olenko liian älykäs psykologiassa?
Olen kuulemma liian älykäs. Olen kyllä lukenut psykologiaa ja lääketiedettä, mutta myös kuulemma olen liian älykäs keskustelukumppani ja tulkitsija tällä alueella.
Olenkin kyllä kokenut ettei ole kenestäkään keskustelemaan tai miettimään asioita kanssani niin että he edes ymmärtäisivät missä minä mennään. itse kärsin tästä kun ei ole tasavertaista keskustelukumppania psykologian tai lääketieteen alueella.
kun tympäännyn, minulle vaan sanotaan että olet liian älykäs ja syvällinen.
Kommentit (107)
Mun tyypillisenä lounasseurana on useampi psykologian alan tohtori. Ehkä sinun kannattaisi hakeutua alalle ja myöhemmin jatko-opintoihin? Tai muuten vaan töihin, missä tapaa psykologeja tai alan tutkijoita? Voi kyllä olla, että meidän keskustelut eivät ole ihan sitä mitä haet (joukossa esim. useampi havaintopsykologian tutkija).
Tännekin tuli jo tyhmiä vastauksia joista huomasi että ei oltu ajateltu yhtään mitä sanoin.....juuri tällaista tarkoitankin.....ystäväni tuntee minut kyllä ja jos minä kuuntelen heitä niin oletan että hekin voisivat edes joskus heittäytyä kuuntelemaan minua.....mutta heidän keskustelun tasonsa on vain sitä että tänään lastenlapset sitä tätä....ja muuta pinnallista. Olen ehkä vain liian syvällinen eikä minulle riitä tavallinen elämä.ap.
Ah, Päivän Kyynel -palkinto tälle aloittajalle. On kovaa olla "älykäs". Voisitkohan yrittää soveltaa älyäsi esimerkiksi oikeinkirjoituksen hallinnan parantamiseen. Just a not so friendly thought.
Sano nyt jokin esimerkki sellaisesta keskustelunaloituksesta, johon saat näitä "enpä tiijä" -reaktioita?
No minusta sinä ap et vaikuta erityisen älykkäältä, ainakaan ulosantisi perusteella. Oikeassa elämässä todennäköisesti heittelet irrallisia kommenteja lukemistasi asioista, eivätkä ihmiset osaa keskustella kanssasi koska pitävät sinua outona.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 15:17"]
Mun tyypillisenä lounasseurana on useampi psykologian alan tohtori. Ehkä sinun kannattaisi hakeutua alalle ja myöhemmin jatko-opintoihin? Tai muuten vaan töihin, missä tapaa psykologeja tai alan tutkijoita? Voi kyllä olla, että meidän keskustelut eivät ole ihan sitä mitä haet (joukossa esim. useampi havaintopsykologian tutkija).
[/quote]
Hyvä ajatus. Haluaisinkin jatkaa opintojani. ap.
Ap, onko luetunymmärryksessä vikaa? Voisitko ystävällisesti kertoa mistä aiheista niin mielelläsi yrität puhua ystäviesi kanssa? Vaikea kenenkään samaistua aiheeseen, kun puhut vain ympäripyöreitä mukahavaintoja ympäristöstäsi ja itsestäsi.
Ap, tiedän mitä tarkoitat. Itse työpaikallani otan joskus esille vähän syvällisempiä aiheita, tai joskus viittaan jopa ihan tavallisiin ajankohtaisiin uutisiin tai tapahtumiin, mutta muut eivät niistä jaksa keskustella. Aina se on sitä samaa asiakkaiden mollaamista, poikakavereiden mollaamista tai muuta turhanpäiväisyyttä. Luulen, ettei heitä vain kiinnosta pohtia mitään sen syvällisemmin, ainakaan toisten seurassa... Olen sitten vain tyytynyt hölisemään turhuuksista.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 15:26"]
No minusta sinä ap et vaikuta erityisen älykkäältä, ainakaan ulosantisi perusteella. Oikeassa elämässä todennäköisesti heittelet irrallisia kommenteja lukemistasi asioista, eivätkä ihmiset osaa keskustella kanssasi koska pitävät sinua outona.
