse asioita enkä välitä tippaakaan onko pohtimani asia kategoriaa lukion psykologia vai mikä. ja minulla ei ole aspergeria tiedoksi kaikille.ap.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:46"]
Mistä tiedät ettei kellään tutullani ole kokemusta trigeminusneuralgiasta? Mistä tiedät ettei kukaan tutuistani ole lääketiedettä lukenut? ap.
[/quote]
Enhän mä tiedäkään, siitä sana jos. Oletettavasti lääkäriystäväsi ei vastaisi "empä tiijä, en oo yhtään ajatellu" johonkin lääketieteelliseen aiheeseen.
Tuolle toiselle kirjoittajalle sä kommentoit, että "Kuka sinulle rakas ystävä sanoi että puhun tällaisia sen mummon kanssa?". Joku tuossa mainitsikin sanan tajunnanvirta, se kuvaa sun tekstituotoksiasi aika hyvin. Eli sä puhut tästä aiheesta ja mainitset tuon mummon, mutta nyt sitten et ollenkaan puhukaan sen mummon kanssa näitä asioita. Eli jos se mummo ei nyt liittynytkään tähän asiaan niin miksi hänestä aloit avautua? Ja jos se mummo on tämmöinen erityistapaus joka vaan on tosi yksinkertainen eikä tajua mitään, niin miksi sä asiaan takerrut? Onhan se selvää, että jotkut ihmiset eivät vaan tajua. Joillakin tietysti ikäkin voi heikentää kognitiivisia kykyjä.
Mutta jos nyt vielä palaan itse aiheeseen, niin ovatko nämä "enpä tiijä" -ystäväsi siis jotain psykologeja ja lääkäreitä? Kysyn ihan siksi kun aloit siitä saivarrella, että mistäs minä tiedän onko sinulla lääketiedettä lukeneita kavereina.
Entä mitä ajatuksia sinulla herää tuosta aspergerin mahdollisuudesta?
30
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:38"]
Oisko aspergerista kyse? Perehtynyt tarkkaan kaikenlaiseen nippelitietoon ja sitten taivastelee kun lapsuudennaapurissa asunut erakko ei pystykään noista keskustelemaan.
[/quote] Kuka sinulle rakas ystävä sanoi että puhun tällaisia sen mummon kanssa? kun tuntuu ettei voi edes neuvoa vitamiinien saannista kun sana vitamiini on liian hieno.ihmettelee vain mitä vitamiinit on eikä voi uskoa millään että kalsiumia ei pidä ottaa rautavalmisteen kanssa yhtäaikaa.....ja tavallisia asioitakaan ei voi syvällisemmin pohtia koska hän ei ole itse pohtinut syvällisemmin tapahtumien kulkuja....ap
[/quote]
Anna mummon olla millainen hän on. Jos hän on jo mummoikään päässyt niin kyllä hän varmasti itse tietää, miten haluaa elämänsä elää. Jos mummo ei halua jutella syvällisiä, niin sinun pitää vain hyväksyä se. Kuullostaa nyt vähän siltä, et hommaa itselles elämä, sori vaan!
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:56"]
Kuka sinulle rakas ystävä sanoi että puhun tällaisia sen mummon kanssa? kun tuntuu ettei voi edes neuvoa vitamiinien saannista kun sana vitamiini on liian hieno.ihmettelee vain mitä vitamiinit on eikä voi uskoa millään että kalsiumia ei pidä ottaa rautavalmisteen kanssa yhtäaikaa.....ja tavallisia asioitakaan ei voi syvällisemmin pohtia koska hän ei ole itse pohtinut syvällisemmin tapahtumien kulkuja....ap
[/quote]
Mummot ja varttuneet ihmiset nyt tuppaa tekemään niin kuin on aina tehnyt ja harvemmin kuuntelevat nuorempiaan ellei neuvojalla ole valkoista takkia tai risti kaulassa.
Tästä tullaan myös siihen, että ihmisillä on erilaiset kiinnostuksen kohteet. Minä en pidä keskustelua vitamiineista ja rautavalmisteiden imeytymisestä syvällisenä, vaan osana terveystietoa, joka aihealueena paisuu jatkuvasti uuden tutkimustiedon mukana. Aihe kiinnostaa sen verran, että suositusten tietäminen riittää.
Toisaalta olen kiinnostunut erilaisista treenimetodeista, käsitöistä, maantiedosta, kielistä yms. Näistä aiheista keskustelen muiden kanssa sitten jos toinenkin on niistä kiinnostunut ja asioista perillä. Muussa tapauksessa tyydyn lueskelemaan alaan liittyvää kirjallisuutta tai otan osaa aihepiirin keskustelupalstoille netissä.
Et ole liian älykäs psykologiassa jos et ymmärrä, että kaikkia ei kiinnosta samat asiat kuin sinua.
Mitä ap tekee työkseen nykyisin? Jos olisit käynyt koulusi loppuun ja opiskelut jonkin valitsemistasi aihepiireistä syvällisesti, voisit työssäsi kehittää ja pohtia itsellesi tärkeitä asioita sekä keskustella niistä toisten asiantuntijoiden kanssa. Eivät kaikki ole kiinnostuneita keskustelemaan kanssasi aihepiiristä, joka on heille vieras tai muuten yhdentekevä. Et sinäkään varmaan haluaisi keskustella esimerkiksi teräksen tuotantoprosessista ja vaikka pystyisitkin kuuntelemaan, niin et kuitenkaan pystyisi kommentoimaan asiaa mitenkään rakentavasti.
