Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olenko liian älykäs psykologiassa?

Vierailija
12.12.2013 |

Olen kuulemma liian älykäs.  Olen kyllä lukenut psykologiaa ja lääketiedettä, mutta myös kuulemma  olen liian älykäs keskustelukumppani ja tulkitsija tällä alueella. 

Olenkin kyllä kokenut ettei ole kenestäkään keskustelemaan tai miettimään asioita kanssani niin että he edes ymmärtäisivät missä minä mennään. itse kärsin tästä kun ei ole tasavertaista keskustelukumppania psykologian tai lääketieteen alueella.

kun tympäännyn, minulle vaan sanotaan että olet liian älykäs ja syvällinen.

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2013 klo 13:44"]

teiltä meni koko minun pointti aivan sivu suun enkä ehkä osannut laatia otsikkoa yksi vuotias vierelläni,lopen väsyneenä kovinkaan harkitusti. Suosittelen teille vastaajille kaikille,muutamaa lukuunottamatta,syvällisemmän tulkinnan ja ajattelun harjoittamista kuin mihin tässä kykenitte. Hyvin näytitte tyhmyytenne ja kateellisuutenne. kiitos ja hei hei.

[/quote]

Hyvä yritys, mutta sä et ole ap. Opettele kirjoittamaan.

Vierailija
2/107 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ltä olisin halunnut vielä kysyä, että mistä keskustelet miehesi kanssa?

Itse pohdin syvällisiä ja keskustelen mieheni kanssa. Kumpikaan ei ole korkeasti koulutettu, mutta sillä ei ole mitään väliä, hän on se, jonka kanssa on helpoin puhua tällaisista mieleen tulleista asioista.

Itse en ymmärrä mieheni työstä paljon mitään, mutta silti hän kertoo minulle ja minä kyselen lisää, koska asia on hänelle tärkeä ja hän taas minulle.

Joten etkö sitten miehesi kanssa voi toteuttaa tätä haluamaasi keskustelun tasoa ja tyyliä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei vastannut koulutus- eikä työkysymyksiin lainkaan. kirjallisesta ilmaisusta ja keskustelutaidoista voisi profiloida hänet joko lukiota käymättömäksi tai lukion huonolla menestyksellä (ei tarttunut oppi mukaan) suorittanut. yksivuotias vierellä ei aiheuta tuonkaltaisia virheitä. fiksun kirjoittajan tunnistaa hätäpäissä kirjoitetunkin tekstin takaa. tässä niin ei käy.

nuo psykaesimerkit ovat tosiaan lukion peruskurssien kamaa, ehkä myös jossakin lähihoitajakoulutuksessa käydään samoja? yleissivistystasoa, siis.

kirjoittaja on joko oikeasti keskivertoa hieman vähemmän lahjakas tai siten tämä oli provo.

Vierailija
4/107 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin sama ongelma. Olen kiusallinen kun haluan pohtia syvällisiä ja älyllisiä asioita. Haluan huomauttaa, että älykkäätkän eivät aina ole kovin syvällisiä. Haluavat ehkä jutella politiikasta yleisesti, tai vaikka filosofiastakin, mutta hyvin teoreettisesti. Onneksi itselläni on (reippaasti vanhempi) aviomies joka minua jaksaa kuunnella ja jolla on asioihin sanottavaa. Muille voi sitten jutella tyhjänaikaisia mutta hauskoja juttuja.

Vierailija
5/107 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen ei kirjoita AV:lle kysyäkseen siitä.

Vierailija
6/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:43"]

Huomaan muuten, että tässäkin keskustelussa alapeukkua saavat juuri ne hiemankin syvällisemmät kommentit ja mielipiteet. Ihan kuten live-keskustelussakin. Sellaiset kommentit, joihin ei osata samaistua tai joiden todenperäisyyttä ei haluta myöntää, koska se tarkottaisi, että joutuisi luultavasti myöntämään jotain huonoja puolia omassa itsessään. Varmaan tämäkin kirjoitus tulee saamaan alapeukkuja hirveästi. 

[/quote]

Tuollaisia teorioita ei kannata vetää ihan noin heppoisesti, vaikka se olisikin terve defenssi kestää muiden erimielisyys. Muiden väheksyminen ei ole muutenkaan viisasta.

Voisit myös harjoitella argumentaatio- ja keskustelutaitoja, jotta olisit uskottavampi ja kääntäisit useampia kannallesi. Syytä ei kannata siis etsiä muista, vaan muutos lähtee itsestäsi.