[/quote] Anteeksi, mutta juuri näin en tee. Minulla on erittäin hyvä ulosanti mistä minua on kehuttukin ja olen verbaalisesti kyllä ihan lahjakas. En jaksa välittää tässä miten kirjoitan kun yksi vuotias tuossa touhuaa vieressä....En todellakaan lainaile irrallisia kommentteja vaan olen pohtinut itse asioita. Toki monesti pohtimani liittyy kyllä kirjasta opittuun.ap.
Hei ap, niistä ammattijutuista keskustellaan kolleegoiden, opiskelukavereiden tai muuten samanhenkisten kesken. Muiden ihmisten kanssa sitten ns. tavallisista asioista, joihin kaikilla on jotain kosketuspintaa. Tsiisus! Et kyllä kovin älykkäältä vaikuta. En minäkään juttele vaikka meteorologisista laskentakaavoista (liittyy ammattiini) normiystävieni kanssa ja kuvittele että hemmetti, ovatpa tyhmiä kun eivät keksi tähän mitään sanottavaa!
Hei ap, niistä ammattijutuista keskustellaan kolleegoiden, opiskelukavereiden tai muuten samanhenkisten kesken. Muiden ihmisten kanssa sitten ns. tavallisista asioista, joihin kaikilla on jotain kosketuspintaa. Tsiisus! Et kyllä kovin älykkäältä vaikuta. En minäkään juttele vaikka meteorologisista laskentakaavoista (liittyy ammattiini) normiystävieni kanssa ja kuvittele että hemmetti, ovatpa tyhmiä kun eivät keksi tähän mitään sanottavaa!
Ap ymmärrän sua! Täällä 18 v pohtija jota kaverit ei ymmärrä.
Ainakin sinulta puuttuu sosiaalista älykkyyttä. Jos olisit kuitenkin edes jokseenkin syvällinen psykologian osaaja, ymmärtäisit ettei kokemuksistasi ja tunteistasi tekemät johtopäätökset ole ihan rationaalisia.
Voisit ehkä olla tutkijatyyppiä, vaikkei kirjoituksesi anna viitteitä kovin akateemista ihmistä. Toivottavasti löydät kuitenkin paikkasi, jossa ei tarvitse turhautua!
Jos sun tarvii kysyä niin tuskin olet. Kukaan ei vaan jaksa sua ja ne yrittää kertoa sen sulle loukkaamatta sun tunteitas. Olet varmaan tympeä jaarittelija ja omaa ääntään rakastava totuudentorvi. Viestisi on otsikkoa myöten tökerösti muotoiltu joten ei huolta että olisit liian älykäs. Korkeissa sfääreissä lentelevät ajatukset voivat olla oire mielenterveysongelmastakin, älykkyys on hallitummanlaatuista ja älykäs ihminen pystyy keskustelemaan myös itseään tyhmempien kanssa sujuvasti.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 15:21"]
Tännekin tuli jo tyhmiä vastauksia joista huomasi että ei oltu ajateltu yhtään mitä sanoin.....juuri tällaista tarkoitankin.....ystäväni tuntee minut kyllä ja jos minä kuuntelen heitä niin oletan että hekin voisivat edes joskus heittäytyä kuuntelemaan minua.....mutta heidän keskustelun tasonsa on vain sitä että tänään lastenlapset sitä tätä....ja muuta pinnallista. Olen ehkä vain liian syvällinen eikä minulle riitä tavallinen elämä.ap.
[/quote]
Tästä oikeastaan tulee ilmi se, että ehkä et ihan hahmota milloin minkäkinlainen keskustelu on sopivaa. Suurin osa arjen tilanteista on niitä, joihin "kuuluu" kevyempi, arkinen keskustelu. Antaa hyvin älyttömän kuvan ihmisestä, joka kassajonossa rupeaa pohdiskelemaan syntyjä syviä. Ei, minäkään en esimerkiksi selosta oman ammattialani puitteissa minulle triviaaleja, suurimmalle osalle täyttä hepreaa olevia juttuja jos keskustelen kavereiden kanssa. Se, että aihe on psykologia tai lääketiede ei eroa yhtään siitä, että kyse olisi fysiikka, ohjelmistotiede tai geologia. Arjen keskellä ihmiset nyt eivät vain yleensä jaksa kuunnella täysin satunnaista jargonia. Jos oikeasti haluaa keskustella syvällisiä, kannattaa sille valita aikaa ja myös osata valita se keskustelukumppani. Hulluahan se on jotain alaspesifejä keskusteluja käydä täysin aihetta tuntemattoman henkilön kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 15:03"]
ap jatkaa....eräs vanhempi ihminen on niin vanhanaikainen ja yksinkertainen että en voi edes puhua niinkuin yleensä muiden kanssa voi puhua. Kaikenlisäksi hän olettaa että minäkin olen yhtä tietämätön kuin hän. Koskapa en lukenut kouluja loppuun niin siitä varmaan päätelmä etten tiedä mistään mitään. kyseessä on pieni maalaiskylä pohjoissuomessa ja ikänsa yhdessä mökissä asunut naapurimme.Hänen kanssaan on heittäydyttävä tyhmäksi että voi jutella.