Tästä ketjusta saamani vaikutelman myötä, olet varmaankin melko yksinkertaisessa työssä ja sen myötä kohtaat päivittäin ihmisiä, jotka mahdollisesti ovat yksinkertaisia. Ainakaan et voi toimia asiantuntijana, jo yksistään tuo kirjoitettu ulosanti paljastaa liikaa. Haluat ilmeisesti snobbailla joillakin teoriatiedoilla ystävillesi ja tuntea näin "älyllistä" ylemmyyden tunnetta. Jos haluat keskustella oikeiden asiantuntijoiden kanssa, niin käy alan seminaareissa ja hakeudu tutkijayhteisöön, josta saat vastakaikua ja ymmärrät sitten, ettei yksittäisillä konsepteilla snobbailu tee vielä sinusta älykästä.
Älykkyytesi ei ainakaan tule julki kirjallisen ulosantisi kautta...
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:54"]
Olen kuulemma liian älykäs. Olen kyllä lukenut psykologiaa ja lääketiedettä, mutta myös kuulemma olen liian älykäs keskustelukumppani ja tulkitsija tällä alueella.
[/quote]
Rakas ap! Kaikki sinut tuntevat tietävät jo, että olet lukenut aikuislukiossa useamman kurssin psykologiaa. Luet myös netistä lääketieteellisiä palstoja. Se ei kuitenkaan tee sinusta syvällistä asiantuntijaa ja gurua, niin kuin tunnut kuvittelevan.
Ja kyllä, muutkin ihmiset ovat opiskelleet, monet huomattavan paljon laajemmin kuin sinä :)
Joten hakeudupas nyt sinne jatko-opintoihin, niin saat vähän uskottavuutta tuohon pätemiseesi!
Huomaan muuten, että tässäkin keskustelussa alapeukkua saavat juuri ne hiemankin syvällisemmät kommentit ja mielipiteet. Ihan kuten live-keskustelussakin. Sellaiset kommentit, joihin ei osata samaistua tai joiden todenperäisyyttä ei haluta myöntää, koska se tarkottaisi, että joutuisi luultavasti myöntämään jotain huonoja puolia omassa itsessään. Varmaan tämäkin kirjoitus tulee saamaan alapeukkuja hirveästi.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:43"]
Huomaan muuten, että tässäkin keskustelussa alapeukkua saavat juuri ne hiemankin syvällisemmät kommentit ja mielipiteet. Ihan kuten live-keskustelussakin. Sellaiset kommentit, joihin ei osata samaistua tai joiden todenperäisyyttä ei haluta myöntää, koska se tarkottaisi, että joutuisi luultavasti myöntämään jotain huonoja puolia omassa itsessään. Varmaan tämäkin kirjoitus tulee saamaan alapeukkuja hirveästi.
[/quote]
Haluaisitko sanoa jotain esimerkkejä tällaisista viesteistä?
teiltä meni koko minun pointti aivan sivu suun enkä ehkä osannut laatia otsikkoa yksi vuotias vierelläni,lopen väsyneenä kovinkaan harkitusti. Suosittelen teille vastaajille kaikille,muutamaa lukuunottamatta,syvällisemmän tulkinnan ja ajattelun harjoittamista kuin mihin tässä kykenitte. Hyvin näytitte tyhmyytenne ja kateellisuutenne. kiitos ja hei hei.
Porvooooossa on älykästä porukkaa, niin älykästä ettei meidän ulkoporvoolaisten syvällisyys riitä ymmärtämään sellaista...
[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 13:44"]
teiltä meni koko minun pointti aivan sivu suun enkä ehkä osannut laatia otsikkoa yksi vuotias vierelläni,lopen väsyneenä kovinkaan harkitusti.
[/quote]
Ongelmaa oli ehkä vähän muussakin kuin otsikossa. Lisäksi sulta kysyttiin, mitä sä oikeastaan halusit sanoa mutta et vastannut (koska tosiaan teksteistäsi se ei kovin selkeänä välity, esim. et muka oleta olevasi älykäs mutta solvaat kuitenkin muita tyhmiksi jos eivät osaa onkia heikosti kirjoitetuista viesteistäsi pointtia). Provo.
Sairaanhoitajana mulla olis jotain sanottavaa noihin jälkimmäisiin juttuihin, muuten ehkä ei. Voisi noista ensin mainituistakin keskustella mutta jos ei asioista tiedä kovin syvällisesti niin eipä paljon sanottavaa olisi. Minäkään en puhu mistään sairaalajutuista ja syövän hoidosta osastollamme opettaja ystäväni kanssa, ei hänellä olisi mitään sanottavaa niihin.
Hyvä esimerkki humble bragista parhaimmllaan.
Höps. Ap ei vain osaa selittää asioita sillä tavalla, että vähemmän lukenut tai nopeajärkinenkin ne ymmärtäisi - sellainen taas on tyhmyyttä. "Syvällisesti" osaa kantaa ottaa yllättävän monenlaisetkin ihmiset monenkinlaisiin asioihin omalla tavallaan.
Onpa täällä paljon köppänöitä kommentteja. Syvällisesti psykologiaa ymmärtävä tietää, että omia turhautumisen tunteita saa ilmaista, joskus on jopa parempi purkautua itseä häiritsevistä asioista.
Jos toinen on älykäs eikä ole saanut kaltaistaan seuraa se on oikeasti hankalaa hälle, se on varmasti yksinäisyyden ja mihinkään kuulumattomuuden tunne. Se, että täällä haukutaan aloittajaa sosiaalisenälykkyyden puutetteesta, koska tulee ilmaisemaan itseään vauva-palstalle, on myöskin typerää, koska tilannetajusta, sosiaaliseta älykkyydestä, yleisestä akateemisesta älystä, psykologiasta, omista tunteistaan voi keskustella ihan missä vain.
kuka on sanonut että keksin näitä aiheita tyhjästä yhtäkkiä.......voi voi.....ei teistä ole muutakuin riitelemään.