Vierailija
7/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:05"]

Ehkä ap vaan hengaat väärien ihmisten kanssa? En minäkään voi keskustella mistään itseäni oikeasti kiinnostavista asioista esim. työkavereiden tai vanhempieni kanssa, koska heidän mielenkiintonsa kohteet liikkuvat lähinnä just miehissä, lapsissa, koirissa, sisustuksessa, bilettämisessä ja työssä. Minä tykkäisin puhua yhteiskunnallisista ongelmista, itsensä kehittämisestä ihmisenä jne, mutta usein esim. työkaverit katsovat vaan silmät pyöreenä hiljaa ja sitten vaihtavat aihetta. Ihan kuin eivät edes ymmärtäisi, mistä puhun.

Oma kaveripiirini sitten taas on onneksi sellaista, että jutellaan syvällisiä ja meillä on samanlaiset kiinnostuksen kohteet :)

[/quote]   Ehkä se on näin sitten että olen tutustunut vääriin ihmisiin kun pari vuotta sitten muutin tälle paikkakunnalle. Aina ei voi valita ystäviään,mielummin sitten niin että on edes joku tuttu ettei yksin tarvitse olla pitkää päivää kun mies on töissä. Toisaalta kotikaupungissani en myöskään voinut puhua kenenkään kanssa sen kummempia. Siskoni on syvällinen myös ja on filosofian maisteri. Hän asuu kaukana joten s postin kautta jaamme kyllä pohdintojamme välillä tai puhelimitse. Kyllä toki muutakin puhumme mutta paljon tulee asiaa kasvatuksesta ja psykologiasta. Vaikkemme olisi lukeneet mitään niin meitä kiinnostaisi koska itse olemme yksinhuoltaja perheestä missä isä oli alkoholisti.Tosin kun minä synnyin, ei isä asunut enää äitini kanssa ja sain melko turvallisen pohjan elämään.ap

Vierailija
8/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP,

Onpa ihanaa löytää tällainen älykkö AV-palstalta. Neurologina haluaisin mielelläni kuulla kattavan vastauksesi siihen, mikä on paras hoitomuoto kolmoishermosärkyyn. Olin juuri San Fransiscossa kongressissa, missä tätä maailman huippuneurologien kanssa puitiin. Näkemyksiä oli monia. Lääkärinä haluaisin kuulla mielipiteesi myös statiinilääkityksen kokonaishyödyistä niin yksilön kuin kansanterveyden kannalta. Lisäksi minua kiinnostaisi kannanottosi PET-tutkimusten hyödyllisyyteen demyelinisoivien sairauksien diagnostiikassa? Ihanaa, jos saan sinulta oikeat vastaukset.

Minä itse keskustelen naapurien ja ystävien kanssa lastenhoidosta, miehistä, sisustamisesta jne. Neurologikollegojen kanssa neurologiasta, muitten lääkäreiden kanssa lääketieteestä, neuropsykologien kanssa mm. psykologiasta. Mutta eipä tulisi mieleeni alkaa pohtimaan sinulle esittämiä kysymyksiä muiden kuin kollegojen kanssa.

Kannattaisiko sinun käysä opiskelusi loppuun ja katsoa kuinka pitkälle pääset etenemään? Silloin voisit oikeasti olla hyödyksi tälle yhteiskunnalle. Epäpätevällä besserwisserillä kukaan kun ei valitettavasti tee yhtään mitään.

Vierailija
9/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 16:38"]

Oisko aspergerista kyse? Perehtynyt tarkkaan kaikenlaiseen nippelitietoon ja sitten taivastelee kun lapsuudennaapurissa asunut erakko ei pystykään noista keskustelemaan.

[/quote]   Kuka sinulle rakas ystävä sanoi että puhun tällaisia sen mummon kanssa? kun tuntuu ettei voi edes neuvoa vitamiinien saannista kun sana vitamiini on liian hieno.ihmettelee vain mitä vitamiinit on eikä voi uskoa millään että kalsiumia ei pidä ottaa rautavalmisteen kanssa yhtäaikaa.....ja tavallisia asioitakaan ei voi syvällisemmin pohtia koska hän ei ole itse pohtinut syvällisemmin tapahtumien kulkuja....ap

[/quote]

Anna mummon olla millainen hän on. Jos hän on jo mummoikään päässyt niin kyllä hän varmasti itse tietää, miten haluaa elämänsä elää. Jos mummo ei halua jutella syvällisiä, niin sinun pitää vain hyväksyä se. Kuullostaa nyt vähän siltä, et hommaa itselles elämä, sori vaan!

olen ollut lapsena hoidossa tuon mummon luona ja olemme aina asuneet naapureina. Hän tuntee äitini äitin ja isän jotka ovat jo kuolleet.Tämä nyt vain oli ikäänkuin viimeinen niitti tähän minun kyllästymiseeni tuttuihin jotka puhuvat vain omista asioistaan eivätkä yhtään kuuntele toista saatikka puhuisi syvällisemmästä.Tuo mummo on äitini ikäinen ja äitini kyllä sentään tietää mikä on vitamiini! hehheh. Nyt lopetan tämän keskustelun koska suurin osa ei kykene muutakuin halveksumaan minua.ap.