[/quote]
No voi hyvänen aika. Ehkä tuollaisen ihmisen kanssa pitää puhua jostain muusta kuin syvällisistä filosofisista kysymyksistä! Ainakaan sosiaalisesti et taida olla kovin älykäs, anteeksi vain.
Sulla on yksivuotias lapsi (tai siis yksi vuotias) ja sun ystävillä on lapsenlapsia? Ei sillä, toki ystäviä voi olla kaikenikäisiä mutta pisti vaan silmään. Edelleenkin kaipailen esimerkkiä näistä keskustelun yrityksistä joihin et saa vastakaikua. Vaikutat tosi paljon ihan vaan provolta, taas kerran. Provoutesi on lähes 100 % varma, jos et saa aikaiseksi kertoa mitään esimerkkiä. Ulosantisikaan ei vaikuta mitenkään erityisen lahjakkaalta.
Tai sitten puhut niin raskaista aiheista ettei kukaan halua ottaa kantaa. Itse en tykkää kovin syvällisiä pohtia muiden kuullen paitsi vähän huppelissa kun avaudun silloin helpommin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 15:23"]
Sano nyt jokin esimerkki sellaisesta keskustelunaloituksesta, johon saat näitä "enpä tiijä" -reaktioita?
[/quote] Mitä mieltä olet viisivuotiaan kasvusta emotionaalisesti kun hän kasvaa tällaisessa tai tuollaisessa fyysisessä kasvuympäristössä tai kun häntä kasvatetaan tämän tai tämän metodin mukaan? Kulttuurin vaikutus persoonallisuuden kehityksessä? Mitä mieltä olet siitä, miksiköhän minä näin käyttäydyin tuon ihmisen seurassa vaikka ei kuulu luonteeseeni? Missä kohtaa kehitystä on trauma syntynyt että tänäpäivänä käyttäytyy näin ja on tällaisia taantumia? Minkälainen apu olisi parasta? Oletteko koskaan pohtineet omia kipukohtianne ja mistä ne ovat aikanaan syntyneet? traumat? Lääketiede: Synoviaalinivelestä....kolmoishermosäryn paras hoito? liikunnan vaikutus tämänhetkiseen sairauteesi? biokemialliset reaktiot elimistössäsi ja vitamiinien vaikutus. ap.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2013 klo 15:09"]
Et ole liian älykäs. Vaan sinulta ilmeisesti puuttuu jonkinlaisia sosiaalisia taitoja, niin että osaisit seuran ja tilanteen mukaan valita puheenaiheesi ja puhua aiheista ottaen huomioon kuulijoiden lähtötason.
Ilmeisimmin usein käy niin, ettei muita kiinnosta yhtään aihe josta yrität keskustella, ja sinä tulkitset sen niin, että he ovat sinua vähemmän älykkäitä. Ei se kuitenkaan niin ole.
[/quote]
Sama tuli mieleen! Yritätkö aina keskustella liian vaikeista aiheista? Onko kaiken keskustelun oltava "älykästä" pohdiskelua? Osaatko small talkia, keskustella arkipäiväisistä aiheista, säästä, kunhan vaan höpötellä ihan mistä vaan?
Mulla on yksi talouselämässä työskentelevä tuttava, joka aina haluaa puhua vain koroista ja EKP:stä ja talouspolitiikasta, mulla ei ole aiheeseen mitään sanottavaa. Olen varmaan hänen mielestään tosi tylsä (ja päinvastoin).