[/quote]

Vierailija
10/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketjun lukeneena vastaan: Ei, et ole liian älykäs.

Vierailija
11/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:35"]

Mitä ap tekee työkseen nykyisin? Jos olisit käynyt koulusi loppuun ja opiskelut jonkin valitsemistasi aihepiireistä syvällisesti, voisit työssäsi kehittää ja pohtia itsellesi tärkeitä asioita sekä keskustella niistä toisten asiantuntijoiden kanssa. Eivät kaikki ole kiinnostuneita keskustelemaan kanssasi aihepiiristä, joka on heille vieras tai muuten yhdentekevä. Et sinäkään varmaan haluaisi keskustella esimerkiksi teräksen tuotantoprosessista ja vaikka pystyisitkin kuuntelemaan, niin et kuitenkaan pystyisi kommentoimaan asiaa mitenkään rakentavasti.

Tästä ketjusta saamani vaikutelman myötä, olet varmaankin melko yksinkertaisessa työssä ja sen myötä kohtaat päivittäin ihmisiä, jotka mahdollisesti ovat yksinkertaisia. Ainakaan et voi toimia asiantuntijana, jo yksistään tuo kirjoitettu ulosanti paljastaa liikaa. Haluat ilmeisesti snobbailla joillakin teoriatiedoilla ystävillesi ja tuntea näin "älyllistä" ylemmyyden tunnetta. Jos haluat keskustella oikeiden asiantuntijoiden kanssa, niin käy alan seminaareissa ja hakeudu tutkijayhteisöön, josta saat vastakaikua ja ymmärrät sitten, ettei yksittäisillä konsepteilla snobbailu tee vielä sinusta älykästä.

[/quote]   Kommentoin tähän sen verran että olet lukenut tekstini aika huterasti...toiseksi mikä sinua vaivaa kun olet minua kohtaan noin epäystävällinen? Miksi luulet heti että snobbailen yksittäisillä konsepteilla? Arvaapa mitä? Minä kyllä kuuntelen ystäviäni kun he pälättää puoli päivää omista asioistaan ja työjutuistaan minulle. On ihan kiva oppia lisää joltain alueelta mistä itse ei niin tiedä. pst.kuka sanoi että kehun itseäni älykkääksi? Minulle on vain sanottu näin.ap.

Vierailija
12/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:17"]

Kommentoin tähän sen verran että olet lukenut tekstini aika huterasti...toiseksi mikä sinua vaivaa kun olet minua kohtaan noin epäystävällinen? Miksi luulet heti että snobbailen yksittäisillä konsepteilla? Arvaapa mitä? Minä kyllä kuuntelen ystäviäni kun he pälättää puoli päivää omista asioistaan ja työjutuistaan minulle. On ihan kiva oppia lisää joltain alueelta mistä itse ei niin tiedä. pst.kuka sanoi että kehun itseäni älykkääksi? Minulle on vain sanottu näin.ap.

[/quote]

No mitä se pohjimmiltaan on mitä sä tällä aloituksella halusit sanoa?

Vierailija
13/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan tässä ketjussa sä et ap oikein osoita mitään hyviä keskustelutaitoja, sillä sä takerrut kaikkeen mikä voisi olla negatiivista kommentointia sua kohtaan mutta sivuutat sulle esitetyt kysymykset.

Vierailija
14/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:54"]

Olen kuulemma liian älykäs.  Olen kyllä lukenut psykologiaa ja lääketiedettä, mutta myös kuulemma  olen liian älykäs keskustelukumppani ja tulkitsija tällä alueella. 

[/quote]

Rakas ap! Kaikki sinut tuntevat tietävät jo, että olet lukenut aikuislukiossa useamman kurssin psykologiaa. Luet myös netistä lääketieteellisiä palstoja. Se ei kuitenkaan tee sinusta syvällistä asiantuntijaa ja gurua, niin kuin tunnut kuvittelevan.

Ja kyllä, muutkin ihmiset ovat opiskelleet, monet huomattavan paljon laajemmin kuin sinä :)

Joten hakeudupas nyt sinne jatko-opintoihin, niin saat vähän uskottavuutta tuohon pätemiseesi!   edelleen minäkö itse kehun itseäni tässä?  En halua päteä. Olette nyt ilmeisesti käsittäneet minun sanani väärin ja teille tulee heti moinen reaktio, että ylennän itseni yli teidän. voi voi. Miten huono itseluottamus teillä on? Ihmettelen vaan kun saan tuollaisia tökeröjä kommentteja tutuiltani että olisin liian älykäs ja syvällinen....itseäni hieman huvittaa...mutta tosiaan nyt en enää keskustele koska keskustelun laatu on tällaista....vastaan samaan syssyyn vielä eräälle joka mainitsi työpaikastani....en ole missään töissä, olen opiskelija ja pidän äitiysvapaata.ap kaikkea hyvää vastanneille.

[/quote]

Vierailija
15/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, laaditko otsikon ihan tosissasi vai onko tuon tarkoitus saada ihmiset hirnumaan epätoivosta?

terv. eräs joka on liian älykäs köksässä

Vierailija
16/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:43"]

Huomaan muuten, että tässäkin keskustelussa alapeukkua saavat juuri ne hiemankin syvällisemmät kommentit ja mielipiteet. Ihan kuten live-keskustelussakin. Sellaiset kommentit, joihin ei osata samaistua tai joiden todenperäisyyttä ei haluta myöntää, koska se tarkottaisi, että joutuisi luultavasti myöntämään jotain huonoja puolia omassa itsessään. Varmaan tämäkin kirjoitus tulee saamaan alapeukkuja hirveästi. 

[/quote]

Tuollaisia teorioita ei kannata vetää ihan noin heppoisesti, vaikka se olisikin terve defenssi kestää muiden erimielisyys. Muiden väheksyminen ei ole muutenkaan viisasta.

Voisit myös harjoitella argumentaatio- ja keskustelutaitoja, jotta olisit uskottavampi ja kääntäisit useampia kannallesi. Syytä ei kannata siis etsiä muista, vaan muutos lähtee itsestäsi.

minä en kirjoittanut tuota kommenttia.ap

[/quote]

Vierailija
17/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 14:54"]

[/quote]

Rakas ap! Kaikki sinut tuntevat tietävät jo, että olet lukenut aikuislukiossa useamman kurssin psykologiaa. Luet myös netistä lääketieteellisiä palstoja. Se ei kuitenkaan tee sinusta syvällistä asiantuntijaa ja gurua, niin kuin tunnut kuvittelevan.

Ja kyllä, muutkin ihmiset ovat opiskelleet, monet huomattavan paljon laajemmin kuin sinä :)

Joten hakeudupas nyt sinne jatko-opintoihin, niin saat vähän uskottavuutta tuohon pätemiseesi!   edelleen minäkö itse kehun itseäni tässä?  En halua päteä. Olette nyt ilmeisesti käsittäneet minun sanani väärin ja teille tulee heti moinen reaktio, että ylennän itseni yli teidän. voi voi. Miten huono itseluottamus teillä on? Ihmettelen vaan kun saan tuollaisia tökeröjä kommentteja tutuiltani että olisin liian älykäs ja syvällinen....itseäni hieman huvittaa...mutta tosiaan nyt en enää keskustele koska keskustelun laatu on tällaista....vastaan samaan syssyyn vielä eräälle joka mainitsi työpaikastani....en ole missään töissä, olen opiskelija ja pidän äitiysvapaata.ap kaikkea hyvää vastanneille.

[/quote]

[/quote]

Olin yhden kesän töissä Rinnekodissa, espoolaisessa kehitysvammalaitoksessa. Siellä jok´ikinen potilas piti minua huippuälykkäänä. Epäilin sitä itse, mutta kun kuulin samasta asiasta niin monta kerta, aloin lopulta uskoa itsekin.

Vierailija
18/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla voi ollakin ihan hyvin tietoa sairauksista tai psykologiasta (mikä on eri asia kuin äly), mutta argumentointitaitoja ja vakuuttavaa kirjallista ulosantia taasen ei. Mulle jäi kaiken tämän avautumisen jälkeen lopulta hyvin epäselväksi se, että mitä halusit tällä aloituksella sanoa.

Vierailija
19/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niiiiiin provo. Yksi tärkeä provon merkki on erittäin valikoiva vastaaminen, eli tartutaan vain niihin juttuihin joilla saadaan provottua lisää ja jätetään kaikki oikeasti asiaa tarkentavat ja eteenpäin vievät kysymykset välistä.

Vierailija
20/107 |
12.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap olet tarkalleen ottaen opiskellut?